گاهی اوقات شاهد بیمارانی هستیم که پس از برداشتن براکت های از روی دندان های آنها شاهد لکه های سفید رنگی روی دندان های آنها در نزدیکی جاهایی هستیم که براکت ها وجود داشته اند. پرسشی که معمولاً بیماران از ارتودنتیست خود می پرسند این است که چگونه می توان از شر این لکه ها رها شد، یا اینکه چه عاملی موجب بروز آنها شده است. در این مقاله به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد.

روزی که براکت ها از روی دندان ها برداشته می شوند شیرین ترین روزی است که بیمار درمان ارتودنسی در طول دوره درمان خود تجربه می کند. همه تلاش هایی که برای صاف و یکدست کردن دندان ها و لبخند انجام شده اند، نتیجه داده اند. هیچ چیز لذت بخش تر از خیره شدن به لبخندی نیست که برای زیبا شدن آن زحمت زیادی کشیده اید. با این حال، اگر متوجه رد براکت ها روی دندان ها به شکل لکه های سفید رنگ کوچکی شوید، شاید این خوشحالی دیگر وجود نداشته باشد. با این حال، باید بدانید همه چیز از دست نرفته است. لکه های سفید رنگ روی دندان ها قابل درمان و بهبود هستند و لبخند زیبای درخشانی به جای خواهد ماند که تمام هدف برنامه درمانی بود.

لکه سفید دندان پس از ارتودنسی

لکه سفید دندان پس از ارتودنسی

 

علت بروز لکه های سفید رنگ روی دندان ها

مناطق کدر و رنگ پریده روی دندان ها اغلب نتیجه “دمینرالیزیشن” demineralization  (از بین رفتن مینای دندان ها) هستند- نخستین مرحله از روند پوسیدگی دندان ها. ظاهر گچی این ضایعات سفید رنگ نوعی تأثیر بصری است که در نتیجه از دست رفتن مواد معدنی زیر سطح مینای دندان ها بوجود می آید. این نتیجه اسیدهای به جا مانده از در تماس با سطوح دندان است، که کلسیم و دیگر مواد معدنی را حل می کنند. این اسیدها توسط باکتری ها تولید می شوند، زمانی که آنها قند موجود در دهان را در هم می شکنند. ضایعات سفید رنگ زمانی می توانند اتفاق بیفتند که دندان ها به خوبی و به اندازه کافی پاکسازی نمی شوند تا بیوفیلم های (پلاک های) روی دندان ها زدوده شوند، در نتیجه اجازه می دهند باکتری ها روی دندان ها و لثه ها، و اطراف قسمت هایی از براکت های ارتودنسی انباشته شوند که پاکسازی آنها دشوار است.

لکه های سفید رنگ روی دندان ها، در افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند می توانند نسبتاً با سرعت پیشرفت کنند و اغلب در مناطق اطراف براکت ها و بندهای ارتودنسی مشاهده می شوند. عادات بد غذایی به این روند کمک می کنند: میان وعده خوردن مداوم، نوشیدن نوشیدنی های اسیدی یا دارای قند زیاد، مانند آبمیوه ها، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا یا ورزشی. نوشابه ها (شامل انواع رژیمی آنها) معمولاً حاوی اسید فسفریک هستند، که با ساییدن و زدودن مقداری از مینای دندان که با آن تماس پیدا می کنند، می توانند ساختار دندان ها را تخریب کنند (مخصوصاً اگر هر روز نوشیده شوند).

لکه سفید دندان پس از ارتودنسی

لکه سفید دندان پس از ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نوشابه چه تأثیری روی دندان های من دارد؟

پیشگیری از بروز لکه های سفید روی دندان ها در طول درمان ارتودنسی

همانطور که متوجه شده اید، با وجود براکت ها روی دندان ها، تمیز نگه داشتن آنها واقعاً چالش برانگیز است، زیرا براکت ها و سیم های ارتودنسی می توانند سر راه مسواک و نخ دندان قرار بگیرند. به همین دلیل است که ارتودنتیست ها همیشه آنقدر روی اهمیت تلاش زیاد برای تمیز نگه داشتن دندان ها در طول درمان ارتودنسی تأکید می کنند. در طول دوره ای که براکت ها روی دندان های شما قرار دارند کارهای زیادی هستند که با انجام آنها می توانید از بروز لکه های سفید رنگ روی دندان ها پیشگیری نمایید.

