شما بالأخره به پایان درمان ارتودنسی خود رسیده اید و بریس های شما برداشته شده اند! این یک موقعیت مهم است که ماه ها (یا حتی سال ها) منتظر آن بودید. اما اکنون که براکت های شما برداشته شده اند، ممکن است متوجه شده باشید که دندان های شما اندکی حساس تر از حد معمول هستند. چه چیزی باعث بروز آن می شود؟

در این مقاله، یاد خواهید گرفت که چرا ممکن است بعد از برداشته شدن بریس ها، حساسیت ایجاد شود و چگونه از شر آن خلاص شوید.

زندگی بعد از بریس ها

برداشتن بریس ها یک رویداد هیجان انگیز و نقطه عطفی است که به زودی فراموش نخواهد شد. با این حال، به خاطر داشته باشید که سفر ارتودنسی شما به روزی که بریس های شما برداشته می شوند، ختم نمی شود. مراقبت از دندان ها پس از برداشتن بریس ها می تواند یک تنظیم ناراحت کننده باشد. با این حال، دانستن آنچه باید انتظار داشته باشید می تواند به شما کمک کند در دندان های جدید خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

آیا داشتن دندان های حساس بعد از برداشتن بریس ها عادی است؟

روند برداشتن بریس ها چندان راحت نیست. برای برخی از افراد احساس فشار روی دندان های خود شایع است. این حس قابل مقایسه با زمانی است که برای اولین بار بریس های خود را دریافت کرده اید.

داشتن دندان های حساس بعد از برداشتن بریس ها غیر عادی نیست. در بیشتر موارد، حساسیت دندان ها بعد از برداشتن بریس ها جای نگرانی ندارد و خود به خود از بین خواهد رفت. چندین عامل وجود دارند که می توانند باعث بروز این اتفاق شوند، اما خوشبختانه، کارهای خاصی وجود دارند که می توانید برای کاهش ناراحتی انجام دهید.

اما، اگر حساسیت ظرف چند روز از بین نرفت یا شدید شد، لطفاً با ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا بتواند در یافتن بهترین راه حل به شما کمک کند.

حساسیت دندان ها پس از ارتودنسی

حساسیت دندان ها پس از ارتودنسی

چرا دندان های من بعد از برداشتن بریس ها حساس می شوند؟

یکی از متداول ترین پرسش هایی که بیماران از ارتودنتیست ها می پرسند این است که چرا دندان های آنها بعد از برداشتن بریس ها ناگهان حساس می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ورزش کردن در طول درمان ارتودنسی

شایع ترین علت حساسیت دندان پس از برداشته شدن بریس ها این است که کل دندان شما پس از پوشانده شدن طولانی مدت توسط بریس ها دوباره در معرض محیط خارجی قرار می گیرد.

براکت ها بخشی از دندان های شما را می پوشانند. بنابراین، هنگامی که بریس ها بعد از 18 تا 24 ماه برداشته می شوند، آن قسمت از دندان در معرض محیط دهان قرار می گیرد و دندان شما کمی حساس می شوند.

واقعیت دیگر این است که زمانی که دندان های شما قبل از قرار گرفتن بریس روی آنها کمی نامرتب بوده اند و اکنون که در موقعیت مناسب خود قرار گرفته اند، ممکن است کمی حساس باشند.

علت این است که روند عملکرد بریس ها به دندان ها فشار وارد می کند و دندان های شما می خواهند به موقعیت قبلی خود بازگردند. بنابراین، هنگامی که بریس ها برداشته می شوند، دندان ها در موقعیت نهایی خود تنظیم می شوند.

این به دندان های شما فشار وارد می کند، مانند آنچه هنگام سفت شدن بریس ها در ابتدای درمان احساس می کنید.

علاوه بر این، ممکن است مدتی طول بکشد تا لثه ها به فشار و موقعیت جدید دندان های شما سازگار شوند.

یکی دیگر از دلایل احتمالی این است که مینای دندان های شما، به دلیل بهداشت نامناسب دهان در طول درمان با بریس ها ممکن است فرسوده شده باشد، که می تواند دندان های شما را نسبت به غذاهای گرم، سرد یا شیرین حساس تر کند. با این حال، با یک فلوراید درمانی ساده می توان این مشکل را برطرف کرد.

