همه ما می خواهیم لبخندی بی نقص داشته باشیم و بریس ها با فشار دادن دندان ها به موقعیت های دلخواه و مطلوب به ما کمک می کنند تا به آن دست یابیم. اینویزیلاین انقلابی در درمان ارتودنسی ایجاد کرده است زیرا با بریس های فلزی سنتی بسیار متفاوت است. این بریس ها شفاف هستند و قابل برداشتن هستند و دوره درمان شما را با بریس ها بسیار راحت تر و برازنده تر می کنند. همچنین اینویزیلاین نسبت به بریس های سنتی، برای همراستا کردن دندان های شما زمان کوتاه تری نیاز دارد.

گاهی اوقات ممکن است فقط در بین دندان های یکی از فک های خود دندان های بدشکل داشته باشید، و از خود می پرسید که اگر می خواهید لبخند صاف تری داشته باشید، آیا می توانید اینویزیلاین را فقط برای یکی از قوس های دندانی دریافت کنید. پاسخ این است که آری، شما قطعاً می توانید. اجازه دهید کمی بیشتر به نحوه عملکرد درمان اینویزیلاین تک فک بپردازیم.

به طور معمول، درمان اینویزیلاین شامل استفاده از الاینرها روی دندان های بالا و پایین است. الاینرها برای صاف کردن دندان های شما، به صورت جداگانه، و برای تراز کردن بایت با یکدیگر کار می کنند. با این حال، مواردی وجود دارند که در آنها درمان یک قوس دندانی ممکن است امکان پذیر باشد.

این مقاله کمی عمیق تر به درمان قوس دندانی تکی می پردازد و به پرسش های زیر پاسخ می دهد:

  • درمان اینویزیلاین چگونه کار می کند؟
  • آیا اینویزیلاین فقط برای دندان های بالا یا فقط برای دندان های پایین امکان پذیر است؟
  • چه افرادی واجد شرایط درمان با اینویزیلاین فقط روی دندان های پایین یا بالا هستند؟
  • هزینه درمان قوس دندانی تکی چقدر است؟
  • آیا برای صاف کردن یک قوس دندانی تکی خطری وجود دارد؟

ما می خواهیم مطمئن شویم که شما تمام اطلاعاتی که برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد مراقبت ارتودنسی خود را دارید نیاز دارید را کسب کرده اید. بنابراین، اگر شما علاقه مند به صاف کردن فقط دندان های فک بالا یا فک پایین خود هستید و می خواهید بدانید که آیا درمان اینویزیلاین برای شما مناسب است یا خیر، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

درمان اینویزیلاین چگونه کار می کند؟

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که آیا الاینرهای شفاف اینویزیلاین می توانند فقط برای دندان های بالا یا پایین نیز کار می کنند یا خیر، مهم است که بدانیم که قوس دندانی چیست، اینویزیلاین چیست و چگونه کار می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

قوس دندانی عبارت است از قرار گرفتن دندان ها، استخوان و بافت شما به شکل U درون فک بالا و پایین. درمان اینویزیلاین شامل مجموعه ای از الاینرهای شفاف متحرک سفارشی است که به خوبی روی دندان های شما قرار می گیرد و به تدریج آنها را صاف می کند و بایت شما را هم تراز می کند. شما می توانید اینویزیلاین را فقط برای قوس دندانی بالا یا پایین خود دریافت کنید که به آن درمان تک فک گفته می شود. برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا دندان های شما گزینه مناسبی برای درمان دندان های تک فک بالا یا پایین هستند یا خیر، ارتودنتیست شما معاینه کامل بایت شما را انجام می دهد. علت این است که کل بایت شما، فقط با تغییر قوس دندانی بالا یا پایین تغییر خواهد کرد.

الاینرها از مواد خاصی ساخته شده اند و به راحتی روی دندان شما قرار می گیرند. آنها با اعمال فشار روی نواحی خاصی از دندان ها و دهان، برای صاف کردن دندان ها و بستن شکاف ها عمل می کنند. برای حفظ آن فشار و ادامه درمان، تقریباً هر دو هفته یک مرتبه الاینرها را تعویض خواهید کرد.

گاهی اوقات برای کمک به درمان مسائل پیچیده ارتودنسی، اتصالات یا دکمه ها و الاستیک ها روی الاینرهای شما قرار خواهند گرفت. اگر برای کمک به تراز کردن بایت به دکمه ها و الاستیک ها نیاز دارید، احتمالاً به الاینرهایی روی هر دو قوس دندانی بالا و پایین نیاز دارید.