ساده ترین راه برای درمان لکه های سفید رنگ پس از برداشتن براکت هار ارتودنسی این است که هرگز اجازه ندهید روی دندان های شما بوجود بیایند. نخست اینکه، سطوح بالای بهداشت دهانی را رعایت نمایید. علاوه بر حداقل دو مرتبه درطول روز مسواک بزنید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمولی می توانند کمک کننده باشند، اما مسواک های خاصی هستند که می توانند برای تمیز کردن اطراف براکت ها و سیم ها استفاده شوند، و نیز فلاس تریدر که کمک می کند عمل نخ دندان کشیدن راحت تر انجام شود. علاوه بر این، می توانید استفاده از واتر فلاسر را امتحان کنید تا مواد گیر کرده بین دندان ها و زیر لثه ها را به راحتی خارج نمایید. این دستگاه این کار را با پرتاب با فشار آب انجام می دهد، که چیزی شبیه مسواک به نظر می رسد. برای انجام کارهای بهداشتی دهان و تمیز کردن اطراف بریس ها و براکت ها، زمان کافی اختصاص دهید.

علاوه بر این، درمان های تخصصی خاصی وجود دارند که اگر در معرض خطر بروز ضایعات سفید رنگ هستید، می توانند در پیشگیری از آنها به شما کمک کنند، که عبارتند از استفاده از خمیر دندان ها یا دهانشویه های فلورایده در منزل، یا اعمال ژل های فلورایده، سیلانت ها، یا وارنیش ها در مطب روی دندان ها. گرچه این روش ها می توانند بهبودهایی بوجود بیاورند، اما تأثیر گذاری درمان های خاص هنوز تحت مطالعه قرار دارد.

لکه سفید دندان پس از ارتودنسی

لکه سفید دندان پس از ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انکیلوز دندان یا دندان فک جوش

هنوز راه دیگری برای پیشگیری از تشکیل آنها و حتی معکوس کردن روند پیشرفت آنها وجود دارد: محیط دهان خود را سالم نگه دارید! همه می دانند که غذاها و نوشیدنی های مملو از قند، می توانند منجر به دمینرالیزیشن شوند و منجر به خوردگی سطح مینای دندان ها شوند. در صورتی که مصرف این محصولات را انتخاب کنید، لازم است آن را به زمان وعده های غذایی خود محدود کنید و از خوردن میان وعده ها خودداری نمایید. این به بزاق شما فرصت کافی می دهد- خاصیت خنثی کنندگی اسید- تا کار خود را انجام دهد. اینجا هم می توانید کمک کنید: با نوشیدن مقدار زیادی آب، و با پرهیز از مصرف تنباکو، الکل، و کافئین، دهان خود را مرطوب نگه دارید. اگر دهانتان با این روش ها مرطوب باقی نمی ماند، جویدن آدامس یا قرص های نعنای حاوی زایلیتول را امتحان کنید. اینها ترشح بزاق را تحریک می کنند و می توانند به کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک کنند.

درمان لکه های سفید رنگ روی دندان ها

اگر روی دندان ها لکه های سفید رنگ گچی ایجاد شده باشد، به راحتی قابل برطرف شدن هستند. خوشبختانه، اکثر افراد متوجه می شوند که بدون هیچ درمانی، این لکه ها یا ثابت باقی می مانند یا بهتر می شوند. با این حال، راه هایی برای درمان آنها وجود دارد.

لکه سفید دندان پس از ارتودنسی

لکه سفید دندان پس از ارتودنسی

 

مواد معدنی از دست رفته از سطح مینای دندان ها لازم است جایگزین شوند تا لکه های سفید رنگ را پر کنند، زیبایی ظاهری آنها را بازگرداند و سلامت دندان ها را بهبود بخشد. یکی از این راهکارها روی ری-مینرالیزیشن (معدنی سازی مجدد) re-mineralization سطوح دندان هایی تمرکز دارد که تحت تأثیر قرار گرفته اند. این فرایند می تواند به صورت طبیعی اتفاق بیفتد، یا با کمک خمیر یا ژل های فلورایده تجویزی یا OTC انجام شود. از گذشته تاکنون، فلوراید توصیه می شده است زیرا به ساخت مینای دندان کمک می کند. ضایعات سفید رنگ روی دندان ها با اعمال تخصصی فلوراید روی دندان ها، در مطب نیز بهبود پیدا می کنند.

