آنتی بیوتیک ها چه چیزی را درمان می کنند؟

• آنتی بیوتیک ها برخی از عفونت های خاص دهان ناشی از باکتری ها، مانند آبسه دندان ها را درمان می کنند.
  • در برخی موارد، آنتی بیوتیک ها قبل از فرایندهای دندانپزشکی به عنوان یک اقدام احتیاطی برای پیشگیری از بروز عفونت تجویز می شوند. این روش پروفیلاکسی نامیده می شود و فقط باید در صورت لزوم، و بر اساس دستورالعمل های بالینی استفاده شود. با دندانپزشک خود صحبت کنید که آیا قبل از فرایند دندانپزشکی به آنتی بیوتیک نیاز دارید یا خیر.

آنتی بیوتیک چه چیزی را درمان نمی کند؟

• عفونت های دهان ناشی از ویروس ها، مانند تبخال
  • عفونت های قارچی
  • دندان دردها یا سایر دردهای ناشی از آسیب یا تروما، مگر اینکه آسیب منجر به به عفونت باکتریایی شده باشد. برای کمک به کاهش درد دندان، ممکن است ایبوپروفن یا استامینوفن توصیه شود.

دندانپزشک شما مشخص خواهد کرد که آیا آنتی بیوتیک به عنوان بخشی از مراقبت دندانی شما نیاز است یا خیر.

مصرف آنتی بیوتیک چه عوارض جانبی احتمالی دارد؟

در صورت تجربه شرایط زیر، فوراً به دنبال دریافت کمک باشید:

• اسهال شدید، که می تواند نشانه عفونت difficile باشد (که C.diff نیز نامیده می شود)، که می تواند منجر به آسیب شدید روده بزرگ و مرگ شود.
  • واکنش های آلرژیک شدید و تهدید کننده زندگی، مانند خس خس سینه، کهیر، تنگی نفس و آنافیلاکسی (که شامل این احساس نیز می شود که گلوی شما در حال بسته شدن است یا در حال خفه شدن هستید، یا صدای شما در حال تغییر است).
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ابزارهای ارتودنسی (بخش سوم)

قبل از انجام یک فرایند دندانپزشکی، با دندانپزشک خود در مورد هرگونه حساسیت دارویی یا سایر شرایط پزشکی که دارید صحبت کنید. به دندانپزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید بگویید تا از تداخلات احتمالی دارویی مطلع باشند.

زمانی که آنتی بیوتیک ها نیاز نیستند، آنها هیچ کمکی به شما نخواهند کرد، و عوارض جانبی آنها می تواند باعث بروز آسیب شود.

تجویز آنتی بیوتیک در دندانپزشک

مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از اورژانسی ترین تهدیدها برای سلامت عمومی است. هر زمان که آنتی بیوتیک ها استفاده می شوند، می توانند باعث بروز عوارض جانبی شوند و با ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی ارتباط داشته باشند.

همیشه به خاطر داشته باشید:

• مقاومت آنتی بیوتیکی به این معنا نیست که بدن در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم می شود، بلکه به این بدان معناست که باکتری ها در حال گسترش توانایی شکست دادن آنتی بیوتیک های طراحی شده برای کشتن آنها هستند.
  • وقتی باکتری ها مقاوم می شوند، آنتی بیوتیک ها نمی توانند با آنها مبارزه کنند، و باکتری ها تکثیر می شوند.
  • درمان برخی از باکتری های مقاوم می تواند دشوارتر باشد و می تواند به افراد دیگر سرایت کند.
تجویز آنتی بیوتیک در دندانپزشک

آیا متخصص ارتودنسی می تواند آنتی بیوتیک تجویز کند؟

ارتودنتیست ها ممکن است برای درمان برخی از عفونت های خاص و شرایط التهابی، آنتی بیوتیک تجویز کنند. انجمن دندانپزشکی آمریکا ADA یک راهنمای عمل بالینی مبتنی بر شواهد در مورد استفاده از آنتی بیوتیک ها در مراقبت های دندانی منتشر کرده است. با این حال، این دستورالعمل ها استاندارد مراقبت یا موقعیت رسمی ADA را تعریف نمی کنند. علاوه بر این، آنها جایگزین قضاوت و تشخیص حرفه ای برای درمان عفونت ها یا شرایط التهابی نمی شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای پولیش کردن دندان ها و اهمیت آن در ارتودنسی

