بریس ها نیاز دارند که به طور منظم تنظیم و سفت شوند تا بتوانند به طور مؤثر عمل کنند تا دندان های شما صاف و همراستا شوند. پرسش های متداولی که بسیاری از افراد مطرح می کنند عبارتند از اینکه، بریس ها چگونه سفت می شوند و آیا درد ایجاد می کند؟

این یک واقعیت کاملاً شناخته شده است که اگر بریس های بزرگسالان را دریافت می کنید، باید به طور منظم به جلسات مراجعه به متخصص ارتودنسی خود متعهد باشید. آنها باید بررسی کنند که آیا دندان های شما در جهت درست در حال حرکت هستند و تنظیمات لازم را روی بریس های شما انجام دهند.

تنظیماتی که دندانپزشک شما باید انجام دهد شامل سفت کردن سیم های کمانی و افزودن هر گونه اتصالی است که به حفظ فشار و دستکاری حرکت و تراز فک شما کمک می کند. اگر به تازگی این فرایند را شروع کرده اید، ممکن است متوجه نشوید که چرا باید بریس های خود را سفت کنید.

در این مقاله، در مورد جلسات مراجعه برای تنظیم بریس ها و موضوعات زیر بحث خواهیم کرد:

  • بریس های شما چگونه سفت می شوند؟
  • آنها هر چند وقت یک مرتبه باید تنظیم شوند؟
  • مقابله با درد
  • چرا تنظیم سیم مهم است؟

اگر این فرایند نسبتاً دلهره آور به نظر می رسد، نگران نباشید. سفت کردن براکت ها یک فرایند معمول ارتودنسی است. و، گرچه ممکن است در ابتدا تنظیمات ناراحت کننده باشند، چند کار وجود دارند که می توانید برای کاهش درد انجام دهید. اما ابتدا اجازه دهید در مورد اینکه چرا ارتودنتیست شما باید بریس های شما را سفت کند بحث کنیم.

چرا ارتودنتیست ها بریس ها را سفت می کنند؟

سفت کردن بریس ها بخش مهمی از نگهداری منظم درمان ارتودنسی است. دندان های شما بسیار آهسته حرکت می کنند و سیم هایی که فشار وارد می کنند به مرور زمان شل می شوند. سفت کردن بریس ها مقدار مناسبی از فشار را روی دندان های شما حفظ می کند، و همه چیز را به جای مناسب خود جابجا می کند.

الاینرها به شکلی مشابه عمل می کنند اما دندان ها را بدون بریس ها همراستا می کنند. در عوض، آنها از یک سری تری های پلاستیکی شفاف به جای براکت ها و سیم های سنتی استفاده می کنند.

هنگام دریافت بریس ها، ارتودنتیست شما احتمالاً قرار ملاقات های ماهانه منظمی را برای بررسی پیشرفت شما و انجام تنظیمات برنامه ریزی می کند. در طول این جلسات، آنها باید سیم های شما را تنظیم و سفت کنند.

دندان های شما با فشار اضافی ممکن است ناراحتی احساس کنند، گاهی اوقات حتی ممکن است کاملاً دردناک شوند. خوردن غذاهای نرم، مانند پوره سیب زمینی، می تواند به کاهش میزان دردی که شما احساس می کند کمک کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان درد قلبی چیست؟

اگر به مدت یک هفته پس از تنظیم بریس ها درد شما ادامه داشت، با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید. درد و حساسیت بیش از حد می تواند نشانه این باشد که مشکلی پیش آمده است. سفت بودن بیش از حد براکت ها می تواند باعث بروز درد و ناراحتی زیادی شود، بنابراین اگر درد غیرقابل تحمل است، به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید تا بتوانند آنها را کمی شل کنند.

سفت کردن براکت ارتودنسی

سفت کردن براکت ارتودنسی

وقتی بریس های شما سفت می شوند چه انتظاری می توانید داشته باشید؟

پس از سفت شدن بریس ها، می توانید انتظار داشته باشید که دندان هایتان درد داشته باشند. درد نباید شدید باشد و هر چه مدت بیشتری از دریافت بریس ها می گذرد، به احساس فشار اضافی عادت خواهید کرد.

چه مدت پس از سفت کردن بریس ها دندان های شما درد می کند؟

بسیاری از بیماران به مدت چند روز بعد از سفت کردن براکت ها و سیم های کمانی خود، درد بریس ها را احساس می کنند. با این حال، به اندازه زمانی که بریس های سنتی خود را برای اولین بار استفاده می کردند، درد احساس نخواهند کرد.

بعد از چند روز باید به فشار جدید عادت کنید. اگر به درد حساس هستید و با سفت کردن بریس ها مشکل دارید، مسکن ها می توانند کمک کننده باشند. مسکن های درد بدون نسخه باید برای کاهش درد ناشی از بریس ها کافی باشند.

