هربست چیست؟ 

هربست یک وسیله ارتودنسی ثابت است که برای اصلاح اوربایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اوربایت به وضعیتی گفته می‌شود که در آن دندان‌های جلویی فک بالا بیش از اندازه جلوتر از دندانهای جلویی فک پایین قرار می‌گیرند. اغلب علت این وضعیت کوچک‌تر بودن فک پایین است و بنابراین اصلاح این وضعیت با کمک به رشد فک پایین امکان پذیر میشود. عملکرد این وسیله کمک به رشد فک پایین می‌باشد. بیمارانی که از هربست استفاده می‌کنند شاهد نتایج سریع و قابل توجه بوده و از فواید همراستایی دندان‌ها و فکها بهره می‌برند. وسیله ارتودنسی هربست از عقب ماندن فک پایین جلوگیری می‌کند اگر چه همچنان حرکات باز و بسته شدن به سهولت انجام شود. هربست به کمک حلقه فلزی (بند ارتودنسی) به دندانهای آسیاب بزرگ (مولر) فک بالا و پایین می‌شود. استفاده از این وسیله ارتودنسی اختلالی در یادگیری جویدن غذا با فک پایین که در موقعیت جدید قرار گرفته، ایجاد نمی‌کند.

وسیله ارتودنسی فانکشنال: هربست

وسیله ارتودنسی فانکشنال: هربست

تفاوت وسیله ارتودنسی مارا و هربست

هربست ( herbst ) و مارا ( Mara ) هر دو جزء وسیله های ارتودنسی فانکشنال هستند که در درمان ارتودنسی متداول می باشند. اگر چه مارا کمی کوچکتر است اما هر دو وسیله به اندازه ای بزرگ هستند که در روزهای اول استفاده از آنها برای بیمار سخت باشد و بیمار برای عادت کردن به آنها زمان نیاز داشته باشد. مارا اندازه کوچکتری دارد بنابراین راحت تر است اما مشکلاتی مانند شکستن ممکن است در آن بیشتر محتمل باشد.

وسیله ارتودنسی فانکشنال: هربست

وسیله ارتودنسی فانکشنال: هربست

درمان‌های جایگزین

برای اصلاح اوربایت از روش‌هایی مانند براکت و هدگیر نیز استفاده می‌شود. اما در بسیاری شرایط بیماران تمایل به استفاده از هدگیر ندارند به همین علت از هربست برای آنها استفاده می‌شود. هربست در اصلاح اوربایت بسیار موفق عمل کرده و نتایج آن قابل پیش ‌بینی است. از طرفی محدودیت‌های آن بسیار کمتر از هدگیر می‌باشد. عملکرد هربست که به دندان‌ها چسبانده می‌شود به صورت ۲۴ ساعته و مداوم است به همین علت نتایج آن سریع خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان نهفته و درمان ارتودنسی

بهترین زمان برای درمان با هربست

هربست برای کمک به همراستایی فکها و اصطلاح مشکلات بایت استفاده می‌شود. علاوه بر این، تعادل و توازن را به ساختار چهره بازگردانده و به رشد فک پایین و در نتیجه زیبایی بخش پایینی صورت کمک می‌کند. از آنجایی‌ که هربست با هدایت رشد اسکلتی کار می‌کند، زمان‌ بندی درمان نسبت به سن بلوغ در آن اهمیت کلیدی دارد. برای دختران رشد بلوغ معمولاً در ۱۰ تا ۱۱ سالگی شروع می‌شود و در پسران دو سال دیرتر (تقریباً ۱۲ تا ۱۳ سالگی) این فرآیند آغاز می‌گردد. سن جهش رشد در هر بیمار ممکن است متفاوت باشد بنابراین درمان ممکن است اندکی پیش یا پس از سن متوسط جهش رشد انجام شود. با این حال در صورتی که درمان ارتودنسی تا پس از جهش رشد بلوغ به تأخیر افتاده باشد، گزینه ‌های درمانی محدود شده و اصطلاح اوربایت ممکن است با روش‌های ساده قابل انجام نباشد و تنها راه حل آن جراحی فک یا کشیدن دندان‌های دائمی باشد.