چرا داخل گونه خود را گاز می گیریم؟

گاز گرفتن داخل گونه یک اتفاق واقعی است. خواه این کار را به صورت تصادفی انجام دهید یا حتی بدون اینکه بدانید در حال انجام آن هستید. این می تواند یک عمل دردناک باشد که می تواند نشانه چیزی جدی تر از یک گاز گرفتن تصادفی باشد. علت اینکه چرا مدام داخل گونه خود را گاز می گیرید می تواند نشان دهنده چیزهای زیادی باشد، از جمله مشکلات دندانی که باید و نیاز است مورد توجه قرار گیرند.

بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از دلایل متداول تر برای اینکه چرا داخل گونه خود را گاز می گیرید.

گاز گرفتن تصادفی

این دقیقاً همان چیزی است که از نام آن بر می آید، گاز گرفتن تصادفی گونه. شما قصد نداشتید داخل گونه خود را گاز بگیرید، اما گاهی اوقات اتفاق می افتد، و آری، دردناک است. گاز گرفتن گاه به گاه داخل گونه اغلب نتیجه بی احتیاطی محض است و معمولاً به این دلیل است که هنگام غذا خوردن و جویدن سعی می کنید چیزی بخوانید یا صحبت کنید.

اگر در حال خوردن چیزی با شکل یا بافت عجیب و غریب هستید، ممکن است به طور تصادفی داخل گونه خود را گاز بگیرید.

گاهی اوقات اگر به طور تصادفی داخل گونه خود را به شدت گاز بگیرید، ممکن است باعث متورم قسمت داخلی گونه شما یا برجسته شدن یک ناحیه شود، که آن را بیشتر مستعد گاز گرفته شدن مجدد می کند. وقتی این اتفاق رخ می دهد، هیچ دلیلی برای هشدار یا وحشت وجود ندارد. گونه شما بهبود خواهد یافت و بعد از بین رفتن تورم، آن را به طور کامل فراموش خواهید کرد.

درمان گاز گرفتن داخل گونه با دندانپزشکی

درمان گاز گرفتن داخل گونه با دندانپزشکی

گاز گرفتن مزمن

گاز گرفتن داخل گونه را می توان به عنوان یک عادت بد دیگر برای برخی از افراد توصیف کرد. همانطور که بسیاری از افراد از روی عادت ناخن های خود را می جوند، بسیاری افراد نیز به طور مکرر داخل گونه های خود را می جوند. استرس و اضطراب می تواند باعث شود که بسیاری از افراد پوست نرم داخل دهان خود را بجوند، و باعث شود داخل گونه های آنها دردناک، تحریک شده و متورم شود. اکثر اوقات، افراد این کار را بدون فکر و از روی خستگی انجام می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا ترس از دندانپزشکی اینقدر شایع است؟

افرادی که از روی عادت داخل گونه های خود را می جوند، اغلب حتی متوجه نمی شوند که این کار را انجام می دهند. هنگامی که شخصی در حال جویدن داخل گونه خود است، اغلب متوجه می شوید که لب های او کج شده اند و دهان او منقبض شده است. وقتی چنین اتفاقی رخ می دهد، گاز گرفتن داخل گونه بیشتر از هر چیزی به یک مشکل روانی تبدیل می شود. اصطلاح پزشکی برای این رفتار کراتوزیس keratosis (ایجاد بافت شاخی) مزمن گاز گرفتن داخل گونه است که یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن (BFRB) شبیه کشیدن مو، جویدن ناخن و پلک زدن مکرر است.

گاز گرفتن داخل گونه از روی عادت گرچه ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما می تواند منجر به بروز برخی از عوارض دهانی شود. از آنجا که اکثر افرادی که داخل گونه های خود را می جوند تمایل دارند بارها و بارها یک نقطه را گاز بگیرند، ممکن است آسیب به بافت دهان رخ دهد. پوست جویده شده و ترک خورده داخل دهان اگر عفونی شود به طور بالقوه می تواند منجر به بروز زخم یا سوزش دهان شود. خوشبختانه، اگر گاز گرفتن متوقف شود، این آسیب قابل درمان و معکوس شدن است.

گاز گرفتن داخل گونه ناشی از مشکلات بایت

اگر متوجه شدید که بطور تصادفی گونه خود را بارها و بارها یا حتی در هنگام خواب گاز می گیرید، احتمالاً مقصر مال اکلوژن یا نامرتبی دندان ها است. این اتفاق تصادفی نیست.