اگر از قبل نمی دانید فرایند دریافت اینویزیلاین چگونه است، نخستین گام این است که از یک ارتودنتیست که اینویزیلاین ها را ارائه می دهد وقت بگیرید. در طول نخستین جلسه مشاوره خود، یک اسکن سه بعدی با اسکنر دریافت خواهید کرد. طرح درمان دیجیتال کامل و ظاهر دندان های شما در پایان درمان به شما نشان داده خواهد شد.

هر مرحله از برنامه شما به صورت دیجیتالی طراحی شده است، بنابراین شما می توانید هر مرحله و نحوه کار الاینرها برای صاف کردن دندان های خود را مشاهده کنید. هنگامی که با این طرح موافقت کردید، درمان شما می تواند آغاز شود و اولین مجموعه از الاینرها را دریافت خواهید کرد.

اینویزیلاین برای یک فک

اینویزیلاین برای یک فک

آیا می توان اینویزیلاین را فقط برای دندان های فک پایین (یا دندان های فک بالا) دریافت کرد؟

شما می توانید اینویزیلاین را فقط برای دندان های فک پایین یا فقط برای دندان های فک بالای خود دریافت کنید، و می توانید الاینرهای شفاف اینویزیلاین را برای یک دندان کج دریافت کنید. این به مورد و چگونگی تأثیر درمان روی بایت شما بستگی دارد. با این حال، اکنون که می دانید این الاینرها چگونه کار می کنند، احتمالاً متوجه شده اید که آنها به گونه ای طراحی شده اند که با یکدیگر کار کنند تا به هم راستا شدن دندان ها و بایت شما کمک کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید درباره ونیر دندانی بدانید

در بسیاری از موارد، بهترین کار این است که برای هر دو قوس دندانی خود الاینر دریافت کنید تا حرکات دندانی یک قوس دندانی روی دیگری تأثیر نگذارد. اگر این اتفاق رخ دهد، درمان شما می تواند با یک بایت بسیار ناراحت کننده به اتمام برسد که می تواند منجر به بروز سر درد، آسیب به مینای دندان و مشکلات دیگر شود.

درمان اینویزیلاین تک فک چگونه کار می کند؟

اینویزیلاین تک فک تقریباً مانند درمان اینویزیلاین برای هر دو قوس دندانی عمل می کند، اما تنها با یک الاینر شفاف روی دندان های شما، قوس دندانی بالا یا پایین، به جای یک مجموعه کامل. در ابتدا یک اسکن و ارزیابی توسط ارتودنتیستی که اینویزیلاین ها را ارائه می دهد برای شما انجام خواهد شد تا واجد شرایط بودن شما را تعیین کند و درمان شما را طراحی کند.

همه افرادی که برای درمان های اینویزیلاین واجد شرایط هستند، واجد شرایط لازم برای درمان تک فک نخواهند بود. این تا میزان زیادی به تراز و اکلوژن دندان های شما، و به مورد فردی شما، بستگی خواهد داشت. اگر ارتودنتیستی که اینویزیلاین ها را ارائه می دهد تشخیص دهد که شما گزینه مناسبی هستید، روند مشابهی دارد.

اگر درمان با اینویزیلاین را فقط برای دندان های فک بالا یا پایین خود ادامه می دهید، اما در مرحله ای از درمان احساس می کنید که هم ترازی دندان ها یا بایت شما ناخوشایند است، باید فوراً به دندانپزشک یا ارتودنتیست خود اطلاع دهید.

خطرات درمان تک فک با اینویزیلاین کدامند؟

اکلوژن بایت شما می تواند بسیار دقیق باشد، بنابراین اینویزیلاین برای یک دندان تکی می تواند به طور کلی روی بایت شما تأثیر بگذارد، بنابراین دندانپزشک شما باید مطمئن شود که درمان تأثیر منفی نخواهد داشت.

هنگامی که دندان های شما به خوبی روی هم قرار نمی گیرند، می تواند باعث بروز مشکلات زیر شود:

  • سر درد
  • دندان یا مینای دندان ساییده شده
  • حساسیت دندان
  • درد و ناراحتی

با این حال، مواردی وجود دارند که درمان تک فک با اینویزیلاین امکان پذیر است و بعید است که این مشکلات را ایجاد کند.

اینویزیلاین برای یک فک

اینویزیلاین برای یک فک

چه افرادی واجد شرایط درمان اینویزیلاین برای یک فک هستند؟

به طور کلی، مواردی که با اینویزیلاین فقط برای دندان های فک بالا یا پایین قابل درمان هستند، مواردی هستند که فقط چند دندان کج دارند و مقداری اصلاحات زیبایی نیاز دارند.

