فقط منصفانه به نظر نمی رسد: به ما گفته می شود که خوراکی ها و نوشیدنی هایی که برای داشتن قلب سالم مفید هستند را استفاده کنیم، مانند شراب قرمز، شکلات تلخ، قهوه و انواع توت ها، که گفته می شود بدن ما را جوان نگه می دارند، اما همه آنها باعث لک شدن و تغییر رنگ دندان ها می شوند که باعث می شود پیرتر به نظر برسیم.

اگر می خواهید از تغییر رنگ دندان های خود جلوگیری کنید، یا اگر دندان های خود را سفید کرده اید و می خواهید از این سرمایه گذاری محافظت کنید، این نکات به سفید ماندن دندان های سفید مرواریدی شما کمک خواهند کرد.

مراقبت از دهان و دندان در جوانی

مراقبت از دهان و دندان در جوانی

چه چیزی باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شود؟

دو مورد از تهدیدهای اصلی دندان های سفید، خوراکی ها و نوشیدنی هایی هستند که اسیدی و پر رنگ هستند. خوراکی های اسیدی برای دندان ها مشکل ساز هستند زیرا می توانند مینای دندان ها را فرسوده کنند، که باعث شفافیت بیشتر دندان ها و نمایان شدن عاج قهوه ای مایل به زرد زیر آن می شود.

نتیجه: دندان هایی به رنگ نه چندان زیبا، و مایل به زرد. اسیدهای موجود در خوراکی ها مینای دندان ها را نیز نرم می کنند و باعث می شوند دندان ها در برابر سایش، فرسایش و لک شدن آسیب پذیرتر شوند. نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا، نوشابه، شراب، قهوه و چای همگی سطح اسیدی بالایی دارند، بنابراین مصرف خود را محدود کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان درد قلبی چیست؟

به نظر می رسد خوراکی های دارای رنگ های بیشتر مغذی تر باشند، اما متأسفانه بیشتر احتمال دارد که باعث لکه دار شدن دندان ها شوند. شراب قرمز، شکلات تلخ، چای، انواع توت های دارای رنگدانه های زیاد مانند تمشک، زغال اخته و بلوبری، و همچنین سس های رنگی مانند سس گوجه فرنگی، کاری و سس سویا، همگی به عنوان عامل ایجاد لکه روی دندان ها شناخته می شوند.

خرد کردن انواع توت ها و سبزیجات مانند اسفناج و کلم پیچ در اسموتی ها، در واقع یاعث آزاد شدن بیشتر رنگدانه های آنها در نوشیدنی و روی دندان های شما می شود. نوشابه و نوشیدنی های انرژی زای حاوی رنگ نیز ممکن است دندان های شما را لکه دار کنند.

دندانپزشکان معتقدند هر خوراکی که بتواند رومیزی یا زبان شما را لکه دار کند، می تواند دندان های شما را نیز لکه دار کند.

خوراکی ها و نوشیدنی هایی که هم تیره و هم اسیدی هستند، یک ضربه مضاعف به دندان های سفید وارد می کنند. مراقب مصرف خوراکی های شیرین خود باشید. آبنبات و دیگر خوراکی های شیرین با نرم کردن مینای دندان ها و ایجاد پلاک، سفیدی کلی را تهدید می کنند.

مراقبت از دهان و دندان در جوانی

مراقبت از دهان و دندان در جوانی

چگونه از ایجاد لکه روی دندان جلوگیری کنیم؟

برخی از خوراکی ها و نوشیدنی هایی که باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شوند، مانند نوشابه، آبنبات و سایر خوراکی های ناسالم، را باید از رژیم غذایی خود حذف کنید. خوراکی های دیگر مانند انواع توت ها و سبزیجات دارای ارزش غذایی زیادی هستند. بیشتر احتمال دارد که آنها باعث لکه دار شدن دندان ها شوند، اما به این معنا نیست که باید به طور کامل آنها را کنار بگذارید. راه هایی برای ادامه خوردن خوراکی های سالمی که دوست دارید وجود دارد، در عین حال که از ایجاد لکه نیز جلوگیری می کنند. در اینجا چیزی آورده شده است که اغلب دندانپزشکان آن را توصیه می کنند:

  • اجازه ندهید این خوراکی ها و نوشیدنی ها در دهان شما باقی بمانند. هر چه زمان کمتری روی دندان های شما باقی بمانند، احتمال لکه دار شدن دندان های شما کمتر می شود.
  • دهان خود را با آب بشویید. اگر دوست دارید شراب قرمز خود را جرعه جرعه بنوشید، یک لیوان آب را در نزدیکی خود نگه دارید و بلافاصله آن را داخل دهان خود بچرخانید تا دهان را آبکشی کنید، سپس آن را قورت بدهید.
  • میوه ها و سبزیجات ترد را به بشقاب سالاد خود اضافه کنید. اگر توت هایی می خورید که می توانند باعث ایجاد لکه روی دندان های شما شوند، خوراکی های ترد به تمیز کردن دندان های شما کمک خواهند کرد.
  • از نی استفاده کنید. ممکن است این روش برای افرادی که شراب می نوشند جذاب نباشد، اما استفاده از نی واقعاً می تواند به دور زدن اسموتی ها و آب میوه ها کمک کند.
  • یک وعده غذایی را با یک تکه پنیر یا یک لیوان شیر به پایان برسانید. لبنیات به خنثی کردن اسیدیته دهان کمک می کنند و همچنین حاوی کلسیم هستند که دندان ها را تقویت می کند.
  • پس از خوردن خوراکی های اسیدی یا خوراکی هایی که باعث ایجاد لکه می شوند، قبل از مسواک زدن 30 دقیقه صبر کنید. این زمان به مینای نرم شده دندان ها فرصتی برای سفت شدن می دهد تا کمتر در برابر سایش آسیب پذیر باشند.
  • 2 دقیقه کامل مسواک بزنید. پلاک را از دندان های خود دور نگه دارید. همیشه از مسواک دارای فرچه های نرم استفاده کنید. اگر در حد بودجه شماست، روی یک مسواک برقی با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید.
  • به طور منظم نخ دندان بکشید. این کار از ایجاد لکه بین دندان ها جلوگیری می کند.
  • آدامس فاقد قند بجوید. آدامس فاقد قند جریان بزاق را افزایش می دهد، که به شستشوی دندان ها کمک می کند. آدامس هایی که حاوی شیرین کننده های مصنوعی زایلیتول هستند می توانند به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کمک کنند. فقط مطمئن شوید که آدامس را از حیوانات خانگی خود دور نگه می دارید، زیرا بویژه می تواند برای سگ ها بسیار سمی باشد.
  • استفاده از خمیر دندان سفید کننده را محدود کنید. خمیر دندان سفید کننده کار می کند اما می تواند ساینده باشد. استفاده از آنها را به یک تا دو بار در هفته محدود کنید.
  • احتیاط های تولید کنندگان کیت های سفید کننده خانگی را رعایت کنید. کیت های سفید کننده مزایای عمده ای دارند، اما محصولاتی که حاوی پراکسید هستند می توانند به مینای دندان آسیب وارد کنند و باعث خاکستری به نظر رسیدن دندان ها شوند.
  • با دندانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید. برخی از دهانشویه های آنتی باکتریال و داروها مانند مکمل های آهن مایع و آنتی هیستامین ها در ایجاد لکه نقش دارند. در مورد جایگزین ها سؤال بپرسید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چسب زدن دهان: راهی برای بهتر خوابیدن و درمان آپنه انسدادی خواب