ممکن است اولین مرتبه ای که براکت های خود را سفت می کنید، عصبی شوید، اما در این مورد تنها نیستید، زیرا بسیاری از افراد همین احساس را دارند. شما به این قرارها عادت خواهید کرد و فقط به خاطر داشته باشید که این یک قدم ضروری برای داشتن یک لبخند صاف تر است.

طبیعی است که بعد از سفت کردن بریس های خود، کمی با جویدن غذا مشکل داشته باشید. اگر احساس ناراحتی می کنید، می توانید سوپ، اسموتی و سایر غذاهای نرم بخورید تا زمانی که عادت کنید. این راهکار برای بسیاری از افرادی که دندان ها و لثه های حساس دارند تسکین ایجاد می کند.

مسواک زدن دندان ها نیز می تواند کمی تحریک کننده باشد، اما می توانید مقاله های دیگر ما در مورد نحوه مسواک زدن دندان ها با بریس ها را مطالعه کنید.

بریس ها چند مرتبه سفت می شوند؟

حداقل هر شش هفته یک مرتبه باید بریس های شما سفت شوند. درمان شما بین جلسات سفت کردن، ممکن است به زمان کمی بیشتر یا کمی کمتر نیاز داشته باشد، بنابراین دستورالعمل های ارتودنتیست خود را دنبال کنید.

ارتودنتیست ها چگونه بریس ها را سفت می کنند؟

هنگامی که برای سفت کردن براکت های خود مراجعه می کنید، متخصص ارتودنسی تمام بندهای الاستیک یا گره های “O- شکل” که سیم های کمانی را به براکت ها متصل می کنند، را برمی دارد. سپس سیم های کمانی را سفت می کند و در برخی موارد به طور کامل آنها را تعویض می کنند.

سیم های کمانی، سیم های فلزی هستند که به براکت ها متصل می شوند و دندان ها را به آرامی در موقعیت خود حرکت می دهند. بر اساس اعلام بنیاد سلامت دهان و دندان، در طول درمان، می توانید انتظار داشته باشید که بریس های شما هر 6 تا 8 هفته یک مرتبه سفت شوند. فرآیند سفت کردن بریس های شما دردناک نیست، بلکه هنگام عادت کردن به فشار جدید ممکن است احساس ناراحتی کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کش و لیگاچور ارتودنسی

هنگامی که دندان های شما بررسی و سیم ها سفت شدند، متخصص ارتودنسی شما بندهای “O- شکل” را روی براکت ها اعمال می کند.

نحوه سفت کردن بریس ها

برای صاف شدن دندان های شما، باید سیم های بریس هایتان را هر ۴ تا ۶ هفته یک مرتبه توسط متخصص ارتودنسی تنظیم کنید. ممکن است در دهان خود احساس ناراحتی کنید، اما قابل کنترل است.

روند تنظیم به شرح زیر است:

  • رابر بندها برداشته می شوند.
  • سیم کمانی برداشته می شود.
  • دندانپزشک دندان های شما و نحوه تنظیم آنها را بررسی می کند. آنها ممکن است یک سیم کمانی جدید وصل کنند یا سیم قبلی را دوباره روی براکت ها قرار دهند.
  • در نهایت، رابر بندهای جدید یا بند های “O- شکل” روی براکت ها و سیم کمانی اعمال می شوند.

بسیاری از بیمارانی که درمان با بریس ها را تجربه می کنند ابراز می دارند که بیشتر ناراحتی ناشی از اضافه شدن رابر بندهای جدید است. با این حال، با هر بار سفت شدن، ناراحتی که شما تجربه می کنید باید کاهش یابد. برخی از افراد هرگز از بریس های خود درد احساس نمی کنند، اما برای بیشتر افراد ممکن است کمی دردناک باشد.

پس از اتمام قرار ملاقات، سیم های کمانی خود را بررسی کنید. اگر آنها به داخل بافت نرم دهان شما فرو می روند، از متخصص ارتودنسی خود بخواهید قبل از ترک مطب آنها را برش دهد. سیم هایی که بیش از حد بلند هستند می توانند درد زیادی ایجاد کنند و غذا خوردن را دشوارتر کنند. در صورت عدم مراقبت حتی می توانند منجر به بروز عفونت شوند.

در نهایت، بسیاری از بیماران پس از قرار ملاقات سفت کردن سیم کمانی، از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده می کنند. این به آنها کمک می کند تا ناراحتی و درد ناشی از درمان را مدیریت کنند.

سفت کردن براکت ارتودنسی

سفت کردن براکت ارتودنسی

اگر براکت های خود را سفت نکنید چه اتفاقی می افتد؟

این ایده خوبی نیست که قرار ملاقات های لازم برای سفت کردن بریس های خود را نادیده بگیرید، زیرا تنها به طولانی تر شدن درمان شما منجر خواهد شد. همچنین ممکن است به این معنا باشد که اگر چیزی کاملاً درست پیش نمی رود، اگر شما برای قرار ملاقات های خود مراجعه نکنید تا ارتودنتیست بتواند پیشرفت شما را بررسی کند، ارتودنتیست شما متوجه وجود آن مشکل نیز نخواهد شد.