موارد متوسط ​​تا پیچیده که به درمان جامع با اینویزیلاین نیاز دارند معمولاً واجد شرایط نیستند، بویژه مواردی که کراس بایت، اوربایت یا آندربایت دارند. موارد ارتودنسی که ممکن است فقط با الاینرها روی یکی از قوس های دندانی بالا یا پایین قابل درمان باشند، عبارتند از:

  • مسائل مربوط به فاصله (دندان های فشرده یا فاصله دار)
  • دندان های جلوی اندکی کج
  • ناهماهنگی تک دندانی

اگر در لبخند شما، فقط دندان های قابل مشاهده جلوی شما هستند که به درمان نیاز دارند، مانند اینویزیلاین برای دندان های فشرده فک پایین، احتمالاً واجد شرایط درمان تک فک هستید. اگر در گذشته درمان ارتودنسی انجام داده اید و به دلیل عدم استفاده از نگهدارنده یا ریتینر دندان های شما اندکی جابجا شده اند، ممکن است گزینه مناسبی برای این نوع درمان باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جلو آمدن لب و دندان ها پس از ارتودنسی

درمان تا حد زیادی به مورد فرد بستگی دارد، بنابراین اگر نمی دانید که آیا واجد شرایط درمان تک فک هستید یا خیر، بهتر است با نزدیک ترین دندانپزشک یا ارتودنتیست اینویزیلاین به خود مشورت کنید.

هزینه اینویزیلاین فقط برای دندان های بالا چقدر است؟

قیمت درمان تک فک اینویزیلاین در صورت واجد شرایط بودن، 50 درصد کمتر از درمان معمولی نخواهد بود. ممکن است هزینه درمان تک فک، حداکثر 15 تا 20 درصد از هزینه درمان برای دو فک کمتر باشد. علت این است که گرچه از تعداد زیادی الاینر استفاده نمی کنید، اما مدت زمانی که لازم است دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی برای شما بگذارد دقیقاً یکسان است.

از آنجا که قیمت ها بین دندانپزشکان و در مناطق مختلف متفاوت است، بهترین راه برای دانستن اینکه هزینه درمان اینویزیلاین شما چقدر است (چه تک فک و یا دو فک) انجام مشاوره است.

اینویزیلاین برای یک فک

اینویزیلاین برای یک فک

نتیجه گیری

اینویزیلاین فقط برای دندان های فک پایین، فقط برای دندان های فک بالا، یا حتی فقط برای یک دندان، امکان پذیر است. با این حال، این که آیا شما واجد شرایط درمان خواهید بود یا خیر، تا میزان زیادی به مورد بستگی دارد. فقط یک ارتودنتیست که اینویزیلاین ها را ارائه می دهد می تواند ابتدا با ارزیابی دندان ها و بایت شما مشخص نماید که آیا شما گزینه مناسبی برای درمان تک فک هستید یا خیر.

بسیاری از مردم متوجه می شوند که به مجموعه کاملی از الاینرهای اینویزیلاین نیاز دارند تا مطمئن شوند که دندان های آنها نه تنها صاف شده اند، بلکه مطمئن شوند که بایت آنها هم تراز است.

حتی اگر فکر می کنید که شما فقط برای یک قوس دندانی به اینویزیلاین نیاز دارید، دندانپزشک شما ممکن است متوجه شود که این درمان باعث ایجاد ناراحتی برای بایت شما خواهد شد. این یکی از خطرات متعدد درمان تک فک است، بنابراین دندانپزشک شما برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل، ممکن است مجموعه کاملی از الاینرها را توصیه کند.

اگر فقط اصلاحات بسیار سطحی داشته باشید، ممکن است واجد شرایط برای انجام درمان باشید. این شامل یک دندان کج یا مشکلات بسیار خفیف مربوط به فاصله است. به طور کلی، اگر ارتودنتیست بایت شما را ارزیابی کند و مطمئن شود که بعد از درمان مشکلی در تراز ایجاد نخواهد شد، می توان مشکلات دندان های قابل مشاهده جلو را با یک درمان تک فک برطرف کرد.

اگر می خواهید بدانید که آیا گزینه مناسبی برای درمان تک فک هستید یا خیر، برای کسب اطلاعات بیشتر با نزدیک ترین ارتودنتیست که اینویزیلاین ها را ارائه می دهد مشورت کنید.