الاینرهای نامرئی یک راه عالی برای اصلاح و صاف کردن دندان ها هستند. با این حال، به دلیل ماهیت قابل جابجایی و متحرک آنها، نسبت به بریس های معمولی شما به نگهداری متفاوتی نیاز دارند. در این مقاله، نحوه پاکسازی و مراقبت از الاینرهای نامرئی خود و همچنین مواردی که باید از آنها اجتناب کنید، را توضیح می دهیم.

چگونه الاینرهای خود را تمیز کنیم؟

راه های مختلفی برای تمیز کردن الاینرها وجود دارد. بیشتر آنها شامل خیساندن تری های الاینر در محلول های بر پایه آب برای مدت معینی هستند. در زیر متداول ترین ها را خواهید یافت:

در آب و صابون آنتی باکتریال خیس کنید.

این احتمالاً ساده ترین روش برای تمیز کردن عمیق الاینرهای شما است. فقط مقدار کمی صابون ملایم و ضد باکتری را به یک کاسه آب کمی گرم اضافه کنید. اینها را با هم مخلوط کنید تا صابون حل شود و حباب هایی روی سطح ظاهر شوند.

آنها را به مدت 20 تا 30 دقیقه داخل مخلوط قرار دهید. اکنون که بیشتر باکتری ها از الاینرهای شما حذف شده اند، آنها را کاملاً با آب سرد بشویید تا فرآیند تمیز کردن به پایان برسد.

 چگونه الاینرهای خود را تمیز کنیم؟

چگونه الاینرهای خود را تمیز کنیم؟

درون سرکه سفید و آب خیس کنید.

یک فنجان را با آب نیمه گرم پر کنید و یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را به آن اضافه کنید. این را با هم مخلوط کنید و سپس الاینرهای خود را درون آن قرار دهید و به مدت 15 تا 20 دقیقه زیر آب بگیرید. الاینرهای خود را بیرون بیاورید و سپس آنها را کاملاً با آب سرد شستشو دهید. قبل از قرار دادن دوباره آنها داخل دهان، بگذارید خشک شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزار فانکشنال ارتودنسی - بخش اول

درون جوش شیرین و آب خیس کنید.

جوش شیرین به دلیل خواص خوشبو کننده آن یک راه عالی برای تمیز کردن الاینرهای شما در منزل است. کافی است یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کنید و به مدت 30 تا 60 دقیقه الاینرهای خود را درون آن خیس کنید. مطمئن شوید که بعد از آن الاینر را کاملاً آبکشی کرده و قبل از استفاده مجدد بگذارید تا خشک شوند.

به آرامی آنها را با خمیر دندان غیر ساینده مسواک بزنید.

اگر زمان بسیار مهم است، توصیه می کنیم از مسواک و خمیر دندان غیر ساینده برای انجام کار استفاده کنید. با این حال، باید الاینرهای خود را به آرامی مسواک بزنید تا آسیبی به پلاستیک وارد نشود و خراشیده نشود. همچنین باید از یک مسواک استفاده نشده برای این کار استفاده کنید، زیرا مسواک زدن روزانه شما مقدار کمی خمیر دندان ساینده روی خود دارد که باعث خراشیده یا کدر شدن الاینرهای شما می شود.

لطفا توجه داشته باشید، این فقط باید به عنوان آخرین راه حل استفاده شود.

هنگام تمیز کردن الاینرهای خود از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

اکنون که روش صحیح تمیز کردن الاینرهای خود را به شما نشان دادیم، بیایید روی روش های اشتباه تمرکز کنیم. در زیر فهرستی از مواردی را ارائه کرده ایم که نباید برای تمیز کردن الاینرهای نامرئی خود استفاده کنید:

خمیر دندان ساینده

الاینرها بسیار ظریف تر از دندان های واقعی شما هستند، بنابراین نمی توانید از همان محصولات تمیز کننده دندان در الاینرهای خود استفاده کنید. به این معنا که متاسفانه انواع خاصی از خمیر دندان ها گزینه های خوبی نیستند.

دلیل این امر این است که بیشتر انواع خمیر دندان ها دارای خواص فرساینده هستند که می تواند منجر به خراش روی رزین پلاستیکی الاینر شما شود. این خراش ها می توانند باعث شوند که الاینرهای نامرئی شما بسیار بیشتر به چشم بیایند و این مغایر با هدف اصلی آنها است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان‌ ارتودنسی برای بزرگسالان

اگر می خواهید از خمیر دندان استفاده کنید، مطمئن شوید که در مقادیر کم و غیر ساینده باشد.

هنگام تمیز کردن الاینرهای خود از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

هنگام تمیز کردن الاینرهای خود از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

دهانشویه رنگی

یکی دیگر از محصولات بهداشتی دندانی که نباید روی الاینرهای خود استفاده کنید، دهانشویه رنگی است.

