داشتن دندان هایی که به صورت غیر طبیعی تیز، نوک تیز یا مخروطی شکل هستند یک ویژگی دندانی است که برخی از افراد با آن متولد می شوند، در حالی که برخی دیگر در مراحل بعدی زندگی دچار آن می شوند. به نظر می رسد دندان هایی که به میزان قابل توجهی نوک تیز یا میخی – شکل هستند با دندان های گرد و بدون لبه معمولی که اکثر افراد دارند متفاوت هستند. این مقاله نگاهی عمیق خواهد داشت به علل مختلف دندان های نوک تیز و پیامدهای آنها برای سلامت و ظاهر دندان ها.

علت ایجاد دندان های نوک تیز چیست؟

چندین عامل احتمالی ژنتیکی، رشدی و محیطی وجود دارند که می توانند باعث شوند دندان ها نوک تیزتر یا میخی – شکل تر به نظر برسند.

ویژگی های ژنتیکی دندان

ژنتیک نقش مهمی در تعیین اندازه، شکل و تراز دندان ها ایفا می کند. بسیاری از بیماری های ارثی دندانی می توانند باعث شوند که دندان ها نوک تیزتر یا میخی – شکل تر از حد معمول به نظر برسند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • دندان های لترال میخی شکل – که به آنها “ثنایای جانبی میخ” یا “دندان های نیش” نیز گفته می شود، این دندان های ثنایای جانبی بالایی هستند که کوچکتر و نوک تیزتر از حد طبیعی هستند. آنها اغلب ظاهری شبیه مخروط دارند و ممکن است بچرخند. پگ لترال معمولاً در خانواده ها ایجاد می شود و اکثر افراد مبتلا به سندرم داون را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • دندان های پیشین بیل مانند – این شکل از دندان ها معمولاً روی دندان های پیشین فک بالا تأثیر می گذارد، این دندان ها دارای یک شیار قابل توجه در امتداد پشت هستند که ظاهری شبیه بیل به آنها می دهد. کاسپ های رو به کام نیز نوک تیزتر و برجسته تر هستند. بیل مانند بودن دندان ها بیشتر در گروه های دندانپزشکی مغولوئیدMongoloid بسیار شایع است و بیش از 90 درصد از برخی از جمعیت های آسیایی را تحت تأثیر قرار می دهد. بومیان آمریکا نیز ممکن است اغلب دندان های پیشین بیل مانند داشته باشند.
  • دندان های اضافیدندان های اضافی که در موقعیت های غیر طبیعی رشد می کنند می توانند شبیه دندان های نیش کوچک نوک تیز باشند. دندان های پیشین اضافی گاهی اوقات “مزیودنس” نامیده می شود. گرچه دندان های اضافی نسبتاً غیر معمول هستند، اما به نظر می رسد بیشتر در بیماران مبتلا به سندرم های ژنتیکی مانند شکاف کام و لب مشاهده می شود.
  • هیپوپلازی مینا – این وضعیت باعث می شود مینای دندان رشد نکرده، نازک، نرم و شفاف شود. عدم پوشش کامل مینای دندان باعث می شود دندان ها زردتر، نوک تیزتر و مخروطی شکل تر به نظر برسند. هیپوپلازی مینای دندان علل مختلفی از جمله آسیب هنگام تولد، زایمان زودرس، اختلالات مادرزادی و بیماری هایی دارد که روی تشکیل مینای دندان تأثیر می گذارند.
علت ایجاد دندان های نوک تیز چیست؟

علت ایجاد دندان های نوک تیز چیست؟

عوامل دوران کودکی

علاوه بر ژنتیک، شرایط و رویدادهای دوران کودکی نیز می توانند روی رشد طبیعی دندان ها تأثیر بگذارند و بعداً منجر به ایجاد دندان های نوک تیز شوند:

  • سوء تغذیه – سوء تغذیه در دوران کودکی در حالی که دندان های دائمی هنوز در حال شکل گیری هستند می تواند رشد مینای دندان را مختل کند و باعث شود که دندان ها نازک تر، شفاف تر و مخروطی شکل تر به نظر برسند. بویژه کمبود ویتامین D و کلسیم مضر است. این اثر اغلب در جمجمه های گردآوری شده باستان شناسی شکارچیان با دندان های بسیار فرسوده و میخی شکل مشاهده می شود که احتمالاً ناشی از سوء تغذیه دوران کودکی است.
  • فلوئوروزیس – مصرف بیش از حد فلوراید در طول دوره تشکیل مینای دندان می تواند باعث تخلخل و لک شدن زیرسطحی شود و دندان ها را ضعیف تر و مستعد فرسایش و میخی – شکل شدن کند. فلوئوروزیس خفیف دندان شایع است، اما اشکال شدید آن می توانند به طور چشمگیری دندان های مخروطی و بدشکل را افزایش دهد.
  • پرتو درمانی – بیماران سرطانی که در سنین جوانی تحت پرتو درمانی فک قرار گرفته اند نیز در معرض خطر هیپوپلازی مینای دندان، کوتاه شدن ریشه ها و دندان های دائمی قرار دارند که شکل عجیب یا نوک تیز دارند.
  • صدمات هنگام زایمان – ضربه به دهان کودک در حین زایمان در موارد نادر ممکن است به جوانه های در حال رشد دندان آسیب وارد کند، کیفیت مینای دندان را مختل کند و در نتیجه دندان ها ضعیف تر، نازک تر و نوک تیزتر شوند.
  • عادات دهانی دوران کودکی – عادات مکیدن انگشت شست، فشار دادن زبان و مکیدن لب که برای سال ها فشار بیش از حد به دندان های جلو وارد می کند، می تواند گردی طبیعی آنها را تغییر دهد و باعث می شود دندان های جلو خمیده تر یا مخروطی تر به نظر برسند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربردهای بوتاکس در دندانپزشکی

عوامل بزرگسالی

برخی از عوامل و رفتارهای محیطی می توانند دندان های طبیعی افراد بزرگسال را در طول زمان به شکل میخ های نوک تیز فرسایش دهند:

  • دندان قروچه: دندان قروچه مزمن باعث تسریع ساییدگی و فرسایش می شوند که به تدریج لبه های دندان های عقب را از حالت گرد به شکل میخ های نوک در می آورد. دندان های جلو نیز ممکن است در اثر دندان قروچه لب پر و صاف شوند.
  • بیماری لثه: بیماری پریودنتال یا عفونت لثه باعث تحلیل رفتن پیش رونده لثه و تحلیل استخوان می شود. همانطور که ریشه دندان بیشتر در معرض دید قرار می گیرد، دندان های کوتاه قبلی ممکن است بلندتر، نازک تر و نوک تیزتر به نظر برسند.
  • رژیم های اسیدی: مصرف مکرر غذاها و نوشیدنی های اسیدی مینای دندان ها را از بین می برد و نوک تیز شدن دندان ها را تقویت می کند. افراد مبتلا به بولیمیا که محتویات اسیدی معده خود را به طور مزمن از راه استفراق عمدی تخلیه می کنند، می توانند باعث شوند دندان های آنها به سرعت به صورت نوک تیز و نوک های دو نیم شده درآیند.
  • سایش: مسواک زدن شدید، پیرسینگ های دهانی روی دندان ها و عاداتی مانند جویدن ناخن که به دندان ها فشار وارد می کنند ممکن است به مرور زمان سایش دندان ها و نوک تیز شدن آنها را تسریع کنند. برخی از اقدامات فرهنگی ساینده مانند تراشیدن و سوهان کشیدن دندان نیز می توانند عمداً دندان ها را به نوک تیز تغییر شکل دهند.

تغییرات آناتومیکی طبیعی

برای برخی از افراد، داشتن نوک کاسپ کمی نوک تیزتر یا دندان نیش به سادگی در محدوده طبیعی تغییرات آناتومیکی در شکل دندان طبیعی آنها قرار دارد و لزوماً آسیب یا نازیبایی محسوب نمی شود:

  • دندان های نیش تیز – دندان های نیش فک های بالا و پایین معمولاً دارای شکلی نوک تیز برای سوراخ کردن و پاره کردن غذا هستند. اما در برخی افراد این نوع نوک دندان ها به طور غیر طبیعی بلندتر، تیز یا شبیه نیش به نظر می رسند. این ممکن است به سادگی منعکس کننده یک شکل طبیعی ارثی باشد.
  • کاسپ دندان های مولر بلند و تیز – دندان های مولر عقب معمولاً دارای کاسپ های گرد برای جویدن هستند، اما برخی از افراد کاسپ نوک تیزتر، بلندتر و برجسته تر را به ارث می برند که می تواند شبیه دندان های دندان نیش کوچک در امتداد دندان های مولر و دندان های پرمولر عقب آنها باشند.
  • دندان های جلو آمده – در یک اورجت با جلو آمدگی دندان های جلوی فک بالا، روی هم قرار گرفتن دندان های فک پایین بیش از حد معمول، باریک شدن دندان های پیشین به سمت پایین ممکن است آنها را بلندتر و نوک تیزتر نشان دهد.

شیوع دندان های نوک تیز بر اساس جمعیت

به نظر می رسد بروز دندان های نوک تیز غیرطبیعی در جمعیت های خاصی بیشتر باشد:

  • آسیایی ها – دندان های پیشین بیل شکل بیش از 90 درصد از بومیان سیبری، مغولوئیدها، اسکیموها، بومیان آمریکا و سایر گروه های آسیایی را تحت تأثیر قرار می دهند. به نظر می رسد این یک سازگاری ژنتیکی تکاملی با رژیم غذایی گذشتگان شکارچی باشد.
  • شکارچیان گذشته – جمجمه های گذشتگان شکارچی عصر حجر باستان معمولاً دندان های بسیار فرسوده ای را نشان می دهند که به شکل میخ های گردی درآمده اند که احتمالاً به دلیل رژیم های ساینده مصرف شده از دوران کودکی بوجود آمده اند.
  • گروه های بومی – جمعیت های بومی جدا شده اغلب دندان های میخی شکل، بی نظمی مینای دندان و سایر نقایص را نشان می دهند که نشان دهنده سوء تغذیه، گرسنگی یا مراقبت های بهداشتی محدود در طول رشد دندان های شیری کودکی هستند.
  • سندرم داون – تا 96 درصد از افراد مبتلا به سندرم داون دارای دندان های پیشین لترال کوچک و نوک تیز هستند. عدم وجود مادرزادی دندان ها نیز شایع است.
  • شکاف لب و کام – این نقص مادرزادی شکل گیری دندان را مختل می کند و در 42 درصد موارد با دندان های میخی شکل اضافی همراه است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هنر دندانپزشکی زیبایی

به طور کلی، دندان های مخروطی یا تیز غیرطبیعی در اکثر جوامع مدرن امروزی در مقایسه با شکارچی های اجدادی یا جمعیت های کشاورز دور افتاده بسیار کمتر به نظر می رسند. احتمالاً پیشرفت در تغذیه، دندانپزشکی و مراقبت های بهداشتی به رشد دندان کمک کرده اند. دندانپزشکی زیبایی نیز اکنون می تواند به راحتی شکل دندان های نوک تیز را تغییر دهد یا آنها را پنهان کند.

شیوع دندان های نوک تیز بر اساس جمعیت

شیوع دندان های نوک تیز بر اساس جمعیت

مشکلات ناشی از دندان های نوک تیز

در برخی شرایط، دندان های نوک تیز خطر بیشتری برای برخی از آسیب های دندانی دارند:

  • شکستگی ها – نوک ها و نوک کاسپ باریک و تیز، ضعیف تر و مستعد لب پر شدن، ترک خوردن و شکستگی تحت فشار یا ضربه هستند. شکستگی ها بویژه در دندان های پیشین جانبی میخی شکل شایع هستند.
  • سایش دندان – کاسپ های نوک تیز که در هنگام جویدن روی یکدیگر ساییده می شوند، باعث تسریع فرسایش می شوند زیرا نیروها روی سطوح کوچک تر متمرکز می شوند. این در برخی موارد می تواند به سرعت دندان ها را فرسوده کند.
  • حفظ پلاک – شیارهای نوک تیز، برجستگی ها و حفره های روی دندان ها سطح بیشتری را برای چسبیدن پلاک ایجاد می کنند که تمیز نگه داشتن آنها آسان نیست. افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال.
  • تحلیل رفتن لثه – دندان های نوک تیز، بویژه دندان های پیشین میخی شکل فک پایین که ساییده شده اند، بیشتر احتمال دارد به زبان و لثه ها آسیب وارد کنند، و باعث فرسایش و تحریک آنها شوند. این امر به مرور زمان منجر به بروز التهاب و تحلیل رفتن لثه ها می شود.
  • اختلال اکلوژن – دندان های بسیار کم رنگ، فرسوده، شکسته یا با اشکال عجیب و غریب می توانند روی تراز طبیعی بایت مورد نیاز برای جویدن مؤثر تأثیر بگذارند. این امر بویژه در مورد دندان های اضافی بدشکل صادق است.
  • مشکلات گفتاری – فقدان یا بدشکلی دندان های پیشین لترال فک بالا که در سندرم داون مشاهده می شوند، فضاهای طبیعی بین دندان ها که برای قرارگیری صحیح زبان در حین گفتار لازم است، را کاهش می دهند.
  • اجتماعی و روانی – دندان نیش ها علیرغم وقوع طبیعی، اغلب به صورت منفی به عنوان «ترسناک»، “خزنده” یا “مثل دندان خون آشام” بودن تلقی می شوند که منجر به انگ اجتماعی و مسائل مربوط به عزت نفس می شوند.

