تعداد زیادی از افرادی که برای درمان ارتودنسی به ارتودنتیست ها مراجعه می کنند در ورزش های مختلف فعال هستند، خواه در مدرسه بازی می کنند یا در باشگاه مشول ورزش هستند. آنها نگران این موضوع هستند که با آغاز درمان با کمک بریس ها مجبور باشند چند فصل از ورزش و بازی کناره بگیرند. اگر شما هم ورزشکار هستید، ممکن است از ورزش کردن با بریس ها هراس داشته باشید و اینکه آنها قرار است چه تأثیری روی عملکرد شما داشته باشند، یا اینکه حتی ممکن است مانع بازی کردن شما شوند.

گرچه این نگرانی کاملاً عادی است، اما خوشبختانه کاملاً بی پایه و اساس است. در طول مدتی که تحت درمان ارتودنسی هستید شما می توانید به ورزش و بازی کردن خود ادامه دهید، اما لازم است احتیاط های لازم را انجام دهید تا بریس ها و دهان خود را سالم و دور از خطر نگه دارید. تمرکز ارتودنتیست شما روی محافظت از بریس های شما در برابر آسیب و حصول اطمینان از این خواهد بود که به دندان ها و لثه های شما آسیبی نخواهد رسید. اگر می خواهید یاد بگیرید چگونه می توان هنگام ورزش و بازی کردن از بریس ها و دهان خود محافظت کنید به خواندن این مطلب ادامه دهید.

ورزش در درمان ارتودنسی

ورزش در درمان ارتودنسی

استفاده از محافظ دندان

محافظ های دندان بهترین روش ها برای محافظت از دندان ها در طول بازی و ورزش هستند. کار شما محافظت از دندان ها است، مهم نیست چه ورزشی انجام می دهید، حتی ورزش های رزمی و پر زد و خورد مانند فوتبال و هاکی. آنها بهتر از هر گزینه دیگری هستند و استفاده از آنها بسیار ساده است. توصیه ما این است که از آنها حین انجام ورزش هایی که برخورد کمی در آنها صورت می گیرد نیز استفاده نمایید، زیرا حتی مقدار اندکی فشار روی بریس ها می تواند باعث بروز حساسیت داخل دهان و ایجاد بریدگی های کوچک یا ساییدگی لثه ها و داخل گونه ها شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بریس ها می توانند دندان های بلند را به داخل لثه فرو ببرند؟

اگر شما در طول مدتی که از بریس ها استفاده می کنید ورزش و بازی کنید، یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی که می توانید انجام دهید استفاده از محافظ دندان ارتودنسی است. محافظ دندان های معمولی مقداری محافظت ایجاد می کنند. آنها از مواد سفت و محکمی به نام ترموپلاستیک ساخته شده اند، که داخل دهان دمای آنها بالا می رود و شکل دندان های شما را می گیرد. این نوع محافظ های دندان نمی توانند به خوبی متناسب با دندان های شما قرار بگیرند زیرا دندان های شما در حال جابجا شدن هستند، بنابراین نتیجه استفاده از آنها مقاومت در برابر عملکرد بریس ها خواهد بود. این اتفاق می تواند در روند درمان شما وقفه ایجاد کند یا آن را به تعویق بیندازد.

نه تنها این، بلکه یک محافظ دندان معمولی که کاملاً شکل اطراف براکت های روی دندان ها را گرفته است، اگر یک ضربه خیلی محکم به دهان وارد شود، می تواند براکت ها را جابجا نماید یا حتی موجب کنده شدن کامل آنها شود. این می تواند منجر به نیاز به مراجعات بیشتر به ارتودنتیست یا افزایش کل طول دوره درمان شود.

محافظ های ارتودنتیک از سیلیکون درجه یک ساخته شده اند که از قدرت ضربه روی لب ها می کاهد و از برخورد لب ها به دندان ها و بریس ها جلوگیری می کند. این کار از براکت ها در برابر هر گونه آسیب های مربوط به ضربه ها محافظت می کند، بعلاوه از سناریوهای دردناکی مانند گیر کردن لب ها بین بریس ها جلوگیری می کند (آری، این اتفاق دقیقاً به همین بدی است که به نظر می رسد). از آنجا که آنها از سیلیکون ساخته شده اند، آنها انعطاف پذیرتر هستند که کمک می کند بتوان از آسیب وارد شدن به براکت ها جلوگیری نمود. محافظ های دندان ارتودنتیک می توانند مقداری بزرگ تر از محافظ های دندان معمولی باشند، اما آنها همان اندازه راحت هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا ترس از دندانپزشکی اینقدر شایع است؟

وقتی از تفاوت بین محافظ دندان های معمولی و محافظ دندان های ارتودنتیک اطلاع داشته باشید، قادر خواهید بود بر اساس نیاز خود، برای خود بهترین تصمیم را بگیرید. این گزینه های OTC محافظت مؤثری برای شما فراهم خواهند کرد و قادر خواهد بود همه نیازهای شما را برآورده سازند.

ورزش در درمان ارتودنسی

ورزش در درمان ارتودنسی

محافظ دندان های OTC

برخی از برندهای شناخته شده محافظ های دندان در بازار وجود دارند که فوق العاده هستند. از آنجا که آنها از سیلیکون های ۱۰۰ درصد پزشکی با کیفیت خوب ساخته می شوند، و به گونه ای طراحی شده اند که با براکت های فک بالا مطابقت دارند، آنها راحت ترین گزینه ها هستند و به کاهش یا حذف بریدگی ها و خراش ها کمک می کنند. این نوع محافظ های دندان بر اساس حرکات دندان ها در طول درمان تنظیم می شوند و قیمت های آنها به گونه ای است که تقریباً همه افراد استطاعت خرید آنها را دارند.

حوادث ناشی از ورزش کردن با بریس های ارتودنسی

حتی اگر شما از محافظ های دندان استفاده می کنید، در صورتی که با وجود براکت ها روی دندان ها یک ضربه مستقیم به دهان وارد شود، باید ارتودنتیست یا دندانپزشک بیمار را معاینه کنند. در این موقیعت، هر چه سریعتر با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید. به خاطر داشته باشید بهترین گزینه ممکن برای محافظت از دندان ها، دهان، و بریس ها هنگام بازی و ورزش کردن همیشه استفاده از محافظ های دندان است. مدل ارتودنتیک آنها بهترین گزینه ممکن است، اما حتی یک محافظ دندان معمولی هم می تواند از ضربه هایی که منجر به خونریزی لثه ها و شکسته شدن براکت ها، یا حتی شکستن دندان ها می شوند، جلوگیری نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اگر استفاده از محافظ دندان درد داشته باشد چه باید کرد؟