گرچه مراقبت از دندان ها مهم است، اما بسیاری از افراد ارزش مراقبت از لثه های خود، به عنوان بخشی از یک رژیم مهم بهداشت دهان، را فراموش می کنند. لثه ها پایه و اساس یک دهان سالم هستند و اگر به خوبی از آنها مراقبت نکنید، در واقع خود را در معرض خطر مشکلات بهداشتی دهان و دندان قرار می دهید. از آنجا که لثه ها حمایت مهمی از دندان های شما فراهم می آورند، به خوبی از آنها مراقبت کنید و در صورت مشاهده خونریزی لثه ها اقدام کنید.

خونریزی لثه به چه معناست؟

مشکلاتی مانند خونریزی لثه ها می توانند نشانه این باشند که از لثه های خود به درستی مراقبت نمی کنید و نیاز به توجه بیشتری دارند. گرچه اگر متوجه خونریزی لثه ها شدید نیازی نیست وحشت زده شوید، اما نیاز است برای کمک به پیشگیری از پیشرفت آن به شکل پیشرفته تر بیماری لثه، اقداماتی انجام دهید. از آنجا که بسیاری از افراد به ژنژیویت (التهاب لثه) و خونریزی لثه مبتلا هستند، افراد اغلب آن را به اندازه کافی جدی نمی گیرند.

علائم خونریزی لثه ها

انتظار می رود خونریزی لثه ها تنها دارای یک علامت باشد، خونریزی از لثه ها. اما معمولاً در چنین شرایطی برخی علائم دیگر نیز مشاهده می شوند که عبارتند از:

• بوی بد دهان یا هالیتوزیس
  • زخم دردناک لثه (زخم لثه)
  • درد یا ناراحتی بیش از حد لثه ها
  • التهاب لثه ها و مخاط دهان
  • حساسیت دندانی
خونریزی لثه

خونریزی لثه ها طبیعی نیست.

در حقیقت، گرچه تحقیقات حاکی از این هستند که از هر دو نفر آمریکایی یک نفر به یکی از اشکال بیماری لثه مبتلا است، تقریباً تنها سه درصد از افراد مبتلا به دنبال درمان تخصصی هستند. بر اساس آکادمی پریودنتولوژی آمریکا (AAP) ، این تفاوت بین شیوع بیماری لثه و سطوح پایین اقدام برای انجام درمان تخصصی احتمالاً می تواند به دلیل عدم آگاهی تأثیر بیماری پریودنتال روی سلامت کلی بدن باشد. برخی از مطالعات حاکی از این هستند که پریودنتیت ممکن است با دیگر بیماری ها مانند بیماری قلبی و دیابت مرتبط باشد، بنابراین نباید آن را دست کم گرفت.

بیماری های دهان و دندان که باعث خونریزی لثه ها می شوند

پی بردن به علت اصلی خونریزی لثه می تواند به درمان این بیماری کمک کند. مسواک زدن خشن، تروما، آسیب، ژنژیویت (التهاب لثه) یا مراحل اولیه بیماری لثه پریودنتال می توانند باعث خونریزی لثه ها شوند. محکم مسواک زدن باعث تمیزتر شدن دندان ها نمی شود، در عوض شما را در معرض خطر ابتلا به تحلیل لثه و خونریزی لثه قرار می دهد. تکنیک مسواک زدن خود را تغییر دهید و برای مسواک زدن دندان های خود از مسواک نرم استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربردهای بوتاکس در دندانپزشکی

ژنژیویت (التهاب لثه)

ژنژیویت به التهاب لثه ها اشاره دارد، و با خونریزی لثه همراه است. با این حال، این بیماری اگر خیلی زود تشخیص داده شود، قابل درمان است. این بیماری همچنین با رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان قابل پیشگیری است. عوامل خطر زای ژنژیویت را باید رد کرد. این عوامل عبارتند از سیگار کشیدن، دیابت، دوره های نوسانات هورمونی، بویژه در زنان، و خشکی دهان.

پریودنتیت
این عارضه نیز می‌تواند باعث خونریزی لثه ها شود و یکی از پیامدهای عدم درمان ژنژیویت است. این عارضه منجر به شل شدن حفره های لثه اطراف دندان ها می شود، که منجر به خونریزی لثه ها می شود.

شایع ترین اختلالاتی که باعث خونریزی لثه ها می شوند

خونریزی لثه به دلیل عفونت HIV

اچ آی وی یا همان ایدز، بیماری است که به دلیل نقص سیستم ایمنی بدن منجر به بروز عفونت های جدی می شود. این عفونت از طریق تماس خونی، یا تماس مستقیم جنسی با فردHIV  مثبت، یا از مادر آلوده به نوزاد منتقل می شود.

