در حالی که درمان ریشه ممکن است مشکل به نظر برسد، اما معمولاً یک فرایند سرپایی است و دندانپزشک معمولاً بیمار را در همان روز به خانه می فرستد. دندانپزشک دستورالعمل های لازم را به بیمار می دهد. شما باید بعد از جراحی مراقب دندان های خود باشید و دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

درمان بیماری لثه اغلب با حساسیت دنبال می شود. دندان شما تا چند روز پس از جراحی حساس خواهد بود. از این رو باید کمی بیشتر مراقب باشید. با مراقبت مناسب، نه تنها از ماندگاری بیشتر آن اطمینان حاصل خواهید کرد، بلکه در دراز مدت سلامت دهان و دندان های خود را نیز بهبود می بخشید.

شما به تازگی تحت یک درمان ریشه قرار گرفته اید، و اکنون باید از دندان درمان شده خود مراقبت کنید. شما بلافاصله بعد از انجام این فرایند باید مراقبت ویژه ای از دندان خود داشته باشید. شما یک پر شدگی موقت خواهید داشت که باید تا زمان قرار دادن روکش دائمی در جای خود باقی بماند. تا آن زمان باید به شدت مراقب دندان خود باشید.

مراقبت از دندان بلافاصله بعد از انجام فرایند درمان ریشه

پس از دریافت روکش یا پر کردن دائمی، بیماران می توانند مانند هر دندان دیگری از دندان درمان شده با درمان ریشه مراقبت کنند. افراد به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه نیاز دارند و می توانند غذاهای مورد علاقه خود را بخورند. با این حال، تا آن زمان، بیماران باید دستورالعمل های خاصی را دنبال کنند. این دستورالعمل ها از دندان درمان شده و روکش یا پر شدگی موقت دندان محافظت خواهند کرد.

مراقبت از دندان عصب کشی شده

مراقبت از دندان عصب کشی شده

به آرامی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

تمیز نگه داشتن ناحیه بعد از درمان ریشه بسیار مهم است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو مرحله اساسی برای مراقبت از دندان های شما هستند. در این زمان حساس، باید مطمئن شوید که یک روتین دهانی خوب را حفظ می کنید. برای جلوگیری از عفونت بیشتر، بهتر است ناحیه تحت درمان خود را تمیز نگه دارید. با این حال، مسواک زدن تهاجمی و با خشونت فشار زیادی به ناحیه ای که تحت درمان قرار گرفته است وارد می کند و می تواند باعث سست شدن و خارج شدن پر شدگی یا روکش موقت از جای خود شود. با استفاده از یک مسواک نرم، دندان را به آرامی تمیز کنید و سپس نخ دندان بکشید. نخ دندان را به زور بین دندان ها فرو نبرید. اگر نخ دندان به راحتی بین دندان ها نمی لغزد، با دندانپزشک تماس بگیرید. ممکن است لازم باشد تغییراتی در پر شدگی دندان ایجاد شود تا نخ دندان به راحتی از کنار آن فرو برود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا استخوان اطراف دندانم از بین می رود؟

دهان خود را بشویید.

تمیزی دهان بعد از فرایند درمان ریشه بسیار مهم است. همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، بیماران باید در سه روز نخست بعد از درمان، چندین بار در روز دهان را با آب نمک شستشو دهند. دهانشویه آب نمک باید شامل نصف قاشق چایخوری نمک خوراکی حل شده در نصف فنجان آب گرم باشد. آن را ترکیب کنید و چند ثانیه داخل دهان خود بچرخانید. خیلی شدید آبکشی نکنید زیرا ممکن است به دندان آسیب وارد کنید.

غذاهای نرم بخورید.

دندانپزشک قبل از درمان برای شما یک بی حس کننده موضعی تزریق می کند. این باعث بی حسی برای مدت قابل توجهی می شود. بهتر است قبل از خوردن هر چیزی صبر کنید تا بی حسی به طور کامل از بین برود. خوردن در حالت بی حسی می تواند باعث جویدن زبان یا گونه و آسیب به آنها شود که مشکل شما را تشدید خواهد کرد. هنگامی که بی حسی از بین رفت، باید مراقب آنچه می خورید باشید.

