آیا در دوران کودکی، سکه داخل دهان خود گذاشته اید؟ شاید، اگر جرأت انجام آن را داشته اید؟ اگر به عنوان یک فرد بزرگسال، طعم فلزی داخل دهان خود دارید- حتی با وجود اینکه روزهای سکه گذاشتن شما داخل دهان به پایان رسیده است- چه چیزی می تواند باعث بوجود آمدن این حس شود؟

ما برای شما توضیح خواهیم داد که این طعم ناخوشایند و نسبتاً تلخ به چه معناست و چه چیزی باعث بروز آن می شود. همچنین در مورد نحوه درمان و جلوگیری از ایجاد طعم فلز داخل دهان به شما آموزش هایی خواهیم داد.

طعم فلزی داخل دهان چیست؟

پاراژئوسیاParageusia  (که تحت عنوان دیسگوسیا dysgeusia نیز شناخته می شود) تعریف پزشکی از طعم فلزی داخل دهان است. ممکن است وجود این طعم را به پرشدگی های فلزی دندان نسبت دهید، اما معمولاً اینطور نیست. حتماً باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بفهمید که آیا پرشدگی های فلزی شما مقصر هستند یا خیر. ما می خواهیم شما آگاه باشید که بسیاری از چیزهایی که ربطی به دهان شما ندارند، با وجود طعم فلزی داخل دهان مرتبط هستند.

پاراژئوسیا می تواند با تغییر در حس بویایی فعال شود و روی حس چشایی شما تأثیر بگذارد. اما به ندرت یک بیماری مزمن است. خبر خوب این است که طعم فلزی معمولاً موقتی است و بعد از درمان علت اصلی از بین می رود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تورم لثه ها در ارتودنسی

دلایل و درمان های طعم فلزی داخل دهان کدامند؟

علل می توانند از مشکلات جزئی تا شرایط جدی تر متغیر باشند. امیدواریم مورد تشویق قرار گرفته باشید که راهی برای درمان یا برطرف کردن بیشتر علل وجود دارد. علل شایع و درمان های آنها عبارتند از:

عفونت ها

عفونت های دندانی و پزشکی که می توانند باعث ایجاد طعم فلزی داخل دهان شوند عبارتند از:

• عفونت های ناشی از اقدامات بهداشتی ضعیف دهان شامل عفونت های دندان و بیماری لثه هستند، که می تواند به ژنژیویت نکروزان زخم دهنده حاد (ANUG) تبدیل شود- که تحت عنوان دهان خندقی نیز شناخته می شود.
  • عفونت های سینوس، گوش میانی و دستگاه تنفسی فوقانی، از جمله سرماخوردگی.

برای درمان عفونت های دندان و لثه به متخصصان دندانپزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است شما را برای درمان تخصصی تر به یک متخصص پریودنتیست- نام تخصصی متخصص لثه- ارجاع دهند. پزشک خانوادگی شما یا متخصص گوش و حلق و بینی- با نام تخصصی ENT- می توانند عفونت های گوش، سینوس و گلو را تشخیص داده و درمان کنند. یکی از این پزشکان باید شما را درمان کند.

علل احساس طعم فلزی داخل دهان

داروها

اگر داروهای خاصی- چه با نسخه و چه بدون نسخه- مصرف می کنید، آنها در بدن شما نفوذ می کنند تا کارهای ضروری خود را انجام دهند. عوارض جانبی که داروها می توانند ایجاد کنند عبارتند از:

• بزاق با طعم فلز.
  • خشکی دهان، که طعم فلزی داخل دهان را افزایش می دهد.

هنگامی که داروها را قطع کردید، جوانه های چشایی شما باید به حالت عادی بازگردند. در این بازه زمانی می توانید با نوشیدن آب زیاد و جویدن آدامس فاقد قند، از عوارض خشکی دهان و بد مزه بودن بزاق بکاهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید درباره ونیر دندانی بدانید

مکمل ها

زمانی که مصرف مکمل های خاصی را شروع می کنید، دهان شما می تواند شروع به گرفتن طعم فلز بکند. همین امر می تواند در مورد مولتی ویتامین های حاوی مس، روی و سایر عناصر فلزی رخ دهد. اما این احساس باید پس از تطبیق بدن با ترکیبات مکمل ها از بین برود.

بارداری

تغییر هورمون های شما می تواند احساس طعم فلز داخل دهان شما را فعال کند. بعد از تولد نوزاد، طعم تلخ آن باید از بین برود. (و شما یک بچه جدید خواهید داشت!)

شیمی درمانی و پرتو درمانی

اگر در حال مبارزه با سرطان هستید، طعم فلزی یکی از عوارض درمان این بیماری است.

اختلالات چشایی مرتبط با اعصاب

زوال عقل یکی از شرایط این اختلال ها است که می تواند جوانه های چشایی را از بین ببرد. متأسفانه، این علت به درمان پاسخ نمی دهد.

علل دیگر

سایر علل مرتبط با طعم فلزی داخل دهان عبارتند از:

• حساسیت غذایی
  • اختلالات روانی
  • عدم تعادل هورمونی فراتر از بارداری
  • قرار گرفتن در معرض سرب، جیوه و سایر مواد شیمیایی

مانند بسیاری از علل، درمان برای این شرایط باید باعث شود که طعم ناخوشایند وجود نداشته باشد.

آیا حس طعم فلزی داخل دهان قابل پیشگیری است؟

اقدامات پیشگیرانه ای که می توانید برای پرهیز از حس طعم فلزی داخل دهان خود انجام دهید عبارتند از:

• یک برنامه روتین مناسب برای مراقبت از بهداشت دهان و دندان های خود ایجاد کنید که شامل مسواک زدن دندان ها و زبان دو مرتبه در روز استباشد (مطمئن شوید که زبان خود را به آرامی مسواک می زنید.) بعلاوه، برای جلوگیری بیشتر از عفونت های دهانی مانند بیماری لثه، یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید و دهان خود را با یک دهانشویه آنتی باکتریال شستشو دهید.
  • با نوشیدن آب در طول روز دهان خود را مرطوب نگه دارید. جویدن آدامس فاقد قند به فعال شدن بزاق شما کمک می کند.
  • سیگار را ترک کنید و از برخی غذاهای تند پرهیز کنید تا از ایجاد اختلال در ذائقه شما جلوگیری شود.
  • به سراغ ظروف غیر فلزی بروید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل کاشت ایمپلنت دندانی

دامنه حس طعم فلزی داخل دهان شما می تواند از نامطلوب تا دافعه باشد. و با ایجاد اختلال در لذت بردن شما از غذا، می تواند بسیار بد باشد. بنابراین، اگر چنین احساس ناخوشایندی داخل دهان خود دارید، نظر متخصص دندانپزشک خود در مورد علت آن جویا شوید. دندانپزشک شما ممکن است برای تشخیص شما را به یک دندانپزشک متخصص یا یک پزشک ارجاع دهد. سپس تیم درمان و مراقبت از دندان های شما می تواند علت را درمان کند- یا راه هایی را برای جلوگیری از ایجاد طعم فلزی پیشنهاد دهد. مهم تر از همه، شما می توانید اقداماتی را برای پیشگیری از ایجاد طعم فلزی داخل دهان خود انجام دهید- چه بهتر که از غذا و زندگی خود لذت ببرید!