بسیاری از بیماران ما با ترس از ارتودنسی به مطب مراجعه می کنند، اما این ترس ها کاملاً از بین رفته اند. امروز، می خواهیم چند دقیقه وقت بگذاریم تا به شما کمک کنیم متوجه شوید که در ارتودنسی چیزی برای ترس وجود ندارد. ارتودنتیست ها برای از بین بردن ترس های شما تلاش های زیادی کرده اند تا بتوانید فقط بر روی داشتن یک لبخند زیبا تمرکز کنید!

همه ما می خواهیم دندان هایی صاف و همراستا داشته باشیم. اما ترس از قرار دادن بریس ها روی دندان ها در بین افراد در همه سنینی که مراقبت های ارتودنسی را در نظر می گیرند شایع است. تصور اینکه براکت ها و سیم های فلزی برای ماه ها یا حتی سال ها روی دندان های شما متصل شوند، می تواند طاقت فرسا باشد و باعث ایجاد احساس حساسیت نسبت به ظاهر و خجالت شود.

با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که بریس ها روشی بسیار مؤثر برای بهبود ظاهر و عملکرد دندان های شما هستند. بنابراین، مزایای درمان ارتودنسی بسیار بیشتر از هرگونه ناراحتی یا ناامنی موقت هستند. بنابراین بیایید دریابیم که چگونه می توانید بر ترس خود از بریس ها غلبه کنید!

آیا ترس از دریافت بریس ها طبیعی است؟

ترس از داشتن بریس در سراسر جهان شایع است. بنابراین، راحت بودن با متخصص ارتودنسی در مورد نگرانی های خود مهم است. با رفع اضطراب خود، بهتر می توانید گزینه های خود را درک کنید و به طرح درمان ارتودنسی خود اطمینان پیدا کنید.

چگونه می توان ترس از بریس ها را متوقف کرد؟

یکی از راه های توقف ترس از بریس ها این است که اطلاعات بیشتری در مورد فرآیند درمان و مزایای استفاده از بریس ها کسب کنید. شما می توانید با متخصص ارتودنسی خود در مورد این روند صحبت کنید، از جمله مدت زمانی که معمولاً طول می کشد و هر گونه درد یا ناراحتی احتمالی که ممکن است تجربه کنید.

چگونه می توان قبل از دریافت بریس ها آرام شد؟

راه های مختلفی برای کاهش اضطراب و کاهش ترس از بریس ها وجود دارند. این راه هار ممکن است برای هر فردی متفاوت باشند، اما در اینجا چند کار وجود دارند که می توانید انجام دهید:

  • مدیتیشن کنید.
  • تمرینات تنفسی مختلف را تمرین کنید.
  • صادق باشید و با اطرافیان خود صحبت کنید.
  • یک کار سرگرم کننده انجام دهید تا ذهن شما منحرف شود.
  • برای مبارزه با ترس از بریس ها کاری فعال انجام دهید.
ترس از ارتودنسی

ترس از ارتودنسی

چه سنی برای دریافت بریس ها مناسب نیست؟

هیچ سنی؛ هیچ سن خاصی برای دریافت بریس ها “بد” در نظر گرفته نمی شود. بریس ها می توانند مشکلات مختلف ارتودنتیک را برای بیماران در همه سنین درمان کنند. با این حال، بریس ها معمولاً برای کودکان و نوجوانان توصیه می شوند، زیرا زمان خوبی برای درمان آنها است. دندان ها و فک های آنها هنوز در حال رشد هستند، اما افراد بزرگسال نیز می توانند از آنها بهره مند شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کراس بایت چیست؟

توجه به این نکته مهم است که با افزایش سن، صاف و همراستا کردن دندان هامی تواند بیشتر طول بکشد و درمان ممکن است پیچیده تر باشد. همچنین، افراد بزرگسال ممکن است در عادت کردن به تغییرات بایت خود مشکل بیشتری داشته باشند و ممکن است ناراحتی یا درد بیشتری را تجربه کنند. با این حال، درمان ارتودنتیک هنوز هم می تواند در هر سنی موفقیت آمیز باشد.

آیا بریس ها قرار است درد داشته باشند؟ آیا بریس ها همیشه درد دارند؟

آری، اما اجازه ندهید این به ترس شما از بریس ها بیفزاید. این درد چندان قابل توجه نخواهد بود و برای همیشه طول نخواهد کشید. درد ناشی از عادت کردن دهان شما به تغییرات ایجاد شده توسط بریس ها است که به درستی در حال هم راستا کردن لبخند شما است.

درد بریس ها چقدر طول می کشد؟

ناراحتی و مقداری درد فقط باید بلافاصله پس از نصب بریس ها و دوباره پس از تنظیم بریس ها یا بندهای الاستیک وجود داشته باشد. با این حال، در صورتی که بعد از چهار تا پنج روز هنوز احساس درد و ناراحتی می کنید، تردید نکنید و با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید. به عبارت دیگر، اگر ترس شما از بریس ها به دلیل بروز درد باشد، اگر بدانید که این فقط موقتی است و درد جزئی است، خیالتان می تواند راحت باشد.

