کلسیم یک ماده معدنی ضروری است – بدن شما آن را تولید نمی کند، بنابراین باید آن را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید. این ماده به رشد مناسب، تکامل، سیستم عصبی و عملکرد دستگاه گردش خون و سلامت استخوان ها کمک می کند.

عدم دریافت کلسیم کافی در رژیم غذایی شما ممکن است منجر به کمبود کلسیم شود. این می تواند منجر به بروز تعدادی از علائم شود، که برخی از آنها ممکن است روی دندان ها تأثیر بگذارند.

ما مطمئن هستیم که شما به اندازه ما به لبخند خود اهمیت می دهید، بنابراین این تاثیرات کمبود کلسیم را در نظر بگیرید. در این مقاله به بررسی چگونگی تأثیر کمبود کلسیم روی دندان های شما و راه هایی برای اطمینان از دریافت کلسیم کافی می پردازدیم.

علائم کمبود کلسیم

تقریباً 99% از کلسیم موجود در بدن شما در استخوان ها و دندان های شما ذخیره می شود. بنابراین تعجب آور نیست که اکثر علائم کمبود کلسیم روی این مناطق تأثیر می گذارد. علائم قابل توجه کمبود کلسیم ممکن است سال ها طول بکشد تا پیشرفت کنند، زیرا بدن شما کلسیم خود را به شدت متعادل می کند.

هنگامی که سطوح کلسیم خون ناکافی است، بدن شما ممکن است شروع به گرفتن کلسیم از استخوان های شما و ورود آن به جریان خون، عضلات و سایر مایعات داخل سلولی کند. از میان سایر علائم بالقوه دیگر، با گذشت زمان، این روند ممکن است باعث تضعیف استخوان ها و دندان های شما شود.

کلسیم و سلامت دهان و دندان

کلسیم و سلامت دهان و دندان

دندان ها

کمبود کلسیم ممکن است باعث شود استخوان های شما شکننده تر شوند- این دندان های شما را نیز شامل می شود. این ممکن است شما را در معرض خطر از دست دادن دندان قرار دهد. در حقیقت، یک تحقیق بالینی روی 145 فرد بزرگسال مسن نشان دهنده ارتباط مستقیم بین مصرف کلسیم ناکافی و از دست دادن دندان بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ایمپلنت های دندانی هم عفونی می شوند؟

در طول آزمایش اولیه، 13% از شرکت کنندگان که مکمل های کلسیم و ویتامین D مصرف می کردند و 27% از افرادی که دارونما مصرف می کردند، حداقل یک دندان خود را از دست داده بودند.

در پیگیری 2 ساله، 40% از شرکت کنندگانی که حداقل 1000 میلی گرم کلسیم در روز مصرف می کردند و 59% از افرادی که کمتر از آن را مصرف می کردند، حداقل یک دندان از دست داده بودند.

علائم دیگر

کمبود کلسیم علاوه بر تغییر در دندان های شما، ممکن است به شکل علائم دیگر ظاهر شود. گرچه علائم در افراد مختلف متفاوت هستند، اما کمبود کلسیم ممکن است به روش های بی شماری روی بدن شما تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، برخی از افراد که کمبود کلسیم دارند ممکن است دچار کاهش توده استخوانی، یا کاهش تراکم مواد معدنی استخوان شوند. این مشکل در صورت عدم درمان، ممکن است به پوکی استخوان تبدیل شود، یک بیماری وخیم تر که مشخصه اصلی آن استخوان های ضعیف، متخلخل و مستعد شکستن است.

بعلاوه، تحقیقات نشان می دهند زنان مبتلا به پوکی استخوان نسبت به افرادی که پوکی استخوان ندارند، بیشتر احتمال دارد که دست دادن دندان را تجربه کنند.

دیگر علائم بالقوه کمبود کلسیم عبارتند از:

  • تغییرات در ناخن
  • خستگی شدید
  • ضربان قلب غیر طبیعی
  • اشتهای ضعیف
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن نوک انگشتان
  • گرفتگی عضلات
  • تشنج

کمبود شدید کلسیم در صورت عدم تشخیص و درمان نشدن، ممکن است منجر به بروز عوارض جدی تر برای سلامتی شود. کمبود کلسیم درمان نشده در موارد شدید، می تواند کشنده باشد.

