اکثر افرادی که از مشکلات دندان های کج یا نامرتب رنج می برند ترجیح می دهند برای داشتن لبخندی صاف تر به سراغ بریس ها بروند. علاوه بر این، روش های ارتودنسی این قابلیت را دارند که چهره شما را تغییر دهند. با این حال، پیشرفت ها فقط مثبت هستند و این پتانسیل را دارند که سلامت دهان و دندان های شما را نیز تقویت کنند. صورت شما متقارن تر به نظر می رسد و دهان و فک های شما طبیعی تر به نظر می رسند. اما شاید شما پرسش های جزئی تری در مورد این تغییرات داشته باشید که ما در این مقاله به آنها پرداخته ایم.

استفاده از بریس یا اینویزیلاین چگونه روی صورت شما تأثیر می گذارد؟

ارتوپدی. این کلمه بزرگی است، اما ارتباط زیادی با درمان ارتودنسی شما دارد. می بینید که بریس ها فقط تراز دندان های شما را تغییر نمی دهند. تجربه ارتودنتیک سایر آناتومی های دهان و صورت- مانند خط فک، لب ها و نمای کلی صورت را نیز در نظر می گیرد. این امر بویژه در مورد کودکانی صادق است که استخوان های آنها هنوز در حال رشد هستند.

بسته به سن شما در هنگام استفاده از بریس ها، برخی از جنبه های صورت بیشتر از سایرین می توانند تغییر کنند. اما وقتی نوبت به استفاده از بریس ها و درمان های اینویزیلاین در بزرگسالی می رسد، ممکن است پرسش های خاصی در مورد اینکه این نوع درمان های ارتودنتیک چگونه روی ظاهر فردی شما تأثیر می گذارند، داشته باشید.

تأثیر ارتودنسی بر صورت

تأثیر ارتودنسی بر صورت

آیا بریس ها شکل صورت شما را تغییر می دهند؟

این یک پرسش متداول است، به عنوان مثال: آیا اینویزیلاین شکل صورت شما را تغییر می دهد؟

بستگی دارد.

استفاده از بریس ها یا اینویزیلاین برای تنظیم تراز دندان ها به این معنا است که بافت های نرمی که روی آنها قرار می گیرند- مانند گونه ها و لب های شما- با تراز جدید بایت شما مطابقت پیدا خواهند کرد. به همین دلیل است که گاهی اوقات صورت افراد هنگام از دست دادن دندان فرو رفته به نظر می رسد. با بریس ها، تغییر شکل صورت شما به تدریج انجام می شود. در بزرگسالان که مشخصه های اسکلتی آنها از قبل کاملاً توسعه یافته اند، این تغیرات کمتر آشکار هستند.

در طول مشاوره ارتودنتیک شما، متخصص ارتودنسی می تواند مشخص نماید زمانی که دندان های شما به درستی تراز می شوند، در صورت امکان، کدام نواحی از صورت ممکن است تغییر کنند. به این ترتیب، اگر می پرسید “آیا بریس ها شکل صورت شما را تغییر می دهند؟” ارتودنتیست می تواند پاسخ مناسبی به شما بدهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و مشکلات لثه

آیا بریس ها شکل بینی شما را تغییر می دهند یا آن را بزرگتر می کنند؟

برخی از افراد می خواهند از جزئیات خاصی اطلاع پیدا کنند مانند “آیا بریس ها شکل بینی را تغییر می دهند”؟

خیر آنها این کار را انجام نمی دهند. گرچه بریس ها می توانند عرض فک بالای شما را تنظیم کنند، اما این تغییرات تا ساختارهایی که روی شکل و اندازه بینی شما تأثیر می گذارند ادامه نخواهند داشت.

با این حال، اگر بریس ها دندان ها و فک بالای شما را به اندازه ای تنظیم کنند که شکل نیمرخ شما در آن ناحیه تغییر کند، احتمالاً می تواند باعث شود که بینی شما، به خصوص از کنار، کمی متفاوت به نظر می رسد.

به عنوان مثال، اگر لب ها بیشتر بیرون بیایند یا به عقب بروند، نمای کلی نیمرخ صورت شما را مستقیماً در کنار بینی شما تنظیم می کند. به عنوان یک عارضه جانبی، می تواند توهم تغییر شکل بینی را ایجاد کند.

آیا بریس ها بینی شما را بزرگتر می کنند؟ خیر، اما اگر دندان های فک بالای شما را به طور قابل توجهی به عقب بکشند، درمان تکمیل شده می تواند این توهم را ایجاد کند که بینی شما بیشتر از جلو آمده زده است. با این حال بریس ها به تنهایی بینی شما را بزرگتر نمی کنند.

