جویدن ناخن یکی از مشکلات بسیار شایع، و در عین حال حل نشده، در روانپزشکی، روانشناسی، داروسازی و دندانپزشکی است. هر چند به نظر می رسد عادت جویدن ناخن رفتار ساده ای باشد که به راحتی می توان آن را ترک کرد، اما بسیاری از کودکان و برخی افراد بزرگسال سعی کرده اند آن را ترک کنند اما موفق نبوده اند، یا نتوانسته اند آن را به راحتی ترک کنند.

عوارض جویدن ناخن

عوارض جویدن ناخن

خطرات جویدن ناخن

جویدن ناخن برای بسیاری افراد یک عادت عصبی شایع است و هرچند ممکن است در ظاهر بی خطر به نظر برسد، اما به مرور زمان می تواند منجر به بروز مشکلات متعددی برای دندان ها و مفاصل فکی- گیجگاهی شود. اساساً این اتفاق به این علت رخ می دهد که دندان ها نباید به عنوان ابزار مورد استفاده قرار بگیرند: دندان ها برای جویدن غذا و کمک به درست حرف زدن طراحی شده اند و نشان دهنده شأن اجتماعی شما هستند. اگر دندان ها به صورت مداوم با هدف دیگری استفاده شوند، می تواند آسیب شدیدی به آنها وارد کند. اما این خطرات بیشتر از اینها هستند:

  • قرار گرفتن در معرض پاتوژن ها (عوامل بیماری زا): ناخن ها بستری برای باکتری ها و دیگر میکروب ها هستند، زیرا آلودگی و جرم هایی که می توانند زیر ناخن ها پنهان شوند جایگاهی برای انواع میکروب ها هستند. در صورتی که جویدن ناخن شدید باشد و موجب بریدن پوست شود، میکروب ها از زیر ناخن ها به داخل دهان و از طریق زخم های داخل دهان وارد جریان خون و موجب بروز عفونت می شوند.
  • ساییدگی دندان ها: همانطور که قبلاً گفته شد، دندان ها اساساً برای جویدن طراحی شده اند. جویدن ناخن ها می تواند موجب خوردگی و ساییدگی شدید دندان ها شود که به مرور زمان به آنها آسیب جدی وارد خواهد کرد.
  • افزایش هزینه های دندانپزشکی: به عبارت ساده اگر بخواهیم بگوییم باید اشاره کنیم که جویدن ناخن می تواند هزینه بردار باشد. بر اساس آکادمی دندانپزشکی عمومی، افرادی که ناخن های خود را می جوند، در طول عمر خود به طور میانگین ۴۰۰۰ دلار یا بیشتر متقبل خواهند شد.
  • خطر براکسیسم یا دندان قروچه: بیمارانی که اشیاء غیر قابل خوردن مانند ناخن، و سر مداد یا خودکار را گاز می زنند بیشتر در معرض خطر گسترش براکسیسم (دندان قروچه یا فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر) مزمن هستند. این عادت می تواند منجر به ساییدگی بیش از حد دندان ها، تغییر در زیبایی و افزایش حساسیت آنها شود.
  • مخدوش شدن تصویر فرد در ذهن اطرافیان: علاوه بر همه مواردی که ذکر شد باید گفت هیچ کس دوست ندارد شخصی را در حال جویدن ناخن ببیند، مخصوصاً نوجوانان یا افراد بزرگسال. ناخن های جویده شده، در مقایسه با ناخن های مانیکور شده هیچ جذابیتی ندارند، مخصوصاً در دنیای تجارت.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فقدان مادرزادی دندان چیست؟

اثرات منفی جویدن ناخن روی درمان ارتودنسی

برخی والدین می پرسند که آیا جویدن ناخن می تواند از تأثیرات منفی درمان ارتودنسی بکاهد. از آنجا که جویدن ناخن با شکستن براکت ها و خم کردن سیم کمانی می تواند به بریس ها آسیب برساند، منجر به تأخیر در دوره درمان خواهد شد.

حقایقی مربوط به جویدن ناخن:

  • حدود ۳۰ درصد از کودکان ۷ تا ۱۰ سال ناخن می جوند.
  • حدود ۴۵ درصد از نوجوانان ناخن می جوند.
  • حدود ۲۵ درصد از جوانان کم سن و سال ناخن می جوند.
  • تنها حدود ۵ درصد از افراد بزرگسال مسن تر، ناخن های خود را می جوند.

به نظر می رسد جویدن ناخن یکی از عادات ناشی از اضطراب و استرسی باشد که در طول دوران نوجوانی به اوج خود می رسد و معمولاً فرد در بزرگسالی بر آنها فائق می آید. اگر این عادت تداوم یابد، علاوه بر اینکه با وارد آوردن فشار مداوم به دندان ها می تواند موجب کج شدن آنها شود، در طول درمان ارتودنسی نیز می تواند به بریس ها آسیب برساند.

خبر خوب اینکه، برخی بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند گزارش کرده اند که با وجود ابزار ارتودنسی روی دندان هایشان قادر نبوده اند عادت خود را ادامه دهند، در واقع استفاده از ابزار ارتودنسی موجب ترک عادت در آنها شده است. با تغییر بایت در طول درمان ارتودنسی، دندان های آنها دیگر به درستی روی یکدیگر قرار نمی گیرند. پس از دو سال استفاده از براکت های ارتودنسی، معمولاً بیماران علاقه خود به جویدن ناخن ها را از دست می دهند و به طور کلی به مشکل خود فائق می آیند.

عوارض جویدن ناخن

عوارض جویدن ناخن

چگونه می توان عادت جویدن ناخن را ترک کرد؟

خواه شما از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید، قرار است درمان ارتودنسی خود را بزودی آغاز کنید، یا تنها برای حفظ سلامت دندان های خود قصد ترک عادت جویدن ناخن را دارید، با چند راهکار ساده می توانید به این هدف دست یابید.

  • ناخن های خود را کوتاه نگه دارید، در نتیجه ناخن کوتاه تری برای جویدن خواهید داشت.
  • می توانید از لاک ناخن های بد مزه استفاده کنید.
  • از دندانپزشک بخواهید برای شما محافظ دندان تجویز کند تا به جلوگیری از جویدن ناخن کمک کند.
  • دستبندی به مچ دست خود ببندید و هرگاه تمایل به جویدن ناخن پیدا کردید آن را با دست خود بگیرید.
  • فکر کنید چه زمان هایی، و چرا، ناخن های خود را می جوید. خواه این عمل نتیجه عصبی یا خسته بودن باشد، پی بردن به علت آن می تواند به یافتن راهکار نیز کمک کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آسیب جویدن ناخن به دندان ها و براکت های ارتودنسی

در صورتی که هیچ یک از این راهکارها مؤثر واقع نشوند، از دندانپزشک خود بخواهید شما را راهنمایی کند…