علاوه بر این، متخصص ارتودنسی مطمئن خواهد شد که لثه ها و دندان های شما به درستی در حال عادت کردن به سیم بریس های شما هستند. اگر مشکلی پیش بیاید، بهتر است زودتر از آن مطلع شوید. شما در هزینه های بیشتر و زمان طولانی درمان با بریس صرفه جویی خواهید کرد.

هرگز از قرار ملاقات های سفت کردن بریس ها صرف نظر نکنید.

مطمئن شوید که برای همه جلسات تنظیم بریس ها که برنامه ریزی کرده اید مراجعه می کنید. در حالی که این قرار ملاقات ها ممکن است ناراحت کننده باشند، برای اطمینان از اینکه بریس های شما به کار خود ادامه می دهند، مهم هستند. برای حرکت دادن دندان ها فشار نیاز است، بنابراین اگر سیم های کمانی شما شل شوند، حرکت دندان ها را متوقف خواهند کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

همین امر در مورد الاینرهای اینویزیلاین نیز صدق می کند. اطمینان حاصل کنید که در تمام قرارهای ملاقات خود شرکت می کنید تا پزشک اینویزیلاین شما مطمئن شود که درمان شما به طور مؤثر عمل می کند. آنها همچنین به شما خواهند گفت که چه زمانی در قرار ملاقات خود باید به سراغ یک الاینر جدید بروید، که فشار روی دندان های شما را حفظ خواهد کرد و دندان های شما را در مسیر درست نگه می دارد. درست مانند بریس های فلزی، با الاینرهای جدید اینویزیلاین، ممکن است کمی سفتی در دهان خود احساس کنید.

هنگامی که از یک قرار ملاقات صرف نظر می کنید، خود را در معرض خطر آسیب رساندن به دندان های خود قرار می دهید. بدون فشار مناسب، ممکن است درمان بیشتر طول بکشد و دندان های شما ممکن است به موقعیت های نامطلوب بروند. همیشه ارزش دارد که هر ماه با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود چک کنید- آنها به شما اطلاع خواهند داد که آیا همه چیز به خوبی پیش می رود. در غیر اینصورت، آنها تنظیمات را انجام خواهند داد و آن را برطرف می کنند تا درمان شما طبق برنامه پیش برود.

نتیجه گیری

آیا به سفت کردن بریس های خود نیاز دارید؟ وقتی بریس ها را دریافت می کنید، نمی توانید آنها را رها کنید و تا زمانی که زمان درمان شما تمام شود آنها را فراموش کنید. اگر این کار را انجام می دادید، بخش مهمی از این فرآیند را کنار می گذارید- حفظ فشار روی دندان ها با سفت کردن بریس ها.

سفت کردن یا تنظیم سیم های بریس ها کاری است که هر 4 تا 6 هفته یکبار انجام می شود و فقط می تواند به صورت حضوری توسط متخصص ارتودنسی شما انجام شود. در حالی که احتمالاً در طول قرار ملاقات درد احساس نخواهید کرد، ممکن است در ساعات و روزهای بعد کمی درد و ناراحتی را احساس کنید.

برای کمک به کاهش درد می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید و مهم نیست که چه اتفاقی می افتد، قرار ملاقات های سفت کردن بریس های خود را نادیده نگیرید!

پرسش های متداول در مورد سفت کردن بریس ها

چه مدت پس از سفت کردن بریس ها دندان های شما درد می کنند؟

پس از سفت کردن بریس ها، دندان های شما فقط باید به مدت چند روز درد داشته باشند. اگر آنها برای مدت طولانی تری درد دارند، یا اگر درد غیرقابل تحمل است، به دندانپزشک یا ارتودنتیست خود اطلاع دهید.

در حین سفت کردن بریس ها چه اتفاقی می افتد؟

در طول جلسه سفت کردن براکت ها، دندانپزشک شما گره های لاستیکی “O- شکل” را از روی براکت ها برمی دارد و سپس سیم های کمانی را جدا می کند. آنها ممکن است سیم های کمانی را تعویض کنند یا سیم هایی که قبلاً داشته اید را نگهدارند. در هر صورت، سیم ها را سفت می کنند تا فشار روی دندان های شما را حفظ کنند، بنابراین بر اساس طرح درمان شما به صاف شدن و همراستا شدن ادامه خواهند داد.

سفت شدن بریس ها چقدر دردناک است؟

سفت کردن بریس ها نباید خیلی دردناک باشد، اما به میزان تحمل درد فرد بستگی دارد. برخی ممکن است اصلاً احساس ناراحتی نکنند در حالی که برخی دیگر ممکن است بسیار حساس باشند. به دندانپزشک خود اطلاع دهید که آیا بریس های شما پس از سفت شدن بیش از حد دردناک هستند.