ری مینرالیزیشن دندان فرآیندی برای غنی سازی دندان ها با مواد معدنی به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان است.

پوسیدگی های دندانی که معمولاً تحت عنوان کرم خوردگی دندان شناخته می شوند، اکنون با یک رویکرد پیشرفته تر و محافظه کارانه تر مدیریت می شوند که هدف آن پیشگیری، معکوس کردن و ترمیم آسیب به مواد معدنی دندان است.

توانایی پیشگیری از ضعیف شدن مینای دندان و معکوس کردن شروع پوسیدگی دندان به منظور رفع نیاز به پر کردن های جدید با بسیاری از درمان های مدرن دندانپزشکی با استفاده از فناوری های معدنی سازی مجدد دندان امکان پذیر است. هدف درمان های معدنی سازی مجدد این است که مواد معدنی که اسیدها باعث از بی رفتن آنها از سطوح دندانی شده اند باز گردانده شوند، تا از ضعیف شدن دندان ها و ایجاد پوسیدگی ها (حفره های روی دندان ها) جلوگیری شود.

با این حال، محدودیتی وجود دارد. درمان هایی که در مطب دندانپزشکی انجام می شوند نمی توانند به طور کامل چیزی را جبران کنند که در منزل، به طور منظم با توجه به خود مراقبتی و پیشگیری، انجام نمی شود.

چه چیزی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

اغلب فراموش می شود که پوسیدگی دندان در واقع یک عفونت است. این یک بیماری چند عاملی است که شامل تعامل انواع خاصی از باکتری های دهانی، رژیم غذایی، مقاومت فردی (ترکیب بزاق، کیفیت ساختار دندان)، دندان و زمان است.

حفره دهان محل زندگی میکروارگانیسم های مفید و مضر است. برخی از میکرو ارگانیسم ها قند داخل دهان را متابولیزه می کنند و اسیدی را به عنوان محصول جانبی عملکرد خود آزاد می کنند، که می تواند از طریق از دست دادن یون های کلسیم و فسفات از سطح مینای دندان ها به ساختار آنها آسیب وارد کند. این فرآیند تحت عنوان دمینرالیزیشن شناخته می شود و علت اصلی ایجاد حفره های دندانی است.

ضعیف شدن سطوح دندان ها یا دمینرالیزه شدن می تواند در زیر توده های راکد پلاک دندانی حاوی باکتری اسید زا (استرپتوکوک موتانس Mutans Streptococci و لاکتوباسیل Lactobacilli) رخ دهد.

نقش بزاق

بزاق اسیدهای مضر را خنثی می کند و یون های کلسیم و فسفات را برای معدنی سازی مجدد دندان ها تأمین می کند. گردش مداوم بزاق از انباشته شدن ذرات جلوگیری می کند و باکتری های تولید کننده اسید را از بین می برد. حذف باکتری باعث جذب کلسیم روی سطح دندان می شود. از این رو، یک منبع غنی از بزاق در افزایش فرآیند معدنی سازی مجدد حیاتی است.

برای آنکه دمینرالیزه شدن دندان اتفاق بیفتد، هم باکتری های تولید کننده اسید و هم قند باید به طور همزمان وجود داشته باشند. اگر این شرایط به طور مکرر، طی مدت زمان طولانی وجود داشته باشند، و با مواد معدنی موجود در بزاق (بویژه در دهان خشک) به اندازه کافی در برابر آنها مقاومت نشود، مصرف مکرر قند و تولید همزمان اسید توسط باکتری های دهان، pH بزاق را پایین (اسیدی تر) نگه می دارد و باعث ایجاد دمینرالیزیشن می شود، و مواد معدنی دندان شما را به تدریج تا سطوح عمیق تر حل می کند و منجر به بروز پوسیدگی می شود. بزاق، فلوراید، فاکتورهای غذایی و باکتری های پروبیوتیک در پیشگیری از دمینرالیزاسیون نقش دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر هورمون ها روی سلامت دهان و دندان ها

زمانی که میزان تولید باکتری از سرعتی که بزاق باکتری های مضر را حذف می کند بیشتر شود، دمینرالیزیشن اتفاق می افتد. در صورت کم آبی، تولید بزاق کاهش می یابد زیرا دهان خشک می شود و غدد بزاقی کمتر فعال می شوند. از این رو، کم آبی فرآیند معدنی سازی مجدد را کند می کند.

