در این نوشته می خوانید:

تصاویر رادیوگرافی یکی از ابزارهای مهم ارزیابی بالینی برای ارتودنتیست ها محسوب می شوند. ارتودنتیست ها نیاز دارند هر آنچه اطلاعات در مورد زیر خط خط لثه لازم است را مانند بالای آن بدانند. تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس تنها راه برای مشاهده ریشه دندان ها و استخوان فک هستند. آنها به ارتودنتیست در آماده سازی طرح درمان شما کمک می کنند. در این مقاله ما اطلاعات لازم در خصوص کاربرد تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی را برای شما ارائه خواهیم داد.

رادیوگرافی دندانی چیست؟

اکثر افراد رادیوگرافی دندانی را تحت عنوان تصاویر رادیولوژی با اشعه ایکس می شناسند. در این تصاویر اشعه ایکس با سطوح پایین استفاده می شوند تا تصویر دندان ها، استخوان ها و لثه ها را بگیرند. تصاویر رادیو گرافی توسط دندانپزشکان و ارتودنتیست ها برای ارزیابی سلامت دهان شما استفاده می شوند.

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

چه زمانی تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نیاز هستند؟

همه ما در سراسر زندگی خود به عنوان بخشی از حفظ سلامت خوب دهان به تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نیاز داریم. اما تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس بویژه قبل، در طول، و پس از درمان ارتودنسی مفید هستند.

قبل از درمان ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس بخش مهمی از ارزیابی های بالینی برای ارتودنتیست ها را تشکیل می دهند. طرح درمان یک بیمار با استفاده از اطلاعاتی ریخته می شود که از تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، معاینات بالینی، عکس های چهره و قالب ها تکمیل می شود. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس می توانند مشخص نمایند که آیا هیچ مشکل بنیادی برای سلامت وجود دارد یا خیر. مشکلات دهانی مانند بیماری لثه باید قبل از آغاز درمان ارتودنسی درمان شوند.

تصاویر رادیوگرافی سه بعدی پیچیده تر مانند اسکن پرتو مخروطی شکل ممکن است برای ارزیابی دندان هایی که در نیامده و در استخوان فک گیر کرده اند، مشکلات مفصل فک، ابعاد مجرای تنفسی و افرادی که ممکن است ترکیب جراحی و ارتودنسی را برای اصلاح مشکلات چشمگیر ساختار فک استفاده شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و تحلیل ریشه دندان – بخش دوم

در طول درمان ارتودنسی

کاملاً عادی است که در اواخر درمان یک سری عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس دیگر گرفته می شوند. این تصاویر می توانند به ارتودنتیست اطلاعات مهمی برای صاف کردن مجدد براکت ها یا برای چک کردن وضعیت دندان ها و ریشه آنها بدهند.

مرحله نهایی بریس ها مرحله پایانی است که ارتودنتیست تنظیمات کوچکی بوجود می آورد تا لبخند بیمار را بهبود بخشد. تصاویر رادیوگرافی به ارتودنتیست کمک می کنند چک کند ببیند آیا دندان ها در وضعیت درستی قرار دارند و کمک می کنند در شش ماه پایانی درمان اصلاحات خوبی انجام شوند.

پس از درمان ارتودنسی

به محضی که درمان ارتودنسی شما به پایان می رسد، ارتودنتیست از شما خواهد خواست تا نتایج را ارزیابی کنید. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس که پس از اتمام درمان ارتودنسی گرفته می شوند برای انتخاب یک راهکار برای نگهداری نتایج درمان کمک می کنند.

اگر شما دندان عقل بیرون نیامده داشته باشید، در صورتی که یکی از آنها پنهان باشد یا عفونی شده باشد، مهم است که روند بیرون آمدن آن را دنبال کنید. قطعاً شما نمی خواهید به خاطر عدم مراجعات منظم برای چکاپ و نگرفتن تصویر رادیو گرافی با اشعه ایکس خطری لبخند جدید شما را تهدید کند.

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس چه اطلاعاتی می دهند؟

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس به ارتودنتیست ها اطلاعات زیر را ارائه می دهند:

دندان های عقل

مهم است بدانید که دندان های عقل چقدر بزرگ هستند، کجا قرار دارند، و اینکه آیا قرار است بیرون بیایند قبل از آنکه درمان ارتودنسی آغاز شود.