کلسیم و سلامت دهان و دندان

کلسیم و سلامت دهان و دندان

علل کمبود کلسیم

کمبود کلسیم ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. برخی از شایع ترین آنها عبارتند از نارسایی کلیه، جراحی هایی که در آنها معده برداشته می شود یا قسمت هایی از دستگاه گوارش تغییر داده می شوند، و استفاده طولانی مدت از داروهای دیورتیک که باعث افزایش دفع مایعات می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا بریس ها به تنظیم و سفت شدن نیاز دارند؟

مصرف ناکافی کلسیم رژیمی طی یک دوره طولانی مدت ممکن است محتمل ترین مقصر بالقوه کمبود کلسیم باشد- جای تعجب ندارد، زیرا بدن شما خود نمی تواند کلسیم تولید کند. ذخایر کلسیم بدن شما محدود هستند، بنابراین حتماً باید کلسیم زیادی را در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

ویتامین D برای حفظ سطح طبیعی کلسیم مورد نیاز است. اگر ویتامین D به اندازه کافی دریافت نکنید، بدن شما نمی تواند کلسیم را به درستی جذب کند، که ممکن است خطر کمبود کلسیم شما را افزایش دهد.

کلسیم و سلامت دهان و دندان

کلسیم و سلامت دهان و دندان

درمان و پیشگیری از کمبود کلسیم

پزشکان اغلب مکمل های کلسیم را برای درمان کمبود کلسیم تجویز می کنند. از متداول ترین اشکال آن می توان به کربنات کلسیم و سیترات کلسیم اشاره کرد.

با این حال، مطالعات اخیر نشان داده اند که مکمل های کلسیم ممکن است اثرات ناچیزی روی جلوگیری از شکستگی استخوان داشته باشند و حتی ممکن است خطراتی برای سلامت گوارش، قلب و کلیه شما داشته باشند.

اگر مصرف کلسیم اندکی دارید یا متوجه تغییراتی در سلامت استخوان یا دندان های خود شده اید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا از نظر کمبود کلسیم ارزیابی شوید. ارزیابی تخصصی در مقایسه با امتحان کردن خود درمانی با مکمل های کلسیم، پیش آگهی بهتری را به شما ارائه می دهد.

بهترین روش برای سالم نگه داشتن دندان های شما، تمرین عادت هایی است که در وهله اول می توانند به جلوگیری از کمبود کلسیم و ضعیف شدن استخوان ها کمک کنند.

تا آنجا که به کلسیم شما مربوط می شود، بیشتر کارشناسان بسته به محدوده سنی و جنسیت، روزانه 1،300 میلی گرم کلسیم در روز را برای افراد 9 تا 18 سال و 1000 تا 1،200 میلی گرم کلسیم در روز را برای بزرگسالان توصیه می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت و نحوه نخ دندان کشیدن در درمان ارتودنسی

موارد زیر برخی از عادت های روزمره سالم برای سلامت دندانی و اسکلتی شما هستند:

  • مسواک بزنید، نخ دندان بکشید، و برای معاینات منظم دندانی به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • برای هرگونه نگرانی مربوط به دهان یا دندان، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • مسواک خود را حداقل هر 3-4 ماه و بعد از بیمار شدن تعویض کنید.
  • مصرف الکل را محدود کرده و از سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • انواع غذاهای غنی از کلسیم مانند سبزیجات دارای برگ تیره، ساردین، ​​کنسرو ماهی قزل آلا، لوبیای سفید، توفو، آب پرتقال غنی شده، شیرهای بر پایه گیاه، و لبنیات را به طور مرتب در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • به طور مرتب میوه ها و سبزیجات کامل بخورید، زیرا آنها سرشار از ویتامین C و سایر مواد مغذی هستند که از سلامت استخوان ها حمایت می کنند.
  • کمبود ویتامین D را جدی بگیرید و با خوردن غذاهای غنی شده، قرار گرفتن ایمن در معرض آفتاب، و استفاده از مکمل ها از بروز آن جلوگیری کنید.
  • ورزش هایی مانند دویدن، بازی تنیس، بالا رفتن از پله ها، یا تمرینات استقامتی را به طور منظم انجام دهید.

سخن پایانی

کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای سلامتی شماست. بیشتر کلسیم موجود در بدن شما در استخوان ها و دندان های شما ذخیره می شود.

علائم کمبود کلسیم- که ممکن است ناشی از عواملی مانند طولانی شدن رژیم غذایی ضعیف، فرایندهای پزشکی و جراحی، و برخی از بیماری های زمینه ای اساسی باشند- ممکن است زمان ببرد تا پیشرفت کنند.

با مصرف کلسیم کافی از منابع غذایی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، حفظ سطح کافی ویتامین D، انجام معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان روزانه، دندان های خود را سالم نگه دارید.