شاید در بسیاری از آگهی های تبلیغاتی، خمیر دندان ها و دهانشویه هایی را دیده باشید که ادعا می کنند مانع ساییدگی مینای دندان می شوند که ناشی از برخی غذاها و نوشیدنی های خاص هستند. اما شاید یکی از مهم ترین علل این ساییدگی براکسیسم یا همان دندان قروچه باشد که حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.

علل بروز براکسیسم یا دندان قروچه

براکسیسم شرایطی است که در آن فرد دندان های خود را با فشار روی یکدیگر فشار می دهد یا می ساید. اکثر افراد مبتلا به دندان قروچه این کار را به صورت آگاهانه در طول روز یا به صورت نا آگاهانه در طول شب انجام می دهند. براکسیسم یا واکنشی به استرس و اضطراب است، یا نشان دهنده وجود مشکلات مربوط به بایت یا صاف بودن دندان ها است.

خطرات ناشی از براکسیسم

اکثر افراد ممکن است گاه گاهی این شرایط را تجربه کرده باشند. اگر این رفتار به طور دائم انجام نشود، یا خفیف باشد، اغلب نیاز به درمان ندارد. با این حال، در صورتی که این مشکل ادامه پیدا کند، نیاز است به دندانپزشک یا ارتودنتیست مراجعه نمایید، زیرا این شرایط می تواند وخیم شود و برای سلامت لبخند شما یک مشکل جدی محسوب شود.

ساییدن و فشردن مداوم دندان ها روی یکدیگر می تواند موجب شکسته ، لق یا کج شدن دندان های شما شود. به این معنا که اگر از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید، یا قبلاً تحت درمان ارتودنسی بوده اید، اگر نمی خواهید این مشکل باعث شود تمام تغییرات پس از استفاده از بریس های ارتودنسی به حالت اول خود بازگردند باید هر چه زودتر به فکر درمان آن باشید. افرادی که در طول خواب دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند احتمالاً به اختلالات خواب، از قبیل خر و پف و آپنه خواب مبتلا هستند.

درمان دندان قروچه با ارتودنسی

براکسیسم اغلب بروز مشکلات دیگر مانند نیاز به درمان ریشه (عصب کشی)، روکش دندان، یا حتی کشیدن دندان را افزایش می دهد. دندان قروچه شدید نه تنها موجب می شود به دندان ها آسیب برسد و موجب از دست رفتن دندان ها شود، بلکه می تواند روی فک ها نیز تأثیر بگذارد و موجب وخامت بیشتر شرایطی مانند اختلالات فکی- گیجگاهی TMD/TMJ شود. TMJ به معنای مفاصل فکی- گیجگاهی است که جمجمه و استخوان فک را به یکدیگر متصل می سازند. البته همه اختلالات فکی- گیجگاهی ناشی از براکسیسم نیستند، اما شناخته شده ترین علت آن است. از جمله علائم این اختلال عبارتند از:

• درد در ناحیه صورت یا خط فک
  • درد داخل یا اطراف ناحیه گوش
  • خشکی فک
  • قفل شدن ماهیچه ها، که مانع باز و بسته شدن دهان می شود.
  • درد حین جویدن
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ورزش کردن در طول درمان ارتودنسی

براکسیسم با افزایش حجم ماهیچه ها، حتی می تواند موجب تغییر ظاهر چهره شود (اگر در طول ۸ ساعت خواب شبانه این کار تکرار شود، فکر کنید چقدر فعالیت آنها زیاد است). عضله های فک و گونه که حین جویدن استفاده می شوند، از جمله قوی ترین ماهیچه ها در کل بدن هستند.

درمان دندان قروچه با ارتودنسی

چگونه بدانم دندان هایم را روی هم فشار می دهدم.

علائم براکسیسم عبارتند از:

• فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر، که ممکن است آنقدر صدای آن بلند باشد که فرد یا اطرافیان او از خواب بیدار شوند.
  • صاف شدن لبه دندان ها، شکستگی، لب پر شدگی، یا لق شدن آنها.
  • ساییدگی مینای دندان و از بین رفتن پوشش لایه های عمیق دندان ها
  • افزایش حساسیت دندان ها
  • درد منطقه صورت و فک
  • خستگی یا خشکی ماهیچه های فک
  • دردی شبیه درد گوش، هر چند در واقع این مشکل مربوط به گوش نیست.
  • سر درد خفیفی که منشاء آن شقیقه هاست.
  • آسیب ناشی از گاز گرفتن بافت داخل گونه ها.
  • فرو رفتگی یا بریدگی روی زبان
  • ناتوانی فرد در کامل باز کردن دهان

در صورتی که فکر می کنید ممکن است دندان قروچه داشته باشید، به یکی از متخصص های دندانی مراجعه نمایید تا برای یافتن علائم براکسیسم، دهان و فک شما را معاینه نماید.

درمان دندان قروچه یا براکسیسم

بدون نیاز به ابزارها یا فرایندهای دندانپزشکی، راه های بسیاری هستند که می توانند به توقف براکسیسم کمک کنند، که البته به توجه فردی شخص نیاز دارند.

• مصرف غذاها و نوشیدنی های کافئین دار را از رژیم غذایی خود کاهش داده یا حذف کنید.
  • از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.
  • از جویدن آدامس بپرهیزید زیرا این کار تنها موجب وارد آمدن فشار به این ماهیچه ها می شود.
  • با قرار دادن گرمای مرطوب روی فک، آن را آرام کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوارض تنفس دهانی بر دهان و دندان

براکت های ارتودنسی و براکسیسم

مراجعه به ارتودنتیست، مخصوصاً اگر مال اکلوژن دارید، می تواند گامی درست در مسیر درست به سوی کمک به مشکلات جدی ناشی از براکسیسم باشد. در صورتی که بایت صاف باشد، معمولاً کمتر دچار مشکلات فک می شود. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که صاف شدن دندان ها و بایت (ساختار فک) به توقف براکسیسم کمک می کند. شاید این احتمال وجود داشته باشد که این درمان کمکی نکند (زیرا ممکن است براکسیسم در نتیجه مشکلات دیگری بوجود آمده باشد) اما ارزش دارد که راجع به آن با ارتودنتیست مشورت نمایید.

نایت گارد یا محافظ دندان شبانه

در صورتی که این نکات عملی نبودند، احتمالاً نیاز خواهد بود از نایت گارد یا محافظ دندان شبانه استفاده نمایید تا از آسیب به دندان ها در نتیجه فشردن آنها روی یکدیگر پیشگیری نمایید. محافظ های دندان را می توان بدون نسخه از داروخانه خریداری کرد. علاوه بر این، یک متخصص می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید محافظ را روی دندان های بالا و پایین یا تنها روی دندان های جلو قرار دهید.

اگر نگران این هستید که با قرار گرفتن براکت های ارتودنسی روی دندان های شما چه اتفاقی رخ خواهد داد. نیاز نیست نگران باشید. به محضی که جابجایی تدریجی دندان های شما آغاز شوند، ارتودنتیست می تواند محافظ دندان مخصوص شما را به صورت سفارشی برای شما بسازد تا کاملاً روی دندان هایتان قرار بگیرد. استفاده از نایت گارد می تواند دندان ها را در برابر آسیب محافظت نماید، اما اگر این رفتار تداوم پیدا کند، ممکن است ارتودنتیست شما را به یک پزشک یا مشاور ارجاع دهد تا استرس و اضطرابی که موجب بروز این درد شده است را درمان نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خشکی دهان و لب در طی درمان ارتودنسی