آیا بریس ها باعث تغییر لب های شما می شوند و آنها را بزرگتر نشان می دهند؟

آری، بریس ها می توانند موقعیت لب های شما را تغییر دهند، اما فقط به اندازه ای که تنها دندان هایی تغییر می کنند که درست پشت آنها قرار دارند. هیچ ربطی به این موضوع ندارد که بریس ها لب های شما را تا حدی پر نشان می دهند یا فرم آنها را تغییر می دهند.

به عنوان مثال، اگر آندربایت داشته باشید و ما دندان های جلوی فک بالا و فک پایین شما را در یک راستای صحیح قرار دهیم، می تواند ظاهر لب بالای شما را حجیم تر نشان دهد. اگر دندان های فک بالای شما رو به بیرون هستند، اگر ما آنها را چند میلی متر به عقب ببریم، باعث می شود که لب های شما نیز کمی به عقب بروند.

لب های شما یک سد محافظ روی لبخند شما هستند. اگر به دهان شما ضربه ای وارد شود، آنها از شما در برابر شکستگی دندان محافظت می کنند. انجام درمان هایی مانند اینویزیلاین یا بریس های سنتی تنها “پایه ای” که لب های شما روی آن قرار می گیرند را تغییر می دهد.

نکته جانبی: اگر از براکت های سنتی با استفاده از براکت و سیستم سیم استفاده می کنید، ممکن است به طور موقت متوجه بزرگ تر شدن لب هایتان شوید. علت این است که بین دندان ها و لب های شما عرض اضافی ایجاد شده است. به این معنا نیست که لب های شما بزرگ تر هستند، بلکه تا زمانی که در نهایت بریس ها جدا شوند، نمی توانند به اندازه قبل روی دندان های شما بنشینند.

تأثیر ارتودنسی بر صورت

تأثیر ارتودنسی بر صورت

آیا بریس ها خط فک شما را تغییر می دهند؟

اگر ارتودنتیست از ارتودنسی مداخله گر (درمان های اصلاح کننده رشد یا ارتوپدی) در بیماران کم سن تر استفاده کند، آری، ممکن است بریس ها و سایر ابزارها بتوانند شکل و اندازه فک های شما را تغییر دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ابزارهای ارتودنسی (بخش دوم)

اما، اگر بزرگسال هستید، آیا بریس ها به تنهایی می توانند خط فک شما را تغییر دهند؟

نه خیلی زیاد. تنها راه برای تغییر چشمگیر خط فک شما در بزرگسالی از طریق اقدامات جراحی است. چنین اقدامات پزشکی معمولاً نسبتاً پیچیده هستند و با همکاری نزدیک ارتودنتیست و یک جراح دهان تکمیل می شوند.

آیا اینویزیلاین شکل صورت، بینی، لب ها یا خط فک شما را تغییر می دهد؟

اینویزیلاین در برخی شرایط می تواند موقعیت لب های شما را نیز تغییر دهد. اما با اینویزیلاین، بین دندان ها و لب های شما “فاصله زیادی” وجود ندارد. بنابراین، در طول این فرآیند تغییر چندانی در اندازه یا نیمرخ لب های خود مشاهده نمی کنید. با این حال، اینویزیلاین هنوز هم این قابلیت را دارد که دندان های فک بالای شما را در راستای مناسب قرار دهد، که می تواند به طور ثانویه روی ظاهر و نمای نیمرخ لب های شما تأثیر بگذارد.

از آنجا که به نظر می رسد الاینرهای شفاف کمترین تأثیر را روی ظاهر و فعالیت های روزانه شما می گذارند، اکثر بیماران ما آنها را به بریس های سنتی ترجیح می دهند.

بریس ها به چه روش های دیگری می توانند شکل صورت شما را تغییر دهند؟

سه مشکل اصلی ارتودنتیک وجود دارند که بریس ها می توانند آنها را اصلاح کنند. هنگامی که این موارد اصلاح شوند، تغییرات چشمگیری در عضلات صورت شما رخ می دهد که می تواند ساختار صورت شما را به طور کامل بهبود بخشد.

آندربایت

آندربایت زمانی رخ می دهد که دندان های فک پایین در مقابل دندان های فک بالا قرار می گیرند. این باعث جلو آمدگی فک پایین می شود. در این صورت، تفاوت صورت شما قبل و بعد از بریس ها می تواند کاملاً محسوس باشد. هنگامی که عدم تعادل اصلاح شد، به نظر می رسد فک پایین شما با بقیه صورت شما تقارن بیشتری دارد. ویژگی های شما نرم تر و طبیعی تر به نظر می رسند.