دهانشویه چند رنگ

دلیل این کار این ساده است. دهانشویه های رنگی به دلیل داشتن مواد رنگ زای مصنوعی می توانند به طور دائم الاینرهای شما را لکه دار کنند. اگر می خواهید از دهانشویه استفاده کنید، مطمئن شوید که محصولی که استفاده می کنید “بی رنگ” نامگذاری شده است.

استفاده از ماشین ظرفشویی

استفاده از ماشین ظرفشویی گرچه ممکن است یک روش راحت و آسان برای تمیز کردن الاینرهای شما به نشر برسد، اما واقعاً ایده خوبی نیست. ماشین ظرفشویی محتویات خود را با آب بسیار داغ تمیز می کند، که می تواند به الاینرهای شما آسیب وارد کند یا رنگ آنها را تغییر دهد. که ما را به نقطه بعدی هدایت می کند.

آب گرم

آب داغ در واقع می تواند به پلاستیک موجود در الاینرهای شما آسیب برساند. گرمای آب می تواند باعث تاب برداشتن پلاستیک شود، که سپس شکل آنها را تغییر می دهد. از آنجا که الاینرها به صورت خاص برای دندان های شما ساخته شده اند، هر گونه تغییر در شکل آنها باعث می شود آنها در اصلاح دندان های شما ناکارآمد و در موارد بدتر، کاملاً غیر قابل استفاده باشند.

مواد شیمیایی سخت

از استفاده از سفید کننده، الکل و سایر مواد شیمیایی خشن خودداری کنید زیرا می توانند به طور دائمی الاینرهای شما را بد شکل یا بد رنگ کنند. همیشه گزینه های ملایم تری را انتخاب کنید که در همین مقاله ذکر شده اند.

نکاتی برای مراقبت روزانه از الاینرهای شفاف

اکنون که بایدها و نبایدهای تمیز کردن الاینرها را به شما نشان دادیم، بیایید روی کارهایی تمرکز کنیم که می توانید در طول روز انجام دهید تا تری های خود را در حالت نو نگه دارید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اوربایت یا جلو آمدن دندان های فک بالا

الاینرهای خود را در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید.

زمانی که نوبت به نگهداری از الاینرها می رسد، مطمئن شوید که آنها را در جعبه خود نگه دارید و آنها را در یک منطقه خنک و خشک قرار دهید. قرار دادن آنها در مناطق مرطوب و گرم می تواند منجر به افزایش سطح باکتری ها و در نتیجه بدبو شدن آنها شود.

قبل از استفاده از الاینرها مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن قبل از استفاده از تری یک رویکرد پیشگیرانه برای تمیز نگه داشتن الاینرهای خود است. این یک راه تضمینی برای به حداقل رساندن پلاک، باکتری و ذرات غذا در بین دندان ها، لثه ها و الاینر شما است.

نکاتی برای مراقبت روزانه از الاینرهای شفاف

نکاتی برای مراقبت روزانه از الاینرهای شفاف

قبل از خوردن یا نوشیدن الاینرها را بردارید.

مصرف غذا یا نوشیدنی هنگامی که الاینرها داخل دهان هستند، علاوه بر این که بسیار ناراحت کننده است، می تواند به الاینرهای شما آسیب برساند. به عنوان مثال، غذا می تواند سطوح پلاستیکی را خراش دهد و همچنین راه خود را بین تری ها و دندان های شما پیدا کند.

برخی از غذاها و نوشیدنی ها نیز می توانند پلاستیک را لکه دار کنند، مانند مواد غذایی با رنگ افزوده، و مایعات تیره مانند نوشیدنی های گازدار شیرین، قهوه، شراب قرمز و حتی ویسکی. برای مقابله با این موضوع می توانید از نی استفاده کنید، اما واقعاً توصیه می شود که ریسک نکنید و فقط آنها را بیرون بیاورید.

فراموش کردن بیرون آوردن الاینرهای خود هنگام خوردن یا نوشیدن

این یک اشتباه آسان برای بیمارانی است که به تازگی استفاده از الاینرها را آغاز کرده اند. راه حل برای این کار ساده است، کافی است در اسرع وقت الاینرهای خود را بیرون بیاورید و آنها را به خوبی بشویید. اگر در موقعیتی هستید که می توانید آن ها را به طور کامل بشویید، بلافاصله پیش بروید و این کار را انجام دهید.

تمیز نگه داشتن الاینرهای شما خیلی پیچیده نیست. روش های ذکر شده در بالا به راحتی می توانند در زندگی روزمره شما گنجانده شوند.

اگر مشاوره بیشتری در مورد الاینرها، اینویزیلاین یا انواع مختلف موجود می خواهید، لطفاً همین امروز با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا درباره گزینه های خود بیشتر بدانید.