آیا بریس ها یا ریتینرها در طول درمان ارتودنسی می توانند موجب بروز بوی بد دهان شوند؟ ارتودنتیست ها پرسش های زیادی در این رابطه می شوند، که قابل درک است. افراد زیادی بر این باورند که برخی از اجزاء ابزارهای ارتودنسی آنها ممکن است موجب بروز بوی بد شود. با این حال، اینطور نیست. بریس ها و ریتنرها به اندازه دندان های طبیعی موجب بروز بوی بد دهان می شوند. علت واقعی و اصلی باکتری هایی هستند که موجب بروز بوی بد می شوند.

مقصر اصلی باکتری های دهان هستند

باکتری ها داخل دهان زندگی می کنند و می توانند روی دندان ها یا ابزارهایی که داخل دهان هستند پلاک تشکیل دهند. بسیاری از انواع و دسته های باکتری ها وقتی در تعداد زیاد انباشته می شوند، و به درستی پاکسازی و مراقبت نمی شوند، از خود بوی نامطبوع ساتع می کنند، و ابزارهای ارتودنسی باعث می شوند شرایط ایده آل برای آنها فراهم شود. این به خاطر ترک ها، شکاف ها، و گوشه هایی است که ابزارها دارند و محلی عالی برای پنهان شدن مجموعه باکتری ها هستند، و می توانند مولد بوی بد دهان باشند.

پیشگیری از بوی ید دهان در ارتودنسی

پیشگیری از بوی ید دهان در ارتودنسی

آیا راهکاری برای درمان بوی بد دهان وجود دارد؟

بوی بد دهان اغلب از جمله پیامدهای خجالت آور و اغلب قابل اجتناب استفاده از بریس ها است. خوشبختانه روش های بسیاری برای متوقف کردن آن وجود دارد. مبتدی ها در مورد رعایت بهداشت دهان و دندان ها باید با دقت کامل برخورد کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فقدان مادرزادی دندان چیست؟

شاید باور نکردنی باشد که چقدر حداقل دو تا سه مرتبه مسواک زدن در طول روز مهم است. با این حال، اگر از بوی بد دهان رنج می برید، لازم است تعداد دفعاتی که مسواک می زنید را دو برابر کنید. علاوه بر مسواک زدن دندان ها، مطمئن شوید با دقت لثه ها، سقف دهان، و بویژه زبان خود را به خوبی مسواک می زنید.

این مناطق اغلب زمینه های خوبی برای رشد باکتری ها و بوی بد دهان هستند. بنابراین مطمئن شوید که هنگام مسواک زدن توجه کافی به این منطقه ها می کنید. این به شما کمک می کند تا میزان زیادی باکتری ها و بوی بد دهان را کاهش دهید. افرادی که از ریتینرهای متحرک استفاده می کنند نیز لازم است هر بار که مسواک می زنند آن را از دهان خارج کنند و آن را مسواک بزنند و هر چند روز یک مرتبه آن را چند دقیقه ای درون محلول تمیز کننده پروتزهای مصنوعی غوطه ور کنند.

راهکار دیگر این است که خلال دندان یا نخ دندان های دسته دار را همیشه در کیف یا جیب خود داشته باشدی، و پی از هر وعده غذایی یا میان وعده ای از آنها استفاده کنید. خلال دندان ها، نخ دندان، و نخ دنادن های دسته دار همگی می توانند هر گونه ذرات غذا را از بین دندان ها و خط لثه ها خارج کنند و از افزودن آنها به بوی بد دهان خلوگیری کنند.

با وجود براکت ها چگونه باید نخ دندان کشید؟

اطمینان حاصل نمایید که اطراف براکت های بریس ها به آرامی برخورد می کنید، تا به آرامی همه ذرات غذا را بدون ایجاد مزاحمت برای براکت ها خارج کنید.

پیشگیری از بوی ید دهان در ارتودنسی

پیشگیری از بوی ید دهان در ارتودنسی

در طول ارتودنسی می توان دهانشویه هم استفاده کرد؟

آری، اما انواع مختلف دهانشویه های آنتی باکتریال و آنتی میکروبیال در بازار وجود دارد که آنها نیز می توانند به حذف مقدار زیادی از باکتری های درون دهان کمک کنند که منجر به بوی بد دهان می شوند. علاوه بر دهانشویه ها، می توان از محلول های ملایم پراکسید نیز استفاده کرد، به شرطی که به خاطر داشته باشید که با دقت همه آن را تف کنید. پراکسید نیز می تواند به عنوان ماده آنتی باکتریال برای کمک به بهبود نقاط دردناک درون دهان عمل کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت مکیدن انگشت در کودکان

واتر پیک ها ابزارهای استثناعی هستند که می توانند به پاکسازی خیلی خوب خط لثه و بین بریس ها کمک کنند. بواسطه ماهیت براکت های بریس ها، آنها می توانند باعث شوند پاکسازی کامل دندان ها و لثه ها بسیار دشوار شود. در دستگاه واتر پیک به جای فرچه ها از فشار زیاد آب استفاده می شود که اجازه می دهد به تمام فرو رفتگی ها و شکاف های داخل دهان برود. این ابزار نه تنها به پاکسازی کامل و با دقت دهان کمک می کند (و از این طریق از ژنژیویت و بیماری پریودنتال پیشگیری می نماید)، بلکه می تواند شما را از بوی خوب و تمیزی دهان مطمئن کند.

پیشگیری از بوی ید دهان در ارتودنسی

پیشگیری از بوی ید دهان در ارتودنسی

در انتخاب مواد غذایی خود دقت کنید

برخی مواد غذایی نیز هستند که به خودی خود منجر به بروز بوی بد دهان می شوند از جمله:

  • سیر و پیاز
  • قهوه و الکل
  • غذاهای چسبناک، مانند شکلات
  • غذاهای مملو از شیرین کننده ها که می توانند منجر به بروز بد دهان شوند
  • نوشیدنی هایی حاوی مقادیر زیاد قند

همه افرادی که از بریس ها استفاده می کنند لازم است از خوردن آدامس و میان وعده های چسبناک اجتناب نمایند، شما هنوز هم می توانید از آبنبات ها و دیگر خوشبو کننده های دهان استفاده کنید که به خشبو نگه داشتن بوی دهان شما کمک می کنند. تا زمانی که بهداشت دهانی خود را رعایت می کنید و با منبع بوی بد دهان- باکتری ها- مبارزه می کنید، می توانید بوی خوب دهان و بهداشت و سلامت عمومی دهان خود را ارتقاء دهید.

پیشگیری از بوی ید دهان در ارتودنسی

پیشگیری از بوی ید دهان در ارتودنسی

بدن خود را هیدراته نگه دارید

آب نه تنها دهان را می شوید، بلکه بزاق نیز تولید می کند، که به عنوان ماده تمیز کننده دائمی عمل می کند. مواد غذایی درون دهان را حل می کند. خشکی مداوم دهان منجر به برزو بوی بد دهان می شود زیرا کاهش ترشح بزاق کم می شود و به تعداد باکتری های بد بو کننده دهان افزوده می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه مواجه شدن با زخم های دهان ناشی از ابزارهای ارتودنسی

با دنبال کردن با دقت این راهکارها و دستور العمل ها می توانید مقدار باکتری های موجود در دهان خود را کاهش دهید و از شر بوی بد دهان رها شوید.