مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح، و مراجعه منظم به دندانپزشک، راه حل هایی برای درخشان نگه داشتن لبخند و سفید نگه داشتن دندان ها هستند. با این حال، اگر به زودی عادات روزانه ای که می توانند به دندان های شما آسیب وارد کنند را ترک نکنید، راه حل های بالا بی معنی می شوند. در این مقاله به بیان عادات روزانه ای می پردازیم که به دندان های شما آسیب می رسانند و باید آنها را ترک کنید.

مسواک زدن دندان ها و لثه ها به روش اشتباه

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) بیان می کند که استفاده از مسواک با فرچه سفت یا اعمال فشار بیش از حد هنگام مسواک زدن می توانند به لثه ها و دندان های شما آسیب وارد کنند. برعکس، مسواک زدن خیلی شل و به صورت غیر یکدست، دندان ها را کثیف تر می کند. برای اجتناب از این امر، از یک مسواک نرم استفاده کنید و به آرامی در امتداد دندان های خود مسواک بزنید.

عادت های بد دندانی

عادت های بد دندانی

جویدن ناخن به دندان ها آسیب می رساند.

جویدن ناخن می تواند باعث بروز آسیب هایی به فک و دندان های شما شود. بر اساس ADA، جویدن ناخن می تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد فک شود، زیرا باعث می شود شما فک خود را برای مدت زمان طولانی در حالت جلو آمده نگه دارید. جویدن ناخن ها همچنین می تواند باعث لب پر شدن دندان هایتان شود. امتحان کردن لاک ناخن نیز راه حلی برای یادآوری و کمک به ترک این عادت است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت حساسیت دندان پس از پاکسازی توسط دندانپزشک

جویدن یخ عادتی است که به دندان ها آسیب وارد می کند.

آیا بعد از نوشیدن نوشیدنی های سرد، تکه های یخ باقی مانده را با بی احتیاطی می جوید؟ اگر نمی خواهید دندان های خود را بشکنید یا مجبور به پر کردن دندان هایتان شوید، برای ترک این عادت، نوشیدن نوشیدنی ها با نی یا نوشیدنی های بدون یخ را به شما توصیه می کنیم.

عادت های بد دندانی

عادت های بد دندانی

فشار دادن یا ساییدن دندان ها روی یکدیگر عادت بدی است که باید آن را ترک کنید.

فشار دادن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر، یا دندان قروچه، اغلب یک عادت ناخودآگاه است.این عادت می تواند باعث پوسیدگی دندان ها، بروز دردهای عضلانی و محدودیت حرکت فک شود. برای کمک به جلوگیری از این عادت مضر، ADA تمرینات تمدد اعصاب، محافظت از دهان در طول شب و تلاش برای آگاهی بیشتر از زمان شروع به ساییدن یا فشردن دندان های خود را توصیه می کند.

استعمال تنباکو دندان ها را کثیف و زرد می کند.

تمام محصولات تنباکو از جمله سیگار، سیگار برگ یا تنباکوی جویدنی برای دندان ها و لثه ها مضر هستند. مصرف دخانیات خطر بیماری لثه، بوی بد دهان، خشکی دهان، پوسیدگی دندان و سرطان حفره دهان را افزایش می دهد. جویدن تنباکو از این هم بدتر است زیرا تنباکو و مواد سرطان زای مرتبط با آن، برای مدت زمان طولانی با لثه ها و بافت های نرم تماس مستقیم دارند. بنابراین، به طور کلی برای محافظت از سلامت عمومی خود، بویژه برای محافظت از سلامت دهان خود، با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد برنامه های ترک سیگار سؤال کنید.

مکیدن انگتشت شست باعث کج شدن دندان ها می شود.

مکیدن انگشت شست معمولاً عادت نوزادان است، و از پستانک نیز برای آرام کردن آنها استفاده می شود. اما بعد از 5 سالگی، این عادات می توانند باعث رویش نامناسب دندان ها شوند. با بزرگتر شدن کودکان، این انحراف می توانند منجر به بروز مشکلات جدی دندانی شوند. اگر کودک شما 5 ساله یا بزرگتر است و همچنان به مکیدن انگشت شست خود یا مکیدن پستانک ادامه می دهد، با پزشک یا دندانپزشک کودکان تماس بگیرید تا نکاتی را برای کمک به کودک خود در گرفتن او از پستانک و توقف عادت مکیدن انگشت دریافت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا هنگام دریافت بریس ها به آرامبخش نیاز دارید؟

استفاده از خلال دندان می تواند به لثه ها آسیب بزند.