به دنبال عفونت HIV ممکن است مشکلات پزشکی مختلفی بوجود بیایند. از جمله مشکلات دندانی مانند خونریزی لثه ها، و درد در حفره دهان، از جمله زبان، لب ها یا دهان هستند. با این حال، این علت تنها با انجام آزمایشات سرولوژیک قابل تأیید است.

خونریزی لثه های مرتبط با کم خونی

کم خونی یک وضعیت پزشکی است که در نتیجه کمبود گلبول های قرمز در خون بوجود می آید. یکی از انواع کم خونی، کم خونی منجر به مرگ است که با سوء جذب ویتامین B12 همراه است، که بعلاوه باعث خونریزی از لثه ها نیز می شود.

عفونت تبخال

عفونت ویروس هرپس سیمپلکس می تواند باعث بروز درد شدید، درد مخاط دهان، و اگر لثه ها را درگیر کند، می تواند موجب خونریزی آنها شود.

خونریزی لثه ناشی از استرس

استرس ممکن است منجر به التهاب لثه شود که لثه ها را بیشتر مستعد تروما می کند. علاوه بر این، استرس می تواند باعث ایجاد حالت سرکوب سیستم ایمنی شود که عفونت باکتریایی را تشویق می کند و ممکن است فرآیندهای انعقادی طبیعی را مهار کند.

سرطان خون و سرطان لثه

سرطان دهان معمولاً به شکل برآمدگی‌های بدون درد روی سطح لثه ها، قسمت های داخلی گونه ها یا روی زبان ظاهر می شود که اغلب با خونریزی لثه همراه است.

لوسمی همچنین می تواند باعث خونریزی از لثه شود، زیرا منجر به تولید لکوسیت های نابالغ یا غیر عملکردی و کمبود پلاکت می شود. دیگر علائم و نشانه هایی که مشخصه ویژه این بیماری هستند عبارتند از بزرگ شدن طحال و کبد و غدد لنفاوی.

کمبود فاکتور V

کمبود فاکتور V یک اختلال خونریزی دهنده است با علائم عمومی مانند خونریزی لثه ها، خونریزی زیر سطح پوست، کبودی های مکرر یا خونریزی بینی.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دهان سالم پنجره ای رو به بدن سالم

خونریزی لثه در دوران بارداری

بارداری وضعیتی است که با نوسانات هورمونی همراه است. چنین تغییرات هورمونی ممکن است منجر به التهاب و درد لثه شود. روش های بهداشتی خوب می تواند از خونریزی لثه در این دوران جلوگیری کند. با این حال، اگر این بیماری تشدید شود، مشاوره دندانپزشکی برای جلوگیری از عوارض مهم است.

علل دیگر

اگر ژنژیویت ندارید، اما همچنان از خونریزی لثه ها رنج می برید، مشکل را نادیده نگیرید. خونریزی لثه ها همچنین می تواند ناشی از اختلالات خونریزی، سرطان خون، کمبود ویتامین K، تغییرات هورمونی، اسکوربوت (کمبود ویتامینC) یا استفاده از داروهای رقیق کننده خون باشد. داروهای رقیق کننده خون توانایی لخته شدن خون را کاهش می دهند که می تواند منجر به خونریزی راحت تر شود. این می تواند برای فرایندهای دندانپزشکی که باعث خونریزی می شوند (مانند پاکسازی عمقی، کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت دندان) نگران کننده باشد. بنابراین، در هر بار مراجعه به دندانپزشک باید متذکر شوید که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید. اگر متوجه خونریزی از لثه های خود شدید، بهتر است برای مشخص نمودن علت با دندانپزشک یا پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از پروتزهایی مصنوعی دندانی که به درستی جا نمی گیرند، اگر باعث ایجاد خراش روی لثه های شما شوند و زخم ایجاد کنند، می توانند باعث خونریزی لثه شوند. افرادی که شب ها دندان های مصنوعی خود را بیرون نمی آورند، ممکن است بویژه مستعد خونریزی لثه باشند. علاوه بر این، اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید، مسواک زدن دندان ها و پاکسازی دندان های مصنوعی برای جلوگیری از تجمع پلاک و التهاب لثه بسیار مهم است.

درمان: چگونه خونریزی لثه را متوقف کنیم؟

پی بردن به علت اصلی خونریزی لثه و از بین بردن آن برای درمان اساسی ضروری است. اگر خونریزی لثه به دلایل دندانی باشد، درمان مناسب دندان اجباری است. با این حال، اگر علت اصلی خونریزی لثه به دلیل بیماری زمینه ای باشد، باید شناسایی و درمان شود.

روش های متعددی برای کمک به بهبود سلامت دهان و دندان ها و کمک به توقف خونریزی لثه ها وجود دارد. از آنجا که خونریزی لثه ها عموماً به دلیل عدم زدودن کافی پلاک از روی دندان ها یا در اطراف خط لثه ها رخ می دهد، شروع یک رژیم مؤثر بهداشتی دهان و دندان راهی فوق العاده برای کمک به درمان و پیشگیری از خونریزی لثه است. در اینجا به ارائه چند نکته برای رعایت بهداشت دهان و دندان می پردازیم که به شما کمک خواهند کرد کل دهان خود را سالم تر نگه دارید و به پیشگیری یا کاهش خونریزی لثه نیز کمک می کنند:

دفعات مسواک زدن خود را افزایش دهید

مسواک زدن با یک مسواک دارای فرچه های نرم با حرکات دایره ای نیز به تحریک لثه ها، جلوگیری از خونریزی لثه ها و تقویت بافتی که از دندان ها حمایت می کند کمک می کند.

مسواک زدن با خمیر دندان ضد التهاب لثه

اگر با خونریزی لثه دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است بخواهید از خمیر دندان هایی استفاده کنید که می توانند پلاک موجود در اطراف خط لثه را به صورت عمقی پاکسازی کنند. همچنین خمیر دندان های ترمیم کننده لثه و مینای دندان را امتحان کنید که به ترمیم مینای ضعیف شده دندان ها نیز کمک می کنند. برای رفع حساسیت، مسواک زدن با خمیر دندان های مخصوص ضد حساسیت را امتحان کنید که علت اصلی این مشکل را برای تسکین سریع هدف قرار می دهد و از نظر بالینی ثابت شده است که سلامت لثه ها را افزایش می دهد. فرمولاسیون این خمیر دندان ها برای کمک به معکوس کردن علائم اولیه بیماری لثه ابداع شده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوامل ژنتیکی چگونه باعث بروز مشکلات ارتودنتیک می شوند؟

نخ دندان کشیدن روزانه

نخ دندان کشیدن یکی از مهم ترین روش ها برای کمک به پیشگیری از خونریزی لثه ها و حفظ سلامت دهان و دندان است. این کار پلاک ها و ذرات غذایی که ممکن است زیر خط لثه قرار داشته باشند و منجر به خونریزی لثه می شوند را از بین می برد.

برای کسب بهترین نتایج، چند روش را ترکیب کنید.

برای کسب بهترین نتایج، از ترکیب چندین محصول با هم استفاده کنید تا دهان، لثه ها و دندان های خود را سالم نگه دارید. یک سیستم جامع متشکل از طیف وسیعی از محصولاتی که با هم به خوبی عمل می کنند می تواند شامل خمیر دندان ضد پلاک، دهانشویه های محافظ دندان، مسواک برقی، و نخ دندان های مخصوص پاک کردن عمق خط لثه ها.

از مصرف دخانیات اجتناب کنید.

مصرف تنباکو می تواند به لثه های شما آسیب وارد کند و بعلاوه می تواند احتمال گسترش بیماری لثه را نیز افزایش دهد.

خونریزی لثه

به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید.

باکتری های مضر داخل پلاک های دندانی حتی می توانند منجر به بروز مشکلاتی فراتر از ژنژیویت (التهاب لثه) شوند، مانند ضعیف شدن مینای دندان ها. دو مرتبه پاکسازی دندان ها در سال در مطب دندانپزشک برای زدودن پلاک و تارتاری انجام می شود که در منزل قابل پاک کردن نیستند. این به جلوگیری از خونریزی لثه ها و حفظ سلامت دهان شما کمک خواهد کرد. شما باید برای پاکسازی تخصصی و معاینه دندانپزشکی خود، حداقل دو مرتبه در سال به دندانپزشک مراجعه کنید. این می تواند به جلوگیری از پیشرفت مراحل اولیه بیماری لثه و تبدیل شدن آن به بیماری لثه جدی کمک کند.

سبک زندگی سالم را حفظ کنید.

انجمن دندانپزشکی آمریکا داشتن یک رژیم غذایی متعادل و پرهیز از بین وعده ها را توصیه می کند. همچنین، کاهش استرس از زندگی شما می تواند به پیشگیری از بیماری لثه کمک کند.

چرا برطرف نمودن علت خونریزی لثه مهم است؟

اغلب اوقات، علت دقیق خونریزی لثه یک بیماری جدی است که خونریزی لثه ای نشانه ای برای پی بردن به وجود آن است. حتی اگر علت زمینه ای نیز وجود نداشته باشد، ممکن است عامل بروز آن یکی از بیماری های داخل دهان مانند ژنژیویت یا پریودنتیت باشد که در صورت عدم درمان ممکن است پیشرفت کند و به شرایط وخیم تری تبدیل شود که سلامت دندان ها را به خطر خواهد انداخت و حتی در نهایت می تواند باعث از دست رفتن دندان ها شود.