حفره های دندانی (که تحت عناوین پوسیدگی یا کرم خوردگی دندان ها نیز شناخته می شوند) از شایع ترین بیماری های مزمن کودکان هستند. پوسیدگی های دندانی درمان نشده می توانند منجر به بروز درد و عفونت هایی شوند که ممکن است باعث بروز مشکلاتی در غذا خوردن، حرف زدن، بازی کردن، و یادگیری شوند. بیمارانی که بهداشت دهانی خوبی ندارند اغلب زمان بیشتری از مدرسه را از دست می دهند و معمولاً نسبت به کودکانی که این مشکلات را ندارند نمره های پایین تری می گیرند.

  • از هر 5 کودک بین سنین 5 تا 11 سال، حدوداً 1 نفر (20%) حداقل یک پوسیدگی دندانی دمان نشده دارد.
  • از هر 7 نوجوان 12 تا 19 ساله، 1 نفر (13%) حداقل یک دندان پوسیده درمان نشده دارد.
  • کودکان 5 تا 19 ساله از خانواده های کم درآمد، در مقایسه با کودکانی خانواده های با درآمد بیشتر (11%)، دو برابر بیشتر احتمال دارد (25%) که پوسیدگی دندانی داشته باشند.

خبر خوب این است که حفره های دندانی قابل پیشگیری هستند. وارنیش فلوراید می تواند از یک سوم (33%) پوسیدگی های دندانی در دندان های شیری پیشگیری کند. کودکانی که در جوامع دارای آب آشامیدنی فلورایده شده زندگی می کنند، نسبت به کودکانی که آب آشامیدنی آنها فلورایده شده نیست، حفره های دندانی کمتری دارند. به همین ترتیب، کودکانی که به صورت روزانه با خمیر دندان فلورایده مسواک می زنند حفره های دندانی کمتری خواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه می توان به ترس از ارتودنسی فائق آمد؟

سیلانت های دندانی نیز می توانند به مدت چند سال پیشگیری شوند. سیلانت های دندانی روی سطوح جونده دندان های عقب دهان اعمال می شوند تا از 80% از حفره های دندانی پیشگیری نمایند.

بهداشت دهانی کودکان

بهداشت دهانی کودکان

والدین چه کاری می توانند انجام دهند؟

برای نوزادان

  • در طول روز، صبح ها بعد از اولین تغذیه و شب ها درست قبل از رفتن رختخواب، دو مرتبه لثه های کودک را با یک دستمال نرم و تمیز پاک کنید تا هر گونه باکتری و قندی که می تواند موجب بروز حفره های دندانی شود از بین بروند.
  • وقتی دندان ها بیرون می آیند، مسواک زدن با یک مسواک دارای فرچه نرم با سری کوچک با آب آشامیدنی را دو مرتبه در طول روز انجام دهید.
  • همزمان با اولین جشن تولد کودک او را نزد دندانپزشک ببرید تا علائم و نشانه های هر گونه مشکلات را خیلی زود شناسایی نمایید.
  • به محض بیرون آمدن اولین دندان ها، با دندانپزشک یا پزشک کودک خود در مورد وارنیش فلوراید برای دندان های کودک خود صحبت کنید.
  • پس از شیر خوردن، شیشه شیر را از دهان او بیرون بیاورید تا با مشکل سندروم شیشه شیر مواجه نشود. وقتی کودکان برای مدت زمانی طولانی شیر، شیر خشک، یا آبمیوه را از شیشه شیر می خورند یا درهمین حال به خواب می روند، دندان های شیری آنها می توانند دچار پوسیدگی شوند.

برای کودکان زیر 2 سال، ابتدا با پزشک یا دندانپزشک خود در مورد استفاده از خمیر دندان های فلورایده صحبت کنید.

بهداشت دهانی کودکان

بهداشت دهانی کودکان

برای کودکان

همه دندان های شیری کودکان در سن 3 سالگی بیرون آمده اند. این دندان ها از حدود 6 سالگیشروع به افتادن می کنند، همان زمانی که دندان های دائمی آنها شروع به بیرون آمدن می کنند. فاصله بین دندان های شیری طبیعی است. آنها فضای کافی برای بیرون آمدن دندان های دائمی را نگه می دارند. اکثر دندان های دائمی تا سن 13 سالگی بیرون آمده اند. برای کودک خود بهترین اصول بهداشتی دهان و دندان ها را وضع کنید تا در آینده با مشکلات کمتری مواجه شود. برخی از این اصول عبارتند از:

  • دو مرتبه در طول روز دندان های آنها را با خمیر دندان فلورایده مسواک بزنید.
  • آب آشامیدنی حاوی فلوراید به کودک خود بدهید.
  • از دندانپزشک کودک خود در مورد اعمال سیلانت های دندانی در صورت مناسب بودن سؤال بپرسید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا هنگام دریافت بریس ها به آرامبخش نیاز دارید؟

اگر کودک شما کمتر از 6 سال است، مراقب مسواک زدن او باشید. مطمئن شوید خمیر دندان او به اندازه یک نخود است و همیشه پس از اتمام مسواک زدن به جای قورت دادن آن را تف کند. تا زمانی که کودک شما خوب مسواک زدن را یاد نگرفته است به او کمک کنید.

برای دیدن اینکه آیا آب آشامیدنی شما فلورایده است یا خیر، می توانید با اداره آب منطقه خود تماس بگیرید و سؤال بپرسید.

اگر آب آشامیدنی شما برای پیشگیری از حفره های دندانی حاوی مقدار کافی فلوراید نیست (بهترین مقدار 7/0 میلی گرم در لیتر است)، از دندانپزشک خانوادگی، دندانپزشک کودک خود، یا پزشک کودک خود بپرسید آیا کودک شما نیاز به مکمل خوراکی فلوراید، مانند قطره ها، قرص ها، یا اشکال دیگر، دارد.

بهداشت دهانی خوب برای زنان باردار نیز مهم است

وقتی شما باردار هستید، ممکن است بیشتر مستعد بیماری لثه و حفره های دندانی باشید، که می توانند سلامت جنین شما را نیز تحت تأثیر قرار دهند. برای محافظت از دندان های خود این سه گام را بردارید:

  • قبل از زایمان به دندانپزشک مراجعه کنید (این کار خطری ندارد)
  • دو مرتبه در طول روز مسواک بزنید.
  • هر روز نخ دندان بکشید.

اگر حالت تهوع دارید، پس از هر بار استفراق کردن دهان خود را با یک قاشق چایخوری جوش شیرین حل شده در یک لیوان آب شستشو دهید. این به شستن اسید معده و در امان نگه داشتن مینای دندان های شما کمک می کند.

عوامل خطرزا برای پوسیدگی های دندانی کودکان کدامند؟

احتمال بروز پوسیدگی ها و حفره های دندانی در کودک شما بالاتر خواهد بود اگر:

  • اعضای خانواده (خواهرها و برادرهای بزرگ تر، یا والدین) پوسیدگی دندان دارند.
  • کودک مقادیر زیادی غذاها، خوراکی ها، و نوشیدنی های حاوی قند می خورد و می نوشد، مانند نوشابه، مخصوصاً در میان وعده ها.
  • آنها مراقبت های پزشکی خاصی نیاز دارند.
  • بریس یا دیگر ابزارهای دهانی یا ارتودنسی استفاده می کنند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت پر کردن دندان ها برای سلامت آنها

در صورتی که کودک شما هر یک از این شرایطی را دارد، حتماً با دندانپزشک او یا پزشک خانوادگی خود صحبت کنید تا گام های اضافی برای محافظت از دندان های کودک خود را بردارید.