وقتی به دریافت ایمپلنت های دندانی فکر می کنید، لازم است لثه های سالمی داشته باشید و استخوانی که قرار است ایمپلنت را محافظت کند از تراکم کافی برخوردار باشد. استخوان نازک یا نرم نمی تواند ایمپلنت را حمایت کند و ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشید. راهکار دیگر این است که، در صورتی که استخوان در فک بالا از ارتفاع کافی برخوردار نباشد، یا سینوس ها به فک خیلی نزدیک باشند، جراحی سینوس لیفت انجام شود.

در صورتی که دندانپزشک به شما بگوید که قبل از جراحی کاشت ایمپلنت خود سینوس لیفت نیاز دارید، نیاز نیست نگران شوید. جراحی سینوس لیفت فرایند نسبتاً معمولی است که این امکان را برای شما بوجود می آورد که پس از بوجود آمدن مشکل تحلیل استخوان نیز بتوانید کاشت ایمپلنت را انجام دهید.

جراحی سینوس لیفت چیست؟

سینوس لیفت جراحی است که طی آن به فک بالای شما، جایی که دندان های مولر و پرمولر واقع شده اند، استخوان اضافه می شود. این جراحی که گاهی اوقات “تقویت کف سینوس ماگزیلا”، “تقویت سینوس” یا “پیوند سینوس” نامیده می شود. بین فک و سینوس ماگزیلای هر دو سمت بینی استخوان افزوده می شود. برای ایجاد فضای کافی برای استخوان، باید غشاء سینوس رو به بالا برده شود.

جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت

چرا ممکن است جراحی لیفت سینوس لازم باشد؟

تقویت سینوس معمولاً زمانی لازم است که استخوان کافی در فک بالا وجود نداشته باشد تا ایمپلنت دندانی را محافظت نماید. ایمپنت های دندانی طی یک فرایند طبیعی به نام اسئواینتگریشن با استخوان فک جوش می خورند. در صورتی که استخوان کافی وجود نداشته باشد، اسئواینتگریشن به درستی اتفاق نخواهد افتاد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت حساسیت دندان پس از پاکسازی توسط دندانپزشک

قبل از دریافت ایمپلنت های دندانی، در صورتی که با یکی از شرایط زیر مواجه باشید ممکن است جراحی سینوس لیفت نیاز داشته باشید:

  • آسیب یا حوادثی که قبلاً به استخوان فک وارد شده اند؛
  • در آن قسمت کیست یا تومور داشته اید؛
  • از پریودنتیت و تحلیل استخوان رنج می برده اید؛
  • دندان یا دندان های از دست رفته، و تحلیل استخوان دارید (۴۰ تا ۶۰ درصد از ساختار استخوان ها در حفره دندان ظرف سه سال اول از دست می رود)؛
  • حفره سینوسی بزرگی دارید؛
  • استخوان فک نازکی دارید.

باز هم باید تأکید کرد، همه افرادی که کاشت ایمپلنت به جای دندان های مولر و پرمولر را انجام می دهند الزاماً تقویت سینسوس نیاز نخواهند داشت.

جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت چگونه انجام می شود؟

برای شروع، جراح دهان و دندان راجع به نیازهای شما با شما صحبت خواهد کرد و بررسی خواهد کرد که آیا شما گزینه مناسبی برای جراحی سینوس لیفت هستید یا خیر. به همین دلیل لازم است تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس و نوع خاصی توموگرافی کامپیوتری (سی تی CT) گرفته شوند تا به جراح اجازه دهد وضعیت سینوس را به درستی ارزیابی نماید.

نکته مهم: این جراحی نباید در شرایطی انجام شود که بیمار آلرژی فعال دارد.

جراح داخل بافت لثه برشی ایجاد می کند و آن را بلند می کند تا استخوان زیر آن قابل مشاهده باشد. یک ورودی بیضی مانند داخل استخوان باز می شود. غشاعی مانند آستر در سمت دیگر ورودی قرار دارد که سینوس را از فک مجزا می کند. این غشاء به آرامی بالا برده می شود و از فک دور می شود. مقدار استخوانی که استفاده می شود متفاوت خواهد بود، اما معمولاً چند میلی متر استخوان به بالا فک افزوده می شود. به محضی که استخوان در جای خود قرار می گیرد، بافت با بخیه بسته می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا برخی افراد درباره دندان های خود احساس ناامنی می کنند؟

۴ تا ۹ ماه بعد ایمپلنت ها کاشته خواهند شد. این بازه زمانی اجازه می دهد مواد پیوند با استخوان ادغام شوند. مقدار زمان مورد نیاز به مقدار استخوان مورد نیاز بستگی دارد.

مراقبت های پس از جراحی لیفت سینوس

بلافاصله پس از جراحی ممکن است مقداری درد و ناراحتی و تورم را در منطقه اطراف محل جراحی تجربه کنید. مقداری خونریزی از دهان یا بینی انتظار می رود. در دوران بهبود و ریکاوری پس از جراحی باید از فین کردن یا عطسه کردن خودداری کنید. در صورت تداوم خونریزی به مدت بیشتر از دو روز، یا در صورت وخیم شدن درد و تورم، باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

دندانپزشک برای پیشگیری از بروز عفونت در سینوس برای شما دارو تجویز خواهد کرد. یک مرتبه دیگر باید اشاره کنیم، اگر آلرژی دارید، احتمالاً باید جراحی شما برای زمانی برنامه ریزی شود که از علائم آن کاسته شده باشد.

پیوند استخوان از ذرات بسیاری تشکیل شده است. ممکن است به مدت چند روز پس از جراحی داخل دهان خود ذرات گرانول را احساس کنید. در اینصورت نگران نشوید. کاملاً طبیعی است که مقداری از آنها از داخل محل پیوند خارج شوند و به داخل دهان بیایند. کارهایی هستند که با انجام آنها می توانید مقدار گرانول هایی که شل می شوند را به حداقل میزان ممکن برسانید.

  • از دست یا زبان زدن به زخم خودداری کنید.
  • به مدت دو روز از شستشوی دهان یا تف کردن بپرهیزید تا لخته خون و مواد پیوند تثبیت شوند.
  • از فشار وارد کردن با انگشت یا زبان روی محل پیوند خودداری کنید زیرا مواد در طول مراحل اولیه بهبود قابل جابجا شدن هستند.
  • از بلند کردن لب برای نگاه کردن به بخیه ها خودداری کنید، این کار می تواند به محل زخم آسیب وارد کند و باعث پاره شدن بخیه ها شود.
  • سیگار نکشید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر داروها روی سرعت جابجایی دندان ها

پس از روز دوم، شستشوی آرام اجازه داده می شود، اما نباید این کار را با شدت انجام داد زیرا ممکن است به برخی گرانول های پیوند استخوان آسیب وارد شود. در صورتی که بیمار از پروتز مصنوعی استفاده می کند باید برای تنظیم آنها به دندانساز خود مراجعه نماید تا آن را تنظیم نماید، علاوه بر این بیمار باید یاد بگیرد به درستی آنها را داخل دهان خود قرار دهد و بیرون بیاورد.