چگونه می توان کاری کرد که براکت ها آسیب نبینند؟

در حالی که همراه با بریس ها درد یا ناراحتی وجود دارد، راه هایی نیز برای کاهش آن وجود دارند. بنابراین وقتی بدانید که موارد زیر می توانند به کاهش درد کمک کنند، می توانید ترس خود از بریس ها را کاهش دهید:

  • داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا تیلنول
  • آب یخ و یا کیسه یخ
  • غذاهای نرم و اسموتی
  • بهداشت خوب دندان
  • بی حس کننده های خوراکی

ترس از آسیب های ناشی از بریس ها

اگر مسن تر هستید، ممکن است دلیل خوبی برای این باور داشته باشید که این درست است. در اینجا چیزی است که در گذشته نگران آن بودید:

  • بریس های بزرگ و حجیم که گونه ها و زبان شما را خراش می اندازند.
  • بندهای حجیم و نامناسبی که دور دندان شما می پیچند.
  • سیم های ضخیم و سنگین که درد ایجاد می کنند.
  • درمان های طولانی مدت.

امروزه به لطف فناوری، این نوع بریس ها در گذشته زندگی می کنند! ما مطمئن می شویم که بریس های شما تا حد امکان راحت هستند و کل درمان شما بدون درد و هر گونه آسیب تکمیل می شود. در اینجا چند روش برای انجام این کار وجود دارد:

براکت های کوچکی که زبان یا گونه های شما را خراش نمی دهند یا شما را خنده دار نمی کنند.

سیم های سبک تر که راحت تر هستند، نیروی کمتری مصرف می کنند و به زمان کمتری برای درمان نیاز دارند.

مواد پیشرفته ای که به مراجعات کمتری نیاز دارند و به شما امکان می دهند نسبت به بریس های قدیمی، درمان خود را 6 ماه زودتر به پایان برسانید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هنر دندانپزشکی زیبایی

بندهایی که می توانند همان نتایجی را ارائه دهند که هدگیرهای حجیم و شرم آور در گذشته انجام می دادند.

 ترس از ارتودنسی

ترس از ارتودنسی

آیا با بریس ها می توان ورزش کرد؟ هنگام ورزش چگونه از بریس های خود محافظت می کنید؟

آری! ممکن است ترس از بریس ها را داشته باشید زیرا در ورزش ها فعال هستید و نمی خواهید آنها را ترک کنید. خب نگران نباشید، شما در طول مدتی که از بریس ها استفاده می کنید هم می توانید ورزش کنید. علاوه بر این، متخصص ارتودنسی شما می تواند یک محافظ دهان ارتوپدیک که مخصوص شما تهیه شده است به شما بدهد تا به راحتی روی بریس های شما قرار بگیرد.

همچنین مهم است که هنگام انجام ورزش های تماسی پر برخورد مانند فوتبال، هاکی و فوتبال مراقب باشید، زیرا هنگام انجام این فعالیت ها خطر آسیب بیشتری به دهان و صورت بیشتر است.

آیا می توان با بریس ها غذا خورد؟

یکی دیگر از ترس های شایع از بریس ها نداشتن اطلاعات کافی در مورد چیزهایی است که هنگام استفاده از بریس ها می توانید بخورید و نمی توانید بخورید. خبر خوب این است که با بریس ها می توانید غذا بخورید. با این حال، ممکن است مجبور باشید در طول درمان تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید.

برای مثال، اجتناب از غذاهای خاصی که می توانند به بریس ها آسیب وارد کنند یا آنها را از جای خود خارج کنند، مهم است. مانند غذاهای سفت و چسبناک مانند ذرت بو داده، کارامل، آبنبات سفت و آدامس. بعلاوه، بهتر است از خوراکی های حاوی قند یا اسید زیاد پرهیز کنید. زیرا می توانند باعث پوسیدگی دندان و آسیب به بریس های شما شوند. در نهایت، مهم است که به خاطر داشته باشید که غذاهایی که به بریس های شما گیر می کنند، رایج خواهند بود و مسئله ای نیست که نگران کننده باشد.

آیا بریس ها باعث نوک زبانی حرف زدن می شوند؟

بریس ها می توانند به طور موقت باعث نوک زبانی حرف زدن شوند، یک اختلال گفتاری که مشخصه ویژه آن مشکل در تلفظ صداهای “س” و “ز” است. با این حال، این یک عارضه جانبی شایع یا دائمی نیست. ایجاد نوک زبانی حرف زدن نیز یک ترس شایع از بریس ها است. زمانی که زبان، دندان ها یا لب ها در هنگام صحبت کردن به درستی قرار نگرفته باشند، نوک زبانی حرف زدن می تواند ایجاد شود، که ممکن است زمانی رخ دهد که دندان ها و فک در طول درمان ارتودنسی در حال عادت کردن هستند.

با این حال، اکثر افرادی که در حین استفاده از بریس ها دچار نوک زبانی حرف زدن می شوند، در عرض چند هفته یا چند ماه به صحبت کردن عادی عادت خواهند کرد. دلیل دیگری که نباید از بریس ها ترسید.

ترس از ظاهر بریس ها

قبلاً اشاره کردیم که بریس های امروزی نسبت به نمونه های  قدیمی تر خود حجیم تر و ناخوشایندتر هستند. همچنین، امروزه استفاده از بریس برای نوجوانان امری طبیعی است، بنابراین شما واقعاً متمایز نخواهید شد- و بعداً وقتی بریس هایتان برداشته شوند، خوشحال خواهید شد و لبخندی زیبا برای شما به جا خواهند گذاشت که دیگر باعث شرمندگی شما نخواهد شد.

پزشکان ما بریس های رنگی را نیز پیشنهاد می کنند، بنابراین شما می توانید لذت ببرید و بریس های خود را به گونه ای که همسالان شما دوست دارند نشان دهید. اگر کریسمس در راه است، چرا قرمز و سبز نمی شوید؟ یا می توانید رنگ مورد علاقه خود یا رنگ هایی که تیم ورزشی شما می پوشند را انتخاب کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوارض تنفس دهانی بر دهان و دندان

با این حال، اگر هنوز نگران هستید، ممکن است بخواهید بریس های شفاف را در نظر بگیرید. اینها بسیار کمتر از براکت های فلزی جلب توجه می کنند، بنابراین شما راه محتاطانه تری برای صاف کردن دندان های خود خواهید داشت. نوجوانان بزرگ تر و افراد بزرگسال اغلب این موارد را انتخاب می کنند. اگر این برای شما به اندازه کافی محتاطانه نیست، یا اگر نگران هستید که براکت ها شما را نابالغ نشان دهند- بخصوص اگر یک حرفه ای پر مشغله هستید- پس اینویزیلاین را در نظر بگیرید.

این بریس های شفاف از الاینرهای تقریبا نامرئی استفاده می کنند که به خوبی روی دندان شما قرار می گیرند. شما می توانید هنگام غذا خوردن یا نوشیدن، یا حتی زمانی که قرار است در یک رویداد ویژه شرکت کنید آنها را از دهان خارج کنید. همکاران و دوستان شما ممکن است هرگز متوجه نشوند که شما تحت درمان هستید!

 ترس از ارتودنسی

ترس از ارتودنسی

پرسش هایی که باید از متخصص ارتودنسی خود بپرسید:

هنگام در نظر گرفتن بریس ها، ایده خوبی است که پرسش های زیر را از متخصص ارتودنسی خود بپرسید:

  • چه بریس هایی در دسترس هستند و کدام را برای نیازهای خاص من توصیه می کنید؟
  • درمان چقدر طول خواهد کشید؟
  • هر چند وقت یک بار باید برای تنظیمات به مطب مراجعه کنم؟
  • آیا همراه با درمان درد یا ناراحتی وجود خواهند داشت؟ اگر چنین است، چگونه می توان آن را مدیریت کرد؟
  • چگونه باید از بریس ها و دندان های خود در طول درمان مراقبت کنم؟
  • آیا محدودیتی در مورد انواع غذاهایی که می توانم هنگام استفاده از بریس بخورم وجود خواهد داشت؟
  • آیا در طول درمان عوارض احتمالی وجود دارند؟
  • دندان های من پس از اتمام درمان چگونه خواهند بود؟
  • آیا بعد از برداشتن بریس ها باید از نگهدارنده یا ریتینر استفاده کنم؟

همچنین مهم است که پرسش های دیگری در مورد فرآیند یا ترس از بریس ها دارید را بپرسید.

درمان مناسب را برای خود انتخاب کنید

انتخاب درمان مناسب بریس ها برای شما به نیازها و اهداف خاص شما بستگی خواهد داشت. متداول ترین بریس ها عبارتند از بریس های فلزی سنتی، بریس های سرامیکی، بریس های پشت دندانی و الاینرهای نامرئی. هر نوع بریس مزایا و معایب خود را دارد که می توانید با متخصص ارتودنسی خود آنها را بررسی کنید. انجام این گفتگو می تواند به از بین بردن ترس شما از بریس ها و ترس از ناشناخته ها کمک کند.

 ترس از ارتودنسی

ترس از ارتودنسی

در پایان، شما یک لبخند زیبا خواهید داشت!

اگر به فکر درمان ارتودنسی هستید، در مورد ترس خود از بریس ها با متخصص ارتودنسی صحبت کنید. آنها می توانند در مورد طرح درمان، طول درمان مورد انتظار، و هزینه درمان اطلاعات دقیقی به شما ارائه دهند.

با کمک ارتودنتیست خود می توانید بر ترس خود از داشتن بریس ها غلبه کنید، به لبخندی زیبا دست یابید و اعتماد به نفس حاصل از آن را به دست آورید.

ارتودنتیست مورد اعتماد خود را پیدا کنید.

مهم است که ارتودنتیست مناسب را پیدا کنید، اگر قبلاً این کار را نکرده اید. متخصص ارتودنسی مناسب به شما کمک می کند بر ترس خود از بریس ها غلبه کنید و در طول کل فرآیند به شما آموزش دهد. روی هم رفته، مهم است که احساس راحتی کنید. هرچه بیشتر بدانید، احساس راحتی بیشتری خواهید کرد.