جراحی ارتوگناتیک یا جراحی فک، یک فرایند پیچیده است که در موارد شدید ناهماهنگی های دندانی روی فک انجام می شود. جراحی فک می تواند مشکلات دندانی مانند اوربایت، آندربایت، اپن بایت، کراس بایت، نمایان شدن بیش از حد یا خیلی کم دندان ها و عقب رفتگی یا جلو آمدگی فک را درمان کند. این یک جراحی بسیار موفق است که هم می تواند هماهنگی صورت را بهبود بخشد و هم بی نظمی های استخوان فک را اصلاح کند، نحوه عملکرد فک و دندان ها را بهبود بخشد، همچنین مشکلات گفتاری را اصلاح کند، کیفیت خواب را بهبود بخشد، جویدن، گاز گرفتن و موارد دیگر را بهبود بخشد و کارهای خیلی بیشتری انجام دهد.

پس از جراحی، مانند هر جراحی دیگری، ممکن است کمی ناراحتی را تجربه کنید، اما با استراحت و توجه دقیق به انتخاب های غذایی، بهبودی می تواند آرام باشد. ما با سال ها تجربه در کمک به بیماران جراحی فک تخصص داریم، بنابراین اگر به دنبال جراحی ارتوگناتیک هستید، راهنمای زیر ممکن است به شما کمک کند تا این تصمیم مهم را بگیرید.

چگونه جراحی فک می تواند روی رژیم غذایی من تأثیر بگذارد؟

جراحی ارتوگناتیک تحت بیهوشی انجام می شود. خود این جراحی شامل بلند کردن و کوتاه کردن استخوان های فک و انتقال آنها به موقعیت دلخواه است که به اتصال صحیح دندان ها و فک کمک می کند. استخوان های فک با پلیت ها و پیچ ها در جای خود محکم می شوند و از نوارهای الاستیک بین بریس های بالا و پایین استفاده می شود تا دندان ها را به موقعیت جدید بایت هدایت کنند.

با توجه به ماهیت این فرایند، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی شما ضروری خواهد بود، زیرا استخوان ها برای بهبودی به زمان نیاز دارند. در چند روز نخست پس از جراحی، می توانید فک خود را حرکت دهید، اما ممکن است کمی احساس ناراحتی، تورم و سفتی داشته باشید، بنابراین ممکن است استفاده از یک سرنگ پلاستیکی کوچک، یک قاشق کوچک یا نی برای خوردن و نوشیدن ضروری باشد، به این معنا که رژیم غذایی حاوی مایعات توصیه می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هنر دندانپزشکی زیبایی

پس از چند روز، ممکن است الاستیک هایی که فک شما را در کنار هم نگه می دارند شل شده و احتمالاً در هنگام غذا برداشته شوند، در این مرحله، می توانید غذاهای پوره شده را وارد رژیم غذایی خود کنید. جویدن باید حداقل تا 6 هفته پس از جراحی به حداقل برسد، اما با گذشت زمان و شروع بهبودی، می توان یک رژیم غذایی نرم را در کنار میان وعده های سالم شروع کرد تا زمانی که آماده شروع دوباره رژیم غذایی عادی شوید.

چگونه جراحی فک می تواند روی رژیم غذایی من تأثیر بگذارد؟

چگونه جراحی فک می تواند روی رژیم غذایی من تأثیر بگذارد؟

نکات رژیم غذایی مرحله ای برای بهبودی بهینه

در چند روز نخست پس از جراحی، به دلیل تورم و سفتی فک، ممکن است احساس کنید که جویدن و حرکت دادن غذا در اطراف دهانتان ناراحت کننده است. یک رژیم غذایی مرحله ای که با مایعات خالص آغاز می شود توصیه می شود.

رژیم مایعات

رژیم غذایی مایع بلافاصله پس از جراحی و برای چند روز اول توصیه می شود. در طول این مدت، ضروری است که مقدار زیادی مایعات بنوشید، با هدف حداقل 8 فنجان مایعات در روز. نوشیدن مداوم جرعه جرعه در طول روز ممکن است آسان تر از مصرف مقادیر زیاد آن در یک مرتبه باشد.

