در این نوشته می خوانید:

برای بسیاری از افراد، دندان ها منبع اصلی ناامنی هستند. داشتن مشکلات دندانی می توانند ما را در مورد لبخند زدن، خندیدن و حتی صحبت کردن حساس کند. دندان های ما نقش مهمی در ظاهر و نحوه ارائه خودمان ایفا می کنند. نقص ها یا مشکلات دندان های ما می توانند ضربه بزرگی به اعتماد به نفس و عزت نفس ما وارد کنند.

در این مقاله، ما نگاهی عمیق خواهیم داشت به دلایل مختلفی که چرا افراد اغلب در مورد دندان های خود احساس ناامنی می کنند. ما همچنین اثرات روانی ناامنی های دندانی را بررسی خواهم کرد و پیشنهاداتی برای شروع غلبه بر این ناامنی ها ارائه خواهم کرد. هدف ما درک بیشتر این موضوع گسترده و ایجاد امید برای دستیابی به لبخندی است که نسبت به آن اطمینان دارید.

علل شایع ناامنی های دندانی

طیف گسترده ای از عوامل وجود دارند که می توانند روی احساس ما نسبت به دندان هایمان تأثیر منفی بگذارند، از مسائل زیبایی جزئی گرفته تا مشکلات مهم سلامت دهان. در اینجا برخی از شایع ترین علل ناامنی های دندانی آورده شده اند:

دندان های کج، فاصله دار یا نامرتب

یکی از مهم ترین دلایلی که افراد نسبت به دندان های خود احساس ناامنی می کنند، داشتن دندان های کج، فاصله دار یا نامرتب بودن قابل توجه است. حتی دندان های کمی کج نیز می توانند باعث شوند که احساس کنیم دندان های ما ناقص هستند. وقتی دندان های ما روی هم قرار می گیرند یا بین آنها فاصله وجود دارد، روی تقارن لبخند ما تأثیر می گذارد.

داشتن دندان هایی با تراز مناسب با زیبایی و شایستگی همراه است. در مقابل، دندان های کج یا فاصله دار ممکن است باعث شوند دیگران فرضیات ناعادلانه ای در مورد ما داشته باشند، مانند فکر کردن که ما مراقب سلامت دهان خود نیستیم. جای تعجب نیست که این می تواند ما را به خودآگاهی و حساسیت برساند تا جایی که تمایلی به نشان دادن دندان های خود نداشته باشیم.

در حالی که ژنتیک نقش مهمی در تراز دندان ها ایفا می کند، مکیدن انگشت یا عاداتی مانند فشار دادن زبان (تانگ تراست) نیز می تواند روی تراز دندان ها تاثیر بگذارند. از دست دادن دندان ها و رویش صحیح دندان های دائمی نیز می تواند باعث ایجاد شکاف هایی شود که با ظاهر کج دندان ها ارتباط دارند.

بریس ها اغلب برای اصلاح دندان هایی که همپوشانی یا فاصله دارند مورد نیاز هستند، اما فرآیندی طولانی مدت و پرهزینه است. برای افراد بزرگسال، درمان با الاینرهای شفاف رویکردی ظریف تر برای صاف کردن دندان ها در طول زمان فراهم می آورد. اما ممکن است هزینه ها همچنان بالا باشند و باعث شوند فردی با دندان هایی که دارد گیر کند.

دندان های کج، فاصله دار یا نامرتب

دندان های کج، فاصله دار یا نامرتب

دندان هایی که تغییر رنگ داده اند، زرد یا لکه دار شده اند.

یکی دیگر از ناامنی های دندانی، تغییر رنگ، زردی یا لکه دار شدن دندان ها است. جامعه ما بر داشتن دندان های سفید و روشن تأکید زیادی دارد. دندان های سفیدتر نه تنها با سلامت دندانی، بلکه با جذابیت، صمیمیت، موقعیت اجتماعی و حرفه ای بودن نیز ارتباط دارند.

