یکی از پرسش هایی که قبل از آغاز درمان ارتودنسی با استفاده از بریس ها پرسیده می شود این است که “آیا درد خواهد داشت؟” پاسخ ساده این است که بریس ها معمولاً در بیشتر مواقع بدون درد هستند، اما می توانید انتظار داشته باشید هنگامی که بریس ها برای نخستین بار روی دندان های شما قرار می گیرند و پس از هر تنظیم، دندان های شما مقداری درد و ناراحتی داشته باشند. چه مدت و چه مقدار درد به چیزی بستگی دارد که یک تنظیم خاص آن را درمان می کند و نیز پاسخ های بیمار به درد.

اما اگر واقعاً به فکر براکت هستید، راه های زیادی برای مدیریت این عوارض جانبی و حفظ راحتی شما وجود دارند.

همه ما داروهای مسکن مورد علاقه خود را داریم. وقتی سردرد دارید، ممکن است به سراغ ایبوپروفن یا ناپروکسن بروید. از آنجا که ناراحتی در بدن اغلب به التهاب نسبت داده می شود، منطقی است که استفاده از این داروهای ضد التهاب بسیار شایع باشد.

منبع ناراحتی در جابجایی دندان ها با بریس ها نیز پاسخ التهابی بدن از فشار مکانیکی است که به دندان ها وارد می شود. بنابراین، ممکن است تصور کنید که مصرف داروهای ضد التهاب راهی مؤثر برای تحمل ناراحتی ناشی از بریس ها خواهد بود. اما گاهی اوقات حتی زیادی یک چیز خوب می تواند بد باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ابزارهای ارتودنسی (بخش دوم)

آیا می دانستید که نوع مسکنی که استفاده می کنید می تواند تاثیر بسزایی در درمان ارتودنسی شما داشته باشد؟

مطالعات اخیر نشان داده اند که استفاده مداوم از این داروها در حقیقت می تواند به کاهش سرعت حرکت دندان ها کمک کند. در واقع، مقداری تسکین کوتاه مدت درد ممکن است دلیل طولانی شدن مدت نیاز به بریس ها شود.

تأثیر داروها روی ارتودنسی

تأثیر داروها روی ارتودنسی

مطالعات انجام شده روی تأثیر داروها روی سرعت جابجایی دندان ها

بر اساس NIH داروهای زیادی وجود دارند که می توانند روی سرعت جابجایی دندان ها تأثیر بگذارند. با این حال، آنها دریافتند که یک مقصر مشترک بین همه آنها داروهای ضد التهابی هستند.

مطالعات متعددی به اثربخشی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها) در کنترل نوع ناراحتی همراه با حرکت دندان اشاره کرده اند. و از آنجا که این داروها به عنوان داروهای بدون نسخه در دسترس هستند، اکثر افراد ممکن است تصور نکنند که ممکن است آنها عوارض جانبی احتمالی داشته باشند. با این حال آنها دارند.

چگونه NSAID ها حرکت دندان ها را کند می نمایند؟

مطالعات نشان داده اند که NSAID  ها مانع واکنش های شیمیایی می شوند که برای پیگیری و شروع بازسازی ساختارهای اطراف دندان ها پس از فرآیند مکانیکی اعمال فشار به آنها ضروری هستند.

NSAID ها از مقدار پروکلاژن می کاهند- بخش مهمی از تشکیل کلاژن، که برای تقویت بسیاری از بافت های بدن و همچنین استخوان و بازسازی ساختار پریودنتال استفاده می شود. هنگامی که فشار مکانیکی به دندان ها وارد می شود، استخوان و الیاف های پریودنتال اطراف دندان بلافاصله شروع به بازسازی می کنند. NSAID ها این فرآیند را مختل می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهداشت دهانی کودکان

داروهای NSAID مورد بحث عبارتند از:

  • ایبوپروفن (به عنوان مثال، نام های تجاری Advil،Motrin )
  • ناپروکسن (به عنوان مثال نام های تجاری Aleve،Naprosyn )
  • مهارکننده های COX 2 (به عنوان مثال نام های تجاری Celebrex، Mobic)
تأثیر داروها روی ارتودنسی

تأثیر داروها روی ارتودنسی

چرا استامینوفن برای بیماران ارتودنسی بهترین است؟

استامینوفن (به عنوان مثال تیلنول) یک مسکن شناخته شده است و سالها است که به عنوان مسکن و کاهش دهنده تب به بازار عرضه شده است، اما التهاب را کاهش نمی دهد، بنابراین یک ضد التهاب محسوب نمی شود. به این ترتیب، روی حرکت دندان ها تأثیری نمی گذارد و این ویژگی آن را به یک مسکن خوب برای کاهش درد ناشی از استفاد از بریس ها تبدیل می کند.

هر چند وقت یک بار باید استامینوفن مصرف کنیم؟

استامینوفن فقط باید در صورت نیاز مصرف شود. به طور معمول، بیماران زمانی که بریس ها را برای اولین بار دریافت می کنند و مجدداً پس از هر بار تنظیم، به آن نیاز دارند. با این حال، به خاطر داشته باشید که ناراحتی ناشی از بریس ها معمولا کوتاه مدت است. بیشتر افراد فقط باید آن را برای یک یا دو روز مصرف کنند. شما می توانید جزئیات را با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید. ارتودنتیست می تواند به شما اطلاع دهد که چند مرتبه استفاده از استامینوفن بهترین نتایج را برای شما خواهد داشت.

راه های دیگر برای کاهش درد

توجه به این نکته مهم است که ناراحتی ناشی از تنظیمات معمولاً کوتاه مدت است. علاوه بر مصرف استامینوفن، راه های دیگری نیز برای کاهش ناراحتی حین درمان ارتودنسی وجود دارد. اگر به دنبال راه های دیگری برای کاهش ناراحتی هستید، جایگزین های طبیعی دیگر را بررسی کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربردهای زیبایی لیزر در دندانپزشکی

ما به بیماران راه های زیر را توصیه می کنیم:

  • از مسکن های دهانی استفاده کنید. مسکن های دهانی بدون نسخه، مانند Orajel و Anbesol، می توانند به تسکین درد دندان ها و لثه ها کمک کنند.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس یخ یا کمپرس سرد با اعمال به صورت فواصل زمانی 20 دقیقه ای می تواند ناراحتی را کاهش دهد.
  • اسموتی یا میلک شیک بنوشید. نوشیدنی های سرد به تسکین بافت های دردناک دهان کمک می کنند. حتماً آب سرد نیز زیاد بنوشید.
  • دهان خود را با آب گرم نمک شستشو دهید. در صورت داشتن هر گونه تحریک بافت نرم، ترکیب آب گرم و نمک می تواند مفید باشد.
  • موم ارتودنسی استفاده کنید. هر سیم یا براکت تیز را می توان با موم ارتودنسی پوشاند تا از بافت نرم دهان شما در برابر تحریک محافظت کند.
  • بستنی بخورید. سرمای بستنی نیز می تواند به کاهش درد شما کمک کند.

قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از NSAID ها، مهم است که با متخصص ارتودنسی خود در مورد نحوه استفاده در طول درمان ارتودنسی خود صحبت کنید، بخصوص در مورد مقدار، سن مناسب، و عوارض جانبی آنها.

مدیریت ناراحتی شما حین استفاده از بریس ها بر اساس طرح کلی درمان شما طراحی خواهد شد. مهم است که در مورد دوز و مدت زمان مصرف NSAID ها که بدون تأثیر روی درمان ارتودنسی برای شما مناسب است، توصیه های خاصی دریافت کنید.