در دوران نوزادی، تانگ تراست نوعی واکنش طبیعی است که زمانی اتفاق می افتد که چیزی دهان کودک را لمس کند. این واکنش باعث می شود زبان رو به جلو فشار وارد کند تا کودک از سینه مادر یا شیشه شیر بخورد.

با بزرگتر شدن کودک، عادات بلع او به طور طبیعی تغییر می کنند و این واکنش از بین می رود. اما وقتی تانگ تراست پس از نوزادی تا دوارن کودکی ادامه پیدا می کند، چه اتفاقی می افتد؟ این عادت چه مشکلاتی می تواند برای کودک بوجود بیاورد؟

به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بیشتر در مورد تانگ تراست یاد بگیرید، چگونه می تواند کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد، و برای کمک به آن چه کاری می توانید انجام دهید.

تانگ تراست پس از نوزادی

تانگ تراست تا سنین 4 تا 6 ماهگی طبیعی است. در طول این دوره، رفاکس مهم است زیرا اگر نوزادی به غیر از شیر چیز دیگری وارد دهان خود کند، زبان می تواند آن را به بیرون فشار دهد تا از خفگی جلوگیری کند.

در صورتی که تانگ تراست تا پس از دورانی که دیگر کودک نوزاد نیست ادامه پیدا کند، به عنوان یک اختلال مایوفانکشنال دهانی دسته بندی می شود. اختلالات مایوفانکشنال دهانی زمانی وجود دارند که زبان، فک، یا لب ها هنگام استراحت، بلعیدن، یا حرف زدن در موقعیت غیر عادی قرار دارند.

تانگ تراست می تواند برای والدین و دندانپزشکان یک نگرانی باشد زیرا فشار خیلی زیاد به داخل دندان ها بدون مقدار صحیح فشار از بیرون از لب ها می تواند موجب کج شدن دندان ها شود.

داشتن دندان های کج می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای جویدن، بروز پوسیدگی یا ژنژیویت بیشتر به علت دشوار بودن پاکسازی دندان ها، افزایش خطر شکستن دندان ها، و کاهش اعتماد به نفس شود.

تانگ تراست فشار زبان به پشت دندانها

تانگ تراست فشار زبان به پشت دندانها

علل بروز تانگ تراست یا فشار زبان پشت دندانهای جلو

عوامل متعددی وجود دارند که می توانند موجب بروز تانگ تراست شوند. برخی علل تانگ تراست عبارتند از:

  • مکیدن انگشت
  • برخی از انواع خاص پستانک ها یا شیشه شیرها، و استفاده طولانی مدت از آنها
  • براکسیسم (که بیشتر تحت عنوان دندان قروچه شناخته می شود)
  • آلرژی ها
  • انکیلوگلاسیا (که بیشتر تحت عنوان گره زبانی شناخته می شود)
  • ماکروگلاسیا (بزرگ شدن اندازه زبان)

همانطور که شما می توانید ببینید، برخی از علل ارثی هستند در حالی که بقیه در نتیجه عادات بروز پیدا می کنند. آلرژی ها می توانند باعث شوند زبان داخل دهان پایین قرار بگیرد زیرا بزرگ شدن لوزه ها یا احتقان بینی تنفس را دشوارتر می کند.

انکیلوگلاسیا نیز می تواند باعث بروز تانگ تراست شود زیرا زبان در موقعیت درستی داخل دهان قرار نمی گیرد. بعلاوه، داشتن زبان بزرگتر می تواند باعث بروز مشکل شود زیرا زبان اجازه نمی دهد دهان هنگام بلع به درستی باز و بسته شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توانم با بریس ها یا اینویزیلاین ها شنا کنم؟

با دندانپزشک کودک خود صحبت کنید تا ببینید برای ترک عادات نامطلوبی که می توانند منجر به بروز تانگ تراست شوند چکار می توان انجام داد.