ممکن است فکر کنید کار درستی انجام می دهید که بعد از صرف غذا بقایای غذا را از بین دندان های خود خارج می کنید، اما فرو بردن خلال دندان یا سایر ابزارهای غیر دندانی داخل دهان به طور همزمان می تواند به لثه های شما آسیب وارد کند و باعث عفونی شدن آنها شود. در عوض، از نخ دندان استفاده کنید یا از یک پاک کننده دندان مورد تأیید ADA برای خارج کردن مواد غذایی گیر کرده بین دندان ها استفاده کنید.

سوء استفاده از دندان ها برای کارهای غیر ضروری

اگر از دندان های خود برای باز کردن درب بطری، کندن برچسب لباس یا باز کردن کیسه پلاستیکی استفاده می کنید، فوراً آن را متوقف کنید. همانطور که ADA توضیح می دهد، هر زمان که چیزی را به سمت دندان های خود می برید یا برای باز کردن یک بسته از گاز گرفتن استفاده می کنید، خطر آسیب به فک یا ترک خوردگی دندان ها را در پی خواهید داشت. پس از دندان های خود برای کارهای غیر ضروری استفاده نکنید.

عادت های بد دندانی

عادت های بد دندانی

نوشیدن منظم نوشیدنی هایی که برای دندان ها مفید نیستند.

نوشیدن منظم نوشابه های گازدار می تواند منجر به فرسایش مینای دندان ها و پوسیدگی دندان ها شود. زائقه خود را به آب ساده (ترجیحاً فلورایده)، شیر یا چای سبز یا سیاه تغییر دهید. این مواد می توانند به تقویت مینای دندان ها و محافظت از دندان ها در برابر باکتری های موجود داخل دهان کمک می کنند. علاوه بر این، انواع مختلفی از نوشیدنی های الکلی وجود دارند که برای سلامت دهان و دندان های شما نیز مضر هستند. الکل همچنین می تواند باعث کم آبی بدن، خشکی دهان و ایجاد لکه روی دندان ها شود. علاوه بر این، الکل می تواند جریان بزاق را کاهش دهد، که به نوبه خود منجر به بروز مشکلات جدی دهان و دندان مانند بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آسیب جویدن ناخن به دندان ها و براکت های ارتودنسی

خوردن غذاهای شیرین

غذاهای زیادی وجود دارند که برای دندان ها مضر هستند، بویژه خوراکی هایی که قند بالایی دارند. شکر دشمن شماره 1 دهان است، هر چه بیشتر داخل دهان بماند، وضعیت دندان ها بدتر خواهد شد. این قند توسط باکتری ها مصرف می شود و آنها در دهان شما اسید تولید می کنند. اسیدها باعث فرسایش مینای دندان های شما می شوند. میوه های خشک مانند کشمش نیز برای دندان های شما مفید نیستند. در عوض، وعده های غذایی سالم بخورید، غذاهایی که برای دندان های شما مضر هستند را محدود کنید، و اگر چیز شیرینی می خورید، بعد از آن مقدار زیادی آب بنوشید.

عادت های بد دندانی

عادت های بد دندانی

عدم مراجعه به دندانپزشک.

در کنار عادت هایی که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند، ترس از مراجعه به دندانپزشک برای مراقبت های منظم از دندان نیز می تواند سلامت دهان و دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهد. به راحتی می توانید به خود بگویید که بیش از حد درگیر معاینه های دندانی خود هستید یا احساس سوزشی که با هر بار بستن بایت خود احساس می کنید، احتمالاً به صورت خود به خود از بین خواهد رفت، با این حال از مراجعه منظم به دندانپزشک خود غافل نشوید. دفعه بعد که می خواهید تعیین وقت دندانپزشکی را به تعویق بیندازید، سعی کنید آن تماس را انجام دهید.

خلاصه

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های سرشار از قند یک عادت بد برای دندان ها است، اما تعدادی عادات دیگر نیز وجود دارند که برای دندان ها مضر هستند که اغلب نادیده گرفته می شوند. این عادات همگی برای سلامت دهان و دندان های شما مضر هستند. پس هر چه زودتر این عادات را کنار بگذارید و به محض بروز مشکلات دندانی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.