اما عوامل زیادی وجود دارند که می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند و آن را به یک مشکل شایع تبدیل کنند:

  • مسائل ژنتیکی و مینای دندان که باعث سفید یا زرد شدن دندان ها می شوند.
  • داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها که روی رنگ دندان تأثیر می گذارند.
  • غذاها و نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای، شراب و نوشابه که به مرور زمان باعث لک شدن دندان ها می شوند.
  • سیگار کشیدن یا جویدن فراورده های تنباکو منجر به لک و زرد شدن شدید دندان ها می شوند.
  • بالا رفتن سن و نازک شدن مینای دندان باعث زرد شدن بیشتر دندان ها می شود.
  • ضربه به دندان ها می تواند باعث تغییر رنگ آنها به خاکستری شود.

در حالی که اجتناب از غذاها و عاداتی که باعث ایجاد لکه می شوند کمک کننده است، اما اکثر افراد در نهایت دچار تغییر میزانی از رنگ دندان ها خواهند شد. حتی مقادیر اندکی از رنگ های زرد یا خاکستری روی دندان ها می تواند ما را نسبت به لبخند خود حساس کند.

نوارها و خمیر دندان های سفید کننده بدون نسخه، بهبودهای ملایمی ایجاد می کنند، اما در اثربخشی محدودیت هایی دارند. درمان های تخصصی سفید کننده که در مطب یا با تری های سفارشی سفید کننده ای ایجاد می شوند که توسط دندانپزشکان تجویز می شوند، چشمگیرترین نتایج را برای روشن کردن چشمگیر دندان های در بر دارند که تغییر رنگ داده اند.

دندان های لب پر شده، ترک خورده یا شکسته

دندان های لب پر شده، ترک خورده و شکسته یکی دیگر از عواملی هستند که در ایجاد ناامنی های دندانی نقش دارند. دندان های ما ممکن است در حوادثی مانند صدمات ورزشی آسیب ببینند که دندان ها به تجهیزات برخورد می کنند یا ضربه می خورند. دندان ها ممکن است در نتیجه جویدن اجسام سختی مانند یخ یا استخوان ترک بخورند. فشردن یا ساییدن دندان ها روی یکدیگر نیز به مرور زمان می تواند باعث ایجاد لب پر شدگی و ترک شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای پولیش کردن دندان ها و اهمیت آن در ارتودنسی

حتی لب پر شدگی ها و ترک های کوچک نیز روی ظاهر لبخند ما تأثیر منفی می گذارند. اگر دندان جلو آسیب دیده باشد توجهات را به خود جلب می کند و یکنواختی دندان های ما را خراب می کند. هر وقت لبخند می زنیم فوراً عیب را می بینیم. لب پر شدگی همچنین این نگرانی را ایجاد می کند که ممکن است دندان بیشتر ترک بخورد یا به ترمیم نیاز داشته باشد.

گزینه های ترمیم به شدت آسیب بستگی دارند. باندینگ می تواند لب پر شدگی های جزئی را برطرف کند، در حالی که ونیرها برای ترک ها و آسیب های گسترده تر نیاز هستند. در موارد شدید، ممکن است روکش ها یا ایمپلنت های دندانی ضروری باشند. اما هر گونه اقدام دندانی همچنان احساس ناامنی را در ما ایجاد خواهد کرد و یادآور دندان ناقص زیر آن خواهد بود.

مسائل مربوط به بیماری لثه

بیماری لثه یک مسئله مهم بهداشت دهان و دندان است که می تواند از جهاتی با ناامنی های دندانی نیز ارتباط داشته باشد. بیماری پیشرفته لثه باعث تحلیل رفتن یا آب رفتن لثه ها می شود، که باعث می شود سطح بیشتری از دندان در معرض دید قرار بگیرد. این می تواند دندان ها را بسیار بلندتر و زردتر نشان دهد.

لثه های تحلیل رفته همچنین سطوح نازک و آسیب پذیر ریشه را در معرض دید قرار می دهند. این ریشه های در معرض دید تیره رنگ تر و زردتر هستند که در مقایسه با سطوح مینای سفید تاج دندان ناخوشایند به نظر می رسند. ریشه هایی که در معرض محیط دهان قرار دارند همچنین دندان ها را بسیار بیشتر در معرض خطر حساسیت، پوسیدگی و تجزیه شدن قرار می دهند.