تانگ تراست فشار زبان به پشت دندانها

تانگ تراست فشار زبان به پشت دندانها

علائم و نشانه های تانگ تراست

چندین علامت هشدار دهنده وجود دارند که نشان می دهند ممکن است کودک شما با تانگ تراست مشکل داشته باشد. در اینجا به بیان برخی از علائم احتمالی می پردازیم:

  • اختلال گفتاری به دلیل قرار گیری زبان با اصوات خاص
  • اپن بایت زمانی که دندان های جلوی فک بالا با یکدیگر تماس پیدا نمی کنند.
  • مال اکلوژن (یا بایت بد)
  • داشتن اپن بایت در حالت استراحت با قرار گیری زبان پشت دندان های جلوی دهان.
  • تنفس دهانی پیوسته بدون داشتن منشاء آلرژی

برخی علائم و نشانه ها ممکن است در ابتدا نادیده گرفته شوند یا به علت همپوشانی با دیگر احتمالات به اشتباه تشخیص داده شوند.

گزینه های درمان تانگ تراست

اصلاً بعید نیست مجبور باشید در طول دوره درمان تانگ تراست همزمان با چند متخصص کار کنید.

برای مثال، ممکن است با تشخیص یا ارجاع از پزشک کودکان به دندانپزشک کودکان کار خود را آغاز کنید. دندانپزشک کودکان نیز ممکن است کودک شما را به ارتودنتیست ارجاع دهد که می تواند هم درمان های ارتودنتیک را توصیه کند و هم گفتار درمانی یا همزمان کودک شما را به متخصص رفتار درمانی ارجاع دهد.

چندین گزینه برای درمان تانگ تراست وجود دارند که می توانید آنها را در نظر بگیرید، از جمله:

  • ابزارهای یادآوری کننده ارتودنتیک که موقعیت قرار گیری زبان را اصلاح می کنند، همینطور بریس هایی برای اصلاح نحوه قرار گیری دندان ها و فک.
  • آزاد کردن گره زبانی برای اصلاح محدودیت زبان
  • گفتار درمانی برای اصلاح اختلالات گفتاری و عادات بلع.
  • درمان های رفتاری صورت و دهان برای اصلاح قرار گیری زبان، فک، و لب ها.

آیا تانگ تراست روی درمان ارتودنسی تأثیر می گذارد؟

درمان مایوفانکشنال گزینه درمانی دیگری است که برای حذف و درمان تانگ تراست استفاده می شود. این درمان تمرین- محور است که به بیمار یاد می دهد چگونه از زبان و عضلات صورت خود به صورت طبیعی استفاده کند.

مایوفانکشنال به معنای عملکرد عضلات است. یک متخصص مایوفانکشنال دهانی Oral Myofunctional Therapist  (OMT) می تواند نقشی اساسی در کمک به بیمار برای آموزش مجدد عضلات صورت و از بین بردن عادت فشردن زبان پشت دندان ها داشته باشد. متخصصان مایوفانکشنال دهانی در کمک به کودکان و افراد بزرگسالی مهارت دارند تا روی عادات عضلانی خود کنترل پیدا کنند، از جمله عضلات دخیل در عادت تانگ تراست. برای کودکان و افراد بزرگسالی که با تانگ تراست در کشمکش هستند، توقف این عادت همیشه هم کار ساده ای نیست. علت این است که همه عضلات و دهان طی چندین سال برنامه ریزی شده اند. بدن فرد نمی داند چگونه از زبان و عضلات صورت به درستی استفاده کند، و نیاز به کمک دارد.

یک مشاوره با متخصص درمان مایوفانکشنال دهانی می تواند بسیار ارزشمند باشد. در صورتی که عضلات مجدداً آموزش نبینند، درمان ارتودنتیک شما و نتایج نهایی ممکن است با مشکل مواجه شوند.

تانگ تراست علاوه بر تأثیر روی بریس های ارتودنسی، می تواند تأثیر ماندگار منفی روی سلامت عمومی، گفتار، سلامت دندانی، الگوی بلع، و تنفس در طول کل زندگی فرد داشته باشد.

بریس ها دندان ها را جابجا می کنند

بریس ها با اعمال فشار مداوم سبک روی دندان ها و جابجایی آرام آنها طی یک بازه زمانی کار می کنند. فشار روی هر دندان باعث می شود بافت های اطراف دندان نیز دچار کشش شوند و به طور موقت قابل جابجایی شوند. در نهایت، استخوان اطراف هر دندان را پر می کند، و آنها در محل جدید خود تثبیت می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اختلالات و مشکل مفصل فکی گیجگاهی

عضلات نیز دندان ها را جابجا می کنند

عضلات دهان و صورت ما تعدیل کننده های ارتودنتیک زنده طبیعت هستند. آنها می توانند تأثیر زیادی روی حرکت و موقعیت دندان های ما داشته باشند.

