در این نوشته می خوانید:

داشتن فاصله یا شکاف بین دندان ها تحت عنوان دیاستم شناخته می شود. دندان های فاصله دار در کودکان کاملاً شایع هستند اما به طور کلی چیزی نیستند که نگران آن باشید زیرا فاصله ها اغلب با رویش دندان های دائمی از بین می روند.

اگر بعد از رویش همه دندان های دائمی، هنوز بین دندان های خود چندین دیاستم یا شکاف دارید، ممکن است بخواهید درمان های مختلف مال اکلوژن را برای بسته شدن دیاستم کشف کنید. یا ممکن است، شما یا برخی از افراد، تصمیم بگیرید که دیاستم خود را حفظ کنید، بخصوص هنگامی که این یک شکاف بین دندان های جلو باشد. در حقیقت در برخی فرهنگ های خاص اعتقاد بر این است که شکاف بین دندان ها ثروت، باروری یا شانس را به همراه دارد.

در اینجا ما همه چیزهایی که باید در مورد شکاف یا فاصله بین دندان ها بدانید را برای شما شرح خواهیم داد، مانند:

  • تعریف یک دیاستم
  • چه چیزی باعث ایجاد دیاستم می شود
  • بستن شکاف بین دندان ها با بریس ها
  • نحوه بستن شکاف بین دندان ها بدون بریس ها
  • پاسخ به برخی از دیگر پرسش های متداول

ما امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند تا بهترین عمل را برای شکاف بین دندان های فرزندتان یا خودتان انجام دهید:

تعریف دیاستم

حال، دیاستم چیست؟ تعریف ساده دیاستم این است، یک فاصله یا شکاف بین دندان ها. وجود این فاصله بین دندان های جلوی بیشتر قابل توجه است، اما شکاف بین دندان ها می تواند در هر نقطه ای از دهان رخ دهد. شکاف در دندان های فک پایین دیاستم مندیبولار نامیده می شود در حالی که شکاف در قسمت دو دندان جلو تحت عنوان میدلاین یا دیاستم میانه نامیده می شود. شکاف یا دیاستم بین دندان های جلو از سایر انواع دیاستم آشکارتر است.

بر اساس این گزارش مجله انجمن دندانپزشکان آمریکا در مورد دیاستم خط میانی فک بالا، بین 6/1 و 4/25 درصد از افراد یک دیاستم عمومی یا خط میانی هستند، که کاملاً یک شکاف است!

شکاف در دندان های شیری بسیار طبیعی است زیرا در این مرحله فک هنوز در حال رشد است و دندان ها در حال تشکیل شدن هستند. کودکان با بزرگ شدن، دندان های شیر خود را از دست می دهند و دندان های دائمی آنها بیرون می آیند، هر گونه فاصله اغلب به طور طبیعی بسته می شود. اگر شکاف هایی باقی مانده باشند، می توانید از یک دندانپزشک مشاوره بگیرید.

افرادی که بین دندان های آنها فاصله وجود دارد، باید از سلامت دهان و دندان های خود مراقبت بیشتری کنند. یک واتر فلاسر می تواند کمک کند، و تمیز کردن فاصله بین دندان ها را آسان تر کند.

چه عواملی باعث ایجاد شکاف بین دندان های جلو می شوند؟

دلایل نسبتاً مختلفی برای بروز دیاستم وجود دارد. علت اصلی شکاف بین دندان ها، عدم تطابق در اندازه فک و اندازه دندان ها است. اگر فک شما خیلی بزرگ باشد، یا دندان های شما خیلی کوچک هستند، آنها به درستی تراز نمی شوند. ژنتیک می تواند اندازه دندان ها و فک شما را تعیین کند، در چنین مواردی دیاستم ارثی است.

دیاستم یا فاصله بین دندان

دیاستم یا فاصله بین دندان

چه زمانی دیاستم باعث بروز نگرانی می شود؟

دیاستم اصطلاحی برای فضای بین دندان ها است، مخصوصاً، اغلب دندان های جلوی فک بالا. برای کودکان، شکاف قابل توجه بین دندان های جلو به طور کلی مضر نیست و معمولاً هنگام بیرون آمدن دندان های دائمی آنها بسته می شود. نوجوانان و بزرگسالان ممکن است به دلایل زیبایی، برای بستن دیاستم اقدام کنند. گزینه های درمانی عبارتند از بستن با ارتودنسی یا درمان ترمیمی برای عریض تر شدن دندان ها، مانند ونیرهای پرسلن.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین تغذیه برای داشتن دندان هایی سالم

یک دیاستم بین دندان های خلفی می تواند به یک تله غذایی تبدیل شود (جایی برای گیر کردن ذرات غذا) و علاوه بر آزار دهنده بودن، می تواند منجر به تحلیل استخوان یا پوسیدگی دندان شود. برخی از فضاها ممکن است در نتیجه از دست رفتن دندان های خلفی بوجود بیایند و باعث شود نیروهای اضافی به دندان های باقیمانده وارد شود. سرانجام، بیماری زمینه ای پریودنتال یک دلیل شایع برای گسترش این فاصله ها است.

