وقتی خوراکی ها و نوشیدنی های نشاسته ای و قندی می خورید و می نوشید، شما تنها خودتان را تغذیه نمی کنید. شما در حال تغذیه باکتری هایی هستید که می توانند موجب پوسیدگی دندان و بروز بیماری لثه داخل دهان شما شوند. پلاک یک لایه فیلم نازک، غیر قابل مشاهده، و چسبناک متشکل از باکتری ها و مواد دیگر است.

این لایه همه سطوح دندان های شما را پوشش می دهد. وقتی قندها و نشاسته های داخل دهان شما با پلاک تماس پیدا می کنند، اسید شکل می گیرد. این اسیدها می توانند دندان های شما را به مدت 20 دقیقه یا حتی بیشتر پس از اتمام صرف غذا مورد حمله قرار دهند. حملات مکرر می توانند موجب تجزیه مینای سطح دندان ها شوند. این منجر به پوسیدگی دندان ها می شود. باکتری موجود در پلاک دندان ها موجب بروز واکنش های التهابی نیز می شود. این اتفاقات می تواند موجب تجزیه لثه ها، استخوان، و دیگر ساختارهای محافظت کننده از دندان های شما می شود.

برخی غذاها و خوراکی ها پوسیدگی را به دندان های شما دعوت می کنند. غذاهای دیگر به مبارزه با تشکیل پلاک های دندانی کمک می کنند. در اینجا به معرفی برخی غذاهایی خواهیم پرداخت که باید از خوردن آنها اجتناب نمایید یا برای حفظ سلامت دهان و دندان های خود باید آنها را بخورید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انکیلوز دندان یا دندان فک جوش

خوراکی های مفید

برخی از غذاهایی که توصیه می شوند عبارتند از:

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان

میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر

انجمن دندانپزشکان آمریکا اعلام کرده است، خوراکی هایی که حاوی فیبر هستند به دندان ها و لثه های شما کمک می کنند تمیز بمانند. علاوه بر این، آنها به جریان بزاق کمک می کنند. پس از مراقبت های بهداشتی خوب دهان، این بهترین دفاع در برابر حفره های دندانی و بیماری لثه است. حدود 20 دقیقه پس از خوردن چیزی که حاوی قند یا نشاسته است، بزاق شما شروع به کاهش تأثیرات اسیدها و آنزیم هایی می کند که دندان های شما را مورد حمله قرار می دهند. بزاق حاوی رگه هایی از کلسیم و فسفات است. بنابراین، مواد معدنی منطقه هایی از دندان ها که مواد معدنی خود را در نتیجه اسیدهای باکتریایی از دست داده اند را احیاء می کند.

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان

پنیر، شیر، ماست ساده، و دیگر فراورده های لبنی

پنیر یکی دیگر از موادی است که بزاق تولید می کند. کلسیم موجود در پنیر، و کلسیم و فسفات موجود در شیر و دیگر فراورده های لبنی کمک می کنند مواد معدنی که در نتیجه خوردن غذاهای دیگر از سطح دندان ها از بین رفته اند به آنها باز گردند. علاوه بر این، آنها به بازسازی مینای دندان ها کمک می کنند.

چای سیاه و سبز

هر دوی این نوع چای ها حاوی پلی فنول ها هستند که با باکتری های موجود در پلاک های دندانی ارتباط برقرار می کنند. این مواد یا باکتری ها را از بین می برند، یا آنها را کنترل می کنند و مانع افزایش آنها می شوند. این مانع رشد باکتری ها یا تولید اسیدی می شود که دندان ها را مورد حمله قرار می دهد. بسته به نوع آبی که برای دم کردن چای استفاده می شود، یک فنجان چای می تواند منبع فلوراید نیز باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پروتز دندان و دندان مصنوعی

آدامس های فاقد قند

این نیز یکی از عوامل عالی تولید کننده بزاق است که ذرات غذا را از روی دندان ها بر می دارد.

غذاهای حاوی فلوراید

آب نوشیدنی حاوی فلوراید، یا هر محصولی که با آب فلورایده درست می کنید، به دندان های شما کمک می کنند. این شامل پودر آبمیوه ها (تا زمانی که حاوی قند نباشند) و سوپ های آماده می شود. غذاهایی که به صورت اقتصادی آماده می شوند، مانند محصولات ماکیان، غذاهای دریایی، و حبوبات، نیز می توانند حاوی فلوراید باشند.

خوراکی های مضر

از این خوراکی ها دور بمانید:

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان

آبنبات ها و شیرینی های چسبناک

اگر شیرینی می خورید، به دنبال شیرینی هایی باشید که به سرعت از داخل دهان پاک می شوند. بنابراین باید از خوردن پاستیل ها، کارامل ها، و خوراکی های حاوی قند تصفیه شده پرهیز نمایید. تأثیرات شکلات برای پیشگیری از حفره های دندانی به طور گسترده تبلیغ شده است (تا میزان زیادی با مطالعاتی که با سرمایه گذاری صنعت آبنبات انجام شده اند). این کاملاً اثبات نشده است. اما انجمن دندانپزشکان آمریکا ابراز داشته است که شکلات با سرعت بیشتری از آبنبات های دیگر از روی دندان ها پاک می شود. شکلات های تلخ (کاکائو 70%) مزایایی هم برای سلامت دارند. برخی مطالعات حاکی از این هستند که شکلات به اندازه خوراکی های قندی بد نیست.

غذاهای نشاسته ای که می توانند به دندان های شما بچسبند

برای نمونه، نان های نرم و چیپس های سیب زمینی می توانند بین دندان ها گیر کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تانگ تراست یا فشار زبان پشت دندان های جلو

نوشیدنی های گاز دار

این نوشیدنی ها منابع اصلی قندهای افزوده بین کودکان و نوجوانان هستند. آنها مملو از قند هستند. و اکثر نوشیدنی های فاقد الکل حاوی اسیدهای فسفریک و سیتریک هستند که مینای دندان ها را تجزیه می کنند و از بین می برند.

موادی که دهان را خشک می کنند.

این مواد شامل الکل و برخی از داروها می شوند. در صورتی که داروها عامل بروز این مشکل باشند، با دندانپزشک خود در مورد دریافت دهانشویه های فلورایده، یا ژل های فلورایده برای مسواک زدن دندان ها صحبت کنید.

برای داشتن دهانی سالم خوراکی های زیر را بخورید.

انجمن دندانپزشکان آمریکا نکات زیر را برای کمک به کاهش خطرات پوسیدگی دندان ها ناشی از غذاهایی که می خورید ارائه داده است:

  • خوراکی های حاوی قند را با وعده های غذایی خود بخورید. این راهکار به کاهش تأثیر تولید اسید و شستن ذرات غذا از داخل دهان کمک می کند.
  • میان وعده های خود را محدود کنید. اگر هوس میان وعده کرده اید، چیزی مقوی انتخاب کنید. می توانید آدامس فاقد قند بجوید تا جریان بزاق افزایش پیدا کند و ذرات غذا و اسیدها شسته شوند.
  • آب بیشتری بنوشید. آب های فلورایده می توانند به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها نیز کمک کنند. اگر آب ها معدنی را انتخاب کنید، برچسب آنها را چک کنید تا حاوی فلوراید باشند.
  • دو مرتبه در طول روز دندان های خود را مسواک بزنید.
  • یک مرتبه در طول روز نخ دندان بکشید.