برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها، باید سلامت عمومی خود را حفظ کنید. به این معنی که باید غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم شما باشند.

اگرچه، سلامت عمومی با سلامت دهان و دندان ارتباط مستقیم دارد، و بنابراین تمام غذاهای سالم به محافظت از دندان ها و لثه ها کمک خواهند کرد، اما برخی ویتامین ها و مواد معدنی خاص بویژه برای سلامتی لثه ها و دندان ها بسیار مهم هستند.

در زیر، به معرفی پنج ویتامین و مواد معدنی می پردازیم که برای دندان ها و لثه های سالم بهترین هستند، و اینکه چه غذاهای حاوی این ویتامین ها و مواد معدنی هستند، و چه زمانی باید آنها را به شکل مکمل مصرف کنید.

البته، قبل از مصرف مکمل ها آنها را با یک پزشک متخصص حرفه ای چک کنید، زیرا برخی از آنها اگر در دوزهای بالا مصرف شوند می توانند خطرناک باشند.

کلسیم

همانطور که اکثر افراد شنیده اند، بدن وقتی در حال رشد است، کلسیم به ساخت استخوان های محکم کمک می کند و برای بدن حمایت ساختاری فراهم می آورد. این شامل دندان ها و استخوان فک شما است. کلسیم به تقویت دندان ها و استخوان فک شما کمک می کند، همچنین برای کمک به جلوگیری از بیماری لثه کار می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوامل ژنتیکی چگونه باعث بروز مشکلات ارتودنتیک می شوند؟

خوراکی های حاوی کلسیم

شما می توانید کلسیم خود را از محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست دریافت کنید. شما همچنین کلسیم را با خوردن ماهی های دارای استخوان، مانند ساردین دریافت خواهید کرد. با این حال، کلسیم در لوبیا، سبزیجات دارای برگ سبز مانند کلم، بامیه و اسفناج، و غذاهای غنی شده نیز یافت می شود.

زمان مناسب برای مصرف کلسیم

اگر کلسیم را به عنوان مکمل دریافت می کنید، باید آن را با غذا مصرف کنید تا در هنگام خوردن غذا این امکان را برای اسید معده فراهم کنید تا در جذب کلسیم به بدن کمک کند. شما همچنین باید کلسیم را در دوزهای کوچکتر، معمولاً کمتر از 600 میلی گرم در هر بار مصرف کنید تا امکان جذب درست آن را برای بدن فراهم آورید.

تاثیر ویتامین برای سلامت دندان و لثه

تاثیر ویتامین برای سلامت دندان و لثه

ویتامین D

ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم و فسفر موجود در غذاها را جذب کند. بدون آن، دندان های شما بسیار مستعد پوسیدگی و شکستن هستند، زیرا ممکن است مواد مغذی دیگر را به درستی جذب نکنید.

خوراکی های حاوی ویتامین D

شما می توانید ویتامین D را در غذاهایی مانند شیر، زرده تخم مرغ، ماهی های چرب مانند ماهی خال مخالی، ماهی تن و ماهی قزل آلا، پنیر و غذاهای غنی شده پیدا کنید. با هر روز صرف یک مدت زمان کوتاه در نور خورشید نیز می توانید به بدن خود کمک کنید ویتامین D خود را تولید کند.

زمان مناسب برای مصرف ویتامین D

با گنجاندن ویتامین D در کنار غذاهای چرب مانند آووکادو یا آجیل جذب آن را افزایش خواهید داد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند ویتامین ها را صبح مصرف کنند تا به راحتی آن را در روتین روزانه خود اضافه کنند، اما شما می توانید ویتامین D را در هر زمان با غذای پر چرب مصرف کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان گاز گرفتن داخل گونه با کمک دندانپزشکی

پتاسیم

پتاسیم به افزایش تراکم استخوان (مانند مینای دندان) کمک می کند و سلامت عمومی را ارتقاء می دهد. در واقع، پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند، از سکته مغزی پیشگیری نماید، و به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و پوکی استخوان کمک کند.

