آیا تا به حال چیزی در مورد قرص های آشکار کننده پلاک دندان شنیده اید؟ آنها نوعی رنگ موقت دندان هستند که پلاک ایجاد شده روی دندان های شما را نشان می دهند. قرص های آشکار کننده پلاک حتی به شما نشان می دهند که پلاک های قدیمی تر، در مقایسه با پلاک های جدیدتر کجا هستند، بنابراین می دانید که شما (یا کودک شما) باید به چه مناطقی زمان بیشتری برای مسواک زدن اختصاص دهید.

پلاک دندان چیست؟

پلاک یک بیوفیلم چسبناک است که از اجتماع های باکتریایی و پس مانده بیوفیلم اسیدی (معروف به “مثل میکروب germ poop”) تشکیل شده است که به دندان های شما می چسبد. این ماده بیشتر تمایل دارد سفید یا زرد باشد، اما می تواند رنگ غذاها و نوشیدنی هایی که داخل دهان خود می گذارید را نیز به خود بگیرد. که نحوه عملکرد رنگ دندان نیز به همین صورت است.

زمانی که پلاک دندان را به صورت فیزیکی پاک نمی کنید، در امتداد لثه ها، و زیر آنها ضخیم تر می شود و کلسیفیه می شود و به رسوب انباشته شده دندان تبدیل می شود. زمانی که به تارتار تبدیل می شود، به هیچ وجه نمی توانید جرم تشکیل شده را از بین ببرید.

از آنجا که پلاک های دندانی مملو از باکتری ها و اسیدها هستند، در نهایت می تواند باعث فرسایش مینای دندان ها (پوسیدگی های دندانی) و باعث ایجاد حفره روی آنها شود. همچنین باعث ایجاد بوی بد دهان می شود و با بیماری لثه ارتباط دارد، که علت شماره 1 از دست رفتن دندان در افراد بزرگسال است.

هنگامی که دندانپزشک در طول معاینه متوجه می شود که پلاک زیادی روی دندان های شما وجود دارد، ممکن است استفاده از قرص های آشکار کننده پلاک را برای کمک به شما در مشاهده راحت تر محل پلاک های تشکیل شده توصیه کند. برخی از افراد نیاز دارند که فقط یک یا دو مرتبه از رنگ دندان استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای چند هفته از آن استفاده کنند تا مطمئن شوند روتین حذف پلاک آنها به اندازه کافی کامل و دقیق است.

قرص آشکار کننده پلاک دندان

قرص آشکار کننده پلاک دندان

قرص آشکار کننده پلاک دندان چیست؟

قرص های آشکار کننده پلاک دندان، قرص های بنفش مایل به صورتی کوچکی هستند که شما آنها را داخل دهان خود می جوید. قرص ها خوراکی و بی مزه هستند، اما رنگ بسیار قدرتمندی دارند! هنگامی که قرص های آشکار کننده را می جوید و آنها را با بزاق خود به اطراف دهان خود می چرخانید، آنها باعث می شوند رنگ دندان به بیوفیلم پلاک روی مینای دندان های شما بچسبد. قرص های آشکار کننده پلاک دندان معمولاً حاوی یک رنگ (عموماً یک رنگ گیاهی مانند فلوکسین B هستند) که پلاک ها را لکه دار می کنند. رنگ نشان می دهد که چه مقدار پلاک و برای چه مدت روی دندان های شما باقی مانده است! هر چه رنگ تیره تر باشد، پلاک قدیمی تر و ضخیم تر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه اهداف استفاده از ایمپلنت های دندانی و ونیرها

متخصصان دندانپزشکی از قرص های آشکار کننده پلاک برای کمک به بهبود روش های بهداشتی دهان و دندان استفاده می کنند و استفاده از آنها باعث می شود بیماران راحت تر ببینند هنگام مسواک زدن کجا از دست داده اند. برخی از والدین حتی قرص های آشکار کننده را برای نگهداری در خانه می خرند تا با فرزندان خود یا خودشان استفاده کنند.

نگران نباشید، محلول آشکار کننده رنگ دندان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور کامل جدا می شود. اما می تواند باعث لک شدن لباس ها و کانتر منزل شما شود، بنابراین هنگام استفاده از آنها مراقب باشید.

آنها برای چه افرادی قابل استفاده هستند؟

همه افراد. همه افراد، بدون توجه به سن آنها، عاشق قرص های آشکار کننده پلاک هستند. همه افراد همیشه از دیدن این که چقدر پلاک را تا به حال نادیده گرفته اند شوکه می شوند و همه از دیدن بهبودی با تلاش خود لذت می برند.