علاوه بر این، فرآیند قرار دادن و برداشتن بریس ها می تواند باعث التهاب موقت لثه ها شود که همچنین می تواند منجر به افزایش حساسیت شود.

در برخی موارد، بیماران ممکن است پس از برداشتن بریس ها دچار تحلیل لثه شوند. این می تواند ریشه دندان ها را در معرض محیط دهان قرار دهد که می تواند حساسیت را افزایش دهد. با این حال، اگر بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت کرده باشید، این نباید دلیل اصلی باشد.

حساسیت دندان ها بعد از دریافت بریس ها چقدر طول می کشد؟

برخی از افراد ممکن است به مدت یک هفته یا چند هفته پس از برداشتن بریس های خود نسبت به دمای سرد یا گرم حساسیت داشته باشند. با این حال، این معمولاً موقتی است و به مرور زمان برطرف خواهد شد. اگر حساسیت از بین نرفت یا بدتر شد، برای معاینه باید به دندانپزشک یا ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

حساسیت دندان ها پس از ارتودنسی

حساسیت دندان ها پس از ارتودنسی

چرا دندان های شما پس از برداشتن بریس ها به سرما حساس می شوند؟

حساسیت دندان ها به سرما پس از برداشتن بریس ها غیر معمول نیست. علت این است که مینای دندان ها در طول درمان ارتودنسی آسیب دیده است. این حساسیت معمولاً در عرض چند هفته از بین خواهد رفت. یکی دیگر از دلایل شایع این است که مینای دندان در طول درمان ارتودنسی به دلیل عدم رعایت بهداشت مناسب دهان ساییده شده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت حساسیت دندان پس از پاکسازی توسط دندانپزشک

چند کار وجود دارند که می توانید برای کاهش این حساسیت انجام دهید، مانند استفاده از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس یا پرهیز از غذاها و نوشیدنی هایی که بسیار سرد یا گرم هستند. اگر حساسیت شدید باشد، ممکن است لازم باشد برای درمان بیشتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چرا دندان های شما پس از برداشتن بریس ها به گرما حساس می شوند؟

دلایل مختلفی وجود دارند که چرا دندان های شما ممکن است پس از برداشتن بریس ها به گرما حساس شوند. یک دلیل می تواند این باشد که براکت ها و سیم های استفاده شده در بریس ها می توانند خراش های کوچکی روی دندان های شما ایجاد کنند. این خراش ها می توانند باعث شوند دندان های شما نسبت به تغییرات دما حساس تر شوند. دلیل دیگر می تواند این باشد که در طول درمان با بریس ها، به دلیل بهداشت نامناسب دهان و دندان ممکن است دچار پوسیدگی دندان شوید. پوسیدگی می تواند دندان های شما را نسبت به دماهای گرم یا سرد حساس تر کند.

چگونه می توان دندان های حساس بعد از برداشتن بریس ها را درست کرد؟

یکی از مشکلات شایع پس از درمان با بریس ها، حساسیت دندان ها است. با این حال، خبر خوب این است که چندین کار وجود دارند که می توانید برای کمک به کاهش ناراحتی انجام دهید.

از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کنید.

ابتدا سعی کنید از خمیر دندان های ضد حساسیت برای دندان های حساس خود استفاده کنید که می توانند با پر کردن منافذ میکروسکوپی در مینای دندان ها، به کاهش حساسیت کمک کنند. فرمولاسیون این نوع خمیر دندان ها اغلب حاوی موادی مانند نیترات پتاسیم یا فلوراید است که می تواند به کاهش حساسیت کمک کند.

دهان خود را با آب نمک شستشو دهید.

یک قاشق چایخوری نمک را در هشت اونس آب گرم حل کنید، سپس آن را داخل دهان خود بچرخانید. این کار باید حدود 30 ثانیه طول بکشد تا به خوبی پاکسازی کند. این کار به کاهش التهاب و درد کمک می کند.

از یک مسواک نرم استفاده کنید.

از مسواک زدن بیش از حد خشن یا استفاده از مسواک با فرچه سفت خودداری کنید، زیرا باعث تحریک لثه ها می شود. سعی کنید از یک مسواک نرم استفاده کنید و هنگام مسواک زدن با ملایمت رفتار کنید، زیرا این کار به جلوگیری از تحریک بیشتر کمک می کند.

از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید.

