چه چیزی فوریت دندانپزشکی محسوب می شود؟

وقتی شما با یک مشکل دندانی مواجه می شوید، ابتدا باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اما اگر در تعطیلات یا آخر هفته، یا نیمه شب با چنین مشکلاتی مواجه شدید چطور؟ اگر خارج از ساعات کاری مطب دندانپزشک خود با مشکلات شدید دندانی مواجه شدید، به احتمال زیاد نیاز خواهد بود به یک دندانپزشک اورژانس یا حتی به بخش اورژانس یک بیمارستان یا کلینیک مراجعه کنید.

در این مقاله به بیان یک دسته موارد می پردازیم که باید آنها را در نظر بگیرید:

  • چگونه بدانیم یک مورد اورژانسی است؟
  • اورژانس دندانپزشکی چیست؟
  • موارد شایع اورژانس دندانپزشکی
  • چگونه می توان از بروز موارد احتمالی اورژانسی دندانپزشکی پرهیز نمود؟

درک تفاوت بین یک مشکل استاندارد دندانپزشکی که می تواند تا صبح منتظر بماند و یک مورد اورژانسی واقعی که می تواند سلامت شما را تهدید کند یا هزینه آن برای شما از دست رفتن یک دندان باشد، بسیار مهم است. در اینجا برای شما توضیح می دهیم که باید چه اطلاعاتی در مورد موارد اورژانسی دندانپزشکی داشته باشید.

چگونه بدانیم یک مورد اورژانسی است؟

بر اساس انجمن پزشکان خانواده آمریکا، حدود 22 درصد از افرادی که دردهای دندانی یا دهانی را در 6 ماه گذشته تجربه کرده اند، تنها نشان دهنده این است که موارد اورژانسی دندانپزشکی چقدر شایع می توانند باشند.

باز هم هر موقعیت دندانی نباید اورژانسی تلقی شود. برای کمک به شما در مشخص نمودن اینکه آیا شما می توانید برای مراجعه به دندانپزشک صبر کنید یا نیاز است به صورت فوری به دندانپزشک یا اورژانسی مراجعه کنید، پرسش های زیر را از خود بپرسید:

  • آیا درد شما شدید است؟ درد و خونریزی شدید از جمله علائم و نشانه های یک مورد اورژانسی هستند.
  • آیا دندان از دست داده اید؟ احتمالاً انجام سریع درمان می تواند یک دندان را نجات دهد.
  • آیا دندان لق دارید؟ دندان های دائمی هرگز نباید لق شوند. یک دندان لق، حتی بدون درد، یک مشکل جدی است.
  • آیا عفونت دارید؟ یک آبسه یا عفونت جدی داخل دهان، احتمالاً می تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد، و درمان نباید به تأخیر بیفتد. علاوه بر این، ممکن است متوجه تورم یا گره هایی روی لثه ها یا تورم اطراف صورت شوید.
  • آیا دهان شما خونریزی دارد؟ این یک علامت احتمالی یک مورد اورژانسی است.

به طور کلی، هر مشکل دندانی که برای بند آمدن خونریزی، تسکین درد شدید، یا نجات یک دندان نیاز به درمان فوری داشته باشد، اورژانسی تلقی می شود. این ملاحظات برای عفونت های شدیدی که می توانند برای زندگی خطر آفرین باشند نیز صدق می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آلرژی فصلی و مشکلات دهان و دندان

در صورت داشتن هر گونه علامت و نشانه های، می توانید با یک دندانپزشک مجرب در زمینه موارد اورژانسی تماس بگیرید. بلافاصله با دندانپزشک تماس بگیرید و آنچه اتفاق افتاده است را برای او شرح دهید. اگر مطب دندانپزشک شما بسته است، ممکن است نیاز باشد به اورژانس مراجعه کنید.

فوریت های دندانپزشکی

فوریت های دندانپزشکی

اورژانس دندانپزشکی چیست؟

اگر یک مشکل می تواند صبر کند تا زمانی که بتوانید ظرف دو روز بعد به دندانپزشک خود مراجعه کنید، این یک مورد اورژانسی نیست. گاهی اوقات، مشکلاتی که حیاتی به نظر می رسند، در حقیقت تا زمانی که شما از خود مراقبت می کنید می توانند برای یک روز یا حتی بیشتر صبر کنند.

برای مثال، یک دندان لب پر شده یا ترک خورده یک مورد اورژانسی است اگر ترک خوردگی بسیار دردناک باشد یا لبه های خیلی تیزی از آن به جا مانده باشد که باعث بروز تروما داخل دهان شود. اگر دندان لب پر شده است اما درد ندارد، می توانید برای مراجعه به دندانپزشک صبر کنید.

یک دندان درد خفیف نیز می تواند برای درمان شدن صبر کند، تا زمانی که درد وخیم نشده است و شما هیچ گونه علامت یا نشانه ای از آبسه ندارید، مانند تورم روی صورت، برآمدگی روی لثه ها، یا تب بالا.