تاثیر ویتامین برای سلامت دندان و لثه

تاثیر ویتامین برای سلامت دندان و لثه

خوراکی های حاوی پتاسیم

شما می توانید پتاسیم را با خوردن میوه هایی مانند موز، پرتقال، گرمک (طالبی)، خربزه، زردآلو، گریپ فروت و برخی از میوه های خشک دریافت کنید. شما همچنین می توانید پتاسیم را در اسفناج و کلم بروکلی پخته، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، حبوبات، سبزیجات دارای برگ های تیره، آووکادو، نخود فرنگی، خیار و قارچ پیدا کنید.

زمان مناسب برای مصرف پتاسیم

هنگامی که پتاسیم را به عنوان یک مکمل مصرف می کنید، بهتر است آن را ظرف 30 دقیقه پس از صرف غذا یا میان وعده قبل از خواب مصرف کنید. این کار به کاهش احتمال درد معده کمک خواهد کرد. شما همچنین باید از مصرف بیش از حد پتاسیم اجتناب کنید و آن را طبق دستور پزشک دریافت نمایید.

فسفر

فسفر در جذب کلسیم به بدن شما کمک می کند، که همچنان به ساخت استخوان ها و دندان های محکم کمک می کند. در واقع، کمک به ساخت استخوان ها و دندان ها یکی از عملکردهای اصلی فسفر است. علاوه بر این، فسفر در ساخت پروتئین لازم برای رشد و ترمیم سلول ها و بافت ها به بدن کمک می کند.

خوراکی های حاوی پتاسیم

شما می توانید فسفر را در غذاهای غنی از پروتئین مانند محصولات لبنی، ماهی، گوشت، عدس، لوبیا، دانه های کامل و آجیل پیدا کنید. فسفر زمانی که در غذاهای حیوانی یافت می شود، راحت تر از زمانی جذب می شود که در غذاهای گیاهی یافت می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغذیه در دوران نقاهت جراحی ارتوگناتیک

زمان مناسب برای مصرف پتاسیم

تنها تعداد اندکی از افراد باید فسفر را به عنوان یک مکمل مصرف کنند، زیرا تعداد اندکی از افراد مقدار کافی از آن را در غذاهایی که می خورند دریافت می کنند. با این حال، اگر مکمل فسفات را دریافت کنید، مصرف بیش از حد آن می تواند خطرناک باشد، بنابراین آن را صرفاً تحت نظر یک پزشک متخصص مصرف کنید.

تاثیر ویتامین برای سلامت دندان و لثه

تاثیر ویتامین برای سلامت دندان و لثه

ویتامین C

ویتامین C یا اسید آسکوربیک، به جلوگیری از پوسیدگی دندان و خونریزی لثه ها به عنوان یک کمکی در حفظ استخوان ها، غضروف و دندان ها کمک می کند. ویتامین C همچنین برای رشد، نمو و ترمیم بافت های بدن ضروری است و در کمک به تشکیل کلاژن بدن، جذب آهن، بهبود زخم ها و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی دخیل است.

خوراکی های حاوی ویتامین C

شما می توانید ویتامین C را در غذاهایی مانند فلفل قرمز، گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، میوه های مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت، و چندین میوه و سبزیجات دیگر، از جمله کیوی، کلم بروکلی، توت فرنگی، جوانه های کلم بروکسل و طالبی پیدا کنید.

زمان مناسب برای مصرف ویتامین C

از آنجا که ویتامین C محلول در آب است، شما باید آن را با معده خالی مصرف کنید، احتمالاً باید اولین چیزی باشد که در صبح یا 30 دقیقه قبل از غذا می خورید. اگر شما چیزی خورده اید، دو ساعت قبل از مصرف ویتامین C صبر کنید. دیگر ویتامین های محلول در آب که باید با معده خالی دریافت شوند عبارتند از همه ویتامین های گروه B و فولات، یا اسید فولیک.