ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی که معمولاً با براکت انجام می‌شود، برای بهبود زیبایی و عملکرد دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ارتودنسی جلو زدگی دندان‌ها، کجی و بهم ریختگی آنها اصلاح شده و به طور کلی دندان‌ها صاف و هم راستا می‌شوند و مشکلات مربوط به جفت نبودن سطح دندان‌ها (اختلالات بایت) برطرف می‌گردد.

بسیاری از افراد دندان‌هایشان کج و به هم ریخته است یا سطح دندان‌های دو فک تماس مناسبی با هم ندارند. این مشکلات باعث ساییدگی و آسیب دیدن دندان‌ها، وارد آمدن فشار بیش از حد به عضلات و مفصل فک، افزایش احتمال پوسیدگی دندان و عفونت لثه و نازیبایی دندان‌ها و لبخند می‌شود. در برخی موارد رشد غیرطبیعی دندان‌ها و فک بر شکل صورت نیز تأثیر می‌گذارد. ارتودنتیست می‌تواند با درمان ارتودنسی تمام این مشکلات و همچنین مشکلات دیگری مانند شکاف لب و کام یا برخی موارد وقفه تنفسی در حین خواب را برطرف نماید.

ارتودنتیست کیست؟  

درمان ارتودنسی معمولاً توسط ارتودنتیست انجام می‌شود. ارتودنتیست دندانپزشک عمومی است علاوه بر تحصیلات عمومی دندانپزشکی، که دو سال آموزش ویژه‌ ای در زمینه ارتودنسی دیده است. ارتودنسی از سنین کودکی باید آغاز شود اما سن دقیق انجام این درمان بستگی به تعداد دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی کودک دارد. درمان ارتودنسی در بزرگسالان در هر سنی قابل انجام است اما گزینه ‌های درمانی و نتایج آن محدودتر می‌باشد.

انواع درمان‌های ارتودنسی

متداول‌ترین روش درمان ارتودنسی استفاده از براکت و سیم برای اصلاح موقعیت دندان‌هاست. برنامه دقیق درمانی بستگی به مشکلات بیمار و وضعیت او دارد. مثلا در برخی موارد ممکن است لازم باشد هنگام خواب از هدگیر استفاده کنید. طول دوره درمان بستگی به پیچیدگی مشکلات ارتودنسی دارد اما معمولاً بین ۱۸ تا ۲۴ ماه طول می‌کشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهکار نخ دندان کشیدن با وجود براکت ها روی دندان

مراقبت از دندان‌ها در دوران درمان ارتودنسی

یکی از عوارض متداول ارتودنسی، پوسیدگی دندان است. در صورتی که مراقب بهداشت دهان خود نباشید در اثر تجمع پلاک و باکتری‌ها محیط دهانتان دائماً اسیدی بوده و درنتیجه دندان‌هایتان دچار پوسیدگی می‌شود. طبیعی است که هنگام وجود براکت در دهان، تمیز نگه داشتن دندان‌ها به خصوص در اطراف براکت و سیم کار دشوارتری است اما باید در این زمینه دقت زیادی داشته باشید. مسواکهای مخصوصی برای تمیز کردن اطراف براکت وجود دارد. برای اطمینان از مسواک زدن  صحیح دندان‌ها، از دندانپزشک خود سؤال کنید.