در زندگی پرمشغله امروزی، استراحت خوب شبانه به طور فزاینده ای دشوار شده است. برنامه های کاری، فشار از سمت خانواده و دوستان، و رسانه های اجتماعی که همیشه وجود دارند باعث می شوند یافتن اوقات فراقت برای استراحت و داشتن یک خواب کافی تقریبا غیرممکن شود.

کم خوابی به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. در حقیقت، بسیاری از افراد اکنون کم خوابی خود را به عنوان یک نشان افتخار می دانند که با افتخار از آن استفاده می کنند تا نشان دهند چقدر سخت کوش و انعطاف پذیر هستند.

با این حال، واقعیت این است که کمبود خواب اثرات نامطلوب زیادی روی سلامت کلی بدن دارد. ممکن است بدانید که کم خوابی می تواند باعث ایجاد برخی از مشکلات برای سلامتی شود، از جمله اضطراب، دیابت، فشار خون بالا و حملات قلبی ، اما آیا می دانید که کمبود خواب می تواند روی سلامت دندان های شما تأثیر بگذارد؟

تأثیرات کم خوابی برای سلامت دهان و دندان

تأثیرات کم خوابی برای سلامت دهان و دندان

کم خوابی چه تأثیری روی سلامت دهان دارد؟

کم خوابی می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت دهان و دندان ها شود، از جمله خونریزی لثه ها، لق شدن دندان ها، عفونت لثه ها، و دندان قروچه، که اگر برای مدت زمان طولانی باقی بماند، حتی می تواند منجر به پوسیدگی دندان و از دست رفتن دندان شود.

در اینجا توضیح می دهیم که چرا کمبود خواب برای سلامت دندان های شما بسیار خطرناک است:

  • کمبود خوابی می تواند باعث ابتلا به پریودنتیت شود: آیا هنگام جویدن احساس می کنید لثه های شما حساس هستند یا هنگام مسواک زدن خونریزی دارند؟ این می تواند نشانه پریودنتیت باشد، یک عفونت جدی لثه ناشی از باکتری های انباشته شده روی دندان ها و لثه ها.

پریودنتیت اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت خوب دهان و دندان ایجاد می شود؛ با این حال، مطالعات نشان داده اند که کمبود خواب نیز یک عامل خطر برای بروز پریودنتیت است. در واقع، از میان تمام علل سبک زندگی که باعث بیماری لثه می شوند، پریودنتیت پس از سیگار کشیدن، که عامل اصلی بیماری لثه است، در رتبه دوم قرار دارد.

پریودنتیت اغلب با رشد باکتری ها داخل دندان آغاز می شود. در صورت عدم رسیدگی، باکتری ها با از بین بردن بافت اطراف دندان و ایجاد حفره هایی بین لثه ها و دندان ها، تأثیرات منفی خود را روی لثه های شما به جا می گذارند. این پاکت ها باعث سست شدن دندان های شما می شوند و همچنین استخوان های نگهدارنده دندان ها را از بین می برند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توانم با بریس ها یا اینویزیلاین ها شنا کنم؟

برخی از علائم پریودنتیت عبارتند از: لثه های متورم/ پف کرده، تحلیل رفتن لثه ها، درد هنگام جویدن، بوی بد دهان و خونریزی لثه ها.

مطالعه ای که در آن شصت نفر برای تعیین ارتباط بین کمبود خواب و پریودنتیت مزمن مورد بررسی قرار گرفتند، نشان داد افرادی که از کم خوابی رنج می برند در معرض افزایش خطر ابتلا به پریودنتیت قرار دارند.

  • افزایش میزان التهاب در لثه ها: تورم لثه ها، که تحت عنوان ژنژیویت نیز شناخته می شود، معمولاً آغاز پریودنتیت است. وقتی به اندازه کافی نمی خوابید، بدن شما هورمون های التهابی بیشتری تولید می کند؛ این باعث می شود خطر ابتلا به ژنژیویت افزایش یابد.

کمبود خواب همچنین می تواند باعث ایجاد احساس تنبلی در شما شود، که تمایل شما به خوردن فنجان های قهوه اضافی در صبح را افزایش می دهد. هنگامی که شب ها نمی توانید بخوابید، این احتمال وجود دارد که حوصله شما سر برود و تصمیم بگیرید که یک میان وعده بخورید؛ این کارها می توانند سلامت دندان شما را به خطر بیندازند.

کمبود خواب همچنین می تواند باعث شود هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تمرکز خود از دست بدهید؛ در مورد مسواک زدن کامل دندان های خود کمتر دقت می کنید، که باعث می شود خطر ابتلا به ژنژیویت در شما افزایش یابد.

در ابتدایی ترین مرحله ژنژیویت، ممکن است متوجه شوید که لثه های شما حین مسواک زدن کمی خونریزی می کنند، اما دندان های شما در این مرحله هنوز در حفره های خود محکم قرار دارند. با این حال، اگر به سرعت عمل نکنید، التهاب لثه می تواند منجر به بروز مشکلات جدی تر دندانی مانند پریودنتیت و از دست دادن دندان شود.

  • کم خوابی با دندان قروچه مرتبط است: دندان قروچه به عمل فشردن یا ساییدن دندان ها در هنگام بیداری (براکسیسم بیداری) یا هنگام خواب (براکسیسم در خواب) گفته می شود. اگر همیشه ناخودآگاه دندان های خود را روی یکدیگر می سایید یا فشار می دهید، می تواند نشان دهنده این باشد که به اندازه کافی نمی خوابید.

افرادی که از دندان قروچه در خواب رنج می برند بیشتر در معرض مشکلات خواب مانند خروپف و آپنه خواب قرار دارند. دندان قروچه در صورت عدم درمان می تواند منجر به بروز اختلالات فک، آسیب به دندان ها یا کج شدن آنها و سایر مشکلات دندانی شود.

اکثر افرادی که دندان قروچه دارند حتی از آن آگاه نیستند؛ آنها تنها زمانی متوجه می شوند که عوارض جدی ایجاد شده باشد. به همین دلیل است که اطلاع داشتن از برخی از علائم دندان قروچه ضروری است. دندان های مسطح، شکسته یا سست، فک های دردناک، افزایش حساسیت دندان ها و فرسودگی مینای دندان ها، همگی از جمله علائم شایع دندان قروچه هستند.

  • کمبود خواب سیستم ایمنی شما را ضعیف می کند: سیستم ایمنی بدن برای سلامت عمومی بدن شما بسیار مهم است. این سیستم خطوط دفاعی متعددی در برابر عفونت ها و بیماری های تهدید کننده زندگی فراهم می کند. سیستم ایمنی قوی با داشتن دندان ها و لثه های قوی و سالم ارتباط دارد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه می توان به وجود مشکلات بایت پی برد؟

کم خوابی باعث کاهش تولید پروتئین های محافظ می شود، که به بهبود سریع تر بدن شما در مواجهه با عفونت ها کمک می کند. همچنین باعث کاهش آنتی بادی هایی می شود که با عفونت ها مبارزه می کنند. سیستم ایمنی ضعیف روی سلامتی شما تأثیر منفی خواهد داشت، و این شامل سلامت دندان های شما نیز می شود.

تأثیرات کم خوابی برای سلامت دهان و دندان

تأثیرات کم خوابی برای سلامت دهان و دندان

نکاتی برای داشتن خوابی خوب

بدن برای عملکرد صحیح به حدود 7 تا 8 ساعت خواب با کیفیت نیاز دارد. اگر همیشه تمام طول شب در حال غلت زدن در تخت خود هستید، نکات زیر به شما کمک خواهند کرد خواب بهتری داشته باشید.

  • یک برنامه خواب داشته باشید و به آن پایبند باشید: یکی از دلایلی که افراد به سختی می توانند به موقع بخوابند، این است که هیچ برنامه خوابی ندارند. درست همانطور که برنامه کاری خود را دارید، خواب نیز باید در فهرست کارهای شما باشد.

