تویین بلاک چیست؟

تویین بلاک یکی از ابزارهای متحرک فانکشنال ارتودنسی است که برای درمان بیمارانی استفاده می شود که دندان های جلوی فک بالای آنها خیلی جلو آمده باشند. این ابزار با رو به جلو کشیدن فک پایین به قرار گرفتن دو فک در یک راستا کمک می کند.

تویین بلاک چگونه عمل می کند؟

نام تویین بلاک بر این اساس است که ابزار از دو پلیت مجزای بالا و پایین با قطعاتی (بلوک هایی) تشکیل شده است که به صورت دوتایی یا جفت عمل می کنند. این ابزار زمانی خیلی تأثیر گذار است که بیماران در حال ورود به دوره نوجوانی هستند، و به گونه ای عمل می کند که فک پایین را جلوتر قرار می دهد تا دندان ها را به محلی هدایت کند که تناسب بیشتری با یکدیگر دارند.

تویین بلاک فک بالا را جلو نگه می دارد، به گونه ای که ماهیچه های صورت از قسمت بالای دندان های جلوی فک بالا، به آرامی رو به عقب کشیده شوند. تا جایی که امکان دارد، بیمار باید تا زمانی که ابزار داخل دهان او قرار دارد، لب های خود را بسته نگه دارد. این کار به ابزار کمک می کند اصلاح دندان ها را راحت تر انجام دهد.

تویین بلاک ارتودنسی پیشگیری

تویین بلاک ارتودنسی پیشگیری

استفاده از تویین بلاک ها؛ کودکان یا بزرگسالان؟

ابزار تویین بلاک معمولاً برای کودکان و نوجوانانی استفاده می شود که استخوان های آنها هنوز در حال رشد است. عموماً، پس از برداشتن ابزار تویین بلاک، بریس ها روی دندان ها قرار داده می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی فانکشنال

استفاده از تویین بلاک با چه مشکلاتی همراه است؟

تصور می شود تویین بلاک راحت تر از برخی دیگر از ابزارهای ارتوپدی ارتودنتیک ثابت باشد. از آنجا که ابزار متحرک نیز هست، حفظ بهداشت فوق العاده دهان در طول درمان راحت تر است. به طور کلی هنگام غذا خوردن و انجام بازی های و ورزش، ابزارها از دهان خارج می شوند. تا مدت کوتاهی ممکن است گفتار نیز تحت تأثیر قرار بگیرد ( ممکن است بیمار به مدت کوتاهی نوک زبانی حرف بزند) اما مانند دیگر ابزارهای ارتودنسی، بیمار پس از چند روز به آنها عادت خواهد کرد.

سعی کنید در طول دو تا سه روز نخست مدت زمان استفاده از آنها را افزایش دهید. در ابتدا، احتمالاً ممکن است متوجه شوید که عضلات گونه شما مقداری درد دارند- این کاملاً طبیعی است! پس از روز سوم، باید بتوانید آنها را به صورت تمام وثت استفاده کنید. تنها زمانی که مجاز هستید آنها را از دهان خارج کنید هنگام انجام ورزش، شنا کردن، تمیز کردن آنها، و مسواک زدن دندان ها است، که در این صورت باید داخل یک جعبه محکم قرار بگیرند تا از آنها محافظت کند. به خاطر داشته باشید که هر چه سریعتر باید آنها را در جای خود داخل دهان قرار دهید.

علاوه بر اینها، ممکن است دهان در واکنش به ابزار جدید داخل بزاق بیشتری تولید کند. علت این است که دهان تصور می کند ابزار غذا است، بنابراین بزاق بیشتری تولید می کند تا آن را حل کند. این مشکل به صورت خود به خود ظرف چند هفته بر طرف خواهد شد.

تویین بلاک ارتودنسی پیشگیری

تویین بلاک ارتودنسی پیشگیری

چه مدت باید از تویین بلاک ها استفاده کرد؟

به طور کلی ابزار به صورت تمام وقت استفاده می شود تا اصلاح بایت ممکن شود. بیمارانی که از تویین بلاک ها استفاده می کنند باید هر ۸ تا ۱۰ هفته یک مرتبه به ارتودنتیست مراجعه کنند تا روند درمان آنها را دنبال کند و نیز ابزار آنها را تنظیم نماید. زمان درمان با تویین بلاک ها معمولاً ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می کشد، با این حال، این به سن بیمار، و نیز الگوی رشد او بستگی خواهد داشت. درمان اولیه با یک ابزار فانکشنال، اغلب با درمان جامع ارتودنسی با ابزارهایی مانند بریس ها دنبال خواهد شد تا دندان ها به وضعیت ایده آل خود برسند و اصلاح بایت تکمیل شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیپ بایت چیست و چگونه با ارتودنسی درمان می شود؟

هنگام استفاده از تویین بلاک ها چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

در طول مدتی که از تویین بلاک ها استفاده می کنید، باید از غذاهای سفت یا جویدنی مانند تافی، مغزها، آدامس، و آبنبات ها خودداری کنید. خوراکی های سفت می توانند موجب خم شدن سیم ها یا شکسته شدن قسمت پلاستیکی آن شوند. غذاهای چسبناک به پلاستیک و سیم های آن می چسبند و هنگام برداشتن، منجر به آسیب دیدن آنها می شوند.

ترمیم تویین بلاک ها پر هزینه است و از آنجا که در طول مدتی که آنها را برای تعمیر به تیم ارتودنسی خود تحویل داده اید نمی توانید از آنها استفاده کنید، ممکن است دوره درمان شما طولانی تر شود. علاوه بر این، اگر لازم باشد تویین بلاک دیگری برای شما ساخته شود، ممکن است تعویض آن برای شما پر هزینه تر باشد و مجبور باشید برای ساخت آنها پول بیشتری بپردازید.

تمیز نگه داشتن دندان ها و بریس ها برای کمک به پرهیز از بروز آسیب برای دندان های شما و کاهش خطر عفونت های دهانی از اهمیت زیادی برخوردار است. ارتودنتیست یا دستیارش به شما آموزش خواهند داد چگونه ابزار خود را پاکسازی کنید و پاکیزگی ابزار و دندان های شما در هر مراجعه بررسی خواهد شد. خوشبختانه، این ابزار کاملاً متحرک است و تمیز نگه داشتن آن راحت است.

خیلی ساده، کافی است روزی یک مرتبه آن را از دهان خارج کنید و با یک مسواک معمولی آن را تمیز کنید. علاوه بر این، می توانید بلافاصله پس از صرف غذا ابزار را از دهان خارج کنید و دهان خود و ابزار را بشویید.اکثر بیماران بلافاصله پس از قرار گرفتن تویین بلاک ها داخل دهان، می توانند شاهد نتایج سریعی باشند و می توانند انتظار داشته باشند لبخند زیبای آنها ۹ تا ۱۲ ماه بعد همیشگی خواهد شد.