دستگاه گوارش و مزایای جویدن صحیح

گوارش به فرایند خرد شدن غذا به مولکول ها و مواد مغذی کوچک تر گفته می شود، تا بتوانند قابل جذب و استفاده به عنوان سوخت برای عملکردهای بدن باشند. این فرایند در طول دستگاه گوارش چندین مرحله دارد که از دهان آغاز می شود.

با عمل جویدن غذا به ذرات کوچکتری خرد می شود و در معرض بزاق دهان قرار می گیرند. بزاق حاوی آنزیم های هضم کننده است، که از هم گسستن غذا را شروع می کنند تا هضم آن در معده را راحت تر کند. عدم جویدن صحیح و سریع خوردن غذا می تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی شود، زیرا غذای هضم شده برای مرحله بعد در معده آماده نیست. بنابراین، جویدن نقش مهمی ایفا می کند، گوارش را تسهیل می سازد، و عملکرد کل سیستم گوارش را بهبود می بخشد.

اهمیت بایت سالم برای دستگاه گوارش

اهمیت بایت سالم برای دستگاه گوارش

اهمیت بایت شما برای گوارش

جویدن به بهترین نحو ممکن نیاز به یک بایت متعادل و دندان ها و استخوان فک سالم دارد. مشکلات بایت، شامل از دست رفتن دندان ها، کجی آنها، اختلال عملکرد مفصل فک، قرار گیری بد ترمیم های دندانی و درد می توانند منجر به جویدن نادرست، ناکافی و ناراحت کننده شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد لیزر در ارتودنسی

بنابراین، مشکلات بایت یا دندان می توانند مانع جویدن کافی غذا شوند، و باعث شوند غذا در قطعات بزرگ تری بلعیده شوند. در نتیجه، ممکن است مواد مغذی مهم درون غذا محبوس باقی بمانند، و باعث شود فراوری آن برای بدن دشوارتر شود. مشکلات دهانی می توانند منجر به حذف موادی از رژیم غذایی شوند نیاز به جویدن شدیدتر دارند.

بنابراین عدم جویدن کافی می تواند با مشکلات گوارشی مانند رفلاکس اسید معده، نفخ (اتساع شکم ناشی از هوای بلعیده شده)، باد شکم، و گرفتگی، و نیز کمبود مواد مغذی لازم همراه باشد، که می تواند چندین عملکرد بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

مشکل دندان ها منجر به مشکلات لثه می شود و در نهایت کل بدن تحت تأثیر قرار می گیرد.

وقتی دندان ها به خاطر کج یا خیلی فشرده بودن به خوبی تمیز نشوند، لثه ها بیشتر در معرض خطر بیماری لثه هستند. بیماری لثه خود را با خونریزی و قرمزی و تورم لثه ها نشان می دهد. اگر این بیماری به درستی درمان نشود می تواند سلامت دندان ها را به صورت کلی تحت تأثیر قرار دهد و منجر به ضعیف شدن و در برخی شرایط حتی از دست رفتن آنها شود. بیماری لثه با بیماری های جدی دیگر نیز ارتباط دارد که می توانند منجر به بیماری های قلبی و دیابت نیز شوند. دهان پنجره ای رو به دنیای درون بدن است.

بیماری لثه می تواند موجب تخریب لایه های لثه و عروق خونی شود و تبدیل به نقطه ورودی برای باکتری ها به داخل جریان خون شود. این مشکل می تواند سایر قسمت های بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد و التهاب و عفونت می تواند در سایر اعضاء حیاتی بدن بوجود بیاید. صاف نگه داشتن دندان ها و سالم نگه داشتن لثه ها می توانند بهترین سپر دفاعی در برابر این گونه مشکلات باشند. ساده ترین راه برای حصول اطمینان از اینکه همه سطوح دندان ها تمیز حفظ می شوند این است که آنها با استفاده از درمان ارتودنسی صاف شوند.

اهمیت بایت سالم برای دستگاه گوارش

اهمیت بایت سالم برای دستگاه گوارش

درمان ارتودنسی می تواند مشکلات گوارشی را بهبود بخشد

دندان ها در فک بالا و پایین باید بتوانند به درستی روی یکدیگر قرار بگیرند تا اجازه دهند جویدن به شکل درست انجام شود. کجی دندان ها، بایت مشکل دار، و از دست رفتن دندان ها از جمله شایع ترین مشکلات سلامت دهان هستند که می توانند منجر به بروز مشکلات گوارشی شوند. به عنوان مثال، تمیز کردن دندان های کج می تواند دشوار باشد؛ آنها می توانند محلی برای پنهان شدن باکتری های خاصی باشند که منجر به بروز بیماری لثه می شوند و می توانند بقیه دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار دهند، زیرا هر بار که چیزی می بلعید آنها به سمت پایین دستگاه کوارش حرکت می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفید کردن دندان در منزل یا هوم بلیچینگ

از دست رفتن دندان ها معمولاً منجر به تغییرات مهمی در کل دندان ها می شود، زیرا دندان های مجاور و روبرو به سمت فضای خالی حرکت می کنند. بایت مشکل دار می تواند در نتیجه از دست رفتن دندان ها بوجود بیاید، و نیز در نتیجه عوامل ژنتیکی یا ترمیم های دندانی.

بایت بهتر، گوارش بهتر با کمک بریس های ارتودنسی

با درمان ارتودنسی، این امکان وجود دارد که بتوان بایت را با حرکات آرام دندان ها بهبود بخشید، و وضعیت و نحوه قرار گیری آنها را اصلاح نمود. این نه تنها منجر به متعادل و سالم تر شدن بایت می شود، بلکه شرایط بهتری برای جویدن بوجود خواهد آورد، عمل گوارش و هاضمه بهتر خواهد شد، سر دردها، مشکلات فک، درد کتف ها و گردن بهبود پیدا خواهند کرد. گفتیم که این درمان منجر به زیباتر شدن لبخند نیز می شود؟

برای انجام این درمان الزاماً نیاز نیست از براکت های فلزی ارتودنسی استفاده نمایید. امروزه، الاینرهای شفاف می توانند همان کاری را انجام دهند که براکت های سنتی انجام می دادند و در برخی موارد حتی بهتر و راحت تر هم هستند. این ابزارهای پلاستیکی متحرک و غیر قابل مشاهده هستند. درمان ارتودنسی در افراد بزرگسال کاملاً قابل انجام است و یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی است که با توجه به مزایای بسیار بایت سالم و لبخندی زیباتر، فرد می تواند برای سلامت خود انجام دهد.

با اصلاح بایت خود، سیستم هاضمه و سلامت عمومی خود را بهبود ببخشید.