آنها یک راه فوق العاده برای علاقه مند کردن بچه ها به سلامت دهان و دندان خود هستند!

انواع ابزارهای آشکار کننده پلاک دندان

شما می توانید رنگ دندان را در اشکال مختلف دریافت کنید. فقط مطمئن شوید که با توجه به نیازهای خود، سن فردی که قرار است از آن استفاده کند، و اینکه می خواهید رنگ دندان ها چقدر قوی باشد، نوع مناسب را انتخاب کنید. یکی از انواعی که احتمالاً در هیچ کجا نخواهید یافت، قطره های غلیظ شده هستند (که باعث به کثیف شدن همه جا می شوند) که برخی از دندانپزشکان در مطب خود آنها را دارند. غیر از این مورد، شما این گزینه ها را برای انتخاب دارید:

قرص آشکار کننده پلاک دندان

قرص آشکار کننده پلاک دندان

قرص های آشکار کننده پلاک

اینها ساده ترین و بی دردسرترین نوع رنگ های دندانی برای شما هستند. قرص های آشکار کننده پلاک دندان معمولاً در یک بسته 50 تا100 تایی یا بیشتر در دسترس هستند، و شما محفظه را پاره می کنید تا یک قرص دندان را از نوار پلاستیکی جدا کنید. قرص های دندانی قوی تر از دیگر عوامل آشکار کننده خانگی هستند، بنابراین معمولاً نسبت به سایر گزینه هایی که دارید، مشاهده پلاک های روی دندان ها را آسان تر می کنند.

خمیر دندان آشکار کننده پلاک

برخی از انواع خمیر دندان ها ادعا می کنند که پلاک های دندان های شما را صورتی یا حتی به رنگ فلورسنت در می آورند (در واکنش به یک نور خاص)، به گونه ای که می توانید اطمینان حاصل کنید که هیچ جرم انباشته شده ای را روی دندان ها به جا نمی گذارید. نقطه ضعف این گزینه این است که بر اساس هر دوز مصرفی بسیار گران است و شما خیلی سریع تر از قرص های آشکار کننده پلاک آنها را تمام خواهید کرد. اما اگر از نوع فلورسنت باشد، احتمالاً باعث لک شدن چیری نخواهد شد!

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی در بیماران دیابتی – بخش دوم

دهانشویه آشکار کننده پلاک دندان

به نظر می رسد این نوع عامل آشکار کننده پلاک نسبت به قرص های آشکار کننده پلاک دندان، (از نظر رنگ) کمتر آشکار باشند. وقتی رنگ دندانی دارید که می توانید آن را بشویید، شما فقط بعد از مسواک زدن با آن، مقداری آب داخل دهان خود می چرخانید تا مطمئن شوید که همه چیز را پاک کرده اید. اگر هنوز روی دندان های خود رنگ صورتی مشاهده کردید، دوباره به عقب برمی گردید و آن را با مسواک زدن برطرف می کنید. اما بعد از انجام این کار، باید مواد ضد حفره را نیز پاک کنید. متأسفانه، برخی از محبوب ترین محصولات دهانشویه آشکار کننده پلاک چندین سال پیش از بازار حذف شدند. با این حال، اگر در جای مناسب به دنبال آنها بگردید، هنوز هم می توانید برخی از آنها را به صورت آنلاین پیدا کنید.

نحوه استفاده از آنها در منزل

بهترین راه برای استفاده از قرص های آشکار کننده پلاک دندان این است که بررسی کنید تا ببینید چه اندازه دندان های خود را خوب تمیز کرده اید. در اینجا برای شما توضیح می دهیم چگونه این کار را انجام دهید:

  • دندان های خود را به مدت دو دقیقه کامل مسواک بزنید. مطمئن شوید که در امتداد لثه ها و تمام سطوح دندان ها را تمیز کرده اید. هر گونه خمیر دندان باقی مانده را تف کنید.
  • بین تمام دندان های خود را نخ دندان بکشید.
  • یک قرص آشکار کننده را داخل دهان خود قرار دهید و آن را بجوید.
  • از زبان خود برای پخش کردن بزاق و عامل آشکار کننده روی تمام سطوح همه دندان های دو فک بالا و پایین خود استفاده کنید.
  • باقی مانده ماده آشکار کننده را داخل سینک بریزید و هر گونه رنگ باقی مانده ای را با آب جاری بشویید. (نگویید ما به شما هشدار ندادیم!). لب ها و زبان شما احتمالا تا چند ساعت بعد از آن صورتی می شوند، بنابراین شاید لازم باشد آخر هفته از آنها در منزل استفاده کنید.
  • به آینه نگاه کنید تا ببینید که آیا هیچ لکه صورتی یا بنفشی روی دندان های شما وجود دارد یا خیر. اینجاست که متوجه می شوید تا به حال چه چیزی را از دست داده اید. به احتمال زیاد آنجا همان جایی است که شما معمولاً آن را از دست می داده اید. دانستن این موضوع به این معنی است که می دانید در آینده از کجا شروع کنید.
  • لب های خود را به عقب بکشید تا نزدیک ترین نواحی به لثه های خود را بررسی کنید.
  • در صورت وجود هر گونه رنگ صورتی یا بنفش روی دندان های شما، اینها همان جاهایی هستند که هنوز پلاک وجود دارد.
  • به عقب برگردید و دوباره این نواحی را با دقت بیشتری مسواک بزنید، سپس دهان خود را آب بکشید و رنگ را به داخل سینک تف کنید.
  • در صورت باقی ماندن هر گونه رنگی روی لب ها یا پوست خود، آن را فوراً تمیز کنید.
قرص آشکار کننده پلاک دندان

قرص آشکار کننده پلاک دندان

آیا قرص های آشکار کننده پلاک دندان ها را تمیز می کنند؟

خیر، یک قرص بنفش آشکار کننده پلاک دندان، دندان های شما را تمیز نمی کند، اما به شما کمک خواهد کرد دندان های خود را تمیز کنید. این یک ابزار برای بهداشت مؤثر دهان و دندان است زیرا به معنای واقعی کلمه به شما نشان می دهد که چه نقاطی را هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن از دست داده اید. به این ترتیب می توانید به عقب برگردید، دوباره آن نواحی را مسواک بزنید و پس از آن دندان های تمیزتری داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چسب زدن دهان: راهی برای بهتر خوابیدن و درمان آپنه انسدادی خواب

هنگامی که به طور مرتب از قرص های آشکار کننده پلاک استفاده می کنید، به شما کمک می کنند دندان های تمیزتری داشته باشید، زیرا به احتمال زیاد، طولانی تر و دقیق تر مسواک خواهید زد. نکته اصلی این است که شما می خواهید مسواک بزنید، قرص دندان را بجوید و هیچ رنگ بنفش یا صورتی روی دندان های شما باقی نماند.

هر چند وقت یک بار باید از قرص های آشکار کننده پلاک استفاده کنید؟

به طور معمول، اگر دندانپزشک احساس کند که شما آنطور که باید مسواک نمی زنید، قرص های آشکار کننده پلاک ها را در طول قرار ملاقات پاکسازی دندان ها ظاهر می کنند. آنها همچنین برای بیمارانی که تحت درمان های ارتودنسی قرار می گیرند متداول هستند، افرادی که بریس هایی با سیم ها و براکت های اضافی دارند که باید اطراف آنها را تمیز کنند (جایی که پلاک می تواند بسیار سنگین شود).

اگر تیم دندانپزشکی شما استفاده از قرص های آشکار کننده در منزل را توصیه می کند، در صورت تمایل می توانید هر روز از آنها استفاده کنید. اما راه حل بهتر این است که یک یا دو مرتبه در هفته از آنها استفاده کنید تا خودتان بررسی کنید ببینید مسواک زدن شما چگونه بهبود یافته است. آنها برای بیماران ارتودنتیک و دندان های کودکان عالی هستند زیرا پلاک هایی که ممکن است از دست داده باشند را نشان می دهند.

توصیه من این است که تنها در صورتی از قرص های آشکار کننده پلاک استفاده کنید که قصد نداشته باشید به مکان مهمی بروید، زیرا ممکن است با پوست یا لباس شما تماس پیدا کند.

آیا قرص های آشکار کننده پلاک بی خطر هستند؟

آری، استفاده از قرص های آشکار کننده پلاک دندان بسیار بی خطر است. اما اگر چیزی می پوشید که نمی خواهید لکه روی آن ایجاد شود، می توانند خطرناک باشند! شوخی را که کنار بگذاریم، حتماً اطمینان حاصل کنید که مستقیماً روی سینک حمام خم شده اید و فوراً باقی مانده های صورتی رنگ را می شویید. در غیر این صورت، می تواند به طور دائم سینک، پیشخوان یا هر چیزی که می پوشید را لکه دار کند.

قرص های آشکار کننده پلاک تا زمانی که جویده و بلعیده نشوند، می توان از آنها به صورت روزانه برای اصلاح روتین مسواک زدن یا بررسی میزان تمیز کردن دندان های کودک یا نوجوان شما استفاده شود.