اکلوژن به تماس بین دندان های فک های بالا و پایین، حین بسته شدن دهان گفته می شود. دندان ها ممکن است کاملاً صاف باشند یا در سطوح مختلف جابجا شده باشند. مال اکلوژن (بایت مشکل دار) عبارت است از مشکل در نحوه قرار گیری دندان های فک بالا روی دندان های فک پایین حین گاز زدن یا جویدن. این شرایط ممکن است تحت عنوان بایت غیر عادی، کراس بایت، یا اور بایت نیز شناخته شود. عجیب است که یکی از شایع ترین اختلالات دندانی نادیده گرفته می شود. نحوه قرار گرفتن دندان ها روی یکدیگر، در حین جویدن یا وقتی فک ها بسته می شوند، در سلامت دندان ها در بلند مدت، اهمیت بسزایی دارد.

اگر سطح دندان ها در نحوه حرکت فک ها اختلال ایجاد نماید، دندان ها می توانند لق شوند یا مینای آنها ساییده شود. ماهیچه هایی که فک ها را حرکت می دهند بسیار قدرتمند هستند و زمانی که سطوح جونده دندان ها به درستی با یکدیگر تماس پیدا نمی کنند می توانند آسیب جدی به آنها وارد کنند.

ساییدگی یا شکستن دندان

این مشکل می تواند پیچیده شود، زیرا اگر دندان ها در الگوی ماهیچه ها اختلال ایجاد کنند، ماهیچه های فک با “ساییدن” هر چه بیشتر بخش هایی از دندان ها که اختلال ایجاد می کنند، تلاش خواهند کرد آنها را از سر راه بردارند. این مشکل می تواند حتی منجر به ساییدگی شدیدتر یا شکسته شدن کاسپ دندان ها یا دو نیم شدن آنها شود. یا می تواند موجب لق شدن دندان ها یا خارج شدن آنها از ردیف شود. فعالیت شدید ماهیچه ها اغلب منجر به درد در خود ماهیچه ها می شود. همه ماهیچه های فک می توانند دردناک شوند، از جمله ماهیچه های گیجگاهی که منبع سر دردهای تنشی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزار فانکشنال ارتودنسی - بخش اول

 

تاثیر مال اکلوژن بر دندانها

تاثیر مال اکلوژن بر دندانها

اگر دندان های عقب دهان در حرکات معمولی فک اختلال ایجاد نمایند، ماهیچه هایی که فک را رو به جلو و عقب حرکت می دهند بیش از حد فعالیت می کنند و منقبض می شوند. ماهیچه های شقیقه در طرفین سر، می توانند در نتیجه فعالیت بیش از حد و مداوم دردناک شوند. بایت مشکل دار از جمله عوامل شایع بسیاری از سر دردهای تنشی است که از این ماهیچه ها منشاء می گیرند. اصلاح ناهماهنگی بایت معمولاً شدت این گونه سر دردها را از بین می برد یا کاهش می دهد. اگر دندان ها به شکلی محکم روی هم فشار داده شوند سر دردها تشدید می شوند، بی تردید بایت غیر هم سطح منجر به بروز این مشکل می شود.

برخی فعالیت های شدید ماهیچه ها ممکن است نتیجه فشارهای عصبی باشند. اما جز در برخی موارد استثناعی خاص، با همسطح سازی سطوح جونده دندان ها که با حرکات فک ها در تضاد هستند، می توان آسیبی که در نتیجه ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر، در اثر فشار عصبی بوجود می آید، را به حداقل رساند.

تاثیر مال اکلوژن بر دندانها

تاثیر مال اکلوژن بر دندانها

قدرت ماهیچه های فک

شاید تعجب کنید اگر بدانید ماهیچه های فک چقدر قدرت دارند. برخی افراد می توانند با ماهیچه های فک خود فشاری بیش از ۹۰۰ پوند وارد کنند، بنابراین می توانید تصور کنید وقتی بایت خود را روی تنها یک دندان می بندید و رو به جلو و عقب روی آن کار می کنید، چنین فشاری چه آسیبی می تواند وارد سازد. تأثیری که می گذارد به این شکل است که، با شکسته شدن استخوان اطراف، شباهت بسیار زیادی به شل شدن تیرک در داخل زمین دارد.

تاثیر مال اکلوژن بر دندانها

تاثیر مال اکلوژن بر دندانها

ابفرکشن یا از بین رفتن مینای دندان

گاهی اوقات نیروی ماهیچه هایی که روی حرکات دندان ها به طرفین کار می کنند استخوان اطراف ریشه های دندان را تحریک می کند بیشتر تشکیل شود، در نتیجه قوی تر شود. وقتی این اتفاق رخ می دهد، دندان واقعاً داخل حفره خود خم می شود و این باعث بروز لب پر شدگی های میکروسکوپی نزدیک خط لثه ها می شود که در نهایت شیارهای عمیقی روی دندان ایجاد می شود که ابفرکشن Abfraction نامیده می شوند. این شیارهای عمیق در نزدیکی خط لثه معمولاً با خراشیدگی های ایجاد شده در اثر مسواک زدن اشتباه گرفته می شوند، اما محققان نشان داده اند که آنها در حقیقت نتیجه خم شدن دندان هستند که موجب ایجاد ترک در دندان می شوند. این شیارها می توانند منجر به حساسیت بسیار زیاد در این دندان ها شوند زیرا مجرای ایجاد شده داخل دندان، باعث می شود عصب داخلی آن لایه محافظ نداشته باشد که می تواند فوق العاده حساس شود. در اکثر موارد، اصلاح بایت برای از بین بردن فشارهای لترال (جانبی) شدید روی دندان ها یا موجب از بین رفتن کامل حساسیت دندان ها می شود، یا آن را تا میزان قابل قبولی کاهش می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوارض تنفس دهانی بر دهان و دندان

بی نظمی در اکلوژن

بیماران باید آگاه باشند که بی نظمی های بسیاری ممکن است در اکلوژن بوجود بیایند، از جمله بسیاری از تصورات نادرستی که در نتیجه تحقیقات ناقص بوجود آمده اند که نتوانسته اند اختلالات اکلوزال را به درستی با وضعیت و شرایط مفاصل فکی- گیجگاهی مرتبط سازند. با این حال، پزشکان مطلع از این ارتباطات بیشتر خبر دارند و می توانند با ایجاد هماهنگی کامل در سیستم جویدن بیمار، در ایجاد راحتی بیشتر برای دندان ها و نیز ماهیچه های فک، به نتایج فوق العاده ای دست یابند.