شایع ترین موارد اورژانسی دندانی

اگر از هر یک از موارد اورژانسی دندانی زیر رنج می برید، در اینجا اطلاعاتی که باید داشته باشید را در اختیار شما قرار می دهیم تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان دردهای غیر قابل توجیه

دندان دردها تنها یک مزاحم دردناک نیستند یا چیزی که باید آنها را بی اهمیت تلقی کنید. آنها نشانه مشهود چیزی هستند و نحوه انتقال این پیام از سوی بدن که داخل دهان شما مشکلی پیش آمده است. معمولاً مشکل دندان و عامل بروز آن باید شناسایی شوند تا به خوبی از آنها مراقبت شود. دو علت متداول دندان دردها عفونت های پالپ و یا گیر کردن چیزی بین دندان ها است.

وقتی دندان به صورت ناگهانی درد می گیرد، به تدریج وخیم تر می شود، یا شدید است، مراجعه اورژانسی به دندانپزشک بسیار مهم است. وقتی شما یک دندان درد ناگهانی و غیر قابل توجیه را تجربه می کنید، باید یک دندانپزشک مجرب پیدا کنید تا به تشخیص و درمان مشکل شما کمک کند.

 در این فاصله، یک کیسه یخ روی موضع قرار دهید، دهان را با آب و نمک شستشو دهید، یا از مسکن های بدون نسخه برای کاهش درد و ناراحتی خود استفاده کنید تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

ترک خوردن یا لب پر شدن دندان

ترک خوردن یا لب پر شدن دندان ها هنگام گاز زدن روی یک شیء سفت می تواند اتفاق بیفتد، یا استفاده از دندان ها برای انجام کارهایی غیر از جویدن یا گاز زدن، یا به علت یک حادثه. افرادی که دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند و می سایند نیز مستعد لب پر شدن یا ترک خوردن دندان ها هستند. اگر شما دندانی دارید که ترک خورده با لب پر شده است، مراجعه اورژانسی به دندانپزشک توصیه می شود. همه تکه های دندان باید شستشو داده شوند و در یک لیوان شیر یا آب نگهداشته شوند، و نزد دندانپزشک برده شوند.

فوریت های دندانپزشکی

فوریت های دندانپزشکی

تورم یا خونریزی لثه ها

گرچه گاهگاهی تحریک شدن لثه ها از جمله موارد اورژنسی دندانپزشکی نیست، اما لثه هایی که خونریزی آنها متوقف نمی شود، مخصوصاً اگر با درد و تورم همراه باشد، می تواند نشانه یک مشکل اساسی دندانی یا مسئله سلامتی باشد. تجربه کردن خونریزی لثه ها بدون هیچ علت مشهودی طبیعی نیست. در صورت تجربه کردن هر یک از این علائم، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوارض تنفس دهانی بر دهان و دندان

تورم فک یا دهان

در صورت متورم شدن ناگهانی دهان یا فک بدون هیچ دلیل واضحی، بایستی به صورت اورژانسی به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است غدد لنفاوی شما عفونی یا تحریک شده باشند، یا عوامل دیگری بروز پیدا کرده باشند که باید بلافاصله درمان شوند.

از بین رفتن پوشش اعصاب دندان

از بین رفتن پوشش اعصاب دندان یک تجربه طاقت فرسا است که اگر بخواهید برای مراجعه به دندانپزشک تعلل کنید باعث وخیم تر شدن اوضاع آن می شوید. برای پیشگیری از بروز عفونت، آسیب بیشتر به عصب، یا درمان های گسترده دندانی در آینده، هر چه سریع تر به دنبال های کمک های اورژانسی دندانی باشید.

خارج شدن دندان از حفره

خارج شدن ناگهانی یک دندان از داخل حفره خود، در نتیجه وارد آمدن یک ضربه سنگین می تواند یک شوک سنگین باشد! با این حال، باید فوری اقدام کنید. بر اساس انجمن اندودنتیست های آمریکا، با اقدام سریع پس از خارج شدن دندان از داخل حفره خود، این امکان وجود دارد که دندانپزشک قادر باشد دندان را مجدداً داخل حفره خود قرار دهد و آن را حفظ کند.

دندان را با دقت از قسمت تاج بگیرید، مراقب باشید ریشه آن را لمس نکنید، و با دقت آن را آب بکشید، بدون آنکه آن را بسایید. در صورت امکان، دندان را مجدداً داخل حفره قرار دهید. اگر نمی توانید، دندان را در یک ظرف کوچک حاوی شیر قرار دهید و به سرعت آن را نزد دندانپزشک ببرید تا شانس نجات آن را افزایش دهید.

