قرار بود یک محافظ دندان شبانه مانع درد دندان هایم شود. پس چرا وقتی صبح که از خواب بیدار می شوم بعد از استفاده از محافظ دندان شبانه دندان هایم درد می کنند؟ فکر می کردم یک محافظ دندان شبانه قرار است مشکلات دندان قروچه ام را برطرف کند، نه اینکه به عوارض جانبی دندان قروچه اضافه کند.

اگر بعد از دریافت محافظ دندان شبانه پرسش ها و جملاتی از این قبیل را در ذهن خود تکرار می کنید، ممکن است برای محافظ دندان شبانه شما مشکلی بوجود آمده باشد. علل احتمالی دندان درد پس از دریافت نایت گارد عبارتند از جابجایی دندان ها یا ناهماهنگی فک، ایجاد درد و سوزش در دندان ها و عضلات فک شما.

قبل از اینکه فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید یا یک محافظ دندان شبانه جدید سفارش دهید، مطمئن شوید که به جای ناراحتی، درد را تجربه می کنید. بسیاری از افرادی که از دندان قروچه رنج می برند، متوجه می شوند که فقط چند هفته طول می کشد تا با محافظ دندان خود عادت کنند، اما این هفته ها ممکن است ناراحت کننده باشند. در این مقاله، با نحوه تشخیص درد از ناراحتی بیشتر آشنا خواهید شد. اگر در نتیجه استفاده از محافظ دندان شبانه خود درد دارید، راه های برطرف کردن آن را نیز مورد بحث قرار خواهیم داد.

درد ناشی از محافظ دندان شبانه

درد ناشی از محافظ دندان شبانه

علل احتمالی درد ناشی از محافظ دندان شبانه

درد مربوط به نایت گارد یا محافظ دندان شبانه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و شایع ترین آنها عدم تناسب است. هنگامی که نایت گارد به درستی قرار می گیرد، باید احساس راحتی و امنیت داشته باشد و سطح اکلوزال (سطح بایت) هر دندان را در فک بالا یا پایین کاملاً بپوشاند. زمانی که این اتفاق نمی افتد، شما یکی از دلایل اصلی درد دندان ناشی از نایت گارد را دارید:

تناسب ضعیف

عدم تناسب محافظ دندان شبانه اغلب می تواند به یکی از دو دلیل زیر باعث ایجاد درد شود:

  • جابجا شدن دندان ها: از آنجا که یک محافظ دندان شبانه سفارشی با استفاده از یک قالب از دندان های شما طراحی شده است، بعید است که تناسبی آنقدر ضعیف داشته باشد که باعث جابجا شدن دندان های شما شود. با این حال، امکان پذیر است. وقتی محافظ دندان شبانه خود را می پوشید، باید احساس خوبی داشته باشید و به صورت امن تناسب داشته باشد. اگر احساس می کنید که برای قرار دادن آن روی دندان های خود باید از اعمال زور استفاده کنید، این می تواند نشانه این باشد که محافظ دندان شبانه شما باعث جابجایی دندان های شما می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیرات منفی دخانیات روی سلامت دهان و دندان ها

محافظ دندان شبانه همچنین می تواند باعث جابجایی دندان های شما شود، اگر به جای آنکه به صورت سفارشی ساخته شده باشد به صورت آماده و بدون نسخه خریداری شده باشد. از آنجا که نایت گاردهای بدون نسخه تک سایز هستند، ممکن است به درستی روی دندان های شما قرار نگیرند و باعث جابجایی آنها شوند. این امر بویژه زمانی رخ می دهد که محافظ دندان شبانه فقط دندان های جلو یا عقب را پوشش می دهد. در این صورت، می تواند باعث ایجاد یک فشار ناهموار در طول فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر شود، که باعث جابجایی دندان های شما خواهد شد.

  • ناهماهنگی فک: نایت گارد یا محافظ دندان شبانه ای که تناسب خوبی ندارد، همچنین می تواند منجر به ایجاد ناهماهنگی در فک شود. باز هم، این احتمال بیشتری دارد که با محافظ دندان شبانه بدون نسخه رخ دهد. در مورد محافظ دندان های شبانه ای که مناسب نیستند بسیار محتاط باشید. یک محافظ دندان شبانه که به خوبی قرار نمی گیرد می تواند باعث شود شما در نحوه نگه داشتن فک خود تغییراتی ایجاد کنید، و این به مرور زمان منجر به ناهماهنگی مفصل فکی- گیجگاهی شما خواهد شد.