نوشیدنی های مغذی

  • شیر غنی شده راهی عالی برای حفظ کالری دریافتی شما است. 1 پیمانه از آن حاوی 600 کالری است، بنابراین مصرف 1 تا 2 پیمانه در روز کافی است. شیر غنی شده خود را با افزودن 4 تا 5 قاشق چایخوری پودر شیر به یک پیمانه شیر خامه کامل درست کنید و از آن برای تهیه میلک شیک، قهوه، شکلات داغ و نوشیدنی های مالت استفاده کنید.
  • میلک شیک یک راه عالی برای افزودن مواد مغذی اضافی به رژیم غذایی مایع شما است. از پودر یا شربت میلک شیک با شیر غنی شده استفاده کنید، میوه ها را با شیر غنی شده مخلوط کنید تا اسموتی درست کنید، و خامه، بستنی، عسل یا کره بادام زمینی را برای انرژی بیشتر اضافه کنید.

سوپ ها

  • سعی کنید قبل از استفاده از مخلوط کن برای پوره کردن سبزیجات ، آنها را بجوشانید و گوشت پخته را به آن اضافه کنید.
  • همچنین می توانید قوطی سوپ خامه ای، سوپ های فوری تهیه شده با شیر یا سوپ های تغلیظ شده رقیق شده با شیر را امتحان کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید درباره ونیر دندانی بدانید

آبمیوه تازه و کوردیال

کدو حلوایی بدون شکر و کوردیال برای آبرسانی بیشتر عالی هستند.

ماست ها

نوشیدن ماست و ماست پرچرب برای مواد مغذی اضافی عالی هستند، اگر خیلی غلیظ است سعی کنید آن را رقیق کنید.

نوشیدنی های مکمل

مریتنMeritene  و کامپلانComplan  به شکل میلک شیک و سوپ را می توانید از اکثر داروخانه ها و سوپرمارکت ها تهیه کنید. آنها با پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی غنی شده اند تا به تغذیه کمک کنند. اشکال دیگر مکمل ها، در صورت نیاز، با تجویز پزشک در دسترس هستند.

نکات رژیم غذایی مرحله ای برای بهبودی بهینه

نکات رژیم غذایی مرحله ای برای بهبودی بهینه

رژیم غذایی پوره

پس از یک هفته اول بعد از مرخص شدن از بیمارستان اگر کمی احساس ناراحتی می کنید، توصیه می شود که شروع به خوردن غذاهای پوره شده کنید. با پوره کردن غذاهایی که معمولاً می خورید، در یک غذاساز یا مخلوط کن، با استفاده از سس ها، مایعات و سس ها برای ایجاد قوام رقیق تر شروع کنید. غذاهایی که باید از مخلوط کردن آنها اجتناب شود عبارتند از: لوبیا سبز، کرفس، آجیل ها، موسلی، چیپس، نان تست، پوست ها، دانه ها، سوسیس، نخود فرنگی، ذرت شیرین، نان های دانه دار و غلات، لوبیا و غذاهای جویدنی مانند گوشت های سفت.

صبحانه و وعده های غذایی سبک

  • فرنی یا جوی دوسر فوری تهیه شده با شیر پرچرب.
  • تخم مرغ آب پز با پنیر رنده شده.
  • بیسکویت گندم با شیر پر چرب.
  • ماست پر چرب را با پوره موز یا پوره میوه نرم کنید.

وعده های غذایی اصلی

  • گوشت یا ماهی ریز خرد شده یا پوره شده با آب گوشت یا سس، مانند پای کوتیج پوره شده، یا پوره ماهی و سس جعفری، کاسرول گاو، کاری و پنیر گل کلم.
  • سوپ های غلیظ و نرم شده مانند سبزیجات، خامه مرغ، گوجه فرنگی و عدس.
  • پاستا یا برنج پوره شده با سس گوجه فرنگی یا پنیر.
  • سعی کنید این غذاها را در کنار پوره سیب زمینی با خامه یا کره سرو کنید.