اکنون بهتر نیز شده است و محصولی که حاوی نانو- هیدروکسی آپاتیت است حاوی مواد معدنی به شکلی می باشد که مینای دندان به آن نیاز دارد تا خود را ترمیم و اصلاح نماید. با استفاده از خمیر دندان هایی که مواد معدنی دندان ها را به آنها باز می گردانند و هم حاوی فلوراید هستند، هم حاوی نانو- هیدروکسی آپاتیت هستند، برای دندان ها بهترین مواد بنیادی شان را برای ترمیم مینای دندان فراهم می آورند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیرسینگ چیست و چه مضراتی برای دهان و بریس ها دارد؟

فرایندی به نام میکروابریژن microabrasion نیز می تواند مؤثر واقع شود. این فرایند کمک می کند مناطق آسیب دیده زیر سطح دندان احیاء شوند.

لکه سفید دندان پس از ارتودنسی

لکه سفید دندان پس از ارتودنسی

 

تکنیک جدیدتری به نام “نفوذ پوسیدگی” (caries infiltration) وجود دارد که در آن، رزین های مایع همرنگ دندان به زیر سطح مینای دندان، در قسمت های سفید شده، تزریق می شوند، سپس رزین با نور کیور خشک می شود. این باعث می شود لکه ها کمتر کدر باشند و مانند مینای طبیعی دندان شفاف شوند. با این حال، تکنیک دیگری نیز هست که در آن نور لیزر روی دندان ها تابانده می شود تا روند دمینرالیزیشن متوقف شود و از پیشرفت حفره ها پیشگیری شود.

پس از معدنی سازی مجدد لکه های سفید رنگ، احیاء ظاهر طبیعی درخشان، ممکن است لازم باشداز محصولات سفید کننده استفاده کنید تا رنگ همه دندان ها یکدست شود. معمولاً استفاده از کیت های سفید کننده ای که از دندانپزشک دریافت می کنید بیشتر از خمیر دندان های سفید کننده ای که از داروخانه خریداری می کنید می کنید مؤثر واقع می شوند. البته برای انتخاب هر یک از این مواد ابزارها لازم است با دندانپزشک مشورت نمایید.

دهان چرخه PH طبیعی خود را دارد. با خوردن، محیط دهان اسیدی می شود و از مقدار PH آن کاسته می شود، و پس از اتمام خوردن مجدداً بالا می رود و به سطح بی خطر خود برای مینای دندان باز می گردد. از آنجا که محیط اسیدی موجب از بین رفتن مواد معدنی از روی مینای دندان می شود، می تواند موجب وخیم شدن لکه های سفید رنگ موجود شود یا منجر به بروز لکه های جدید شود. هنگام درمان لکه های سفید رنگ، مهم است کمک شود سطح PH بالا نگه داشته شود، در حدودی که مواد معدنی بتوانند مجدداً در دندان ها انباشته شوند. نخوردن میان وعده بین وعده های غذایی و محدود کردن نوشیدنی های بین وعده های غذایی و جایگزین کردن آنها با آب می تواند کمک نماید سطح PH بالا باقی بماند. استفاده از محصولات مراقبت دهانی که به صورت ویژه برای حفظ PH سالم دهان طراحی و تولید می شوند، نیز می تواند کمک عظیمی باشد.

در صورتی که هیچ یک از این روش ها مؤثر واقع نشوند، و از ظاهر دندان های خود راضی نیستید، درمان های مرسوم زیبایی مانند باندینگ، و ونیرها می توانند به شما کمک کنند به لبخند ایده آل خود دست یابید. در واقع، در صورتی که لکه های سفید رنگ شدی باشند، دندانپزشک می تواند از رزین های همرنگ دندان ها برای پر کردن حفره ها و ترمیم و اصلاح ظاهر دندان ها استفاده نماید. در صورتی که این روش کفایت نکند تکنیک های تخصصی تر زیبایی مانند ونیر استفاده می شوند.