یک محافظ دندان شبانه بدون نسخه کم هزینه ترین گزینه است، اما واضح است که احتمال ایجاد درد نیز بیشتر است. این محافظ های دهان به گونه ای طراحی شده اند که برای همه افراد مناسب باشند، اما اگر قوس های دندانی یا دندان های شما با “هنجار” متفاوت باشند، این نوع محافظ دندان شبانه برای شما گزینه خوبی نخواهد بود. برای مثال، ممکن است دندان هایی بزرگ تر از حد معمول ​​داشته باشید یا ممکن است دندان های شما کج باشند. این می تواند باعث شود محافظ دندان شبانه از جای خود خارج شود یا به طرز نامناسبی روی دندان های شما قرار بگیرد.

کمتر احتمال دارد که با یک محافظ دندان شبانه سفارشی تناسب ضعیف اتفاق بیفتد، اما همچنان امکان پذیر است. ممکن است با یک محافظ دندان سفارشی نیز عدم تناسب را تجربه کنید، مثلاً اگر مشکلی پیش آمده باشد، مانند خیلی زود برداشتن کیت قالب گیری. اگر اخیراً کار دندانپزشکی داشته اید یا اگر نایت گارد شما کهنه شده است و شروع به پوسیده شدن کرده است نیز ممکن است با یک محافظ دندان شبانه سفارشی تناسب اندک داشته باشید.

دوره عادت کردن

وقتی شروع به هر شب استفاده از این نایت گارد دندان در دهان خود می کنید، احساس عجیبی خواهید داشت. اگر به سادگی تنها کمی احساس ناخوشایند دارید یا محافظ دندان شما اندکی نامناسب به نظر می رسد، ممکن است به چند هفته زمان نیاز داشته باشید تا به آن عادت کنید.

حتی اندکی درد می تواند طبیعی باشد، تا زمانی که شما به آن عادت می کنید از بین خواهد رفت. به عنوان مثال، بویژه محافظ های شبانه سخت می توانند خیلی سفت روی دندان های شما قرار بگیرند، و اگر شما به این فشار عادت نداشته باشید، ممکن است باعث می شود که در ابتدا در دندان های خود درد زیادی را تجربه کنید. دندان هایی که سوزش دارند هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن دردناک هستند، اما این نباید برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، و بعد از چند روز اول نباید بدتر شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فوریت های دندانپزشکی

با این حال، درد مداوم یا درد حاد، نشانه این هستند که مشکلی پیش آمده است و شما باید یکی از راه حل های زیر را در نظر بگیرید.

درد ناشی از محافظ دندان شبانه

درد ناشی از محافظ دندان شبانه

راه حل هایی برای محافظ دندان شبانه

از آنجا که تناسب ضعیف معمولاً دلیل درد نایت گارد است، اغلب پیدا کردن تناسب بهتر مشکل را حل می کند. مهم نیست که درد نایت گارد خود را چگونه حل می کنید، ابتدا با دندانپزشک خود صحبت کنید تا در مورد علل و راه حل های احتمالی دندان درد خود صحبت کنید.

یک محافظ دندان شبانه سفارشی دریافت کنید (یا محافظ دندان خود را دوباره تنظیم کنید)

افرادی که هنگام استفاده از محافظ دندان شبانه بدون نسخه، درد را تجربه می کنند، اغلب با رفتن به سراغ یک محافظ دندان شبانه مناسب، تسکین می یابند. افرادی که در حال حاضر یک محافظ دندان شبانه مناسب سفارشی دارند اما هنوز درد را تجربه می کنند، ممکن است به قالب گیری جدید و دریافت نایت گارد جدید نیاز داشته باشند. یک نقص کوچک در قالب ها یا ساخت محافظ دندان شبانه می تواند باعث شود ابزار به خوبی قرار نگیرد.

اگر مدتی از محافظ دندان خود استفاده کرده اید، همچنین این امکان وجود دارد که از زمانی که محافظ دندان شبانه خود را دریافت کرده اید، دندان های شما به طور طبیعی جابجا شده باشند یا به دلیل کار دندانپزشکی، آناتومی دهان شما تغییر کرده باشد. در این موارد، تعویض یک محافظ دندان، به میزان قابل توجهی می تواند درد را کاهش دهد.

نوع متفاوتی از محافظ دندان شبانه را امتحان کنید.

