ممکن است به تازگی به فکر مراجعه به یک ارتودنتیست افتاده باشید. برخلاف دیگر کارهای دندانپزشکی که برای تمام عمر باید آنها را دنبال کنید، اقدامات ارتودنسی فرایندهایی هستند که تنها در یک دوره ی کوتاه مدت در طول عمر انجام می شوند. اهداف مشترک هر دو اقدام عبارتند از دهانی سالم با عملکردی صحیح و لبخندی زیبا. بنابراین، اقدامات دندانپزشکی و ارتودنسی چگونه در کنار یکدیگر پیش می روند؟ آیا با وجود براکت های ارتودنسی روی دندان ها هنوز هم باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

چگونه پر کردن دندان روی براکت های ارتودنسی تأثیر می گذارد؟

جای هیچ نگرانی نیست. حتی اگر از قبل دندان پر شده دارید باز هم می توانید نحوه ی قرار گیری دندان های خود را اصلاح کنید. در واقع، قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی می تواند مانع پوسیدگی دندان ها در آینده و نیاز به پر کردن دندان شود. با وجود دندان های کج، ممکن است قادر نباشید با استفاده از مسواک به تمام شکاف های دندان ها دسترسی داشته باشید، که باعث می شود باکتری ها رشد کنند و حفره های دندان شکل بگیرند. در همین زمان است که دندانپزشک مداخله می کند و حفره ها را پر می کند تا مانع پیشرفت پوسیدگی دندان شود. پس از پایان درمان ارتودنسی، قادر خواهید بود راحت تر مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، در نتیجه احتمال بروز پوسیدگی در آینده کاهش خواهد یافت.

پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضا ساز یا جدا کننده؛ گام نخست درمان ارتودنسی

بروز حفره و پوسیدگی حین استفاده از براکت های ارتودنسی

ذرات غذا راحت تر کنار بریس های سنتی گیر می کنند. این ذرات غذا به مرور زمان می توانند موجب تجمع باکتری و پلاک روی دندان ها شوند که موجب پوسیدگی دندان ها خواهند شد. در صورت پیشرفت پوسیدگی، ممکن است درد دندان حساسیت دندان، یا حین خوردن نوشیدنی های سرد یا گرم درد خفیف یا شدید را تجربه کنید.

پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

ممکن است به فضا دهنده نیاز داشته باشید.

گاهی اوقات ممکن است پر شدگی بزرگ دندان مانعی برای براکت ها یا سیم های کمانی باشد. ارتودنتیست شما این مشکل را با قرار دادن فضا دهنده بین دندان ها حل می کند، بنابراین براکت ها قادر خواهند بود به درستی دندان ها را صاف کنند. بندهایی که برای ایجاد فاصله بین دندان ها استفاده می شوند، فلزی یا پلاستیکی هستند و در طول درمان بین دندان ها باقی می مانند. این کار باعث می شود پس از برداشتن براکت ها از روی دندان ها، فاصله ی بین دندان ها کاملاً درست باشد. عوامل بسیاری در لبخند سالم نقش دارند!

پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

مراقبت از دندان ها با وجود براکت های ارتودنسی

اکثر دندانپزشک ها و ارتودنتیست ها ترجیح می دهند پیش از آغاز درمان ارتودنسی تمام اقدامات دندانپزشکی لازم را انجام دهند. زیرا با قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها انجام دیگر فرایندهای ضروری دندانپزشکی اندکی دشوارتر خواهد شد. برای کم کردن طول درمان ارتودنسی، باز هم نیاز است به طور منظم برای پاکسازی دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید- هرچند تا زمان برداشتن براکت ها از روی دندان ها، ممکن است روش فرایند پاکسازی را تغییر دهد.

مراقبت از دندان ها و نگرانی برای حفره های دندان

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان همیشه مهم بوده اند، اما در طول درمان با براکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند. طی این دوره کشیدن نخ دندان اندکی دشوارتر است، اما سعی کنید روش های کشیدن درست نخ دندان را از ارتودنتیست خود یاد بگیرید!

