پوسیدگی دندان می تواند باعث بوی بد دهان شود! بنابراین پاسخ یکی از موارد زیر است:

  • آری، قطعاً!
  • شوخی می کنید؟ مطمئنید؟
  • البته!
  • بوی بد دهان و خیلی مشکلات دیگر.

آیا از بوی بد دهان رنج می برید اما دقیقا نمی دانید علت آن چیست؟ اگر راه حل های معمول را امتحان کرده اید اما بدون تأثیر بوده اند، احتمالاً وقت آن رسیده است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دلایل زیادی برای بوی نامطبوع دهان وجود دارند و دندانپزشک اغلب می تواند به شما کمک کند تا منبع مشکل خود را پیدا کنید. بسیاری از اوقات علت آن به دلیل پوسیدگی دندان است که تشخیص داده نشده است، بنابراین آری، ممکن است حفره های شما باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.

به پوسیدگی به عنوان فاسد شدن فکر کنید! باکتری ها در ناحیه ای ساکن می شوند که پوسیدگی دندان وجود داشته است و بسته به جایی که پوسیدگی در دهان شما قرار دارد، ممکن است قادر نباشید این ناحیه را به خوبی تمیز کنید بنابراین اندازه آن بزرگ تر می شود! اگر به پوسیدگی دندان به عنوان یک فرآیند عفونی فکر کنید که باعث تخریب دندان و باعث ایجاد حفره هایی (سوراخ ها) در دندان می شود که باکتری ها می توانند و در آنجا زندگی کنند، فهم دلیل این امر آسان تر خواهد بود.

حفره ها نتیجه تخریب سطح دندان توسط باکتری های موجود در دهان شما هستند. باکتری ها روی تکه های غذا یا قندهایی که ممکن است پس از خوردن یا نوشیدن در دهان باقی بمانند زندگی می کنند و اسیدهایی را تولید می کنند که سطح دندان ها را از بین می برند. هر چه باکتری ها و اسیدها مدت طولانی تری با دندان های شما تماس داشته باشند، خطر پوسیدگی دندان های شما بیشتر می شود و احتمال ایجاد حفره بیشتر می شود. حفره ها و باکتری های موجود در دهان می توانند باعث شوند که نفس تازه شما به بوی بد دهان تبدیل شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و دندان عقل

با این حال، هنگامی که توسط دندانپزشک شما کشف شد، می توان پوسیدگی دندان را از بین برد، می توان حفره ها را درمان کرد، و بوی دهان دوباره قابل تحمل شود.

 پوسیدگی دندان و بوی بد دهان

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان

پوسیدگی زیر روکش دندان

اغلب پوسیدگی دندان جایی رخ می دهد که تمیز کردن آن (به علت وجود روکش روی آن) برای بیمار دشوار باشد. باکتری ها در لبه همه روکش ها، جایی که روکش به دندان می رسد آویزان هستند. با شروع پوسیدگی، منافذی در ساختار دندان باز می شوند و پوسیدگی ممکن است به زیر روکش نفوذ کند و واقعاً در آنجا گسترش یابد. برای از بین بردن باکتری هایی که در آنجا وجود دارند- حداقل برای مدتی-  شما فقط می توانید لبه های روکش خود را مسواک بزنید، نخ دندان بکشید یا خلال دندان بکشید. شما نمی توانید به نواحی پوسیده دندان در زیر روکش دست یابید، اما باکتری ها و غذا می توانند. این یک دستور العمل برای بوی بد دهان است!

اغلب بیماران چند ماه گهگاه بوی بدی را از داخل دهان خود از قسمت خاصی (جایی که زیر روکش پوسیده شده است) تجربه می کنند. آنها حتی با افزایش تلاش خود برای مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه های ضد باکتریایی نیز موفق به کاهش بو نمی شوند و به همین دلیل به دندانپزشک مراجعه می کنند.

هنگامی که عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته می شود مشخص می شود که زیر روکش پوسیده شده است و با برداشتن روکش می توان فضای خالی حاوی مواد پرکننده ریشه قبلی (درمان ریشه)، پوسیدگی شدید و بدترین بو را مشاهده کرد!