با افزایش سن، دندان های شما تمایل به جابه جایی دارند که می تواند تراز آنها را تغییر دهد. علاوه بر این، ترمیم هایی که به خوبی قرار نگرفته اند، مانند روکش ها یا ایمپلنت های دندانی نیز می توانند منجر به نامرتبی دندان ها شوند. این به علت تغییراتی رخ می دهد که در سطح جونده دندان های شما ایجاد شده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی زیبایی پیوند لثه

هنگامی که دندان های شما به درستی در یک راستا و روی یکدیگر قرار نمی گیرند، می تواند منجر به بروز مشکلاتی در جویدن شود. هنگام گاز زدن، دندان های بالا و پایین شما باید با یکدیگر کاملاً هماهنگ شوند. در غیر اینصورت، این یک بایت مشکل دار یا مال اکلوژن محسوب می شود و می تواند باعث شود که داخل گونه خود را به طور مکرر گاز بگیرید.

اگر هنگام بستن دهان، دندان های بالا و پایین به درستی روی هم قرار نگیرند، قسمت داخلی گونه شما بین آنها گیر می کند. فشردگی بیش از حد و رویش دندان ها در زوایای نامناسب نیز می تواند احتمال گاز گرفتن مکرر داخل گونه را افزایش دهد. این گاهی اوقات زمانی اتفاق می افتد که دندان عقل شروع به رشد می کند، زیرا اغلب داخل دهان برای این دندان ها فضای کافی وجود ندارد و باعث انحراف آنها به سمت گونه ها می شود.

افرادی که مرتب دندان قروچه می کنند معمولاً داخل گونه های خود را گاز می گیرند. این معمولاً در شب اتفاق می افتد، زمانی که شما آگاه نیستید.

گرچه گاز گرفتن داخل گونه ممکن است به خودی خود برای شما مشکل بزرگی به نظر نرسد، اما می تواند دردناک باشد و منجر به بروز زخم ها و ضایعاتی داخل دهان شود. بعلاوه، ناهماهنگی بایت می تواند باعث مشکلات متعدد دیگری نیز شود، از جمله مشکلات گفتاری، مشکلات جویدن، درد مزمن فک، اختلال TMJ و آسیب به دندان ها به دلیل ساییدگی و فرسایش ناهموار.

درمان گاز گرفتن داخل گونه با دندانپزشکی

درمان گاز گرفتن داخل گونه با دندانپزشکی

چگونه گاز گرفتن داخل گونه را متوقف کنیم؟

گاز گرفتن مزمن داخل گونه وضعیتی است که به مراقبت پزشکی نیاز دارد. رفتار تکراری متمرکز بر بدن باید مورد توجه قرار گیرد تا علت رفتار مشخص شود. اگر گاز گرفتن گونه شما به دلیل BFRB باشد، دندانپزشک یا پزشک معالج ممکن است به شما توصیه کنند که به یک روانشناس مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر داروها روی سرعت جابجایی دندان ها

با این حال، اگر می دانید که به دلیل یک عادت عصبی یا تکراری داخل گونه خود را گاز نمی گیرید، باید با دندانپزشک خود صحبت کنید تا در مورد همراستایی دندان هایتان صحبت کنید. آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که هر گونه ترمیم یا ایمپلنت به درستی قرار داده شده است، به گونه ای که آنها به درستی داخل دهان شما قرار گرفته اند.

بسته به شدت ناهماهنگی دندان های شما، دندانپزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد کند برای درمان بیشتر به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. اگر به طور منظم قسمت داخلی گونه های خود را گاز می گیرید، ممکن است به بریس نیاز داشته باشید. گاز گرفتن گاه به گاه داخل گونه معمولاً جای نگرانی ندارد مگر اینکه گاز گرفتن را با شدت انجام دهید. اما اگر متوجه شدید که اغلب داخل گونه های خود را گاز می گیرید، این می تواند نشانه یک مشکل دندانی باشد.

بریس ها و الاینرهای شفاف می توانند به مرتب کردن مجدد دندان های شما کمک کنند و گاز گرفتن مزمن داخل گونه را متوقف کنند. اگر فشردگی بیش از حد یا مشکل دندان عقل منجر به گاز گرفتن مداوم داخل گونه شما می شود، ممکن است کشیدن این دندان ها ضروری باشد.

اگر گاز گرفتن شما در شب به دلیل دندان قروچه رخ می دهد، ممکن است برای شما محافظ دهان تجویز شود. این نه تنها از مینای دندان های شما که اغلب در اثر ساییدگی آسیب دیده است محافظت می کند، بلکه از بافت نرم گونه شما نیز محافظت می کند.

از گونه های خود محافظت کنید – با دندانپزشک خود تماس بگیرید

درست است. گاز گرفتن داخل گونه معمولاً یک حادثه بی ضرر است، اما گاهی اوقات اینطور نیست. مهم نیست که علت گاز گرفتن مزمن داخل گونه شما چیست، اگر متوجه می شوید که مدام داخل گونه های خود را بدون هیچ دلیلی می جوید، همین امروز با دندانپزشک خود تماس بگیرید. با هم می توانید گزینه های خود را مورد بحث قرار دهید و به علت اصلی برسید.