آنتی بیوتیک ها برای اکثر عفونت های دهان مؤثر نیستند. در واقع، اگر در طول درمان ارتودنسی، در دوزهای بیش از حد زیاد مصرف شوند، ممکن است واقعاً باعث بروز آسیب شوند. ارتودنتیست شما دوز مناسب را با توجه به شرایط شما توصیه خواهد کرد. او همچنین به شما خواهد گفت که در طول دوره ای که بریس ها روی دندان های شما قرار دارند آیا باید داروهای خاصی را مصرف کنید یا خیر.

هنگام در نظر گرفتن آنتی بیوتیک ها برای یک عفونت یا شرایط التهابی، همیشه باید خطرات مربوط به آن را در نظر بگیرید. برخی از آنتی بیوتیک های خاص با عوارض جانبی جدی از جمله اسهال و عفونت C. diff همراه هستند. همچنین در صورت مصرف طولانی مدت آنها، ممکن است عفونت های جدی بوجود بیایند. اگر دندانپزشک شما برای یک بیماری آنتی بیوتیک تجویز می کند، باید در مورد استفاده از آنتی بیوتیک ها و اینکه چگونه می توانید خطر عفونت را به حداقل برسانید، سؤال کنید.

گرچه آنتی بیوتیک ها به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر هستند، برخی از افراد ممکن است به آنها واکنش آلرژیک نشان دهند و دچار عوارض جانبی شوند. علاوه بر این، همانطور که در بالا اشاره کردیم، استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها ممکن است باعث شود باکتری ها نسبت به آنها مقاوم تر شوند و درمان عفونت دشوارتر شود. به همین دلیل، متخصص ارتودنسی شما فقط باید در صورت لزوم آنتی بیوتیک را تجویز کند.

با این حال، درک این نکته مهم است که استفاده از آنتی بیوتیک ها توسط دندانپزشکان اغلب متناسب با نیاز نیست. بیش از سه چهارم از آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط دندانپزشکان در ایالات متحده غیر ضروری هستند و حتی ممکن است به سلامت بیمار آسیب بزنند. بنابراین، دندانپزشکان باید در گفتگوی سلامت عمومی در مورد موضوع استفاده از آنتی بیوتیک و مقاومت آنتی میکروبیال شرکت کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

علاوه بر عفونت های دهان، در طول فرایندهای دندانپزشکی نیز باکتری ها می توانند وارد جریان خون شوند. در برخی موارد، اگر عفونت درمان نشود، ممکن است آبسه دندانی بروز پیدا کند. در موارد دیگر، آنتی بیوتیک ها ممکن است برای یک بیماری جدی دندانی مانند دندان عقل نهفته تجویز شود.

آنتی بیوتیک ها یک درمان مؤثر برای عفونت های شدید دندان ها هستند. این عفونت ها در صورت عدم درمان، می توانند منجر به از دست رفتن دندان و بروز مشکلات جدی برای سلامتی شوند. معمولاً، آنتی بیوتیک ها باید ظرف مدت دو تا سه روز علائم را برطرف کنند. در برخی موارد، اگر علائم بیشتر از دو هفته ادامه پیدا کنند، پزشک ممکن است درمان اضافی را توصیه کند. بنابراین، مهم است که دوره توصیه شده آنتی بیوتیک را طبق تجویز متخصص ارتودنسی مصرف کنید.

اگر دندانپزشک شما آنتی بیوتیک را برای عفونت دهان توصیه می کند، ابتدا باید با دندانپزشک عمومی خود مشورت کنید. به این ترتیب، می توانید مطمئن شوید که دندانپزشک شما داروی مناسب را تجویز می کند. علاوه بر این، باید در مورد سایر داروها یا مکمل هایی که ممکن است به وضعیت شما کمک کنند نیز سؤال کنید. به خاطر داشته باشید، ارتودنتیست شما تنها بهترین درمان را برای مورد خاص شما توصیه می کند.

آنتی بیوتیک های خود را دقیقاً طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید و در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی یا واکنش های آلرژیک دندانپزشک خود را مطلع کنید.