حقایقی تلخ در مورد سیگار کشیدن

تنباکو در سراسر دنیا مشکل شماره یک قابل پیشگیری مربوط به سلامتی می شود، و نیز عامل اصلی مرگ زود رس، که سالانه میلیون ها نفر را به کام مرگ می کشاند. رقم مرگ میر در اثر مصرف دخانیات تقریباً پنج برابر بیشتر از مرگ و میر در اثر تصادفات جاده ای، خودکشی، و نیز ابتلا به ایدز می باشد.

دود سیگارهای معمولی، سیگار برگ، و پیپ از هر جای بدن که عبور کند بافت های زنده را مورد حمله قرار می دهد- دهان، زبان، حلق، مری، مجرای هوایی، ریه ها، و معده. در نهایت، محصولات جانبی نیکوتین و تنباکو به مثانه، لوزالمعده، و کلیه ها می رسند. بنابراین، افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر گسترش بسیاری از شرایط سلامتی تهدید کننده زندگی شامل بیماری های قلبی، بیماری های مزمن ریوی، سکته مغزی، و سرطان های مری، دهان، حلق، نای، مثانه، و لوزالمعده قرار دارند.

تأثیر دخانیات بر سلامت دهان و دندان

تأثیر دخانیات بر سلامت دهان و دندان

تأثیرات منفی مصرف دخانیات روی سلامت دهان

متخصصان دهان و دندان به عنوان متخصصان پیشگیری، نگران تأثیرات دخانیات و سیگار روی سلامت دهان و دندان ها و نیز سلامت عمومی هستند.

متخصصان سلامت دهان، به عنوان بخشی از معاینه شما، پرسش هایی در مورد سبک زندگی از شما می پرسند، از جمله اینکه آیا شما سیگاری هستید، و در اینصورت، چه مدت است که سیگار می کشید. دندانپزشکان آموزش دیده اند تا توصیه های لازم در خصوص خطرات مصرف تنباکو را به شما ارائه دهند، تأثیرات سیگار کشیدن روی سلامت دهان را به شما نشان دهند، و نیز شما را برای ترک عادت سیگار کشیدن تشویق و حمایت کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضا ساز یا جدا کننده؛ گام نخست درمان ارتودنسی

گرچه تأثیرات سیگار کشیدن روی ریه ها، قلب، و سایر اندام های بدن با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، اما متخصص دهان و دندان شما به راحتی می تواند شواهد آن را داخل دهان شما مشاهده کند.

افراد سیگاری، بسته به مقدار و نیز مدت زمانی که آنها سیگار می کشیده اند، باید انتظار داشته باشند که ترکیبی از مشکلات زیر برای آنها بوجود بیایند:

  • بوی بد دمداوم دهان
  • بد رنگ شدن دندان ها
  • افزایش تشکیل رسوب (تارتار) روی دندان ها
  • بیماری پریودنتال (لثه و استخوان) که ممکن است نسبت به افراد غیر سیگاری با سرعت بیشتری پیشرفت کند و وخیم تر باشد.
  • تحلیل استخوان فک
  • جابجا شدن دندان ها
  • افزایش دندان های از دست رفته
  • سرطان های دهانی
  • زخم های دهانی
  • پوسیدگی و حفره های ریشه دندان
  • سینوزیت
  • زبان پرز دار
  • لب سیگاری (مانند اثر یک سوختگی)
  • تغییر حواس چشایی و بویایی
  • تأخیر بهبود زخم

بیماری لثه

سیگار کشیدن به عنوان یک ریسک فاکتور قابل توجه برای بروز بیماری لثه معرفی شده است. تنباکو جریان خون به لثه ها را کاهش می دهد، و آنها را از اکسیژن و مواد مغذی محروم می کند که امکان سالم باقی ماندن لثه ها را فراهم می کنند، و باعث می شود آنها مستعد عفونت های باکتریایی شوند.

بر اساس مطالعات انجام شده، کشیدن سیگار می تواند نقش مهمی در بیش از نیمی از موارد وخیم بیماری لثه در افراد بزرگسال ایفا کند. افرادی که در حال حاضر سیگار می کشند، حدوداً چهار برابر بیشتر از افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، احتمال دارد که پریودنتیت داشته باشند.

بیماری پریودنتال اگر بررسی نشده باقی بماند می تواند منجر به تخریب کامل بافت های حمایت کننده دندان ها، آبسه، و در نهایت از دست رفتن دندان ها شود.

