اگر دندانپزشک به شما گفته است که دندان های شما صاف نیستند یا خیلی فشرده هستند، ممکن است لازم باشد از براکت های ارتودنسی استفاده کنید. براکت ها رایج ترین ابزارهایی هستند که برای صاف کردن دندان های فشرده یا کج استفاده می شوند و به صاف کردن فک ها (و قرار دادن آنها در وضعیت درست) نیز کمک می کنند. اغلب کشیدن دندان عقل یکی از راه هایی است که برای صاف کردن دندان ها توصیه می شود. اما قبل از انجام این کار لازم است به ارتودنتیست مراجعه کنید تا مطمئن شوید آیا براکت ارتودنسی نیاز دارید یا خیر و اینکه آیا کشیدن دندان به روند درمان کمکی می کند یا خیر.

دندان عقل

ممکن است طی یکی از مراجعات منظمی که به دندانپزشک دارید متوجه شوید که دندان های عقل شما درآمده اند اما نهفته هستند. اگر دندانپزشک شما فکر می کند لازم است دندان های عقل شما کشیده شوند، احتمالاً لازم است برای ارزیابی وضعیت دندان ها به جراح دهان و دندان (دندانپزشکی که برای انجام جراحی های مربوط به لثه ها و دندان ها آموزش دیده است) مراجعه کنید. برخی افراد هرگز با دندان های عقل خود مشکلی نداشته اند و برخی دیگر هرگز دندان عقلی نداشته اند.

درمان ارتودنسی و دندان عقل

درمان ارتودنسی و دندان عقل

دندان عقل چیست؟

دندان های عقل آخرین دندان های مولر هستند که بیرون می آیند. این دندان ها در گوشه های دهان و در انتهای دو قوس دندانی واقع شده اند. زمانی که فرد ۱۶ تا ۱۹ ساله است، می تواند آنها را داخل دهان خود ببیند، در غیر اینصورت این دندان ها نهفته هستند، به این معنا که از داخل لثه بیرون نیامده اند یا اصلاً وجود ندارند. دندان های عقل آخرین دندان های دائمی هستند که بیرون می آیند بنابراین معمولاً جای کافی برای رشد کامل آنها داخل دهان وجود ندارد. اگر این دندان ها نهفته باشند، گاهی اوقات لازم است توسط جراح دهان و دندان کشیده شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت از ایمپلنت دندانی

چه زمانی دندان عقل باید کشیده شود؟

در گذشته، اغلب دندان های عقل کشیده می شدند تا از فشردگی و نامرتبی ارتودنتیک دندان ها پیشگیری شود زیرا تصور می شد نقش مهمی در این میان ایفا می کنند. شواهد جدید حاکی از این هستند که این صحت ندارد. کشیدن دندان عقل چیزی نیست که دست کم گرفته شود، بنابراین، اگر این دندان ها هیچ مشکلی برای سلامت فرد بوجود نمی آورند که نیاز به کشیدن داشته باشند تنها لازم است به طور منظم معاینه شوند.

درمان ارتودنسی و دندان عقل

درمان ارتودنسی و دندان عقل

 

دندان های عقل باعث می شوند بافت های اطراف دندان های عقل در نتیجه گیر کردن ذرات غذا به دور آنها عفونی شوند.

درمان ارتودنسی و دندان عقل

درمان ارتودنسی و دندان عقل

 

دندان های عقل داخل خود پوسیدگی درمان نشده دارند. دندان های عقل موجب گیر کردن غذا اطراف خود می شوند که منجر به پوسیدگی دندان کناری خود می شوند.

درمان ارتودنسی و دندان عقل

درمان ارتودنسی و دندان عقل

 

دندان های عقل با خود عفونت یا کیست به همراه دارند.

در صورتی که هیچ یک از ۴ مورد بالا وجود نداشته باشد، نیاز نیست دندان عقل کشیده شود، مگر آنکه دندان عقل به واسطه بروز درد حین گاز زدن نیاز به کشیده شدن داشته باشد (مثلاً زمانی که دندان عقل فک بالا به دندان عقل فک پایین فشار وارد می کند و باعث عفونی شدن لثه می شود، در نتیجه باید دندان عقل بالا کشیده شود نه دندان عقل پایین. علیرغم این حقایق، متأسفانه برخی دندانپزشک ها هنوز هم کشیدن دندان عقل را پیشنهاد می دهند.

درمان ارتودنسی و دندان عقل

درمان ارتودنسی و دندان عقل

آیا دندان عقل بر روند ارتودنسی تأثیر دارد؟

خیر. زمانی که دندان های عقل حضور دارند یا حتی زمانی که در حال بیرون آمدن هستند، به خوبی می توان دندان ها را صاف کرد. دندان های عقل، حتی زمانی که در حال جابجا شدن هستند نیز فشار اندکی وارد می کنند که نمی تواند روی صاف کردن دندان ها تأثیری داشته باشد. زیرا هر بریسی که برای بهبود لبخند استفاده می شود روی دندان هایی عمل می کند که داخل لبخند قابل مشاهده هستند و غالباً جزء ۱۰- ۱۲ دندان جلوی دهان هستند. دندان های عقل هیچ نقش مثبتی در حصول نتایج درمان ارتودنسی ندارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باندینگ دندان

آیا دندان عقل موجب بهم ریختگی دندان ها پس از ارتودنسی میشود؟

یکی از باورهای نادرستی که راجع به دندان عقل وجود دارد این است که دندان های عقل می توانند روی کج شدن دندان ها تأثیر داشته باشند، اما واقعیت این است که فشارهای ناشی از دندان های عقل آنقدر اندک هستند که نمی توانند موجب جابجا شدن دندان های دیگر شوند. این جابجایی ها ناشی از عدم استفاده از ریتینرها هستند و فشارهای ناشی از لب ها/ گونه ها/ و ماهیچه ها که بزرگتر هستند.

درمان ارتودنسی و دندان عقل

درمان ارتودنسی و دندان عقل

 

آیا با وجود دندان های عقل می توان درمان ارتودنسی انجام داد؟

آری. تنها کافی است در طول دوره درمان به طور منظم برای چکاپ و گرفتن تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس به دندانپزشک مراجعه کنید تا اطمینان حاصل نمایید هیچ تغییری در دندان های عقل شما بوجود نیامده است و همه چیز خوب پیش می رود.

کشیدن دندان چه خطرات می تواند داشته باشد؟

دندان های عقل دو نوع هستند که تصور می شود مشکل آفرین باشند- دندان های بالا و پایین.

  • دندان های عقل فک بالا اغلب آزار دهنده هستند و رو به گونه رشد می کنند. در ۹۰ درصد موارد به راحتی می توان آنها را کشید زیرا خیلی بزرگ نیستند و نیاز به وارد کردن فشار زیادی ندارند.
  • دندان های عقل فک پایین کار را دشوار می کنند. هنگام بررسی دندان های عقل فک پایین، دندانپزشک باید به تصویر رادیوگرافی OPG نگاه کند تا ببیند چه ربطی به کانال های پایینی دندان (اعصاب ID) دارند. این عصب مسئول احساسات لب پایین و نیمی از دهان است. وقتی دندان های عقل کشیده می شوند خطر آسیب به اعصاب ID و زبانی کاهش می یابد. اغلب تنها مقداری کبودی وجود دارد، در نتیجه مقداری بی حسی موقت در نیمی از لب و زبان در همان سمت وجود خواهد داشت. اما در برخی موارد این کار می تواند از دست رفتن دائمی حس را در پی داشته باشد. به همین دلیل تنها در صورتی باید دندان عقل کشیده شود که کاملاً لازم باشد و حتی آن زمان نیز با طراحی و تکنیک دقیق انجام شود. به عنوان مثال، در موارد حاد ممکن است دندانپزشک تنها نیمی از دندان عقل را بکشد تا از عصبی که در سمت مخالف و در مقابل بخش دیگر ریشه های عمیق تر دندان واقع شده اند محفاظت کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا لثه ها بدون دندان هم عفونی می شوند؟