صرف نظر از نوع محافظ دندان شبانه ای که دارید، این تنها گزینه شما نیست. انواع مختلف محافظ های دندان شبانه، صرفاً به دلیل آناتومی دهان یا کارهای قبلی دندانپزشکی، ممکن است باعث ایجاد درد شوند. پیدا کردن نوع مناسبی که برای شما مناسب باشد، اغلب می تواند مشکل را حل کند. اگر برای فک بالای خود محافظ دندان دارید، سعی کنید آن را روی دندان های فک پایین خود قرار ندهید دهید، یا برعکس. انواع مختلف محافظ دندان های شبانه عبارتند از:

  • محافظ دندان شبانه نرم.
  • محافظ دندان شبانه لمینت دوگانه (هیبریدی).
  • محافظ دندان شبانه سخت.

گرچه به نظر بسیاری از افراد، محافظ دندان های شبانه نرم راحت ترین نوع هستند، اما همیشه اینطور نیست. هر نوع محافظ دندان شبانه مزایا و معایبی دارد، و ممکن است لازم باشد امتحان کنید تا ببینید کدام یک شما را به نقطه شیرین بین راحتی و محافظت می رساند. هنگامی که با دندانپزشک خود صحبت می کنید، ممکن است متوجه شوید که نایت گارد نرم و یا نازک تر، به بهترین وجه ممکن برای دندان های شما مناسب است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ورزش کردن در طول درمان ارتودنسی

صبر داشته باشید.

گفتن صبر داشته باشید آسان تر از انجام دادن آن است، اما اگر محافظ دندان شبانه شما نسبتاً جدید است، ممکن است تنها چیزی باشد که به آن نیاز دارید. قبل از اینکه تصور کنید محافظ دندان شبانه شما کار نمی کند یا به نوع متفاوتی نیاز دارید، چند هفته به آن فرصت دهید. با عادت کردن دهان شما با محافظ دندان شبانه، ممکن است سوزش یا ناراحتی شما از بین برود. با این حال، اگر درد غیر عادی را تجربه می کنید، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چرا استفاده از محافظ دندان شبانه مهم است؟

اگر از محافظ دندان شبانه خود احساس درد می کنید، هر چقدر هم که ممکن است ناامید شوید، و هر چقدر هم که ممکن است گذاشتن آن در کابینت دارو وسوسه انگیز باشد، اما استفاده از آن بسیار مهم است. دندانپزشک شما احتمالاً به یک دلیل خوب محافظ دندان شبانه را برای شما تجویز کرده است: برای محافظت از شما در برابر اثرات مضر فشار دادن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر. دندان قروچه شما می تواند منجر به درد فک، TMJ، و آسیب های دندانی شود. یک محافظ دندان شبانه در برابر آن آسیب محافظت می کند.

محافظ دندان شبانه ای که به خوبی قرار نمی گیرد، می تواند به اندازه هر شب قرار دادن محافظ دندان شبانه روی پاتختی آسیب رسان باشد. به جای کامل کنار گذاشتن محافظ دندان شبانه خود، با دندانپزشک خود برای یافتن یک راه حل کار کنید.

نتیجه گیری

محافظ دندان شبانه شما به دلایل مختلفی می تواند باعث بروز درد شود، اما اغلب، علت آن به تناسب ضعیف مربوط می شود. برای افرادی که یک محافظ دندان شبانه بدون نسخه دارند، تعویض آن با یک محافظ دندان شبانه مناسب می تواند راه حل مناسبی باشد.

خواه نایت گارد شما فقط باعث ایجاد دندان درد خفیف می شود، یا دندان درد آنقدر شدید است که تحمل استفاده از گارد را ندارید، در مورد سلامت دهان و دندان های خود با یک دندانپزشک صحبت کنید. آنها نسبت به موقعیت شما بینش بیشتری دارند و می توانند بهترین راه حل ها را به شما پیشنهاد کنند. اگر از محافظ دندان شبانه استفاده می کنید و همچنین از سایر شرایط مرتبط مانند آپنه خواب یا GERD رنج می برید، پزشک معالج خود را نیز در جریان بحث های محافظ دندان شبانه خود قرار دهید.

اگر شما و دندانپزشک شما به این فکر می کنید که یک محافظ دندان شبانه مناسب و سفارشی می تواند راه حل خوبی برای شما باشد حتماً آن را سفارش دهید و از بروز مشکلات پیچیده تر در آینده پیشگیری کنید.