برای جلوگیری از تحلیل بیشتر باید بیماری لثه با پاکسازی عمقی و ارتقاء بهداشت دهان و دندان درمان شود. اما هرگونه تحلیل لثه ای که قبلاً رخ داده است بازگشت پذیر نیست. این می تواند به ما این احساس را بدهد که لبخندمان دیگر مثل قبل نخواهد شد.

از دست دادن دندان

از دست دادن یک یا چند دندان نیز بسیار شایع است، اما تأثیر زیادی روی ظاهر و عملکرد دندانی دارد. دندان ها ممکن است به دلیل پوسیدگی، بیماری لثه، حادثه یا به سادگی به دلیل عدم قرار دادن جایگزین برای دندان هایی که به صورت مادرزادی وجود ندارند، داخل دهان حضور نداشته باشند.

شکاف ناشی از دندان های از دست رفته، ظاهر لبخند ما را تغییر می دهد. وجود فاصله تقارن و کامل بودن دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث می شود که اینطور به نظر برسد که ما دندان های ناقص یا مشکل داری داریم. این باعث می شود که ما نسبت به لبخند زدن آزادانه حساس تر باشیم و روی اعتماد به نفس ما تأثیر بگذارد.

عدم وجود تعدادی از دندان ها، گذشته از ظاهر، روی غذا خوردن، وضوح گفتار نیز تأثیر می گذارد و فشار بیشتری به دندان های باقی مانده وارد می کند. در حالی که پروتزهای مصنوعی و بریج ها گزینه های درمانی هستند، اما احساس و عملکرد آنها بسیار متفاوت از دندان های واقعی است. ایمپلنت های دندانی نزدیک ترین جایگزین را ارائه می دهند، اما گران هستند. این راه حل ها اعتماد به نفس ما را به طور کامل باز نمی گردانند و ما را با آرزوی دندان های طبیعی خود باقی می گذارند.

کار دندانی و بریس ها

اقدامات دندانی مانند بریس ها، نگهدارنده ها، بریج ها، ایمپلنت ها و روکش ها اغلب ظاهر و عملکرد دندان های ما را بهبود می دهند. اما انجام کارهای دندانپزشکی قابل توجه نیز می تواند با احساس ناامنی و حساس بودن در مورد دندان های ما ارتباط داشته باشد.

حتی کارهای ظریف دندانپزشکی توجه را به دندان های ما جلب می کند و باعث می شود که احساس کنیم لبخند طبیعی ما به اصلاح یا کمک نیاز دارد. ممکن است به خاطر بیاوریم که دندان های ما قبل از انجام کار دندانی چگونه به نظر می رسیدند و ناامنی ماندگاری را برای ما به جا بگذارند.

کار دندانی همچنین احساسی متفاوت از دندان های طبیعی در دهان ما ایجاد می کند. ابزارهای متحرک مانند پروتزهای مصنوعی دندانی و ریتینرها باید هر روز بیرون آورده و تمیز شوند. فیکسچرهای دائمی دندانی ممکن است در مقایسه با سطوح طبیعی دندانی ما صاف و ناآشنا به نظر برسند. توانایی درک تفاوت ها در دندان ها، ناامنی ها را زنده نگه می دارند.

کار دندانی و بریس ها

کار دندانی و بریس ها

تأثیرات روانشناختی روی عزت نفس

داشتن ناامنی های قابل توجه در مورد دندان های خود می تواند به طور جدی روی عزت نفس، اعتماد به نفس و سلامت روان ما تأثیر بگذارد. در اینجا برخی از عوارض شایع ناامنی های دندانی آورده شده اند:

پرهیز از لبخند زدن و خندیدن آشکار

احساس ناامنی درباره دندان هایمان اغلب باعث می شود که از لبخند زدن و خندیدن آزادانه خودداری کنیم. ممکن است هنگام خندیدن دست خود را روی دهان خود نگه داریم یا فقط با لب های بسته لبخند بزنیم. این مانع دیده شدن دندان ها و معایب درک شده توسط افراد می شود. اما پرهیز از لبخند زدن، همچنین تعاملات اجتماعی را نیز از بین می برد و ما را از ابراز صریح شادی باز می دارد.