همچنین می توانید از دهانشویه حاوی فلوراید برای کمک به کاهش حساسیت استفاده کنید. اگر بویژه لثه های شما درد دارند، می توانید از متخصص ارتودنسی خود در مورد استفاده از ژل ضد حساسیت سؤال کنید.

از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم یا سرد اجتناب کنید.

علاوه بر این، از خوردن یا نوشیدن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم یا سرد اجتناب کنید. اینها می توانند حساسیت دندان ها را تشدید کنند.

حتماً مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

مطمئن شوید که برای حفظ بهداشت دهان و دندان های خود و کمک به کاهش حساسیت، به طور مرتب مسواک می زنید و نخ دندان می کشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شایعاتی درباره بریس های نامرئی ارتودنسی!

به دندانپزشک مراجعه کنید.

در نهایت، اگر این اقدامات کمکی نکردند، یا اگر حساسیت شدید است، با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا ببینید که آیا مشکل اساسی دیگری وجود دارد یا خیر. آنها ممکن است درمان تهاجمی تری مانند باندینگ یا روکش را توصیه کنند.

با مراقبت مناسب، دندان های شما در نهایت باید با حالت طبیعی جدید خود سازگار شوند و حساسیت از بین خواهد رفت. در این بین، اقداماتی را برای محافظت از دندان ها و کاهش ناراحتی انجام دهید.

چرا لثه های من بعد از برداشتن بریس ها حساس هستند؟

غیر عادی نیست که بعد از برداشتن بریس ها، حساسیت لثه ها را تجربه کنید. علت این است که برخی از لثه ها توسط بریس ها به عقب رانده شده اند و اکنون در معرض فشار و تحریک بیشتری قرار دارند. خبر خوب این است که این حساسیت معمولاً موقتی است و طی چند هفته خود به خود از بین می رود.

با این حال، اگر دندان های شما در طول درمان ارتودنسی به دلیل عدم رعایت بهداشت مناسب دهان، پلاک و جرم بیشتری به خود بگیرند، حساسیت لثه ها نیز ممکن است رخ دهد. در این صورت، به تمیز کردن تخصصی دندان یا درمان پیشرفته تری نیاز خواهید داشت.

حساسیت دندان ها پس از ارتودنسی

حساسیت دندان ها پس از ارتودنسی

آیا ممکن است نگهدارنده ها باعث حساسیت دندان ها شوند؟

ارتودنتیست شما می داند که هر بیمار مجموعه ای از نیازهای متفاوت دارد. با این حال، یکی از موارد مشترک هر بیمار نیاز به نگهدارنده یا ریتینر است. دندان های شما به دلیل استفاده از بریس ها، به طور چشمگیری تغییر کرده اند. این تغییرات باید توسط یک نگهدارنده حفظ شوند تا لبخند شما صاف بماند.

دندانپزشک قالبی از دندان های شما می گیرد تا نگهدارنده های سفارشی بسازد. شما تا آنجا که ممکن است باید هر شب از آنها استفاده کنید. بدون نگهدارنده ها، دندان های شما می توانند به موقعیت اصلی خود بازگردند.

نگهدارنده ها هیچ دردی ایجاد نمی کنند. با این حال، اگر از استفاده از ریتینر خود برای مدت طولانی خودداری کنید، دندان های شما هنگام استفاده از آن احساس درد و حساسیت می کنند.

سخن پایانی

پس از برداشتن بریس ها، اگر متوجه شدید که دندان های شما حساس تر از قبل شده اند، شما تنها نیستید.

چند عامل وجود دارند که باعث می شوند دندان های شما بعد از برداشتن بریس ها حساس شوند.

احتمالاً به این دلیل است که دندان های شما در حالی که توسط بریس پوشانده شده بودند، در برابر بسیاری از عناصر از آنها محافظت می شده است. پس از برداشتن بریس ها، دندان های شما دیگر در برابر تغییرات دما محافظت نمی شوند و در نتیجه ممکن است حساس تر شوند.

این احتمال وجود دارد که مینای دندان های شما در طول درمان با بریس ها به دلیل بهداشت نامناسب دهان آسیب دیده باشند. در این صورت، دندانپزشک می تواند در درمان حساسیت به شما کمک کند.

همچنین این امکان وجود دارد که دندان های شما به سادگی خود را به بدون بریس بودن عادت می دهند و در نهایت به حالت عادی بازمی گردند. با این حال، اگر این حساسیت ادامه داشت، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا سایر علل احتمالی را رد کند.