تأثیر دخانیات بر سلامت دهان و دندان

تأثیر دخانیات بر سلامت دهان و دندان

سرطان های دهان

از بین تأثیرات متعددی که سیگار کشیدن روی دندان ها و لثه ها دارد، قطعاً سرطان دهان جدی ترین آنها است. نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان های دهان (که شامل سرطان های زبان، دهان، لثه ها، لوزه ها، و حلق می باشد) خیلی بیشتر از نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم می باشد.

تأثیر دخانیات بر سلامت دهان و دندان

تأثیر دخانیات بر سلامت دهان و دندان

ترک عادت کشیدن سیگار

وقتی شما برای ترک سیگار آمادگی داشته باشید، دندانپزشک یا متخصص دهان و دندان آماده خواهد بود تا شما را حمایت و کمک کند. منابع متعددی از طریق تیم بهداشت دهان و دندان در دسترس شما هستند تا به شما در انجام این تحول مهم کمک کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا اینویزیلاین می تواند به بستن فاصله بین دندان ها کمک کند؟

در اینجا برخی نکات هستند که به شما کمک می کنند کشیدن سیگار را ترک کنید:

  • با کشف دلیل و زمان سیگارکشیدن شروع کنید. این نخستین گام برای ترک خوب است.
  • برای موفق شدن، شما باید خودتان را متقاعد کنید که واقعاً می خواهید سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • برای ترک سیگار دو را وجود دارد: ترک کردن به صورت تدریجی، و ترک کردن یکدفعه. که هر کدام را انتخاب می کنید، یک تاریخ به یاد ماندنی را برای آغاز این کار انتخاب کنید، ترجیحاً در یک زمانی که استرس کمتری دارید.
  • تا می توانید ورزش کنید.
  • اگر تعداد زیادی سیگار می کشیده اید، استفاده از پَچ های نیکوتین یا آدامس توصیه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.
  • مأیوس نشوید! به طور میانگین حدود پنج مرتبه تلاش طول می کشد تا بتوانید به طور موفق سیگار کشیدن را به طور کامل ترک کنید. هر شکست شما را یک گام به ترک کامل نزدیک تر می کند.

چه کارهایی کمک کننده هستند؟

  1. آب بنوشید- نوشیدن آب با یخ خرد شده می توانند به خروج سریع تر نیکوتین از سیستم بدن شما و نیز رفع ولع دهانی به شما کمک کند.
  2. نفس عمیق بکشید- به جای استراحت کردن با کشیدن سیگار، با “نفس عمیق کشیدن” استراحت کنید. 10 نفس عمیق بکشید و آخری را در حال روشن کردن یک کبریت نگهدارید. به آرامی نفس خود را بیرون دهید، و کبریت را فوت کنید.
  3. تأخیر کنید- هر روز روشن کردن اولین سیگار خود را یک ساعت به تأخیر بیندازید. وقتی برای دفعه بعدی ولع داشتید، 15 یا 30 دقیقه دیگر تأخیر کنید. اکنون شما تحت کنترل خواهید بود!
  4. کاری متفاوت انجام دهید- وقتی هوس شدیدی دارید، فعالیت خود را تغییر دهید. از موقعیتی که باعث می شود بخواهید سیگار بکشید خارج شوید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با اتصالات ارتودنسی نامرئی می توان دندان ها را سفید کرد؟

مزایای ترک سیگار

مردان و زنان در هر سنی مزایای عمده و فوری ترک سیگار برای سلامت خود را تجربه می کنند. در افرادی که قبلاً سیگار می کشیده اند، خطر بیماری قلبی، بیماری های تنفسی، سکته مغزی، و بسیاری از سرطان ها کاهش پیدا می کند. در حقیقت، پس از 15 سال، خطر مرگ و میر در فردی که قبلاً سیگار می کشیده است به اندازه فردی خواهد بود که هرگز سیگار نکشیده است.

ترک سیگار تأثیر قابل توجه و مثبتی روی سلامت دهان خواهد داشت، بعلاوه، نرخ بروز بیماری لثه، سرطان های دهان، و تحلیل استخوان و از دست رفتن دندان را کاهش خواهد داد؛ دندان ها سفیدتر باقی خواهند ماند؛ و امکان بهبود و از بین رفتن سریع تر زخم ها را فراهم خواهد آورد. علاوه بر این، خطر انتقال دود مضر به عزیزانتان را کاهش خواهید داد.

دندانپزشک یا متخصص دهان و دندان شما می توانند اطلاعات دقیق تری در مورد کمک ترک سیگار به خود شما در اختیار شما قرار دهند.