رفتن به رختخواب و بیدار شدن در زمان مشخص، هر روز، می تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید. یک روتین خواب منظم را حفظ کنید؛ تفاوت بین برنامه خواب شما در تعطیلات آخر هفته و روزهای هفته نباید بیشتر از یک ساعت باشد. این باعث خواهد شد بدن شما به روتین خواب شما عادت کند.

  • یک محیط آرام ایجاد کنید: اگر در یک محیط نامناسب هستید، ممکن است خوابیدن برای شما دشوارتر شود. یک اتاق ایده آل برای خواب باید خنک، تاریک و ساکت باشد. در صورت نیاز می توانید از گوش گیر استفاده کنید تا صداها را کاهش دهید و پرده های تاریک کننده اتاق استفاده کنید تا بتوانید بهتر بخوابید. اتاق خواب خود را تمیز و بدون شلوغی نگه دارید.
  • قرار گرفتن در معرض نور آبی در زمان خواب را کاهش دهید: قرار گرفتن در معرض نور آبی درست قبل از خواب می تواند مغز شما را فریب دهد تا فکر کند هنوز روز است، و باعث شود به موقع خوابیدن برای شما دشوارتر شود. دو ساعت قبل از خواب از تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه اجتناب کنید زیرا وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، تلفن های هوشمند و رایانه ها نور آبی ساطع می کنند و کم خوابی را تشدید می کنند.
  • در اواخر عصر الکل یا کافئین مصرف نکنید: مصرف کافئین و الکل سیستم عصبی شما را تحریک می کند، که توانایی شما در به خواب رفتن را به تأخیر می اندازد، زیرا بدن شما زمان بیشتری برای استراحت می گیرد. اگر به مصرف مایعات تمایل دارید، به جای قهوه یا الکل، بیشتر آب یا نوشیدنی های فاقد کافئین بنوشید. همچنین دو ساعت قبل از خواب از خوردن غذا اجتناب کنید.
  • قبل از خواب تکنیک های آرامش بخشی را تمرین کنید: تمرین یک تکنیک آرامش بخش مانند حمام آب گرم، گوش دادن به موسیقی، مدیتیشن یا خواندن کتاب قبل از خواب ممکن است به شما کمک کند خواب با کیفیت تری داشته باشید.
  • ورزش منظم داشته باشید: این یکی از بهترین راه های اثبات شده برای بهبود خواب است. ورزش مدت زمان برای به خواب رفتن را کاهش می دهد؛ همچنین باعث کاهش اضطراب می شود، که یکی از دلایل مهم کم خوابی است. با این حال، در روز نباید آن را خیلی دیر انجام داد، زیرا با ترشح هورمون های آدرنالین می تواند شما را هوشیارتر کند و خوابیدن را دشوارتر کند.
  • به مشکلات مربوط به سلامت دندان که ممکن است شما را در شب بیدار نگهدارد توجه کنید: مشکلات دندانی مانند فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر، یا دندان درد ناشی از پریودنتیت می تواند خواب شما را مختل کند؛ با دندانپزشک خود صحبت کنید و درمان را به تعویق نیندازید.
تأثیرات کم خوابی برای سلامت دهان و دندان

تأثیرات کم خوابی برای سلامت دهان و دندان

سخن پایانی

کم خوابی تنها باعث بروز اضطراب، فشار خون بالا و بیماری قلبی نمی شود، بلکه می تواند اثرات نامطلوب جدی روی سلامت دندان های شما داشته باشد. برای داشتن دندان ها و لثه های بی نقص باید حداقل ۷ ساعت در روز بخوابید. این به اضافه رعایت بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو مرتبه در روز و مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی دقیق تر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اسنپ آن اسمایل یا لبخند فوری

کمبود خواب می تواند روی بسیاری از قسمت های بدن شما تأثیر بگذارد، اما افراد به ندرت متوجه می شوند که این مشکل می تواند روی سلامت دندان های آنها نیز تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل مهم است که یک الگوی خواب سالم ایجاد کنید تا اطمینان حاصل شود که از سلامتی شما محافظت می شود.