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

از آنجا که به طور منظم به ارتودنتیست مراجعه می کنید، مشکلات احتمالی شما به دقت پیگیری و درمان خواهند شد، هیچ مشکل دندانی نادیده گرفته نخواهد شد، به همین دلیل بعید است در طول زمان استفاده از براکت های ارتودنسی پوسیدگی دندان یا حفره های دندان پیشرفت کنند. با این حال، اگر این اتفاق رخ دهد، برای حل آن گام های درستی بر خواهیم داشت.

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها با وجود براکت های ارتودنسی:

  • حداقل دو مرتبه در روز و پس از هر وعده ی غذایی مسواک بزنید.
  • از نخ دندان مخصوص استفاده کنید تا تمام ذرات غذا و پلاک بین دندان ها و زیر لثه ها را خارج کنید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید.
  • آب زیاد بنوشید.
  • برای پاکسازی تخصصی دندان ها، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

در طول درمان ارتودنسی پوسیدگی های دندان چگونه درمان خواهند شد؟

در صورتی که طی درمان ارتودنسی با استفاده از بریس ها دندان های پوسیده یا کرم خورده داشته باشید می توانید به دنداپزشک مراجعه کنید تا با ارتودنتیست شما تماس بگیرد و راجع به وضعیت دندان های شما صحبت کنند و بهترین روش درمان را انتخاب کنند، تنها به این علت که این مشکل روی روند درمان ارتودنسی تأثیر نگذارد.

در صورتی که پوسیدگی دندان های شما شدید و خطرناک باشد، دندانپزشک باید هر چه زودتر آن را درمان کند. به این منظور پس از پاکسازی، باید دندان ها پر شوند و بسته به وخامت پوسیدگی، برای اصلاح دندان ها روی آنها روکش یا دیگر ترمیم های دندانی قرار بگیرد. این کار می تواند کمک کند سلامت و عملکرد دندان ها ارتقاء یابد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فواید درمان ارتودنسی

در صورت استفاده از براکت های فلزی، در اکثر مواقع حفره ی دندان بدون برداشتن براکت ارتودنسی پر می شود. با این حال اگر دندانپزشک نتواند به پوسیدگی دندان دسترسی پیدا کند ممکن است نیاز باشد یک یا دو براکت به طور موقت از روی دندان ها برداشته شوند تا دندانپزشک قادر باشد کار پر کردن دندان را انجام دهد. این فرایند بسیار سریع انجام خواهد شد و هیچ تأثیری روی روند درمان ارتودنسی نخواهد داشت. پس از درمان، مجدداً براکت ها و سیم کمانی در جای خود قرار خواهند گرفت.

پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

استفاده از بریس های اینویزیلاین

اگر دندان های شما مستعد پوسیدگی و کرم خوردگی هستند، یا نگران هستید در طول استفاده از براکت های ارتودنسی دندان های شما پوسیده شوند، به فکر استفاده از جایگزین شناخته شده ی آنها باشید: اینویزیلاین. زیرا الاینرهای اینویزیلاین متحرک هستند و قبل از صرف غذا می توان آنها را خارج کرد، در نتیجه احتمال گیر کردن غذا بین ابزار و دندان ها کمتر خواهد بود. از سوی دیگر، اگر احیاناً دندان های شما پوسیده شوند برای پر کردن دندان می توانید به راحتی آنها را خارج کنید و پس از پر کردن آن توسط دندانپزشک مجدداً آنها را در جای خود قرار دهید.

در سنین پایین به فکر استفاده از براکت های ارتودنسی باشید.

اگر کودک شما نیاز داشته باشد از بریس ها استفاده کند، بهتر است روند درمان او را هر چه زودتر آغاز کنید. زیرا زمانی که دندان های دائم به تازگی رشد کرده اند هنوز هیچ پوسیدگی یا پر شدگی در آنها وجود ندارد. بعلاوه، فک کودکان و نوجوان ها نرم تر است، به همین دلیل طول درمان آنها کوتاه تر خواهد بود. در صورتی که در بزرگسالی به فکر استفاده از براکت های ارتودنسی افتاده اید، پیش از آن از عدم وجود پوسیدگی یا حفره در دندان های خود مطمئن شوید.