ویزیت های دندانپزشکی اغلب به معنای گرفتن تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس هستند. و احتمالاً شما هم اصطلاح “تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس را شنیده اید”. اما تصویر رادیوگرافی دندانپزشکی پانورامیک با اشعه ایکس چیست؟ از آنجا که ما از فناوری پانورامیک با اشعه ایکس برای پی بردن به نیازهای بیماران جدید استفاده می کنیم، فکر کردیم شاید لازم باشد به پرسش های معمول بیماران در رابطه با آنها پاسخ بگوییم.

ابتدا، روند معمول گرفتن تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس به این شکل است که: شما دندانپزشک را ملاقات می کنید، و دندانپزشک به شما یک قطعه پلاستیکی می دهد تا گاز بزنید. سپس، دستگاه یک سری تصاویر رادیوگرافی از دور تا دور محیط دهان شما می گیرد. هر تصویر همزمان چند دندان را نشان می دهد.

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک

تصویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس چیست؟

به خاطر می آورید در تصاویر رادیوگرافی سنتی چگونه چند عکس گرفته می شد؟ یک تصویر رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی با اشعه ایکس تنها یک تصویر دو بعدی از کل دهان شما در اختیار دندانپزشک شما قرار می دهد تا وضعیت دهان شما را مورد بررسی قرار دهد. این تصویر فک بالا و پایین، مفاصل فکی گیجگاهی، همه دندان های شما، و نیز حفره های سینوس و بینی را نشان می دهند. این نوع تصاویر در اعمال روزانه دندانپزشکی استفاده می شوند و تا حد امکان بیماران را در معرض مقادیر بسیار اندکی پرتو قرار می دهند و در عین حال تصویری که دندانپزشک برای کار کردن نیاز دارد را در اختیار او قرار می دهد تا درمانی با بهترین کیفیت را در اختیار بیماران خود قرار دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دهان و دندان برای افرادی که بیماری قلبی دارند

چرا لازم است تصاویر رادیو گرافی پانورامیک گرفته شوند؟

اول باید بگوییم هدف آنها نشان دادن حفره های دندانی نیست. اشعه ها به اندازه کافی قوی نیستند تا به عمق بروند. که به این معنا است که اگر تنها چیزی که نیاز دارید یک پر کردن ساده دندان است، شما می توانید بدون هیچ خطری این نوع تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس را بگیرید.

اما تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس همه دهان شما را در یک تصویر نشان می دهند. کل تصویر به دندانپزشک شما کمک می کند مشکلاتی مانند ساختار غیر عادی استخوان ها و شکستگی ها، نهفتگی دندان های عقل، عفونت ها، و موارد بیشتر را شناسایی نماید. این همان دلیلی است که تصاویر رادیوگرافی نسبت به تصاویر رادیو گرافی سنتی یک سر و کردن برتری دارد. بنابراین اگر دندانپزشک شما به وجود هر یک از این مشکلات مشکوک باشد، احتمالاً لازم است تصویر رادیو گرافی پانورامیک با اشعه ایکس بگیرید. دندانپزشکان معمولاً زمانی این راهکار مؤثر را انتخاب می کنند که شما نیاز به بریس ها یا ایمپلنت های دندانی داشته باشید.

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس چگونه گرفته می شوند؟

گرچه تصاویر رادیو گرافی سنتی با اشعه ایکس دندان های شما را روی فیلمی که داخل دهان شما قرار داده می شود منعکس می کنند، اما تصاویر رادیو گرافی پانورامیک با اشعه ایکس همه دهان شما را روی فیلمی که در طرف دیگر قرار دارد منعکس می کند.

دستگاه های معمولی رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس حول محور بایت بلاکری می چرخند که برای باز نگهداشتن دهان شما استفاده می شود. شما باید سر خود را در مقابل محل های قرار گیری چانه، طرفین، و پیشانی قرار دهید. سپس بازوهای روبروی دستگاه به صورت نیم دایره اطراف سر شما می چرخند.

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک

مزایا و خطرات تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس

یک تصویر رادیو گرافی پانورامیک با اشعه ایکس تصویری کامل از دهان و ساختار فک شما به جراح دهان و دندان شما نشان می دهد. بهتر از همه این است که، این تصویر روی یک فیلم قرار دارد  و خیلی سریع آماده خواهد بود. این برای تشخیص و درمان مزیت بزرگی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تورم لثه ها در ارتودنسی

با این حال، برای زنان باردار، کودکان، و کسانی که پزشکان به آنها گفته اند از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس خودداری کنند، باید احتیاط شود. یک تصویر رادیو گرافی پانورامیک با اشعه ایکس 02/0 mSv پرتو تولید می کند. که این مقدار چهار برابر پرتویی است که تصاویر رادیوگرافی سنتی با اشعه ایکس تولید می کنند (005/0 mSv). اگر نگران هستید که خطر پرتوها خیلی زیاد باشد، از دندانپزشک خود در مورد آن سؤال بپرسید. و در صورت لزوم، ممکن است بتوان جایگزین دیگری برای شما استفاده کرد.

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک

مقایسه تصاویر رادیو گرافی سنتی و تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس

برای گرفتن تصاویر رادیو گرافی پانورامیک نیاز نیست شما هیچ آماده سازی خاصی انجام دهید. با این حال، اگر باردار هستید آن را به دندانپزشک خود متذکر شوید. هر گونه اشیاء و اکسسوری مانند عینک، یا جواهرات یا دیگر اشیاء فلزی که ممکن است در کیفیت تصویر رادیو گرافی اختلال ایجاد کنند را باید خارج کنید. یک پیش بند سربی برای شما پوشیده خواهد شد تا از بقیه بدن شما در برابر پرتوهای اضافی محافظت نماید.

تصاویر رادیو گرافی سنتی با اشعه ایکس، اشعه بیشتری تولید می کنند و می توانند به جای یک تصویر دو بعدی یک تصویر سه بعدی از دهان بگیرند. با این حال، حتی این مقدار اشعه نیز بسیار اندک است و برای مصارف انسانی بی خطر هستند. با این حال، این تصاویر رادیو گرافی تنها از یک بخش دهان گرفته می شوند و تصویری با جزئیات بیشتر در اختیار دندانپزشک قرار می دهند که به او اجازه می دهند درمان دقیق تری انجام دهد. تصاویر رادیوگرافی سنتی با اشعه ایکس در شاخه دندانپزشکی عموماً زمانی نیاز هستند که دندانپزشک به یک تشخیص نیاز داشته باشد و لازم باشد به ریشه مشکل پی ببرد تا مسئله را درمان نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل احساس طعم فلزی داخل دهان

تفاوت بین این دو نوع تصویر رادیو گرافی به این مربوط نمی شود که کدام بهتر از دیگری است. حقیقت این است که هر دو نوع تصویر رادیو گرافی با اشعه ایکس در جامعه دندانپزشکی یک هدف را دنبال می کنند. تصاویر رادیو گرافی پانورامیک با اشعه ایکس روشی عالی برای کاهش میزان پرتوی است که به بدن تابیده می شود وقتی دندانپزشک به یک تصویر ساده از کل دهان نیاز دارد. با این حال، هنگام تلاش برای تشخیص مشکل در بخش خاصی از دهان، دندانپزشک تصویر رادیو گرافی سه بعدی با جزئیات بیشتر نیاز خواهد داشت، و تصاویر رادیو گرافی سنتی این تصاویر با جزئیات بیشتر را برای آنها فراهم خواهند کرد به گونه ای که تشخیص صحیح تری بتواند انجام شود.