رشد فک

وقتی فرد وارد دوره بزرگسالی می شود فرایند رشد استخوان های فک وی متوقف می شود. اگر ارتودنتیست به فکر مرحله اول درمان برای کودکان است، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس می توانند تأیید کنند آیا فک هنوز در حال رشد است یا خیر. وقتی فک کودک به اندازه کامل خود رسید، و سقف دهان (کام یا پلت) جوش خورد، ارتودنتیست نمی تواند از وسیع کننده کام (اکسپندر) برای افزایش عرض سقف دهان استفاده کند. وسیع کردن فک فضای بیشتری برای کاهش احتمال فشردگی و نامرتبی دندان ها ایجاد می کند.

دندان های نهفته

یکی از شایع ترین علل از دست رفتن دندان ها به علت نهفتگی است. وقتی یک دندان به طور کامل از درون لثه بیرون نیامده باشد، ممکن است عفونی شود یا یه دندان های دیگر برخورد کند. نیاز است تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته شود تا زودتر مشخص نماید آیا دندان نهفته است یا خیر.

وضعیت دندان

اطلاع داشتن از وضعیت دندان ها در بالا یا زیر خط لثه ها به تشخیص و آماده سازی طرح درمان به ارتودنتیست کمک می کند. یک عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس می تواند نزدیکی دندان به اعصاب و سینوس ها را مشخص نماید. ارتودنتیست از تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس برای بررسی دندان های بد شکل، دندین غایب یا اضافی استفاده می کند. آبسه ها، کیست ها، و برخی از تومورها که پنهان هستند ممکن است درون این تصاویر قابل مشاهده باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

بیماری های دهانی شامل ژینژیویت

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس هر گونه پوسیدگی که ممکن است بین دندان ها یا زیر پر شدگی ها پنهان باشند را نشان دهند. مهم است ارتودنتیست قبل از جابجا کردن دندان ها از سلامت لثه ها، دندان ها، و استخوان آگاه باشد.

چرا تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نیاز هستند؟

اکثر اطلاعات مربوط به دندان های بیماران از طریق معاینه معمولی برای ارتودنتیست ها قابل مشاهده نیستند. ریشه های دندان ها زیر خط لثه واقع شده اند و تصاویر رادیوگرافی تنها راه برای پی بردن به این موضوع است که آنها چگونه به نظر می رسند و در ارتباط با دندان های اطراف خود کجا واقع شده اند. علاوه بر این، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس به ارتودنتیست می گویند که آیا دندان در معرض خطر دندان های دیگر قرار دارد یا خیر.

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

رایج ترین رادیوگرافی هایی که در ارتودنسی استفاده می شوند

اکلوزال

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در حالی گرفته می شود که بیمار در وضعیت بایت قرار دارد تا نشان دهد دندان های فک بالا و پایین چگونه در یک ردیف قرار گرفته اند.این نوع تصاویر به ارتودنتیست اطلاعلاتی در مورد اوربایت و هر گونه مشکل یا ناهنجاری در کف یا سقف دهان می دهند.

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

پانورامیک

برای گرفتن عکس رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس، یک دستگاه دور سر می چرخد تا نمایی از فک و دندان ها بگیرد.

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر سفالومتریک

در این تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس دندان ها در ارتباط با فک و نیمرخ صورت بیمار بررسی می شوند. آنها به ارتودنتیست کمک می کنند دندان ها را صاف کند.

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

توموگرافی کامپیوتری پرتو مخروطی CBCT

سی تی پرتو مخروطی نوعی تصویر سه بعدی مرکب است که ارتودنتیست را قادر می سازد ساختار دندان ها، مفاصل فک ها، مجرای تنفسی را با جزئیات بیشتری ببیند و هندسه فک را با جزئیات مورد بررسی قرار دهد. این نوع تصاویر در موارد خاص درخواست داده می شوند.

چه اتفاقی می افتد اگر تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نشان دهند من نیاز به جراحی دارم؟

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در تصمیم گیری برای نیاز به جراحی در منطقه فک و دهان کمک می کنند. اگر پزشک جراحی را توصیه کند، وی بر اساس جراحی که شما نیاز دذارید، شما را به جراح دهان و دندان ارجاع خواهد داد.

آیا تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس کمک می کنند تصمیم بگیریم آیا کشیدن دندان نیاز دارید یا خیر؟

آری. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس به ارتودنتیست شما کمک می کنند تصمیم بگیرد قبل از آغاز درمان ارتودنسی شما به کشیدن دندان نیاز دارید یا خیر. تقریباً نیمی از بیمارانی که مشکل ارتودنتیک دارند کشیدن دندان لازم است. اگر ارتودنتیست شما کشیدن دندان را توصیه کند، بسته به مورد، شما را به دندانپزشک یا جراح دهان و دندان ارجاع خواه داد.

شایعاتی که در مورد تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس وجود دارد

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس خطرناک هستند

خیر. در تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس تنها از سطوح پایین پرتوها استفاده می شود. مقدار پرتویی که شما در طول تصویر برداری با اشعه ایکس دریافت می کنید شبیه قرار گرفتن در معرض پرواز کوتاه هواپیما است. توصیه می شود زنان باردار از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس خودداری کنند یا آن را محدود کنند اما این اشعه برای دیگر افراد بی خطر تلقی می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضا ساز یا جدا کننده؛ گام نخست درمان ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس سرطان زا هستند

خطر سرطان ناشی از تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس بسیار ناچیز و جزئی است. گرچه قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد پرتو مطمئناً می توانند سرطان زا باشد، اما داشتن یک پرواز کوتاه با هواپیما همان تأثیری را روی شما خواهد داشت که قرار گرفتن در معرض پرتو برای گرفتن عکس رادیوگرافی دارد.از آنجا که در دوز پایین اشعه ایکس برای گرفتن تصاویر رادیوگرافی استفاده می شود، پرتویی که شما اکنون دریافت می کنید بسیار کمتر از پرتویی است که برای گرفتن یک بایت وینگ دریافت می کردید و خطر بسیار اندک است. علاوه بر این، در حال حاضر از تمام اقدامات امنیتی به درستی استفاده می شود تا هیچ خطری بیماران را تهدید نکند.

تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی خطرناک تر از دیگر تصاویر هستند زیرا به مغز نزدیک تر هستند.

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس که در دندانپزشکی گرفته می شوند فوق العاده متمرکز هستند و تصویر یک منطقه بسیار کوچک از بدن را می گیرند بنابراین شما دوز بسیار پایینی از شعه ایکس را دریافت می کنید، مانند آنچه برای گرفتن عکس از قفسه سینه دریافت می کنید، که به نظر می رسد بخش بزرگتری از بدن را تشکیل می دهد. در حقیقت، برای تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس، در مقایسه با هر نوع تصویر رادیوگرافی دیگری پرتو کمتری دریافت می کنید. گرچه همه رادیوگرافی ها بی خطر تلقی می شوند، اما اگر شما در پی سطح پرتو بی خطر هستید، از نظر فنی، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در حقیقت ارجحیت دارند. علاوه بر این، خطر سرطانی که پرتوها همراه است، بر اساس مجموع قرار گیری شما در معرض پرتو است، نه الزاماً منطقه ای از بدن که روی آن پرتو تابانده می شود.

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس برای کودکان مضر هستند.

تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی هیچ خطری برای کودکان ندارند. با این حال، کودکان کوچکتر از افراد بزرگسال و هنوز در حال رشد هستند، بنابراین مقدار پرتویی که آنها در معرض آن قرار می گیرند باید کمتر از پرتویی باشد که افراد بالغ در معرض آن قرار می گیرند. به همین دلیل است که ما احتیاط های ممکن را در نظر می گیریم، از جمله، استفاده از اشعه هایی که برای کودکان بی خطر هستند، دوز پایین آنها، و تنها استفاده از آنها وقتی ضروری هستند و نه به صورت روتین.

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی

اشعه ایکس تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی برای مادران خطرناک است.

نیازی نیست مادران باردار نگران باشند. پرتویی که برای گرفتن تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی استفاده می شود تنها زمانی که تصویر گرفته می شود وجود دارد و به از طریق شیر دادن به کودک منتقل نمی شود. شما هیچ اشعه ای به کودک خود منتقل نمی کنید و نیاز به احتیاط های بیشتر نیست.