از بین بردن مواد معدنی در مقایسه با معدنی سازی مجدد

این پویایی پیوسته، شبیه به “طناب کشی” وجود دارد که بین تأثیر دمینرالیزیشن (آسیب پاتولوژیک) و تأثیر معدنی سازی مجدد (ترمیم درمانی) روی دندان ها در حضور بزاق رخ می دهد.

چنانچه محیط دهان برای ساعت ها اسیدی باشد، دمینرالیزیشن باعث حل شدن یا از بین رفتن مواد معدنی دندان خواهد شد. اگر شرایط برای مدت زمان طولانی تری خنثی و کمتر اسیدی باشد، معدنی سازی مجدد تلاش خواهد کرد تا با باز گرداندن کلسیم، فسفات و مواد معدنی هیدروکسیل موجود در بزاق، به دندان ها، آسیب را ترمیم یا معکوس کند.

طی یک بازه زمانی، به نقطه ای می رسد که اثر تجمعی دوره های بیشتر دمینرالیزیشن از قابلیت های دهان برای معدنی سازی مجدد پیشی می گیرد و منجر به تشکیل یک حفره می شود، که بازگشت پذیر نیست، و باید با پر کردن دندان درمان شود. اگر آسیب فراتر از این نقطه نرفته باشد، ممکن است ماده معدنی از دست رفته در طول زمان جایگزین شود و از ایجاد حفره جلوگیری شود.

با کاهش اسیدیته محیط دهان، می توانیم به بهبود شرایطی کمک کنیم که دوره های بیشتر معدنی سازی مجدد را در طولانی مدت به همراه داشته باشند و از دندان ها برای اجتناب از نیاز به پر کردن محافظت کنیم.

 معدنی سازی مجدد دندان

معدنی سازی مجدد دندان

برنامه پیشگیری از پوسیدگی مناسب با درمان های معدنی سازی مجدد

دندانپزشک شما می تواند یک برنامه پیشگیری از پوسیدگی مخصوص نیازهای شما ایجاد کند. پس از ارزیابی بالینی و رادیوگرافیک کامل برای تشخیص اولیه، ارزیابی کیفیت ساختار دندان شما، سابقه پوسیدگی گذشته و سوابق فعلی پزشکی، آزمایش بزاق و ارزیابی رژیم غذایی، می توان یک طرح درمان جامع برای مدیریت هر گونه پوسیدگی موجود دندان توصیه کرد و به ریسک فاکتورهای پوسیدگی برای پیشگیری از بروز مشکلات مداوم پرداخت.

هدف این نوع طرح درمان کاهش اسیدیته بزاق شما و ارتقاء معدنی سازی مجدد دندان ها است. این درمان شامل بازیابی پوسیدگی فعال (حذف باکتری های تولید کننده اسید از داخل ضایعات پوسیده و بازسازی ساختار آسیب دیده دندان)، آموزش تکنیک ها و روتین های اثربخش بهداشت دهان و دندان، همراه با استراتژی ها و اهداف غذایی مناسب است. سپس ممکن است درمان های موضعی ری مینرالیزیشن (معدنی سازی مجدد) پیشرفته برای کمک به حمایت از یک محیط دهانی تجدید شده تجویز شوند که سلامت و استحکام دندان ها را افزایش می دهد، هم برای افراد خوب و هم برای بیمارانی که به دلیل کاهش جریان بزاق، از نظر پزشکی در معرض خطر قرار دارند (مانند افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند یا تحت درمان های سرطان قرار می گیرند).

 معدنی سازی مجدد دندان

معدنی سازی مجدد دندان

درمان های معدنی سازی مجدد دندان

در کنار مراقبت های حرفه ای دندانی، هشت ماده/ عامل اصلی برای ارتقاء معدنی سازی مجدد دندان ها ارزشمند هستند:

  • بزاق: هم کیفیت و هم کمیت بزاق مهم است (و ممکن است هیدراتاسیون مکمل خوبی برای آن باشد، فعالیت هایی که جریان بزاق را تحریک می کنند یا جایگزین های بزاق در بیماران مبتلا به مشکلات خشکی دهان می شود).
  • فلوراید: قابل توجه ترین و ثابت شده ترین کمک حرفه دندانپزشکی در طول زمان برای پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان دارد. فلوراید نقش مهمی در جلوگیری از دمینرالیزیشن و حمایت از معدنی سازی مجدد دندان ها دارد. هنگامی که فلوراید روی دندان ها اعمال می شود، مقداری از کلسیم موجود در هیدروکسی آپاتیت موجود در مینای دندان ها را جایگزین می کند. این تغییر هم به معدنی شدن مجدد با فسفات بزاق کمک می کند و هم هیدروکسی آپاتیت را در برابر آسیب اسیدهای موجود در دهان مقاوم تر می کند. در اشکال و غلظت های مختلف، از خمیر دندان گرفته تا وارنیش های موضعی ژل های خوراکی یا دهانشویه ها و البته خمیر دندان ها (همگی به طور حرفه ای تجویز می شوند) موجود است.
  • کنترل پلاک: کمک ها، تکنیک ها و پروتکل های تمیز کردن دندان ها مخصوص هر فرد، می توانند به طور قابل توجهی حذف پلاک را در منزل بهبود بخشند و از رسوب پلاک جلوگیری کنند.
  • کنترل رژیم غذایی: کاهش دفعات قرار گرفتن در معرض قند و اسید در رژیم غذایی.
  • CCP-ACP/Recaldent: یک ماده شکننده در فناوری معدنی سازی مجدد دندان است، این یک مشتق از پروتئین شیر به نام کازئین فسفو- پپتید- فسفات کلسیم آمورف است، که به اختصار CPP-ACP نامیده می شود، که حاوی کلسیم و مواد معدنی فسفاتی است که در دندان ها یافت می شوند.
  • فسفات کلسیم آمورف: این ماده معدنی سازی مجدد مینای دندان را تحریک می کند و در برخی از خمیر دندان ها و همچنین در نوعی وارنیش دندان که به صورت حرفه ای اعمال می شود یافت می شود.
  • تری کلسیم فسفات: f-TCP نوعی ماده معدنی حاوی کلسیم، فسفات و فلوراید است که برای معدنی سازی مجدد مینای دندان بسیار مؤثر است. این ماده در وارنیش های حرفه ای، سیلانت ها و برخی خمیر دندان ها موجود است.
  • زایلیتول: یک ماده جایگزین قند است که مانع تولید اسید توسط باکتری های دهانی می شود و معدنی سازی مجدد دندان ها را افزایش می دهد. این ماده در محصولات مختلفی از جمله آدامس ها، قرص های زیر زبانی و خمیر دندان ها یافت می شود (مناسب ترین راهکار برای افرادی که به پروتئین شیر حساسیت دارند و نمی توانند از کرم های دندان حاوی کلسیم گرفته شده از شیر استفاده کنند)؛
  • نووامین NovaMin: یک فسفیلیکات سدیم کلسیم و ماده فعال در پودر پروفی درمانی سیلک Sylc و خمیر دندان سنسوداین Sensodyne است. این ماده با ایجاد یک لایه معدنی با آب یا بزاق، به مسدود کردن توبول های عاجی کمک می کند تا حساسیت بیش از حد عاجی را کاهش دهد.
  • زمان: روند از بین رفتن مواد معدنی/ معدن سازی مجدد یک فرآیند کند است. این امر با توجه به از بین رفتن مواد معدنی خوش شانس است، زیرا مدت زیادی طول می کشد تا آسیب ناشی از اسید رخ دهد. با این حال، برعکس، همچنین به این معنا است که برای ترمیم آسیب به مدت زمان مشابهی برای معدنی سازی مجدد نیاز است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پروتز دندان و دندان مصنوعی

دندانپزشک شما در مطب خود، می تواند ترکیبی مؤثر از درمان های معدنی سازی مجدد دندان را متناسب با نیازهای فردی شما ارائه دهد.

 معدنی سازی مجدد دندان

معدنی سازی مجدد دندان

مزایای معدنی سازی مجدد دندان

درمان های معدنی سازی مجدد ممکن است برای شما مفید باشند اگر موارد زیر را داشته باشید:

  • نواحی دمینرالیزیشن دندان- مانند ضایعات لکه های سفید رنگ؛
  • پوسیدگی دندان؛
  • فرسایش دندان و رفلاکس معده؛
  • خشکی دهان (زروستومیا)- ناشی از دلایل مختلف- شرایط پزشکی، داروها، درمان های پزشکی یا سن بالاتر؛
  • دندان های حساس؛
  • درمان ارتودنسی- برای پیشگیری از ضعیف شدن مینای دندان و ایجاد ضایعات لکه سفید؛
  • هیپومینرالیزیشن دندان های پیشین- مولر (MH)- یک کمبود رشدی در محتوای مواد معدنی مینای دندان است که معمولاً دندان های پیشین مرکزی دائمی و دندان های مولر اول را تحت تأثیر قرار می دهد. مینای هیپومینرالیزه شده دارای ضخامت طبیعی است اما از نظر محتوای مواد معدنی / استحکام غیر طبیعی است، و بنابراین به محض بیرون آمدن دندان هایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند به داخل دهان (در حدود 6 سالگی) مستعد تخریب سریع هستند، و در معرض نیروهای جویدن و اسیدهای مواد غذایی قرار می گیرند؛
  • فلوئوروزیس دندانی- لکه های سفید و قهوه ای در مینای دندان که ناشی از هضم بیش از حد فلوراید در طول مدت تشکیل دندان است؛
  • هیپوپلازی مینای دندان- نوعی کمبود ضخامت مینای دندان است. مینای هیپوپلاستیک به طور معمول معدنی می شود، اما در نقاط خاصی به طور غیر طبیعی نازک است و به نظر می رسد حفره دار و شیاردار باشد.
  • آملوژنزیس ایمپرفکتا (AL)- یک نقص رشدی نادر و ارثی است که همه دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این وضعیت ناشی از عملکرد نادرست پروتئین های درون مینای دندان است. AL بسته به اینکه کدام ژن بیان شده است، انواع مختلفی دارد. دندان هایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند دارای رنگ غیر طبیعی (زرد، قهوه ای یا خاکستری) هستند، خطر پوسیدگی دندانی بالاتری دارند، بیش از حد حساس هستند و بیشتر مستعد فرسایش هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نوشابه چه تأثیری روی دندان های من دارد؟

در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر نیز درمان معدنی سازی مجدد ممکن است برای شما نیز مفید باشد:

  • از نظر پزشکی مشکل دارید- با درمان های سرطانی معلق (قبل، حین و بعد از شیمی درمانی یا پرتودرمانی)، یا به HIV/ AIDS مبتلا هستید؛
  • باردار هستید- تهوع صبحگاهی را همراه با استفراغ مکرر و یا بیش از حد (Hyperemesis Gravidarum) تجربه می کنید؛
  • ابتلا به اختلالات خوردن- که ممکن است شامل دوره های مکرر پاکسازی باشد، همانطور که اغلب با بی اشتهایی یا پرخوری عصبی همراه است؛
  • متاثر از خطرات شغلی (رژیمی)- کار به عنوان شراب ساز، تست کننده مزه شراب، مسئول ارائه شراب، سرآشپز یا نانوا.
  • انجام درمان های میکرو ابریژن؛
  • سفید کردن دندان ها؛
  • می خواهید به طور مطلوب از دندان های خود محافظت کنید و آنها را قوی نگه دارید.
 معدنی سازی مجدد دندان

معدنی سازی مجدد دندان

گام های کلیدی برای افزایش فرآیند معدنی سازی مجدد

از بین رفتن مواد معدنی و معدنی سازی مجدد فرآیندهایی هستند که به طور طبیعی رخ می دهند. با این حال، یک محیط دهانی سالم، رمینرالیزیشن را نسبت به دمینرالیزیشن افزایش می کند.

  • دو مرتبه مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان می تواند رشد باکتری ها را کاهش دهد و در نتیجه حضور اسیدهای مضر را کاهش دهد.
  • از مصرف زیاد قندها، غذاها و نوشیدنی های شیرین باید خودداری کرد، زیرا وجود شکر باعث افزایش تولید اسید توسط باکتری ها می شود.
  • مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند سبزیجات دارای برگ سبز، پنیر، ماهی و تخم مرغ باعث افزایش مواد معدنی می شود.
  • معاینه منظم دندانپزشکی به شناسایی و درمان زود هنگام دمنرالیزیشن کمک می کند. تشخیص زود هنگام و درمان دمینرالیزیشن به بیماران کمک می کند تا عوارض دندانی ناشی از پوسیدگی (حفره) را به حداقل برسانند.
  • دمینرالیزیشن را می توان با استفاده از وارنیش فلوراید روی سطوح دندان ها به منظور ارتقاء معدنی سازی مجدد درمان کرد.