با این حال، در بیشتر موارد، فعال بودن با برخی اقدامات مراقبتی دندانی می تواند خطرات مرتبط با دندان های نوک تیز را کاهش دهد.

درمان های دندانپزشکی برای اصلاح دندان های نوک تیز

اگر دندان های نوک دار مشکل آفرین باعث بروز نگرانی های پزشکی یا اجتماعی می شوند، چندین گزینه مؤثر وجود دارند که دندانپزشکان می توانند برای تغییر شکل و بازگرداندن دندان ها به گونه ای که از نظر بصری طبیعی تر به نظر برسند، ارائه دهند:

  • تغییر شکل دندان – که به آن ادنتوپلاستی یا تغییر شکل مینای دندان نیز گفته می شود. سوهان کشیدن یا سنباده زدن لبه های نوک تیز، نوک دندان های تیز را صاف می کند، کاسپ های نوک تیز را گرد می کند و ظاهری صاف و ایمن تر به لبه های دندان می دهد.
  • باندینگ دندان – مواد رزین کامپوزیت را می توان روی دندان ها شکل داد تا نقاط ناهموار را بپوشانند یا ظاهری گردتر و طبیعی تر برای دندان های کوچک تر و فرسوده ایجاد کنند.
  • روکش های دندانی – کلاه های سفارشی ساخته شده برای قرار گرفتن روی دندان های سوهان کشی شده می توانند شکل آنها را به طور کامل تغییر داده و آنها را به اندازه ها و شکل های نرمال و صاف درآورند. نوک تیز مینا اساساً زیر مواد پرسلن، فلز یا سایر مواد تاج پنهان می شود.
  • ونیرها – لمینت های نازک ساخته شده از پرسلن یا مواد باندینگ کامپوزیت به جلوی دندان ها چسبانده می شوند. این کار باعث می شود دندان های نوک تیز یا فرسوده زیرین با یک سطح بیرونی جدید سفید و صاف پوشانده شوند.
  • بریس ها – ارتودنسی با هم تراز کردن دندان های فشرده و روی هم، ممکن است دندان های نوک تیز را استتار کند. همچنین آنها را می چرخاند ​​و رویش دندان های اضافی یا بدشکل به موقعیت های طبیعی تر را هدایت می کند.
  • کشیدن دندان – از سر راه برداشتن دندان های اضافی، شکسته، پوسیده یا مشکل آفرین از بروز عوارض بیشتر جلوگیری می کند و فضا را برای تغییر شکل دندان های مجاور فراهم می کند.
  • پیوند لثه – لثه های نازک و تحلیل رفته در اطراف ریشه های نوک تیز را می توان از طریق پیوندهای بافت نرم برای کاهش حساسیت و بهبود زیبایی ارتقاء داد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان درد قلبی چیست؟

با مجموعه گسترده ای از درمان های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی امروزی، افرادی که با دندان های طبیعی نوک تیز غیرطبیعی زندگی می کنند، می توانند با اطمینان خاطر به لبخندی سالم تر، عادی تر و زیباتر دست پیدا کنند.

مراقبت از دندان های نوک تیز طبیعی

برای افرادی که به انتخاب خود یا به دلیل عدم دسترسی به خدمات دندانپزشکی زیبایی ترجیح می دهند دندان های منحصربه فرد خود را حفظ کنند، در اینجا چند نکته برای محافظت از دندان های نوک تیز وجود دارند:

  • از یک مسواک نرم استفاده کنید و مسواک زدن را بسیار ملایم انجام دهید تا از آسیب دیدن لثه ها در اطراف نوک تیز دندان ها جلوگیری کنید. برای تمیز کردن بین دندان ها از میخ های بسیار نرم استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از شکستگی و ساییدگی در هنگام ورزش و خواب از محافظ دندان شبانه یا محافظ دهان سفارشی استفاده کنید. محافظ ها همچنین از لثه ها محافظت می کنند.
  • دو مرتبه در روز از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید و برای تقویت مینای دندان به صورت دوره ای از وارنیش یا ژل فلوراید استفاده کنید.
  • برای مشکلات احتمالی مانند پوسیدگی شیارها، ایجاد پلاک، تحلیل لثه، ترک های شکستگی و غیره، دندانپزشک را از نزدیک مانیتور کنید.
  • برای صاف کردن نوک کمی زبر دندان ها که باعث به دام افتادن پلاک ها می شود یا گونه ها را تحریک می کنند، عوامل باندینگ را در نظر بگیرید.
  • آناتومی طبیعی خود را بپذیرید – دندان های نیش برجسته و کاسپ های خیلی نوک تیز به هر حال یک ویژگی اجدادی انسان هستند! دندان های نیش می توانند باحال باشند.

بیشتر دندان هایی که تا حدودی نوک تیز هستند با مراقبت صحیح، می توانند در سلامت حفظ شوند و به لبخند شما اعتماد ببخشند.

راقبت از دندان های نوک تیز طبیعی

راقبت از دندان های نوک تیز طبیعی

پرسش های پرتکرار درباره دندان های نوک تیز

علت نوک تیز شدن دندان ها چیست؟

ژنتیک دلیل اصلی است، از جمله شرایط ارثی مانند دندان های بیل مانند، دندان های اضافی مخروطی شکل و مینای نازک دندان ها. سوء تغذیه در دوران کودکی، فلوئوروزیس و آسیب های هنگام تولد نیز می توانند روی دندان های در حال رشد تأثیر بگذارند. علل بزرگسالی شامل فرسایش شدید، بیماری لثه، و تغییرات طبیعی در دندان نیش و کاسپ دندان های مولر هستند.

آیا دندان های نوک تیز برای سلامت دندانی شما مضر هستند؟

به طور بالقوه آری – نوک ناهموار تیز از نظر مکانیکی ضعیف تر و مستعد شکستگی، سایش سریع، به دام انداختن پلاک، تحریک لثه و سایر مشکلات هستند. با این حال، فعال بودن با عادات خوب دندانپزشکی و اقدامات محافظتی می توانند خطرات را کاهش دهند.

آیا دندان های نوک تیز گاز گرفتن یا جویدن غذا را سخت تر می کنند؟

در برخی موارد، آری. دندان های به شدت فرسوده، ساییده شده، شکسته یا نامرتب می توانند باعث بروز ناراحتی شوند، پاره کردن غذا را سخت کنند و کارایی جویدن را کاهش دهند. تیزی خفیف تا متوسط ​​یا نازک بودن مینای دندان معمولاً به شدت عملکرد گاز گرفتن یا خوردن را مختل نمی کند.

چگونه می توان دندان های نوک تیز خود را برای همیشه درست یا پنهان کرد؟

تغییر شکل، روکش ها، ونیرها، ارتودنسی و کشیدن دندان درمان های مؤثر دندانی هستند که می توانند شکل، کانتور و ظاهر دندان های نوک تیز را برای همیشه تغییر دهند. گزینه های محافظه کارانه تر شامل باندینگ یا پر کردن همرنگ دندان برای پوشاندن نوک های ناهموار و لبه های صاف هستند.

آیا باید دندان نیش نوک تیز طبیعی خود را اصلاح کنیم؟

اگر دندان های نیش نوک تیز شما باعث بروز درد یا مشکلات سلامت دهان نمی شوند، دلیلی وجود ندارد که با اطمینان از منحصر به فرد بودن آنها به عنوان آناتومی طبیعی خود استفاده نکنید. برخی حتی دندان های نیش برجسته را جذاب می دانند. با عادات خوب، دندان های نیش نوک تیز می توانند عملکردی و سالم باقی بمانند.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، در برخی افراد دندان های نوک تیز، مخروطی شکل یا میخی شکل به دلیل طیف متنوعی از تأثیرات ژنتیکی، رشدی و محیطی به وجود می آیند. شیوع آنها در جامعه مدرن رو به کاهش است، گرچه هنوز در برخی از گروه های قومی شایع است. نوک تیز بودن دندان ها اگر به اندازه کافی شدید باشد که عملکرد دندانی یا اعتماد به نفس اجتماعی را مختل کند، می توان آران  با گزینه های زیبایی امروزی ترمیم کرد. برای موارد خفیف تر، عادات سخت دندانپزشکی و پذیرش خود، سلامت دندان و لبخندی جذاب را حفظ می کند. در نهایت، دندان های نوک تیز به سادگی مظهر تنوع دندانی طبیعی انسان هستند.