با این حال، اغلب یک دیاستم عمدتاً یک مسئله زیبایی است و هر بیمار باید تصمیم بگیرد که آیا این چیزی است که می تواند با آن زندگی کند یا خیر.

شکاف بین دندان های جلو بعلاوه می تواند در نتیجه رشد بافت اضافی در بالای دندان ها ایجاد شود. پوست کوچک بین لب و دندان های بالا فرنوم نامیده می شود و گاهی اوقات می تواند خیلی زیاد رشد کند. اگر بیش از حد رشد کند، می تواند با فشار باعث بوجود آمدن یک دیاستم بین دو دندان جلوی فک بالا شود.

موارد دیگری که باعث بوجود آمدن دیاستم می شوند، به طور کلی رفتار- محور هستند، مانند:

  • مکیدن انگشت شست
  • تانگ تراست
  • بهداشت ضعیف دندان ها که منجر به بروز بیماری لثه می شود.

مکیدن انگشت شست به طور معمول باعث ایجاد یک فاصله در میدلاین می شود، زیرا جایی است که انگشت شست فشار وارد می کند. اگر به دلیل تانگ تراست، زبان هنگام بلع به دندان های فک پایین فشار بیاورد، هر دوی این عادت ها می توانند باعث ایجاد دیاستم در فک پایین شوند، و البته برای جلوگیری از ایجاد مشکلات طولانی مدت، هر دوی آنها را می توان در دوران کودکی اصلاح کرد.

اگر از پریودنتیت (بیماری لثه شدید) رنج می برید، می توانید در نهایت دندان از دست بدهید. این عفونت همچنین می تواند منجر به تحلیل استخوان در فک شما شود که می تواند باعث جابجا شدن دندان ها و ایجاد شکاف بین آنها شود.

دندان لترال میخی شکل چیست؟

گاهی اوقات دندان های پیشین دوم که در کنار دو دندان جلوی مرکزی قرار دارند، به درستی رشد نمی کنند. آنها تحت عنوان دندان های لترال میخی شکل شناخته می شوند، و دندان های نسبتاً کوچکی هستند و شکل تیزی دارند. از آنجا که آنها کوچکتر از آنچه که باید باشند هستند، ممکن است شکاف هایی از هر دو طرف وجود داشته باشد.

روکش ها، ایمپلنت های دندانی و ونیرها، همگی گزینه هایی برای اصلاح دندان های لترال میخی شکل هستند.

نحوه بستن فاصله بین دندان ها

بستن شکاف بین دندان ها به طور معمول یک روند پیچیده نیست، مشروط بر اینکه مورد شما خیلی شدید نباشد. روش های مختلفی برای بستن شکاف بین دندان ها وجود دارد، که می توانید در زیر در مورد آنها بخوانید. دندانپزشک می تواند با شما صحبت کند که کدام روش برای بستن شکاف دندان های شما بهترین است، زیرا هر مورد متفاوت است.

دیاستم یا فاصله بین دندان

دیاستم یا فاصله بین دندان

بستن شکاف در دندان با بریس

بریس ها می توانند برای تنظیم موقعیت دیاستم دندان ها و بستن شکاف های داخل دهان استفاده شوند. فواصل بزرگتر معمولاً به درمان با بریس ها نیاز دارند، در حالی که شکاف های کوچکتر می توانند با روش های دیگر بسته شوند.

قبل از اقدام به استفاده از بریس ها برای بستن فاصله بین دندان های جلو یا فواصل کلی، باید صبر کنید تا تمام دندان های دائمی بیرون بیایند. علت این امر این است که فک کودک می تواند با سرعت متفاوتی نسبت به دندان های او رشد کند، و ترکیبی از دندان های شیری و دندان های دائمی می تواند باعث ایجاد فاصله طبیعی بین دندان ها شود. پس از آنکه همه چیز رشد کرد، اگر هنوز هم مشکلی ادامه داشته باشد، دندانپزشک شما در مورد گزینه های مختلف برای بریس ها، برای شکاف بین دندان ها صحبت خواهد کرد.

اینویزیلاین برای بستن شکاف بین دندان ها

آیا اینویزیلاین شکاف های بین دندان ها را می بندد؟ در بسیاری از موارد، آری!

اگر می خواهید شکاف های بین دندان ها را بدون بریس های فلزی ببندید، بریس های نامرئی مانند اینویزیلاین برای بستن شکاف ها می توانند انتخاب خوبی باشند. بر خلاف بریس های معمولی برای بستن شکاف بین دندان ها، متوجه این الاینرهای شفاف شدن بسیار دشوار است، اما آنها هنوز هم یک درمان مؤثر برای موارد خفیف و متوسط​​ فاصله بین دندان ها هستند. آنها همچنین راحتی بیشتر قابل جابجایی بودن را دارند.

چگونه می توان بدون بریس ها از شر شکاف بین دندان ها خلاص شد؟

بریس ها و الاینرها تنها راه برای پر کردن شکاف بین دندان ها نیستند. اگر می خواهید بدون استفاده از تکنیک های دیگر، شکاف های بین دندان ها را ببندید، دو گزینه دیگر ونیرها و کامپوزیت باندینگ هستند. آنها برای بستن تنها یک یا دو شکاف، بهترین راهکار هستند؛ اگر بین چندین دندان شما فاصله بیش از حد وجود داشته باشد، ممکن است بریس ها گزینه بهتری باشند. علاوه بر این- ممکن است برای بستن فاصله بین دندان های جلوی خود به بریس ها نیاز داشته باشید، اما برای دندان های نزدیک به دندان های مولر خود در قسمت پشتی دهان، برای ایجاد فضای بیشتر برای حرکت دندان ها از اسپیسر یا فضا دهنده استفاده می شود!

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضا ساز یا جدا کننده؛ گام نخست درمان ارتودنسی

دندانپزشک شما بحث خواهد کرد که کدام روش درمانی برای شما مناسب ترین است، اما در اینجا ما جوانب مثبت و منفی هر گزینه را برای بستن شکاف بین دندان ها، بدون بریس ها، مرور خواهیم کرد تا در درک گزینه هایی که دارید به شما کمک کنیم.

دیاستم یا فاصله بین دندان

دیاستم یا فاصله بین دندان

ونیرهای پرسلن

ونیرهای پرسلن یک پوشش نازک هستند که روی دندان های طبیعی شما را پوشش می دهند تا شکل و یا رنگ دندان ها را تغییر دهند. برطرف کردن یک دیاستم کوچک با ونیرها نسبتاً ساده است، اما این درمان فقط برای افراد بزرگسال مناسب است.

هنگام پر کردن شکاف بین دندان ها با استفاده از ونیرها، دندانپزشک به سادگی ونیرها را کمی عریض تر از دندان های اصلی می سازد. وقتی تعبیه می شوند، آنها درست در نقطه میدلاین در وسط با یکدیگر تماس پیدا می کنند و شکاف را پنهان می کنند.

ونیرهای پرسلن معمولاً به دو مرتبه مراجعه به دندانپزشک نیاز دارند؛ یکی برای آماده سازی دندان ها و اندازه گیری برای ونیرها، و دیگری برای قرار دادن آنها پس از ساخت در لابراتوار.

ونیرها می توانند کمک کنند شکاف های کوچک بین دندان ها به طور طبیعی پوشانده شوند، اما اگر برای شکاف های بزرگ بین دندان ها استفاده شوند، ممکن است نتایج آنها چندان خوب به نظر نرسند. شما نمی خواهید اینطور به نظر برسد که دندان های جلوی شما خیلی بزرگ هستند! دندانپزشکان به خوبی می توانند قضاوت کنند که آیا نتیجه کار طبیعی به نظر می رسد یا خیر؛ آنها هر روز به لبخندهای مختلف نگاه می کنند، بنابراین، روی هم رفته، باید به نظر دندانپزشک خود در مورد بهترین گزینه برای خود اعتماد کنید.

بستن دیاستم با کامپوزیت باندینگ

در باندینگ دیاستم، یک ماده کامپوزیت به طور مستقیم روی دندان ها اعمال می شود- بدون نیاز به هیچ کاری در لابراتوار. دندانپزشک کامپوزیت را قرار می دهد و شکل می دهد تا ظاهری مطلوب به دندان ها ببخشد. در صورت پر کردن شکاف بین دندان ها، از کامپوزیت برای اندکی عریض کردن دندان ها برای بستن دیاستم استفاده می شود.

از مواد کامپوزیتی می توان برای پوشاندن کامل دندان های اصلی استفاده کرد، در این صورت کامپوزیت ونیر نامیده می شود. همچنین این یک درمان متداول برای دندان های لب پر شده است.

مقایسه بستن دیاستم با ونیرها و باندینگ

جدول زیر دو گزینه اصلی برای درمان یک دیاستا بدون بریس ، از جمله هزینه ها را خلاصه می کند:

  ونیر پرسلن کامپوزیت باندینگ
چه چیزی را درگیر می کند؟ یک پوشش پرسلن روی دندان ها اعمال می شود، که اندکی عریض تر از دندان هایی است که قرار است شکاف بین آنها پر شود. یک ماده کامپوزیتی به طور مستقیم به دندان ها اضافه می شود تا آنها را بسازد، و اندازه دندان ها را برای پر کردن شکاف افزایش می دهد.
چقدر طول می کشد؟ 2 مراجعه- یک جلسه برای مشاوره و 1 تا 3 جلسه دیگر برای جایگذاری می تواند در یک جلسه انجام شود
هزینه آن چقدر است؟ 500 دلار تا 2500 دلار برای هر دندان 250 دلار 1200 دلار برای هر دندان
مزایا با دوام و سخت سریع و کم هزینه
معایب مقداری از دندان های سالم باید تراشیده شوند، دو مراجعه به دندانپزشک نیاز است، فقط برای شکاف های کوچک کار می کند نیاز به جرمگیری دارد- باندینگ تا 5 سال دوام دارد، فقط برای شکاف های کوچک کار می کند.

هزینه بسته شدن دیاستم چقدر است؟

بعید است پر کردن شکاف بین دندان ها یک مورد اورژانسی دندانپزشکی در نظر گرفته شود، بنابراین بیمه های دولتی معمولاً هزینه های بستن دیاستم را پوشش نمی دهد. گرچه ممکن است بیمه های خصوصی آن را پرداخت کنند.

کودکان و بزرگسالان با موارد شدید فاصله بین دندان ها، شاید در نتیجه هیپودنشیا یا فقدان مادرزادی دندان ها، ممکن است واجد شرایط برای استفاده از بریس ها و سپس پروتزهای مصنوعی دندانی یا بریج های دندانی برای پر کردن شکاف ها باشند. بسته به نوع بریس های مورد استفاده، درمان دیاستم دندان ها با بریس بین 2000 تا 13000 دلار هزینه دارد.

نتیجه گیری

یک دیاستم یا شکاف بین دندان ها، به طور کلی به خودی خود یک نگرانی پزشکی نیست. اما، می تواند دلایل زمینه ای وجود داشته باشند که بین دندان های جلو یا بین دندان های دیگر شما شکاف وجود داشته باشد، بنابراین بهتر است برای ارزیابی صحیح تر به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

بستن شکاف ها به طور منطقی ساده است و بریس های سنتی همیشه لازم نیستند. افرادی که بین دندان های جلوی خود شکاف دارند، بویژه، می توانند با بریس های الاینر متحرک نتایج خوبی کسب کنند.

دیاستم یا فاصله بین دندان

دیاستم یا فاصله بین دندان

متداول

آیا بریس ها شکاف های بین دندان ها را می بندند؟

آری. بویژه اگر دیاستم شما شدیدتر باشد، بریس ها برای بستن شکاف بین دندان ها ممکن است تنها گزینه در دسترس شما باشند. برای موارد جزئی تر گزینه های دیگری نیز وجود دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزار فانکشنال ارتودنسی – بخش دوم

در مورد فضای بین دندان های جلو چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر بین دندان های جلوی خود فاصله دارید، می توانید از درمان ارتودنسی برای بستن شکاف بین دندان های جلو استفاده کنید. از آنجا که این ممکن است یک اصلاح جزئی باشد، می توانید از اینویزیلاین برای بستن شکاف ها استفاده کنید. در این حالت، ممکن است بتوانید با الاینرهای شفاف شکاف بین دندان ها را ببندید.

آیا ریتینر می تواند به بستن شکاف بین دندان ها کمک کند؟

نگهدارنده یا ریتینر دندان ها در حرکاتی که می توانند انجام دهند محدود هستند و نتایج سریع ارائه نمی دهند. روند عادی فرایند می تواند شامل استفاده از بریس های ثابت یا متحرک باشد. آنها دیاستم را اصلاح می کنند و سپس از یک ریتینر یا نگهدارنده را برای حفظ دندان ها در محل جدید خود استفاده می شود.