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضا نگهدار یا ریتینر

بوی این دندان ها به اندازه ای بد است که وقتی بیمار علائم خود را توصیف می کند، بوی بد دهان را درک می کنید. حتی اگر بهداشت دهان و دندان هم عالی باشد باز هم به هیچ وجه نمی توان بوی ناشی از این دندان ها را از بین برد. پوسیدگی به قدری گسترده می شود که دندان را نمی توان نجات داد و به کشیدن نیاز دارد.

گاهی اوقات که امکان نجات دندان وجود دارد، بخش اعظم پوسیدگی و رشته های شل مواد پرکننده کانال ریشه تخلیه می شوند و پس از شستشوی زیاد، بو بسیار قابل تحمل تر می شود. پس از آن می توان دوباره دندان را پر کرد و روکش جدیدی روی آن قرار داد.

اغلب، در مواردی که دندانپزشک مجبور می شود دندان را بکشد، اگر بیمار زمانی که برای اولین بار متوجه علائم می شود به دندانپزشک مراجعه کند، شاید امکان نجات دندان او وجود داشته باشد!

 پوسیدگی دندان و بوی بد دهان

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان

جلوگیری از بوی بد دهان ناشی از پوسیدگی دندان

هنگامی که دندان های شما دوباره در حالت مناسب قرار گرفتند، می خواهید از پوسیدگی و بوی بد دهان در آینده جلوگیری کنید. در اینجا چند نکته وجود دارند که دندانپزشکان اغلب آنها را توصیه می کنند:

  • حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید و قبل از خواب از نخ دندان استفاده کنید. این به جلوگیری از انباشته شدن ذرات غذا و پلاک در اطراف دندان ها و لثه ها کمک می کند و باعث کاهش تغذیه باکتری ها می شود.
  • از مسواک برقی استفاده کنید تا ذرات غذا و پلاک بیشتری را از جاهایی پاک کنید که باکتری ها دوست دارند در آنجا رشد کنند. مسواک های برقی همچنین دارای تایمرهایی هستند که به شما کمک می کنند برای مسواک زدن مؤثرتر، مدت بیشتری کنار سینک بمانید.
  • برای از بین بردن باکتری ها، بقایای مواد غذایی و سلول های مرده از روی زبان، از یک زبان پاک کن استفاده کنید. این بویژه یک کمک برای تازه شدن بوی دهان است.
  • اگر از دهانشویه استفاده می کنید، از نمونه فاقد الکل آن استفاده کنید، بخصوص اگر از خشکی دهان رنج می برید. به طور کلی، مسواک زدن نسبت به دهانشویه تأثیر طولانی تری در خوشبو کردن بوی دهان شما دارد.
  • حداقل دو مرتبه در سال پاکسازی و معاینه تخصصی دندان ها را داشته باشید. دندانپزشک شما از ابزارها و تکنیک هایی استفاده می کند که می توانند تمام پلاک ها و ذرات انباشته شده روی دندان های شما را پاک کند، که مسواک شما هرگز نمی تواند به آنها دسترسی پیدا کند. معاینه دندانپزشکی شما به شما کمک می کند تا در مورد نواحی مشکل دار که احتمال پوسیدگی دندان در آنها بیشتر است اطلاعات کسب کنید تا بتوانید روی پیشگیری تمرکز کنید. و دندانپزشک شما قبل از اینکه باکتری ها فرصتی برای آسیب بیشتر به دندان های شما داشته باشند، پرشدگی های موجود را از نظر علائم ترک و شکستگی و تجزیه شدن بررسی می کند.
  • علاوه بر معاینات منظم، تغییر سبک زندگی نیز می تواند بروز پوسیدگی و بوی بد دهان را کاهش دهد.
  • از غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی قندهای فرآوری شده هستند خودداری کنید.
  • بعد از خوردن غذاهای چسبناک مانند کشمش، موز و نان مسواک بزنید.
  • اگر از قرص های نعنایی برای خوشبو شدن بوی دهان استفاده می کنید، انتخاب خود را به نمونه های فاقد قند محدود کنید. مواردی از جمله زایلیتول در واقع می توانند به کاهش بروز پوسیدگی دندان کمک کنند.
 پوسیدگی دندان و بوی بد دهان

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان

اگر فکر می کنید که احتمالاً حفره های شما باعث بوی بد دهان شما شده اند، از همین امروز راه خود را به سوی بوی بهتر دهان و دهانی سالم تر شروع کنید و از دندانپزشک خود وقت ملاقات بگیرید. بوی بد دهان را در مرکز دندانپزشکی درمان کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی