با وجود رنگ های بسیار زیاد بریس ها، نیاز نیست صاف کردن دندان ها با بریس های ارتودنسی خسته کننده باشد. بریس های رنگی این امکان را برای شما فراهم می کنند، در حالی که لبخند شما در حال بهبود است، جنبه سرگرم کننده یا شیک خود را نشان دهید. تنها مشکلی که برای شما باقی می ماند این است که تصمیم بگیرید کدام رنگ بریس ها را انتخاب کنید!

خوشبختانه، مجبور نیستید برای کل درمان خود، فقط یک رنگ را برای بریس های خود انتخاب کنید، بنابراین می توانید ترکیب های مختلف زیادی را تجربه کنید. در این مقاله، ضمن پاسخ به پرسش های زیر، ایده هایی برای انتخاب بهترین رنگ بریس برای شما ارائه خواهیم داد:

  • بریس ها به چه رنگ هایی وجود دارند؟
  • چه رنگ هایی از بریس ها برای موقعیت های حرفه ای بهتر به نظر می رسند؟
  • چه رنگ هایی از بریس ها با دندان های زرد بهتر به نظر می رسند؟

ما همچنین توضیح خواهیم داد که چرا در وهله اول به آن بندهای کوچک روی بریس های خود نیاز دارید.

بریس های رنگی چگونه کار می کنند

گرچه اغلب آنها “بریس های رنگی” نامیده می شوند، اما این نوع بریس ها در واقع از فلز ساخته شده اند. این بندهای الاستیک کوچکی که روی براکت ها نصب شده اند هستند که این امکان را برای شما فراهم می کنند تا مقداری رنگ اضافه کنید.

ارتودنتیست شما یک براکت فلزی را با یک چسب دندانپزشکی محکم به هر دندان می چسباند، سپس براکت ها را با سیمی به نام سیم کمانی ارتودنسی به یکدیگر وصل می کند. بندهای کوچک سیم را در جای خود نگه می دارند. متخصص ارتودنسی سیم را در نقاط مختلف سفت می کند تا به تدریج دندان های شما را در یک راستا قرار دهد.

یک یا دو ساعت طول می کشد تا بریس های شما قرار بگیرند، اما هر چکاپ تنها حدود 20 دقیقه طول خواهد کشید. قرار گیری اصلی براکت ها روی دندان ها واقعاً نباید هیچ دردی بوجود بیاورد اما به مدت چند روز بعد از آن، و بعد از هر تنظیم ممکن است دندان های شما احساس ناراحتی داشته باشند.

بسته به اینکه دندان های شما چقدر نامرتب هستند، درمان با بریس های رنگی معمولاً 18 تا 24 ماه طول می کشد.

چرا بریس ها بندهای رنگی دارند؟

دو نوع اصلی از الاستیک های ارتودنتیک وجود دارند که در بریس ها استفاده می شوند و هر کدام هدف خاص خود را دارند. بندهای الاستیک کوچکی که روی هر یک از براکت های بریس های فلزی قرار می گیرند تا سیم کمانی را در جای خود نگه دارند.

آنها تحت عنوان “لیگاچور” یا “O رینگ” (حلقه O شکل) نیز شناخته می شوند. سیم نقش مهمی در کنترل نحوه حرکت دندان های شما ایفا می کند، بنابراین این الاستیک ها وظیفه مهمی برای انجام دادن دارند. لیگاچورها معمولاً در طیف وسیعی از رنگ ها موجود هستند.

رابر بندهای بزرگ تر نیز ممکن است بین فک بالا و پایین قرار داده شوند تا به همراستا شدن کمک کنند. این مورد بیشتر برای بریس های کودکان کاربرد دارد. آنها به قلاب های مخصوص روی براکت های بریس ها متصل می شوند.

این نوع الاستیک ها تحت عنوان “الاستیک های بین فکی” شناخته می شوند و بیشتر شبیه نوارهای لاستیکی هستند که در منزل استفاده می کنید. آنها کمتر در رنگ های مختلف ارائه می شوند، اما معمولاً در کناره های دهان قرار می گیرند بنابراین کمتر قابل مشاهده هستند. اگر بریس های شما به الاستیک بین فکی نیاز دارند، باید یاد بگیرید که خودتان آنها را قرار دهید، زیرا باید چندین بار در روز تعویض شوند.

یک نوع بریس فلزی وجود دارد که در آن از نوارهای رنگی استفاده نمی شود. براکت های خود تنظیم شونده (مانند براکت های دندانی دیمون) سبک متفاوتی از براکت دارند که امکان حرکت خودکار سیم را فراهم می کند، بنابراین برای نگه داشتن سیم در جای خود به هیچ الاستیکی نیاز نیست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهکار نخ دندان کشیدن با وجود براکت ها روی دندان

بریس ها به چه رنگ هایی وجود دارند؟

دندانپزشکان می دانند که داشتن بریس ها به رنگ های متفاوت برای دندان ها، می تواند باعث شود بیماران با لبخند خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. می توانید رنگ های موجود را روی چرخ رنگ بریس در مطب ارتودنتیست خود مشاهده کنید. پس بریس ها چه رنگ هایی دارند؟ برخی از گزینه های ممکن عبارتند از:

  • سفید و شفاف (برای ظاهری ظریف تر)
  • خاکستری و نقره ای (برای همرنگ بودن با براکت های فلزی)
  • رنگ های نئون روشن
  • سایه های فلزی تیره تر
  • الاستیک های درخشان در تاریکی

با این حال، به خاطر داشته باشید که برندهای مختلف بریس ها با گزینه های رنگی متفاوت عرضه می شوند. شما باید از دندانپزشک خود در مورد طیف دقیق رنگی که می توانید انتخاب کنید سؤال بپرسید. در اولین قرار ملاقات خود بخواهید که چرخ رنگ بریس های آنها را مشاهده کنید تا زمان داشته باشید تا رنگ هایی را برای بریس های خود انتخاب کنید که از آنها رضایت داشته باشید. آخرین چیزی که می خواهید این است که در تصمیم خود عجله کنید و بعداً از انتخاب خود پشیمان شوید.

بریس های رنگی ارتودنسی

بریس های رنگی ارتودنسی

هر چند وقت یک بار می توان رنگ بریس ها را تغییر داد؟

شما قادر خواهید بود هر بار که برای تنظیم بریس های خود به ارتودنتیست مراجعه می کنید، رنگ بریس های خود را تغییر دهید. این زمان معمولاً هر 6 تا 8 هفته در طول درمان ارتودنسی شما خواهد بود. این می تواند به معنای 12 تا 20 ترکیب رنگ مختلف در کل باشد، بنابراین بهتر است فکر کنید!

رنگ های خوب برای بریس ها کدامند؟

بسیاری از بیماران به این موضوع فکر می کنند که “چه رنگ هایی را باید برای بریس ها انتخاب کنم؟” راهکارهای مختلفی برای نحوه انتخاب رنگ بریس ها وجود دارند. برخی از افراد ترجیح می دهند که کار را ظریف شروع کنند و به تدریج ماجراجوتر شوند. اگر نمی توانید فقط یک یا دو رنگ را انتخاب کنید، نظر شما در مورد بریس های رنگین کمانی چیست؟

همچنین، در نظر داشته باشید که آیا می خواهید بریس های شما برجسته باشند (جلب توجه کنند) یا با دندان های شما ترکیب شوند. به نمایش گذاشتن رنگ های روشن در مدرسه می تواند سرگرم کننده باشد، اما الاستیک های نئون ممکن است در یک کار اداری نامناسب به نظر برسند. پس، چه رنگ هایی روی بریس ها خوب به نظر می رسند؟

در اینجا چند ایده خوب برای انتخاب رنگ بریس ها وجود دارند که باید آنها را در نظر بگیرید:

  • رنگی را انتخاب کنید که مکمل رنگ چشمان شما باشد.
  • رنگ رابر بند خود را با رنگ لباسی را که دوست دارید بپوشید هماهنگ کنید.
  • در تابستان رنگ های روشن و در زمستان رنگ های آبی سرد را انتخاب کنید.
  • قرمز و سبز برای کریسمس و جشن ها بهتر هستند.
  • مشکی و نارنجی برای هالووین فوق العاده هستند (اما به خاطر داشته باشید که تا دو ماه روی دندان ها باقی خواهند ماند!)
  • رنگی متناسب با رنگ تیم ورزشی مورد علاقه خود انتخاب کنید.
  • رنگ مدرسه خود را در نظر بگیرید.
  • بریس های قرمز، سفید و آبی برای نشان دادن میهن پرستی مناسب هستند.
  • اگر نمی خواهید متمایز باشید، نقره ای یا خاکستری ایده آل هستند زیرا کمتر جلب توجه می کنند.
  • سایه های تیره تر برای سفیدتر نشان دادن دندان های شما مناسب هستند.

همچنین برای یافتن بهترین رنگ بریس برای خود می توانید رویکرد علمی تری داشته باشید. رنگ ها و سایه های مختلف در برابر رنگ های مختلف پوست خوب به نظر می رسند، بنابراین به جای آن، به این ترتیب می توانید چند رنگ بریس خوب را انتخاب کنید.

نکته مهم این است که، از آنجا که الاستیک های شما اغلب تعویض می شوند، این شانس را خواهید داشت که ترکیبات زیادی را امتحان کنید. اگر تصمیم گرفتید که رنگ فعلی بریس خود را دوست ندارید، فقط باید چند هفته با آن زندگی کنید تا بتوانید سبک آن را به روز کنید.

بریس های رنگی ارتودنسی

بریس های رنگی ارتودنسی

نحوه انتخاب رنگ بریس ها

اگر از طرفداران غذاهای رنگارنگ مانند کاری و سس گوجه فرنگی هستید، ممکن است بخواهید از بندهای سفید و شفاف روی بریس های خود اجتناب کنید. علت این است که راحت تر روی آنها لکه ایجاد می شود (درست مانند یک پیراهن سفید). شراب، قهوه و چای نیز مقصران لک شدن آنها هستند. اگر رنگی می خواهید که محافظه کارانه تر به نظر برسد، اما لکه ها را به راحتی نشان ندهد، خاکستری یا نقره ای را امتحان کنید تا با براکت های فلزی ترکیب شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت و درمان رویش دندان اضافه

از دندانپزشک بپرسید: از چه رنگ هایی برای براکت ها باید اجتناب کرد؟

هنگام انتخاب رنگ برای بریس های خود دقت کنید، زیرا ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشند. به طور کلی (مگر اینکه یک تعطیلات یا رویداد دارای موضوع را جشن بگیرید) ممکن است بخواهید از موارد زیر دوری کنید:

  • سفید- می توانند دندان ها را زرد نشان دهند.
  • سبز یا قهوه ای- ممکن است دندان های شما را لکه دار جلوه دهند.
  • رنگ های تیره تر- ممکن است حالت پوسیدگی داشته باشد.

نیاز نیست برای وسواس به خرج دادن در مورد انتخاب رنگ بریس های خود انرژی زیادی صرف کنید، اما در نظر داشته باشید که برخی از رنگ ها چه تأثیری ممکن است داشته باشند و از دندانپزشک خود بپرسید که آیا می تواند پیش نمایشی را به شما نشان دهد.

یکی دیگر از نقاط ضعف بریس های سفید این است که آنها می توانند باعث شوند دندان های شما در مقایسه با آنها زردتر نشان داده شوند. اگر به فکر انتخاب بندهای سفید رنگ هستید، ممکن است بخواهید بریس های سفید ساخته شده از سرامیک را انتخاب کنید، زیرا به راحتی لک نمی شوند.

برخی از افراد ترجیح می دهند از بریس های زرد- مخصوصاً زرد روشن- اجتناب کنند، زیرا از دور ممکن است مانند لکه به نظر برسند. به همین ترتیب، بریس های سبز ممکن است با کمی اسفناج باقی مانده از ناهار اشتباه گرفته شوند!

مشکی رنگ محبوبی نیست (شاید غیر از مواردی که نوجوانان می خواهند ابراز وجود کنند). اما اگر رنگ هایی را می خواهید که دندان ها را سفیدتر نشان می دهند، ممکن است به سراغ بنفش تیره یا آبی تیره بروید. این رنگ های تیره تر کنتراست را ایجاد می کنند تا دندان های شما روشن تر به نظر برسند. در اینجا خلاصه ای از اثراتی که رنگ های مختلف بریس ها می توانند داشته باشند آورده شده است:

رنگ بریس اثر
سفید یا شفاف کمتر قابل توجه هستند، اما لک می شوند و می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.
رنگ های تیره دندان ها را سفیدتر نشان می دهند.
زرد و طلایی می توانند مانند لکه به نظر برسند و زردی دندان ها را برجسته کنند.
آبی تیره، طلایی، فیروزه ای، بنفش، قرمز، سبز، نارنجی و صورتی (رنگ های روشن) مناسب پوست و رنگ موی تیره هستند.
آبی روشن، بنفش تیره، برنزی، آبی، آلویی، قرمز ملایم و صورتی برای رنگ پوست و رنگ موی روشن تر مناسب هستند.

بریس های رنگی برای کودکان و نوجوانان

به عنوان یک والدین، ممکن است از انتخاب رنگ فرزند خود برای بریس هایش ناامید شوید، اما به خاطر داشته باشید که این روش دیگری برای بیان شخصیت خود است. واقعاً فرقی با انتخاب رنگ لباس آنها برای پوشیدن روزمره ندارد.

کودک یا نوجوان شما در وهله اول ممکن است از استفاده از بریس ها چندان خوشحال نباشد، اما وقتی به آنها اجازه می دهید روی انتخاب رنگ بندی که می خواهند کنترل کامل داشته باشند، می توانید این تجربه را برای آنها لذت بخش تر کنید.

انتخابگر رنگ بریس می تواند به شما کمک کند تا تجسم کنید که یک ترکیب خاص بعد از نصب چگونه به نظر خواهد رسید.

شما همچنین باید به کودک خود کمک کنید تا از بریس های خود مراقبت کند. این شامل موارد زیر خواهد بود:

  • پاکسازی و نخ دندان کشیدن با دقت به صورت روزانه
  • اجتناب از از مصرف برخی از غذاها طبق دستور دندانپزشک خود
  • استفاده از محافظ دهان برای هر ورزش پر برخورد
  • شرکت در معاینات منظم
  • استفاده از نگهدارنده دندان بعد از برداشتن بریس ها
بریس های رنگی ارتودنسی

بریس های رنگی ارتودنسی

رنگ های محبوب بریس ها

این به شما بستگی دارد که یک ترکیب رنگ کاملاً اصلی را انتخاب کنید یا رنگ هایی را بر اساس محبوبیت برای بریس های خود انتخاب کنید. در اینجا چند الهام نهایی را بر اساس متداول ترین رنگ ها برای بریس ها ارائه می کنیم:

بریس های صورتی

این یک واقعیت است که بسیاری از دختران عاشق استفاده از صورتی هستند، اما این رنگ می تواند برای پسرها نیز زیبا باشد. با ترکیب براکت های بنفش و صورتی نمی توانید اشتباه کنید.

خانم ها اغلب رنگ هایی را برای بریس ها انتخاب می کنند که با رنگ رژ لب مورد علاقه خود یا رنگ طبیعی لب های آنها مطابقت دارد. هیچ چیز مانند یک ظاهر کاملا هماهنگ وجود ندارد!

بریس های آبی

دندانپزشکان معمولاً چندین سایه از بریس های آبی را ارائه می دهند. جفت کردن یک سایه روشن تر و تیره تر یک شرط مطمئن برای هر بیمار است. آبی همچنین رنگ خوبی برای بریس ها است زیرا بعید است با هیچ یک از لباس های شما همخوانی نداشته باشد. بعلاوه، اگر چشم های آبی دارید، انتخاب رنگ آبی برای بریس ها به شما کمک می کند رنگ آنها را برجسته کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خشکی دهان و لب در طی درمان ارتودنسی

بریس های رنگین کمانی

نمی توانید فقط یک یا دو رنگ را انتخاب کنید؟ پس به دنبال رنگین کمان کامل روی دندان های خود بروید! توجه داشته باشید که برخی از دندانپزشکان بیماران را فقط به دو رنگ مختلف بریس در هر کدام محدود می کنند، بنابراین باید از قبل چک کنید که آیا به شما اجازه داده می شود که در برس های رنگین کمانی خود را داشته باشید یا خیر.

بریس های نامرئی

رنگ های بریس ها می توانند بسیار سرگرم کننده باشند، بویژه برای افراد جوان تر. اما با بالا رفتن سن، ممکن است چیزی را بخواهید که کمتر جلب توجه کند. برای آن، بریس های نامرئی وجود دارند که تحت عنوان الاینرهای شفاف نیز شناخته می شوند.

آنها هیچ قطعه فلزی ندارند و از پلاستیک شفاف ساخته شده اند، بنابراین واقعاً به سختی قابل توجه هستند. همچنین معمولاً می توان آنها را برای یک یا دو ساعت در روز از دهان خارج کرد، در صورتی که موقعیت خاصی دارید که می خواهید آنها را بردارید.

نتیجه گیری

بریس های رنگی یک راه سرگرم کننده برای بیان شخصیت شما هستند، در حالی که دندان های خود را نیز صاف می کنید. انتخاب رنگ می تواند سخت تر از آن چیزی باشد که فکرش را بکنید، اما شانس زیادی برای تعویض آنها در طول دوره درمان خواهید داشت.

دندانپزشکان معمولاً انتخابی از الاستیک های رنگی را به صورت استاندارد با بریس های فلزی ارائه می دهند، اما برای جلوگیری از ناامیدی، ارزش آن را دارد که این موضوع را زودتر بررسی کنید.

اگر ترجیح می دهید بریس هایی را انتخاب کنید که ظاهری داشته باشند که کمتر جلب توجه کنند، بریس های نامرئی مانند اینویزیلاین یا بریس های سرامیکی می توانند انتخاب بهتری باشند.

و هنگامی که شما یا فرزندتان درمان با بریس ها را به پایان رساندید، باید به این فکر کنید که چه نوع نگهدارنده ای تهیه کنید.

پرسش های متداول

چه رنگ هایی می توانید برای بریس ها انتخاب کنید؟

اگر بریس دریافت می کنید، احتمالاً به این موضوع فکر می کنید که بریس ها در چه رنگ هایی وجود دارند. بریس ها در همه رنگ های رنگین کمان وجود دارند، و گرچه تعدادی نیز وجود دارند که باید از آنها اجتناب کنید. اگر نمی خواهید دندان های شما زرد به نظر برسند، بویژه از بندهای سفید و زرد دوری کنید.

همانطور که گفته شد، می توانید سایه های نئونی سبز، صورتی، نارنجی و آبی و سایه های متالیک تیره مارونی، سرمه ای و سبز را دریافت کنید. نقره ای و طلایی، قهوه ای سفید و مشکی نیز برای انتخاب وجود دارند. اگر بپسندید، حتی ممکن است بتوانید از بین درخشش در رنگ های تیره انتخاب کنید.

بریس های رنگی ارتودنسی

بریس های رنگی ارتودنسی

بریس های چه رنگی برای دندان های زرد بهترین گزینه هستند؟

آیا دندان های سفید هالیوودی ندارید؟ پس ممکن است به این موضوع فکر کرده باشید که بهترین رنگ ها برای بریس های دندان های زرد کدامند. افرادی که دندان های زرد دارند لازم است از برخی رنگ های خاص بریس ها دوری کنند تا زردی دندان های آنها کمتر خود را نشان دهد.

بندهای سفید می توانند رنگ زرد شما را در مقایسه با سفیدی خود بیشتر برجسته کنند. بندهای زرد همچنین انتخاب خوبی نیستند، زیرا به زردی دندان شما خواهند افزود. رنگ های آبی و بنفش تیره تر می توانند به سفیدتر نشان دادن دندان های شما کمک کنند و نقره ای یا شفاف به طور کلی توجه کمتری را به دندان های شما جلب می کنند.

بریس های چه رنگی جذاب ترند؟

اگر می پرسید چند رنگ زیبا برای بریس ها کدامند، یا به طور کلی چه رنگ هایی روی بریس ها بهتر به نظر می رسند، احتمالاً پاسخ این پرسش در افراد مختلف متفاوت است. زیبایی در نگاه بیننده است. همانطور که گفته شد، رنگ های تیره تر می توانند دندان ها را سفیدتر نشان دهند، و اگر به دنبال احتیاط هستید، بهتر است از نوارهای نقره ای یا شفاف استفاده کنید.

کدام رنگ روی بریس ها کمترین توجه را به خود جلب می کند؟

بسیاری از افراد، بخصوص افراد بزرگسال و نوجوانان بزرگ تر می خواهند بدانند که کدام رنگ بریس ها برای درمان محافظه کارانه تر بهترین هستند. رنگ هایی که کمتر به چشم می آیند نقره ای، سفید یا شفاف هستند. با این حال، مراقب رنگ سفید و شفاف باشید، زیرا می توانند راحت تر لک شوند.