هنگامی که بیماران پر شدگی یا روکش موقت دارند، مهم است که از خوردن غذاهای سفت و ترد خودداری کنند. این نوع خوراکی ها می توانند باعث کنده شدن پر شدگی موقت یا روکش دندان شوند و اعصاب را در معرض محیط دهان قرار دهند. بلافاصله بعد از درمان ریشه، خوردن غذاهای نرم ایده آل است. غذاهایی مانند سوپ، تغذیه لازم را بدون آسیب زدن به دندان درمان شده فراهم می کنند. برای جلوگیری از حساسیت، غذاها باید ولرم باشند.

از فشار آوردن به دندان خودداری کنید.

بلافاصله بعد از درمان ریشه، مهم است که از وارد کردن فشار بیش از حد به دندان اجتناب کنید. افراد باید با دندان های طرف مقابل عمل جویدن را انجام دهند، تا زمانی که روکش یا پر شدگی دائمی قرار گیرد. همچنین بسیار مهم است، افرادی که دندان قروچه می کنند از محافظ دندان استفاده کنند. آنها باید حتی بعد از قرار دادن روکش یا مواد پرکننده دائمی، به استفاده از محافظ دندان ادامه دهند. محافظ های دهان تأثیر ساییدن را کاهش می دهند، در عین حال که از دندان ها و ترمیم های دندانی نیز محافظت می کنند.

مراقبت از دندان عصب کشی شده

مراقبت از دندان عصب کشی شده

به دستورات دندانپزشک گوش دهید.

دندانپزشکان همچنین پس از فرایندهای درمان ریشه، دستورالعمل های مراقبتی را به بیماران ارائه می دهند. دندانپزشکان ممکن است بر اساس ترمیم، عادات بهداشتی دهان و دندان مختلفی را توصیه کنند. به عنوان مثال، فردی که پوسیدگی زیادی از سطح دندان او برداشته شده است، ممکن است به جای مسواک زدن، برای چند روز به آبکشی نیاز داشته باشد. بیماران باید این دستورالعمل ها را به طور کامل دنبال کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی سینوس لیفت

از دندان ها و ترمیم های خود مراقبت کنید.

هنگامی که درمان ریشه انجام داده اند، بلافاصله بعد از آن باید دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. دهان خود را با آب نمک بشویید، غذاهای نرم بخورید و به دهان خود فشار وارد نکنید. همچنین، به دستورالعمل های خاص دندانپزشک خود گوش دهید. سپس بعد از دریافت روکش یا پر شدگی دائمی، می توانید به بهداشت دهان و دندان و روال معمول غذا خوردن خود بازگردید.

داروهای خود را بررسی کنید.

هنگامی که بی حسی ناشی از داروی بی حس کننده فروکش کرد، ممکن است در دوره بهبودی خود حساسیتی را در ناحیه احساس کنید. حتی برخی افراد ممکن است درد احساس کنند، اما این حس مشترکی نیست.

ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما این علائم گذرا هستند و با داروهای بدون نسخه بهبود خواهند یافت. همچنین دندانپزشک شما ممکن است داروهای قوی تری برای مقابله با درد برای شما تجویز کند. او همچنین برای جلوگیری از گسترش عفونت برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. شما باید داروهای خود را طبق نسخه و به موقع مصرف کنید. اگر همچنان درد احساس کردید و متوجه عفونت شدید، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

فرایندهای دندانپزشکی آسان نیستند. احتمالاً برای مدتی احساس سوزن سوزن شدن و ناراحتی در ناحیه تحت درمان خواهید داشت. در صورت بروز تورم یا فشار روی لثه به شما توصیه می شود به دندانپزشک اورژانس مراجعه کنید. اگر فشار بیش از حد یا هر گونه واکنش آلرژیک در دهان خود احساس کردید، ممکن است به دلیل مصرف داروهای شما باشد. در هر صورت نباید این علائم را نادیده بگیرید و در اولین فرصت باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. آنها دندان درمان شده شما را بررسی می کنند و بهترین راه حل ها را برای جلوگیری از هرگونه عارضه پیشنهاد خواهند داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر داروها روی سرعت جابجایی دندان ها

مراقبت مناسب از دندان ها بعد از فرایند اندودنتیک ضروری است. از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن گرفته تا خوب غذا خوردن و مراجعه به دندانپزشک، باید سلامت دهان و دندان های خود را بررسی کنید تا از عوارض بعدی جلوگیری کنید. یک فرایند درمان ریشه می تواند در ابتدا برای شما کمی دشوار باشد. با این حال، می توانید با مراقبت مناسب و رعایت بهداشت دهان بعد از این فرایند، آن را درست کنید.