بریس های متحرک احتمالاً نزدیک ترین گزینه به ریتینرها هستند، زیرا مانند بریس های سنتی به دندان های شما چسبانده نمی شوند. آنها همچنین به مراتب کمتر از یک نگهدارنده سیم فلزی جلب توجه می کنند.

شکاف بین دندان ها را چگونه می توان به طور طبیعی اصلاح کرد؟

این واقعاً به این بستگی دارد که منظور شما از طبیعی چیست. گرچه ممکن است بریس ها، ونیرها و باندینگ طبیعی تلقی نشوند، اما بی خطر و مؤثر هستند و نتایجی با ظاهر طبیعی بوجود می آورند. اما اگر منظور شما این است که شکاف بین دندان ها را چگونه می توانید در منزل، بدون کمک متخصص ببندید، واقعاً هیچ راه ایمنی وجود ندارد.

یک روش برای بستن شکاف بین دندان ها، استفاده از بندهای الاستیک است که با کشیدن دندان ها به سمت یکدیگر عمل می کند. انجمن ارتودنتیست های آمریکا در سال 2017 از این روش خبر داد و گفت که این روش می تواند خطرناک باشد و باعث بروز خسارتی بیشتر از تلاش برای رفع آن شود.

اگر نگران ظاهر لبخند خود هستید، دندانپزشک شما قادر خواهد بود در مورد تمام گزینه هایی که دارید با شما صحبت کند تا شکاف های موجود بین دندان های شما را ببندد.

آیا شکاف بین دندان های کودک طبیعی است؟

به عبارت ساده، آری، شکاف بین دندان های شیری طبیعی است. در این سن، فک هنوز در حال توسعه است و ممکن است سریع تر از رشد دندان ها پیشرفت کند. همچنین طبیعی است که با اولین دندان های دائمی شکاف وجود داشته باشد.

اگر بعد از متوقف شدن رشد فک ها و رویش تمام دندان های فرزند شما هنوز هم شکافی وجود داشته باشد، و او بخواهد دیاستم را برطرف کنند، پس یک دندانپزشک می تواند توصیه کند که کدام روش بهتر عمل می کند.

در بیشتر موارد، اگر کودک شما شکاف هایی بین دندان های خود داشته باشد، نیاز نیست نگران باشید. این بسیار شایع است و ممکن است هنگام رویش دندان های دائمی آنها، خود به خود برطرف شود.

اگر بعد از برداشتن بریس ها بین دندان ها شکاف هایی وجود داشته باشد، چکار باید کرد؟

بریس ها برای اصلاح موقعیت دندان های شما طراحی شده اند و لبخندی بی نقص به شما می دهند. اگر از نتایج معالجه خود راضی نیستید، با دندانپزشکی که شما را درمان کرده است صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که بعد از معالجه خود، نگهدارنده های خود را طبق دستورالعمل استفاده می کنید؛ این کار به اطمینان از ماندن دندان های شما در وضعیت صحیح کمک می کند.

دیاستم یا فاصله بین دندان

دیاستم یا فاصله بین دندان

آیا نخ دندان در دندان ها شکاف ایجاد می کند؟

هیچ دلیلی وجود ندارد که نخ دندان کشیدن معمولی باعث ایجاد شکاف بین دندان های شما شود. این امکان وجود دارد که هنگام نخ دندان کشیدن بین دندان های خود، لثه های خود را بگیرید. این می تواند باعث شود آنها شروع به تحلیل رفتن کنند.

اگر نگران لثه یا شکاف های بین دندان های خود هستید، بررسی کنید که همه چیز از نظر دندانپزشک شما خوب باشد، این می تواند نشانه بیماری لثه باشد.

چگونه می توان شکاف های کوچک بین دندان ها را برطرف کرد؟

اگر دیاستم شدید ندارید اما از ظاهر لبخند خود ناراضی هستید، ممکن است بتوانید برای مخفی کردن شکاف ها از ونیرها استفاده کنید، گرچه آنها در حقیقت مشکل را برطرف نمی کنند.

چه مدت طول می کشد تا اینویزیلاین شکاف را ببندد؟

اگر شکاف بین دندان های شما نسبتاً کوچک باشد، اینویزیلاین می تواند شش ماه طول بکشد. اگر شکاف در دندان های شما بسیار بزرگ باشد، یا شما مشکلات مال اکلوژن دیگری داشته باشید که باید برطرف شوند، درمان اینویزیلاین شما می تواند از 12 تا 18 ماه طول بکشد.