افزایش اضطراب اجتماعی

ناامنی های دندانی احساس اضطراب اجتماعی در موقعیت هایی که دندان های ما قابل رویت هستند را تقویت می کنند. ممکن است در مورد سخنرانی عمومی، مصاحبه های شغلی، عکس ها و سایر رویدادهایی که در آنها صحبت می کنیم یا لبخند می زنیم، مضطرب باشیم. ممکن است به این فکر کنیم که دندان های ما از زوایای مختلف یا در نور خاصی چگونه به نظر می رسند. این اضطراب توانایی ما برای حضور و آرامش در لحظات مهم زندگی را مختل می کند.

کناره گیری اجتماعی

برای جلوگیری از احساس اضطراب و خودآگاهی و حساس شدن در مورد دندان های خود، ممکن است شروع به کناره گیری از موقعیت های اجتماعی کنیم. ما دعوت ها را رد می کنیم، از بیرون رفتن با دوستان خودداری می کنیم و از فرصت های ارتباط با دیگران کناره گیری می کنیم. این انزوای اجتماعی باعث می شود که ما احساس تنهایی و بی ارتباطی کنیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه دندان ها را با وجود براکت ها سفید کنیم؟

تردید در صحبت کردن

ناامنی ها ممکن است باعث شوند که ما در صحبت کردن یا شرکت در مکالمات دچار تردید شویم. ما پاسخ ها را کوتاه می کنیم یا هنگام صحبت کردن دست خود را جلوی دهان خود قرار می دهیم. احساس اینکه باید دندان های خود را پنهان کنیم، ما را از درگیر شدن کامل در بحث یا بیان افکار و عقایدمان باز می دارد.

خجالت و شرم

احساس اینکه لبخند یا دندان های ما به شدت ناقص هستند می تواند منجر به احساس خجالت و شرم عمیق شود. ما ممکن است تعاملات اجتماعی را در ذهن خود تکرار کنیم و از ظاهر دندان های خود انتقاد کنیم. وقتی تصور می کنیم دیگران لبخند ما را چگونه درک می کنند، نشخوار ذهنی منفی باعث شرمساری و خجالت ما می شود.

خود کم بینی

ناامنی های دندانی می توانند باعث از بین رفتن احساسات کلی خود ارزشمندی و عشق به خود شوند. ما توجه خود را روی نقص های دندانی درک شده خود متمرکز می کنیم و اجازه می دهیم روی تصویر ما از خودمان تسلط پیدا کنند. افکاری مانند “لبخند من زشت است” یا “هیچ کس نمی تواند جذب من شود” درک ما از خود را کاهش می دهد. مشکلات دندانی باعث می شوند احساس کنیم که سزاوار شادی و ارتباط نیستیم.

تأثیر روی اولین برداشت ها

داشتن ناامنی در مورد دندان های خود، روی اعتماد به نفسی که هنگام ملاقات با افراد برای اولین بار از خود بروز می دهیم تأثیر می گذارد. ممکن است در ابتدا از لبخند زدن پرهیز کنیم یا به نظر می رسد نگران ظاهر دندان های خود هستیم. این مانع دوستانه، صمیمی و مطمئن بودن در هنگام ایجاد اولین تاثیرات مهم می شود.

ناامنی های دیگر را افزایش می دهد.

ناامنی های موجود در مورد ظاهر یا دوست داشته شدن ما زمانی تشدید می شود که ما نسبت به دندان های خود نیز احساس ناامنی کنیم. با تمرکز بیش از حد روی چندین نقص فیزیکی، افکار منفی ما درباره خودمان به صورت فزاینده ای افزایش می یابند. احساس ناامنی درباره دندان هایمان، اعتماد به نفس را نیز کاهش می دهد.

با افسردگی ارتباط دارد.

ناامنی های مزمن دندانی و کناره گیری اجتماعی، انزوا، و پایین انگاشتن ارزش خود، به مرور زمان روی سلامت روان تأثیر می گذارد. شرم و خجالت مداوم در مورد دندان ها در برخی افراد می تواند به افسردگی تبدیل شود.

روی تندرستی کلی تأثیر می گذارد.

همه این اثرات روانی ترکیب می شوند تا باعث کاهش تندرستی عمومی شوند. ناامنی ها در مورد دندان ها باعث اضطراب ما می شوند و باعث می شوند احساس رضایت و قانع بودن ما از زندگی مان دشوار شود. ما برای کامل لذت بردن از ارتباطات اجتماعی، پیگیری اهداف و احساس سزاوار فرصت ها بودن، مشکل داریم. رفع این ناامنی های دندانی برای بهبود کیفیت زندگی اهمیت زیادی پیدا می کند.

تأثیرات روانشناختی روی عزت نفس

تأثیرات روانشناختی روی عزت نفس

نکاتی برای غلبه بر ناامنی های دندانی

در حالی که داشتن ناامنی در مورد دندان های خود بسیار شایع است، راه هایی وجود دارند که می توانیم برای غلبه بر آنها انجام دهیم. آنها به تلاش و تعهد نیاز دارند، اما ایجاد اعتماد به نفس بیشتر در لبخند شما امکان پذیر است. در اینجا چند نکته برای مدیریت ناامنی های دندانی وجود دارند:

به دنبال مراقبت های حرفه ای باشید.

اگر در مورد دندان های خود ناامنی قابل توجهی دارید، نخستین گام رزرو یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود است. نگرانی های خود را برای آنها توضیح دهید و نظر عینی آنها در مورد سلامت دهان و ظاهر خود را بخواهید. دندانپزشکان هر مشکل دندانی قابل تصوری را دیده اند، بنابراین می تواند به شما کمک کند تا ناامنی های خود را از دیدگاه آنها ببینید.

دندانپزشک شما همچنین می تواند گزینه هایی که ممکن است ظاهر دندان های شما را بهبود بخشند را بررسی کند، چه سفید کردن دندان، بریس ها یا درمان های زیبایی. دریافت یک ارزیابی تخصصی، حرکت رو به جلو را فراهم می کند.

بهبود بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان با تمیز و عاری از لک نگه داشتن دندان ها به کاهش عیوب دندانی کمک می کند. دقیق مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باعث از بین رفتن پلاک هایی می شوند که به مینای دندان آسیب می زنند. از خمیر دندان سفید کننده استفاده کنید و از غذاها و نوشیدنی های ایجاد کننده لکه روی دندان ها خودداری کنید. تمیز کردن منظم دندان ها همچنین لبخند شما را درخشان می کند.

رعایت بهداشت عالی تضمین می کند که دندان های شما همیشه بهترین ظاهر را داشته باشند. وقتی نقص ها به حداقل برسند، اعتماد به نفس پیدا خواهید کرد.

به دنبال دندانپزشکی زیبایی باشید

برای مسائل دندانی مانند تغییر رنگ شدید، کجی، یا عدم وجود دندان ها، دندانپزشکی زیبایی می تواند تغییراتی در زندگی ایجاد کند. گزینه های محبوب عبارتند از:

  • ونیرهای پرسلن و باندینگ دندانی برای پوشاندن عیوب
  • سفید کردن تخصصی دندان ها برای تغییر رنگ آنها
  • الاینرهای شفاف ارتودنتیک مانند اینویزیلاین برای صاف کردن دندان ها
  • بریج ها و ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته

دندانپزشکی زیبایی در برخی موارد می تواند گران و تهاجمی باشد. اطمینان حاصل کنید که گزینه ها را به طور گسترده با دندانپزشک خود در میان گذاشته اید. در حالی که هزینه ها بالا هستند، بازگرداندن اعتماد شما به لبخند خود واقعاً گران بها است.

به نکات مثبت توجه کنید.

وقتی نسبت به دندان های خود احساس ناامنی می کنیم، روی نکات منفی وسواس پیدا می کنیم. برای شناسایی و قدردانی از آنچه در مورد لبخند خود دوست دارید تلاش کنید. آیا دندان های خوش فرمی دارید؟ نقاط سفیدی که شخصیت می افزایند؟ دندان ها از دور کاملاً زیبا به نظر می رسند؟ توجه به نکات مثبت به تغییر ذهنیت شما کمک می کند.

بیشتر لبخند بزنید.

یکی از مؤثرترین راه ها برای غلبه بر ناامنی های دندانی، بیشتر لبخند زدن است. ممکن است در ابتدا غیر طبیعی به نظر برسد، اما تمرین کنید که در آینه یا در غکس سلفی به خودتان لبخند بزنید. در مکالمه با دوستانتان به پهنای صورت لبخند بزنید. لبخند زدن مسیرهای عصبی مرتبط با شادی و اعتماد به نفس را فعال می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین تغذیه برای داشتن دندان هایی سالم

هرچه بیشتر لبخند بزنید، از ظاهر لبخند خود اطمینان بیشتری خواهید داشت. دیگران نیز به دیدن لبخند شما پاسخ مثبت می دهند و پیشرفت شما را بیشتر تقویت می کنند.

در مورد ناامنی های خود صحبت کنید.

اعتماد به دوستان نزدیک یا اعضای خانواده در مورد ناامنی های دندانی شما می تواند باعث تسکین عاطفی شما شود. اغلب ترس های ما در ذهن ما اغراق آمیز هستند. دریافت دیدگاه بیرونی از شخصی که به او اعتماد دارید ممکن است به شما کمک کند تا دندان های خود را منطقی تر ببینید.

اگر ناامنی های دندانی به شدت روی عزت نفس و سلامت روان شما تأثیر می گذارند، مراجعه به یک درمانگر نیز می تواند کمک کننده باشد. صحبت از طریق الگوهای فکری، منابع شرم و تکنیک های بهبود صحبت با خود از مزایای درمان است.

وقت خود را با تغییرات صرف کنید.

بهبود عیوب عمده دندانی اغلب نیازمند زمان و درمان گسترده است. به عنوان مثال، بریس ها سال ها طول می کشد تا دندان ها را به طور کامل صاف کنند. از پیشرفت آهسته ناامید نشوید. به طرح درمان خود پایبند باشید و روی جشن گرفتن پیشرفت های کوچک در طول مسیر تمرکز کنید.

با ونیرها و ایمپلنت های دندانی، عادت کردن به احساس دندان مصنوعی نیز به زمان نیاز دارد. برای این دوره سازگاری صبور باشید. با گذشت زمان، لبخند و اعتماد به نفس شما بهبود می یابد.

تندرستی کلی خود را در اولویت قرار دهید.

برای بهبود تندرستی کلی جسمی و روانی خود، تلاش اختصاصی فراتر از دندان های خود انجام دهید. از طریق رژیم غذایی، ورزش و عادات خواب روی بهبود سلامتی خود تمرکز کنید. سرگرمی هایی را انتخاب کنید که شما را خوشحال می کنند. برای روابط وقت بگذارید. هنگامی که در سایر زمینه ها احساس تعادل و رضایت می کنید، احساس ناامنی های دندانی کمتری خواهید داشت.

نکاتی برای غلبه بر ناامنی های دندانی

نکاتی برای غلبه بر ناامنی های دندانی

نتیجه گیری

ناامنی های مربوط به دندان های ما به طور باورنکردنی گسترده هستند، اما اگر به آنها توجه نشود، می توانند به شدت روی عزت نفس و سلامت ما تأثیر بگذارند. کجی، تغییر رنگ، آسیب، و از دست دادن دندان ها از علل شایع خودآگاهی و حساسیت نسبت به دندان های خود بر اساس فشارهای جامعه در مورد ظاهر دندان هستند.

کار برای غلبه بر ناامنی های دندانی به مراقبت تخصصی، درمان های زیبایی، تغییر طرز تفکر و پرورش عشق به خود نیاز دارد. در حالی که ممکن است ناامنی ها همیشه باقی بمانند، افزایش اعتماد به نفس به لبخند خود امکان پذیر است. روی سلامت دهان و دندان تمرکز کنید، بیشتر لبخند بزنید، به سیستم پشتیبانی خود تکیه کنید و در این فرآیند صبور باشید. شما سزاوار این هستید که احساس راحتی و اعتماد به نفس داشته باشید و لبخند خود را به اشتراک بگذارید، هر طور که به نظر می رسد.