اوربایت

این یکی دیگر از مشکلات ارتودنتیک است که زمانی قابل برطرف شدن است که ارتودنتیست شما بریس ها را برای شما استفاده کند. آنها می توانند به طور قابل توجهی شکل و خط فک شما را بهبود بخشند. زمانی که دندان های فک بالا بیش از حد جلوتر از دندان های فک پایین قرار بگیرند، منجر به فرو رفته ظاهر شدن گونه ها و عقب رفته به نظر رسیدن چانه می شود. پس از استفاده از بریس ها، با کمک به درست روی هم قرار گرفتن صحیح قوس های دندانی و تراز کردن محل بایت، ساختار متقارن تر صورت و چانه و خط فک قوی تر می توانند ایجاد شوند.

اپن بایت

هنگامی که اپن بایت دارید، به نظر می رسد که لب ها و دهان شما کشیده شده اند. این یک مسئله قابل توجه است زیرا لب بالا می تواند جلو بیاید و در موارد شدید، دهان حتی ممکن است به طور معمول بسته نشود. بریس های شما می توانند این مشکل را به راحتی درمان کنند. دندان ها به سمت یکدیگر کشیده می شوند و به حالت عمودی در یک تراز قرار می گیرند و در نتیجه مشکل دندان های خرگوشی برطرف می شوند. این نه تنها لبخند و عملکرد شما را بهبود می بخشد، بلکه به شما کمک می کند تا دهان خود را به درستی ببندید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد لیزر در ارتودنسی

انواع دیگر مال اکلوژن

سایر انواع مال اکلوژن مانند کراس بایت یا دندان های کج می توانند روی ظاهر فیزیکی شما نیز تأثیر منفی داشته باشند. بریس های شما می توانند به شما کمک کنند تا دندان های خود را به درستی تراز کنید و به شما کمک می کنند تا لبخندی سالم و زیبا داشته باشید که می تواند با بقیه اجزاء صورت شما متقارن باشد.

عوامل مؤثر بر این تغییرات

عوامل دیگری نیز وجود دارند که روی روشی که بریس های شما می توانند شکل صورت شما را تغییر دهند، تأثیر می گذارند. میزان و درجه تغییر معمولاً به سن و وضعیت سلامت دهان شما بستگی دارد. بهتر است قبل از دریافت بریس ها با ارتودنتیست خود مشورت کنید.

کودکان و نوجوانان

از آنجا که بدن کودکان و نوجوانان هنوز در حال رشد است، دندان ها، لثه ها، استخوان های فک و ماهیچه های آنها انعطاف پذیرتر هستند. بریس ها در این مرحله می توانند تأثیر بیشتری روی رشد داشته باشند. در نتیجه این درمان های ارتودنتیک بویژه برای نوجوانان توصیه می شوند.

بزرگسالان

با افزایش سن، استخوان اطراف حفره دهان سخت تر می شوند و کمتر مستعد تغییرات می شوند. علاوه بر این، بهداشت نامناسب دهان و سایر مسائل دندانی مانند بیماری های پریودنتال می توانند روی توانایی بدن شما برای تغییر تأثیر بگذارند زیرا ممکن است سلول های در حال رشد استخوان کمتری تولید کنند. بنابراین، اگر می خواهید از بروز بیماری های پریودنتال جلوگیری کنید و بهترین نتیجه را از درمان های ارتودنسی خود بگیرید، باید از لثه ها و دندان های خود به خوبی مراقبت کنید.

تأثیر ارتودنسی بر صورت

تأثیر ارتودنسی بر صورت

آماده دریافت بریس یا اینویزیلاین هستید؟ گام بعدی چیست؟

درک رابطه ظریف بین ویژگی های صورت، فک و همراستایی دندان ها چیزی است که ارتودنسی را به چنین خدمات پیچیده ای تبدیل می کند. ارتودنتیست ویژگی های فیزیکی شما- مانند نیمرخ های جلو و طرفین شما- را هنگام طراحی درمان در نظر می گیرند.

نخستین گام برای دریافت بریس یا اینویزیلاین درخواست مشاوره است. در ابتدا، صورت و دهان شما تجزیه و تحلیل می شوند- مانند لب ها، چانه، خط فک، بینی و دندان ها. به این ترتیب، به طور کلی، شخصی بودن طرح درمان ارتودنسی به نفع شما است. این به چیزی بیشتر از دندان ها خلاصه می شود!

زمانی که اهداف لبخند شما را مشخص کردیم، بررسی می کنیم که کدام نوع درمان ارتودنسی برای نیازهای شما بهتر عمل می کند. در تعیین اینکه آیا بریس های کلاسیک دریافت می کنید یا اینویزیلاین، شما نقش مستقیمی ایفا می کنید.