دسر

  • ماست نرم و غلیظ، پنیر خامه ای، خامه هم زده یا موس.
  • پودینگ برنج، سمولینا یا کاسترد.
  • میوه های آب پز و پوره شده با کاسترد یا خامه.
  • کرم کارامل، ژله و بستنی، دسر، یا کمپوت میوه ها.

رژیم غذایی نرم

در این مرحله از بهبودی، غذا خوردن باید راحت تر باشد و می توانید آزادانه تر دهان خود را باز و بسته کنید، به این معنا که می توانید شروع به اضافه کردن غذاهای نرم تر کنید. سعی کنید با غذاهایی شروع کنید که می توان آنها را کوچک خرد کرد یا با چنگال له کرد و سس ها و مایعات را به آنها اضافه کرد تا خوش طعم تر شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربردهای زیبایی لیزر در دندانپزشکی

صبحانه

  • فرنی با شیر پرچرب.
  • تخم مرغ آب پز، خاگینه یا املت با نان نرم و بدون پوسته.
  • بیسکویت گندم، برنج پف کرده یا غلات ذرت خیس شده در شیر.
  • موز له شده یا میوه های کنسرو شده با ماست پرچرب.

خوراک های سبک

  • املت با پنیر رنده شده.
  • سوپ با نان بدون پوسته و کره نرم.
  • داخل یک سیب زمینی ژاکتی با مایونز ماهی تن، پنیر یا اسپاگتی کنسرو شده.
  • پاستا در سس.
  • ساندویچ های نان نرم با پوسته های برداشته شده مانند مایونز ماهی تن، پنیر نرم، رب، مایونز تخم مرغ یا هوموس.

وعده های غذایی اصلی

  • ریزوتو
  • کاسرول ها با گوشت های نرم و آهسته پخته شده در سس مانند پای کوتیج، کاری یا ماهی بدون استخوان در سس.

میان وعده های مغذی

این کاملاً طبیعی است که بعد از جراحی احساس کنید اشتهای شما کاهش یافته است و فکر کردن به وعده های غذایی بزرگ تر ممکن است جذاب نباشد، در این صورت توصیه می کنیم 2 یا 3 میان وعده مغذی را در بین وعده های غذایی کوچکتر مصرف کنید. اگر زائقه شیرینی دارید، پودینگ برنج، ژله، ماست پرچرب با میوه های نرم با خامه یا کاسترد و کیک نرم یا گتو را امتحان کنید. میان وعده های مغذی می توانند شامل پنیر نرم و قابل پخش روی نان نرم و بدون پوسته مانند بری یا کامبر، مواد غذایی نرمی مانند هوموس و گواکامول یا سوپ هایی با پنیر باشد.

میان وعده های مغذی

میان وعده های مغذی

رعایت بهداشت دهان و دندان در طول دوره نقاهت

اطمینان از رعایت بهداشت دهان و دندان در طول دوره بهبودی حیاتی است. بعد از غذا، دهان خود را به آرامی با آب گرم بشویید تا ذرات غذایی که کنار بریس های شما گیر کرده اند پاک شوند و صبح، بعد از وعده های غذایی و قبل از رفتن به رختخواب با خمیر دندان حاوی فلوراید به آرامی مسواک بزنید. استفاده از مسواک کوچک تر را در نظر بگیرید و هر توصیه ای که پس از جراحی به شما داده می شود را دنبال کنید.

اگر مایل به مشاوره بیشتر در مورد فرایندهای جراحی فک یا مراقبت های پس از آن هستید، ما بسیار خوشحال خواهیم شد که به شما کمک کنیم. جراحی ارتوگناتیک به مراقبت های بین رشته ای پیچیده نیاز دارند، به همین دلیل است که ما از ارتباط نزدیک خود را پزشکان آموزش دیده و با تجربه اطمینان حاصل می کنیم.