پرسش های پرتکرار درباره احساس ناامنی درباره لبخند خود

چگونه بفهمم ناامنی من در مورد دندان هایم طبیعی است؟

داشتن برخی ناامنی های جزئی در مورد دندان های خود کاملاً طبیعی است، خواه کاش دندان ها کمی سفیدتری داشتم یا کاش دندان های کاملاً صافی داشتم. اما اگر در مورد نشان دادن دندان های خود اضطراب شدیدی دارید، از لبخند زدن به طور کامل اجتناب می کنید، یا احساس شرمندگی عمیقی دارید، در این صورت کمک تخصصی توصیه می شود. دندانپزشک یا مشاور شما می توانند در تعیین اینکه آیا ناامنی های دندانی شما روی سلامت روان تأثیر می گذارند به شما کمک کند.

آیا سفید کردن دندان های من به صورت تخصصی به آنها آسیب می زند؟

سفید کردن تخصصی دندان ها، به طور کلی تا زمانی که به درستی انجام شود، برای مینای دندان های شما بی خطر است. در سفید کردن دندان ها داخل مطب از نور مخصوص و غلظت بالاتر پراکسید زیر نظر دندانپزشک استفاده می شود. این کار این امکان را فراهم می کند تا با خیال راحت دندان های خود را به طرز چشمگیری روشن تر کنید. فقط از سفید کردن بیش از حد خودداری کنید و حساسیت حداقل خواهد بود. همیشه ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید.

چگونه می توان درباره دریافت بریس ها با والدین صحبت کرد؟

با تحقیق در مورد گزینه ها و هزینه های ارتودنسی در منطقه خود برای گفتگو آماده شوید. فهرستی از دلایلی که می خواهید از بریس ها استفاده کنید، مانند بهبود هم ترازی فک یا بسته شدن شکاف ها را تهیه کنید. توضیح دهید که چگونه معتقدید بریس ها اعتماد به نفس شما را افزایش می دهند. درباره راه هایی برای امکان پذیر ساختن بریس ها از نظر هزینه ای، مانند طرح های پرداخت بحث کنید. ارائه یک استدلال متفکرانه نشان می دهد که شما به طور جدی به این موضوع فکر کرده اید.

آیا خمیر دندان سفید کننده می تواند رنگ طبیعی دندان های من را تغییر دهد؟

خمیر دندان های سفید کننده می توانند به حذف برخی از لکه های جزئی قهوه، شراب یا سیگار کمک کنند. اما آنها نمی توانند سایه طبیعی دندان های شما را تغییر دهند. خمیر دندان های سفید کننده بیشتر به مواد ساینده برای پاک کردن لکه های سطحی متکی هستند. برای تغییر رنگ محسوس، سفید کردن تخصصی در مطب یا تری های سفید کننده سفارشی توسط دندانپزشک شما ضروری هستند.

چگونه می توانم بفهمم که در شب دندان قروچه می کنم؟

علائمی مانند درد فک در هنگام صبح، سر درد و حساسیت دندان نشان می دهند که ممکن است دندان قروچه (براکسیسم) داشته باشید. اما دندانپزشک شما می تواند با جستجوی نشانه های ساییدگی روی دندان ها و سفارش مطالعات خواب به طور قطعی متوجه این مشکل شود. دندان قروچه به محافظ دندان شبانه مخصوص دندانپزشک شما نیاز دارد تا از آسیب دندانی جلوگیری کند و به تسکین علائم کمک کند. اگر مشکوک به دندان قروچه هستید به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

امیدوارم این مقاله گسترده و جامع به روشن شدن موضوع پیچیده ناامنی های دندانی کمک کند. اگر مایلید می توانید در مورد هر قسمت پرسش های خود را با دندانپزشک خود مطرح کنید.