دندان ها در حال تغییر می باشند، بنابراین آنها می توانند تحت تأثیر عضلات از فک، لب ها، زبان، و گونه ها تغییر کنند و جابجا شوند. همان نیروهایی که توسط بریس ها استفاده می شوند می توانند توسط زبان نیز برای جابجایی دندان ها استفاده شوند. به صورت ایده آل، بین لب ها و گونه ها روی سطح بیرونی دندان ها، و زبان روی سطح داخلی دندان ها تعادل نیروهای موجود.

هر گونه عدم تعادلی روی رشد، راحتی، و موقعیت دندان ها و فک تأثیر می گذارد. چشمگیرترین نوع عدم تعادل عضلانی که ساختارهای صورت و دهان را تحت تأثیر قرار می دهد “تانگ تراست” یا “بلع معکوس” است.

تأثیر تانگ تراست روی درمان ارتودنسی

تانگ تراست زمانی اتفاق می افتد که عضلات برای بلع یاد گرفته اند تا به روش اشتباه با یکدیگر عمل کنند. زبان می تواند بسیار قوی باشد. وقتی پیوسته پشت دندان ها قرار می گیرد و در طول بلع آنها را رو به جلو فشار می دهد، وی تواند موجب جابجا شدن دندان ها شود. اگر شما بریس ارتودنسی داشته باشید، تانگ تراست می تواند مشکل آفرین باشد، زیرا:

  • می تواند روند درمان ارتودنسی را کند نماید، و باعث شود نیاز باشد بریس ها برای مدت زمان طولانی تری روی دندان ها باقی بمانند.
  • می تواند باعث شود دندان های شما مجدداً جابجا شوند، پس از اتمام درمان که بریس ها برداشته می شوند.
  • می تواند باعث شود جابجایی دندان ها و بستن فواصل برای ارتودنتیست بسیار دشوارتر باشد.

وقتی عضلات دهان و صورت در تعادل نیستند، برطرف نمودن مشکلات ارتودنتیک بسیار چالش برانگیزتر است.

تانگ تراست فشار زبان به پشت دندانها

تانگ تراست فشار زبان به پشت دندانها

ارتودنسی چه کمکی به درمان تانگ تراست می کند؟

ارتودنتیست ها سال ها در تلاش بوده اند و در حالی که در حال ارائه بهترین درمان ارتودنسی بوده اند، با نیروی زبان نیز مبارزه کرده اند. سال ها پیش متخصصان ارتودنسی برای جلوگیری از عادات زبان از وسایل وحشیانه ای استفاده می کردند، اما امروزه عاداتی مانند تانگ تراست به راحتی و با ابزاری بهتر قابل درمان هستند. آنها ابتدا علت زمینه ای تانگ تراست را بررسی می کنند، مانند گره زبانی، مشکلات مجرای تنفسی یا تنفس. وقتی علت بنیادی تانگ تراست درمان شود، پزشک معالج شما وضعیت قرار گیری صحیح زبان را به شما آموزش خواهد داد و الگوی بلع صحیح را به شما آموزش خواهد داد که به عادت روزمره شما تبدیل می شود.

تانگ تراست فشار زبان به پشت دندانها

تانگ تراست فشار زبان به پشت دندانها

ابزارهای ارتودنسی درمان تانگ تراست

انواع ابزارهای ارتودنتیک برای ترک عادت تانگ تراست ابداع شده اند. این ابزارها پشت دندان ها و روی سقف دهان قرار می گیرند و مانع برخورد زبان به پشت یا قرار گرفتن آن بین دندان ها می شوند. این نوع ابزارها می توانند ثابت یا متحرک باشند.

  • ابزارهای متحرک: ابزارهای متحرک ترک عادت تانگ تراست شبیه به ریتینر هستند که کودک می تواند آنها را روی دندان های خود قرار دهد. می توان برای مدت زمان خاصی آنها را استفاده کرد و برای غذا خوردن و مسواک زدن آنها را خارج کرد. این نوع ابزارها زمانی خیلی خوب هستند که عادت خیلی شدید نباشد و نیز برای کودکانی که طبق دستور از آنها استفاده می کنند.
  • ابزارهای ثابت: ابزارهای ثابت ترک تانگ تراست با استفاده از بندهایی که به دور دندان های مولر عقب دهان قرار می گیرند ثابت می شوند. ابزار به صورت تمام وقت داخل دهان قرار دارد و تنها توسط ارتودنتیست قابل خارج کردن است. ابزارهای ثابت برای موارد وخیم تانگ تراست مناسب هستند زیرا به پیوسته به کودک یادآوری می کنند و مانعی سر راه زبان هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل کاشت ایمپلنت دندانی

عملکرد این ابزارها به گونه ای است که مانعی فوق العاده برای فشار وارد آمدن به پشت دندان های جلو یا جلو آمدن از بین آنها می باشند. این ابزار زبان را آموزش می دهد تا از دندان های جلو دور بماند و عادات مکیدن انگشت یا شست را نیز ترک می دهد. از آنجا که ابتدا برای کودک غیر ممکن است تا این عادت را با ابزار انجام دهد، می تواند بسیار موفقت آمیز باشد.

چه مدت لازم است از این ابزارها استفاده شود؟

ممکن است لازم باشد ابن ابزارها چیزی بین چند ماه تا یک سال استفاده شوند. طول درمان به مدت زمانی بستگی دارد که طول می کشد عادت ترک شود، و اینکه چند ساعت در طول روز از ابزار استفاده شود. هر چه کودک مدت زمان بیشتری از ابزار استفاده کند، عادت سریع تر ترک خواهد شد.

تانگ تراست فشار زبان به پشت دندانها

تانگ تراست فشار زبان به پشت دندانها

چرا باید به دنبال درمان تانگ تراست بود؟

اگر زبان شما به درستی داخل دهان قرار نگیرد، می تواند موجب بروز مشکلاتی برای رشد اسکلتی، نحوه قرار گیری دندان ها، و رشد صورت شود.

به مرور زمان، شکل صورت می تواند تغییر کند و از آنجا که کودک بیشتر از طریق دهان باز نفس می کشد ممکن است باعث دراز شدن صورت شود. به همین دلیل اغلب ارتودنسی به کمک می آید، اما اگر علت بنیادی تانگ تراست ابتدا اصلاح نشود، دندان ها و فک پس از برداشته شدن بریس ها مجدداً به جای خود باز می گردند و لازم است فرایند درمان مجدداً تکرار شود.

مشکلات گفتاری ناشی از تانگ تراست می توانند منجر به بروز مشکلات اجتماعی ناشی از عدم رضایت از ظاهر یا از آنجا که کودک نمی تواند صحبت های خود را تفهیم کند دچار مشکلات رفتاری شود.

تصور کنید ما چند مرتبه در طول روز عمل بلع را انجام می دهیم. اکنون به این فکر کنید که زبان این کار را هر بار اشتباه انجام دهد. وقتی به این فکر کنید که این “عادت بد” هر روز چند مرتبه انجام می شود، متوجه می شوید که چرا کمک و راهنمایی تخصصی برای اصلاح تانگ تراست نیاز است.

سخن پایانی

ما اکنون از آنجا که به اهمیت زبان پی برده ایم، می دانیم که درمان فوق العاده توصیه می شود.

توصیه می شود که والدین کودک خود را قبل از 36 ماهگی برای اصلاح عادات نامطلوب مکیدن نزد دندانپزشک ببرند. البته در مورد عادات مکیدن، پیشگیری بهتر از اصلاح و درمان است، بنابراین با دندانپزشک کودک خود صحبت کنید تا نکات مربوط به تغذیه با شیشه شیر یا استفاده از پستانک قبل از 2 سالگی را به شما آموزش دهند.

با همکاری متخصصان مختلف، کودک شما طرح درمانی دریافت خواهد کرد که علائم تانگ تراست و تأثیرات آن برطرف خواهند شد.

اگر فکر می کنید که کودک شما پس از دوران نوزادی علائم و نشانه های تانگ تراست دارد، او را نزد دندانپزشک ببرید.