در اکثر موارد، استفاده از براکت های ارتودنسی بدون مشکل پیش خواهد رفت و صاف کردن دندان ها به راحتی صورت خواهد گرفت. اما اگر مشکلی بروز پیدا کند باید مورد توجه قرار گیرد. یک دست بریس کامل از اجزاء مختلفی تشکیل شده است، به همین دلیل ممکن است مشکلات متعددی بروز پیدا کنند، از جمله خارج شدن سیم کمانی از درون براکت ها، بیرون آمدن کویل اسپرینگ (فنر مارپیچی) و شل یا کنده شدن براکت ها. مهمترین این مشکلات کنده شدن براکت ارتودنسی است که با جزئیات بیشتری به آن خواهیم پرداخت.

مشکلات شایع در طول درمان ارتودنسی

مشکلات شایع در طول درمان ارتودنسی

بیرون آمدن سیم کمانی از درون براکت ها

اگر سیم کمانی به صورت تصادفی از براکت خارج شود، با استفاده از یک موچین می توانید مجدداً آن را در جای خود قرار دهید، علاوه بر این می توانید روی سیم موم ارتودنسی قرار دهید تا مانع فرو رفتن آن درون بافت نرم گونه از داخل شوید. اگر سیم کمانی تنها اندکی برجسته شده باشد اما برخورد آن با بافت نرم داخل گونه برای شما آزار دهنده است، با استفاده از پاک کن سر یک مداد می توانید آن را رو به داخل فشار دهید یا اینکه روی آن موم ارتودنسی قرار دهید.

مشکلات شایع در طول درمان ارتودنسی

مشکلات شایع در طول درمان ارتودنسی

خارج شدن فنر مارپیچی

در صورتی که فنر مارپیچی از محل خود خارج شود، ممکن است مجبور باشید آن را تحمل کنید و با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند آیا نیاز است برای اتصال مجدد آن پیش از جلسه ی بعد به مطب مراجعه کنید یا آن را به طور کامل خارج کنید.

مشکلات شایع در طول درمان ارتودنسی

مشکلات شایع در طول درمان ارتودنسی

کنده شدن براکت ارتودنسی

در صورتی که براکت های ارتودنسی به درستی روی دندان ها قرار گرفته باشند و از آنها مراقبت شود، محکم روی دندان ها باقی خواهند ماند و احتمال شل شدن یا کنده شدن آنها بسیار پایین است. متأسفانه، حتی زمانی که برای نخستین مرتبه به درستی روی دندان ها قرار می گیرند نیز در نتیجه ی عوامل مختلف ممکن است به مرور زمان شل شده و کنده شوند. این مشکل می تواند باعث شود روند صاف شدن دندان ها کندتر پیش برود. ارتودنتیست ها همواره در تلاشند تا به بیماران کمک کنند یاد بگیرند چگونه می توان به بهترین شکل ممکن از براکت ها مراقبت و نگهداری کرد به شکلی که استحکام براکت ها و سیم ها با مشکل مواجه نشود. در صورتی که یک مشکل بروز پیدا کند، مهم است از دلیل آن مطلع باشید تا از بروز مشکلات مشابه در آینده پیشگیری کنید.

مشکلات شایع در طول درمان ارتودنسی

مشکلات شایع در طول درمان ارتودنسی

اتصال براکت به سطح دندان

قدرت اتصال یک براکت به دندان تا میزان زیادی به سلامت خود دندان بستگی دارد. در صورتی که براکت ها به مینای دندان هایی متصل شده باشند که به شدت کلسیفیه شده اند (به رنگ سفید گچی در آمده باشند)، یا به شدت از میزان کلسیم آنها کاسته شده است (به رنگ زرد یا قهوه ای در آمده باشند)، احتمال شل شدن یا کنده شدن براکت های آنها بسیار زیاد است. دیگر سطوحی که برای اتصال براکت ها مناسب نیستند عبارتند از دندان های مصنوعی و پر شدگی های فلزی دندان. هرچند چسباندن براکت به این نوع سطوح غیر ممکن نیست، اما احتمال شل شدن و کنده شدن براکت ها به مرور زمان بسیار بالاست، مخصوصاً اگر از براکت ها بر اساس دستورالعمل ارتودنتیست به درستی نگهداری نشود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوامل ژنتیکی چگونه باعث بروز مشکلات ارتودنتیک می شوند؟

مراقبت از براکت های ارتودنسی

یکی از شایع ترین علل شل و کنده شدن کامل براکت های ارتودنسی می تواند خود بیمار باشد. این ادعا به این معنا نیست که براکت ها تنها بواسطه ی بی دقتی بیمار آسیب می بینند. گاهی اوقات پس از قرار دادن براکت ها روی دندان ها، تغییر عادات غذا خوردن می تواند دشوار باشد. مخصوصاً اگر از قبل محدودیت های خاصی برای رژیم غذایی وجود داشته باشد. باید به خاطر داشته باشید که برخی غذاهای خاص می توانند به شدت به براکت ها آسیب برسانند و باید به طور کامل از خوردن آنها اجتناب کنید تا فرایند صاف شدن دندان ها طبق روال خود پیش برود. باید همیشه از غذاهای سفت، ترد و خشک و چسبناک بپرهیزید، و اگر مطمئن نیستید چه نوع غذاهایی ممکن است به براکت ها آسیب برسانند، با ارتودنتیست خود مشورت کنید.

مشکلات شایع در طول درمان ارتودنسی

مشکلات شایع در طول درمان ارتودنسی

در صورت کنده شدن براکت چه باید کرد؟

در صورتی که برای براکت های شما مشکلی بروز پیدا کند و کنده شوند، نخستین کاری که باید بکنید این است که با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید و مشکل خود را با آنها در میان بگذارید. دستیار ارتودنتیست یا خود ارتودنتیست می توانند شما را راهنمایی کنند که آیا براکت ها باید فوراً ظرف چند روز پس از کنده شدن باید به دندان ها متصل شوند یا اینکه می توان بسته به شرایط تا زمان مراجعه ی بعدی صبر کرد.

دومین نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که مهم است براکت های کدام دندان ها کنده شده اند زیرا می تواند پیامدهای مختلفی داشته باشند. بنابراین، در اکثر مواقع افتادن براکت های نزدیک عقب دهان می تواند منجر به فرو رفتن سیم داخل گونه شود که می تواند درد شدیدی به همراه داشته باشد. به همین دلیل این می تواند باعث شود مجبور شوید برای رفع آن خیلی فوری اقدام کنید. اما اگر براکت از جلوی دهان یا از طرفین کنده شود، می توان برای قرار دادن مجدد آنها روی دندان ها کمی صبر کرد. با این حال، این شرایط هم واقعاً به وضعیت و مرحله ی درمان شما بستگی دارد. به عنوان مثال، کنده شدن براکت از روی دندان در ابتدای درمان ارتودنسی می تواند به اندازه ی افتادن همین اتفاق در نزدیکی انتهای درمان، نگران کننده باشد. علت این امر آن است که، در نزدیکی های انتهای درمان، ارتودنتیست تلاش می کند بایت و وضعیت نهایی دندان ها را تثبیت کند. بنابراین، کنده شدن براکت در طول این دوره حیاتی تر است. اگر در طول این دوره این اتفاق رخ دهد و به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت برای تعمیر آن اقدام نکنید، ممکن است دندان ها به گونه ای جابجا شوند که باعث خواهد شد ارتودنتیست نتواند دقیقاً در زمانی که قرار بود براکت ها را از روی دندان ها بردارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پوکی استخوان و درمان ارتودنسی