سلامت دهان شما مهم تر از چیزی است که فکرش را بکنید. در این مقاله متوجه خواهید شد چگونه سلامت دندان ها، لثه ها و دهان شما می تواند روی سلامت عمومی بدنتان تأثیر بگذارد. آیا می دانسته اید که سلامت دهان شما نشانه هایی از سلامت عمومی شما را نشان می دهد- یا اینکه مشکلات دهانی شما می توانند روی بقیه بدن شما تأثیر بگذارند؟ سعی کنید با یادگیری چیزهای بیشتر در مورد ارتباط بین سلامت دهان و سلامت عمومی بدن، بیشتر مراقب خودتان باشید.

چه ارتباطی بین سلامت دهانی و سلامت عمومی بدن وجود دارد؟

مانند دیگر قسمت های بدن، دهان شما مملو از باکتری است- که اکثر آنها بی ضرر هستند. اما دهان شما ورودی دستگاه گوارش و مجرای تنفسی شما است، و اکثر باکتری هایی که از راه آن وارد بدن می شوند می توانند منجر به بروز بیماری شوند. به طور طبیعی، سیستم دفاعی طبیعی بدن و مراقبت های خوب بهداشتی دهان، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه، باکتری ها را تحت کنترل نگه می دارند. با این حال، بدون مراقبت های بهداشتی دهان، باکتری می تواند به سطوحی برسد که قطعاً منجر به بروز عفونت های دهانی، مانند پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه خواهد رسید.

علاوه بر این، برخی داروهای خاص- مانند دکونژستان ها، آنتی هیستامین ها، مسکن ها، ادرار آورها، و داروهای ضد افسردگی- می توانند ترشح بزاق دهان را کاهش دهند. بزاق دهان موجب شسته شدن ذرات غذای داخل دهان و خنثی شدن اسیدهایی می شود که باکترهای موجود در دهان تولید کرده اند، و به محافظت از دهان در برابر میکروب هایی که تکثیر می شوند و منجر به بروز بیماری می شوند کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه مواجه شدن با زخم های دهان ناشی از ابزارهای ارتودنسی

مطالعات حاکی از این هستند که، باکتری های دهانی و التهابات همراه با اشکال شدید بیماری های لثه (پریودنتیت) نقش مهمی در برخی بیماری ها ایفا می کنند. و برخی بیماری های خاص، مانند دیابت و ایدز می توانند باعث شوند بدن مقاومت کمتر در برابر عفونت داشته باشد، و باعث شود مشکلات سلامت دهان وخیم تر شوند.

دهان سالم بدن سالم

دهان سالم بدن سالم

چه مشکلاتی می توانند به سلامت دهان ربط داده شوند؟

سلامت دهان شما با بیماری ها و شرایط متعددی ارتباط دارد، از جمله:

  • اندوکاردیت Endocarditis. اندوکاردیت یا عفونت مخاط داخلی حفره ها یا دریچه های (اندوکاردیوم endocardium) قلب عموماً زمانی اتفاق می افتند که باکتری یا میکروب های دیگر از دیگر قسمت های بدن، مانند دهان، از طریق جریان خون منتشر می شوند و به برخی از قسمت های خاص قلب متصل می شوند.
  • بیماری های قلبی عروقی. گرچه این ارتباط کاملاً درک نشده است، برخی تحقیقات حاکی از این هستند که بیماری قلبی، گرفتگی شریان های منتهی به قلب و سکته می توانند با التهاب و عفونت هایی ارتباط داشته باشند که باکتری های دهانی می توانند بوجود بیاورند.
  • بارداری و مشکلات زایمان. تحقیقات نشان می دهند پریودنتیت می تواند با تولد زودرس و وزن کم حین تولد ارتباط داشته باشد.
  • ذات الریه یا پنومونی Pneumonia. برخی باکتری های خاص داخل دهان شما می توانند به داخل ریه ها کشیده شوند، و منجر به بروز پنومونی و دیگر بیماری های تنفسی شوند.
دهان سالم بدن سالم

دهان سالم بدن سالم

برخی شرایط خاص هستند که می توانند سلامت دهان شما را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله:

  • دیابت. با کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت، دیابت می تواند لثه های شما را در معرض خطر قرار دهد. به نظر می رسد بیماری لثه بین افرادی که دیابت دارند شایع تر و وخیم تر باشد. تحقیقات نشان می دهند افرادی که بیماری لثه دارند، زمان سخت تری برای کنترل سطح قند خون خود دارند. مراقبت های منظم پریودنتال می توانند کنترل دیابت را بهبود دهند.
  • ایدز/ HIV. مشکلات دهانی، مانند ضایعات مخاطی دردناک در افرادی که ایدز/ HIV دارند شایع هستند.
  • پوکی استخوان. این بیماری که موجب تضعیف استخوان می شود با از دست رفتن استخوان پریودنتال و از دست رفتن دندان ارتباط دارد. برخی داروهای خاص که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شوند با خود خطرات اندک آسیب به استخوان های فک را به همراه دارند.
  • بیماری آلزایمر. بدترین وضعیت سلامت دهان در افرادی مشاهده می شود که روند بیماری آلزایمر آنها رو به پیشرفت است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا امکان درمان ارتودنسی در طول بارداری وجود دارد؟

شرایط دیگری که ممکن است با سلامت دهان ارتباط داشته باشند عبارتند از اختلالات خوردن، آرتروز، برخی سرطان های خاص و اختلال سیستم ایمنی بدن که منجر به خشکی دهان (سندروم اسجوگرن) می شود.

با دندانپزشک خود راجع به داروهایی که مصرف می کنید و در مورد تغییراتی که در کل سلامت شما بوجود آمده اند صحبت کنید، مخصوصاً اگر واقعاً بیمار بوده اید یا شرایط مزمنی مانند دیابت دارید.

چگونه می توان از سلامت دهان محافظت کرد؟

برای محافظت از سلامت دهان، بهداشت دهانی خود را به صورت روزانه رعایت کنید. حداقل دو مرتبه در طول روز دندان های خود را با یک مسواک که فرچه های نرمی دارد و با استفاده از خمیر دندان فلورایده مسواک بزنید. هر روز نخ دندان بکشید. برای زدودن ذرات غذای به جا مانده پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهانشویه استفاده کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید و مصرف غذاهای حاوی قند افزوده را محدود کنید. هر سه ماه مسواک خود را تعویض کنید و اگر فرچه های آن ساییده شده و از هم باز شده اند، این کار را زودتر انجام دهید. برای چکاپ های دندانپزشکی و پاکسازی های تخصصی به طور منظم برنامه ریزی کنید. از مصرف تنباکو خودداری کنید.

اگر هر یک از علائم زیر را منتشر کردید به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • لثه هایی که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خونریزی می کنند.
  • لثه های قرمز، متورم، یا حساس.
  • لثه هایی که از روی دندان ها کنار رفته اند.
  • بوی بد مزمن دهان.
  • ترشح چرک بین دندان ها و لثه ها.
  • لق شدن یا جدا شدن دندان ها.
  • تغییر در نحوه قرار گیری دندان ها هنگام بستن بایت.
  • تغییر در نحوه قرار گیری پروتزهای مصنوعی پارسیل روی لثه ها.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بایت پلیت ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