فوریت های دندانپزشکی

فوریت های دندانپزشکی

با شکست مواجه شدن پر شدگی دندان

از دست رفتن یا با شکست مواجه شدن پر شدگی دندان یکی دیگر از موارد اورژانسی دندانی است، زیرا دندان شما بدون آن عامل تقویت کننده به راحتی می تواند بشکند یا لب پر شود. علاوه بر این، حتی می تواند پوشش روی اعصاب داخل دندان از بین برود، که می تواند منجر به بروز دیگر مسائل دندانی شود که نیاز به درمان فوری دارند.

فوریت های دندانپزشکی

فوریت های دندانپزشکی

شکستن روکش دندان

وقتی روکش یک دندان شکسته می شود یا به طور کامل بیرون می آید، در واقع دندان محافظ خود را از دست می دهد و در برابر عفونت و صدمات آسیب پذیر باقی می مانند. با مراجعه فوری و اورژانسی به دندانپزشک یا روکش دیگری دریافت می کنید، یا در صورت سالم بودن روکش شما، دندانپزشک مجدداً آن را در جای خود خواهد چسباند. علاوه بر این، می توانید از نیاز به انجام درمان ریشه، کشیدن دندان، یا دیگر فرایندهای دندانی پرهیز کنید.

فوریت های دندانپزشکی

فوریت های دندانپزشکی

آبسه دندان

آبسه دندان یک وضعیت شدید و احتمالاً تهدید کننده زندگی است که در آن وجود یک کیسه پر از چرک داخل دندان باعث عفونی شدن آن شده است. آبسه دندان ممکن است باعث بروز تب، حساسیت دندان به سرما و گرما، دندان درد مداوم، تحریک پذیری غدد لنفاوی داخل گردن، تورم روی صورت، و برجستگی جوش مانند روی لثه ها و نزدیک به دندان عفونی شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باندینگ دندان

این شرایط اورژانسی است زیرا عفونت می تواند به سراسر فک، بافت های پیرامون آن، و مناطق دیگر بدن منتشر شود. قبل از آنکه بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید، برای کاهش دد و کشیدن چرک به سطح، دهان خود را چندین مرتبه با آب و نمک ملایم شستشو دهید.

گیر کردن غذا یا اشیاء بین دندان ها

وقتی یک تکه غذا یا هر شیء دیگری بین دندان ها گیر می کند، و هیچ مسواک زدن یا نخ دندان کشیدنی مؤثر واقع نمی شود، باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. بدون کمک یک متخصص برای خارج کردن شیء، ممکن است وجود آن بین دندان ها باعث جابجا شدن آنها، تحریک لثه ها، پوسیدگی دندان ها، یا حتی بروز عفونت شود.

آسیب بافت نرم

بافت نرم شامل لب ها، لثه ها، داخل گونه ها، و زبان می شود. وقتی یکی از این بافت ها آسیب می بیند، باید برای دریافت دستور العمل های لازم در مورد اینکه چه باید بکنید و به کجا باید مراجعه کنید، باید با اورژانس تماس بگیرید. برخی موارد ممکن است نیاز فوری به دندانپزشک داشته باشند، در حالی که برخی دیگر نیاز به اورژانس داشته باشند. آسیب های بافت نرم مانند پارگی، سوراخ شدن، و شکاف باید قبل از اعمال فشار برای توقف خونریزی با آب گرم شستشو داده شوند.

چگونه می توان از بروز موارد اورژانسی احتمالی پرهیز نمود؟

بهترین راه برای پرهیز از موارد اورژانسی دندانی انجام اقدامات محافظتی در زمینه بهداشت دهان و دندان ها و نیز چکاپ های روتین دندانپزشکی است. در طول این جلسات، دندانپزشک شما پر شدگی ها و روکش های لق شده دندان های شما، و نیز هر گونه علائم و نشانه های پوسیدگی، عفونت، و بیماری لثه را بررسی خواهد کرد. اگر به دلیل یک مورد اورژانسی دندانی باید دندان شما کشیده شود، حتماً دستور العمل های مراقبتی دندانپزشک خود را با دقت دنبال کنید تا از بروز خطرات احتمالی مانند خشکی حفره دندان یا عفونت پرهیز نمایید.

یک طرح درمان سفارشی برای پرداختن به این مشکلات می تواند تهیه شود قبل از آنکه به یک مورد اورژانسی تبدیل شود. علاوه بر این، می توانید به آنچه دندان ها و بدن شما می گویند توجه کنید و مراقب علائمی که شما را به سمت یک مورد اورژانسی ببرند باشید. برای کمک، در اینجا به بیان نکاتی می پردازیم که با آنها می توانید بهترین طرح دندانپزشکی را برای خانواده خود انتخاب کنید.

گرچه کارهای روتین و جامع بهداشتی دهان و دندان می توانند در تحت کنترل نگهداشتن شرایط کمک کنند، اما باز هم موارد اورژانسی دندانپزشکی اتفاق می افتند. اگر با این گونه موارد اورژانسی دندانی مواجه شدید، زمان برای پیشگیری از وخیم تر شدن شرایط بسیار مهم است.