پر کردن دندان درمانی است که طی آن موادی مانند پرسلن یا کامپوزیت داخل دندان آسیب دیده یا پوسیده قرار می گیرند تا شکل و عملکرد اصلی آنها را احیاء کند. این پر شدگی می تواند یه شکل اینله (مرکز دندان را پر کند) یا آنله (گسترده تر از اینله و می تواند حتی کل سطح جونده دندان را نیز پوشش دهد) نیز باشد.

پر کردن دندان ها اساساً برای پیشگیری از آسیب بیشتر به دندان ها انجام می شود، زمانی که پوسیدگی وجود دارد. با برداشتن باکتری ها و بستن منطقه های آسیب دیده، هیچ پوسیدگی دیگری نمی تواند اتفاق بیفتد. پر کردن دندان ها می تواند سطح دندان ها را همسطح تر کند و عملکرد فک را برای جویدن و گاز زدن بهتر بهبود دهد. بسیاری از بیمارانی که پوسیدگی دندان دارند، به دلیل از دست رفتن بخشی از مینای دندان خود، از حساسیت دندان نیز رنج می برند، که با جایگذاری ماده پر کننده می تواند به میزان چشمگیری بهبود پیدا کند.

پر کردن دندان

پر کردن دندان

فرایند پر کردن دندان ها چگونه انجام می شود؟

نخستین گام برای فرایند پر کردن دندان این است که دندان به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان در مورد بهترین اقدام برای بیمار تصمیم گرفت. پر کردن دندان بیشتر برای ترک خوردگی ها و پوسیدگی های جزئی مناسب است؛ برای موارد وخیم تر، دیگر انواع درمان های ترمیمی دندانی، مانند روکش های دندانی یا ایمپلنت ها، ضروری خواهند بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهنمای انتخاب بهترین دهانشویه

دندانپزشک دندان ها را با استفاده از یک پروب دندانپزشکی و مایع مشخص کننده پوسیدگی بررسی خواهد کرد تا مناطق مشکل دار را بیابد. علاوه بر این، ممکن است تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نیز گرفته شود تا اطلاعات دقیق تری در مورد محل و وخامت پوسیدگی بدست آید.

وقتی دندانپزشک مورد شما را بررسی کرده و مشخص نماید که پر کردن دندان بهترین راهکار است، اسم شما برای مرحله بعدی ثبت خواهد شد. به طور کلی، پر کردن دندان می تواند 30 دقیقه تا یک ساعت طول بکشدتا همه اقدامات لازم دندانپزشکی کامل شوند.

اکثر دندانپزشکان منطقه اطراف دندان را با استفاده از اسپری/ ژل بی حس کننده آماده می کنند. این باعث می شود با کاهش احساس سوزن بی حس کننده موضعی، بیمار تجربه راحت تری داشته باشد. وقتی منطقه کاملاً بی حس شد، دندانپزشک هر گونه پوسیدگی را با دریل برطرف خواهد کرد و منطقه را با پر کردن سیل خواهد کرد. برای حفظ عملکرد صحیح بایت، دندانپزشک آن را با بیمار چک می کند تا مطمئن شود که بایت او احساس طبیعی خواهد داشت. در صورت لزوم، بخشی از پر شدگی تراشیده می شود تا بایت طبیعی بیمار احیاء شود.

پس از درمان، دهان شما به مدت چند ساعت بی حس خواهد بود. در طول این مدت، اصلاً توصیه نمی شود با آن سمت دهان خود چیزی بجوید.  پر کردن دندان ها فرایند نسبتاً راحتی است. با این حال، بهتر است در صورت تجربه هر گونه ناراحتی بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.

پر کردن دندان

پر کردن دندان

انواع پر کردن دندان

پر کردن با پرسلن- اینله/ آنله ها همرنگ دندان ها هستند و به گونه ای ساخته شده اند که برای زیبایی بیشتر شبیه رنگ دندان ها باشند. پر شدگی پرسلن تقریباً غیر قابل تمایز از دیگر بخش های سالم دندان است و می تواند تا 20 سال دوام داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لزوم تجویز آنتی بیوتیک توسط ارتودنتیست و دندانپزشک

پر شدگی های کامپوزیت شبیه پر شدگی های پرسلن هستند؛ با این حال، آنها وقتی اعمال شوند می توانند 5 تا 10 سال دوام داشته باشند.

پر شدگی طلا لازم است داخل لابراتوار ساخته شود تا متناسب با حفره دندان باشد، سپس در جای خود چسبانده می شود. آنها گران ترین نوع پر شدگی دندان هستند و نیاز به چند مرتبه مراجعه به دندانپزشک دارند. پر شدگی های طلا از سوی بافت لثه پیرامون به خوبی مورد پذیرش قرار می گیرندو می توانند بیش از 20 سال دوام بیاورند.

پر شدگی های آمالگام پر استفاده ترین و نیز ارزان ترین مواد موجود هستند که سال ها برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار گرفته اند. تصور می شود پر شدگی های آمالگام حاوی جیوه باشند و عموماً افراد سعی می کنند از آنها استفاده نکنند. از سوی دیگر، این باور وجود دارد که این نوع پر شدگی ها می توانند در مجاورت گرما انبساط پیدا کنند و باعث ترک خوردن دندان ها شوند. اما تحقیقات این باورها را اثبات نکرده اند. با این حال، برای افرادی که نسبت به این موضوعات حساس هستند توصیه می شود از گزینه های سالم تر همرنگ دندان ها برای پر کردن دندان ها استفاده شود.

پر کردن دندان

پر کردن دندان

مراقبت های پس از پر کردن دندان ها

خوردن غذا تقریباً بلافاصله پس از پر کردن دندان بی خطر است. گرچه مهم است اگر حس می کنید اثر بی حس کننده باقی مانده است از جویدن با سمت درمان شده دهان خودداری کنید. وقتی دهان شما بی حس یا نسبتاً بی حس است، خطر گاز گرفتن زبان یا لب برای شما بیشتر خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فیبروتومی در ارتودنسی چه کاربردی دارد؟

بعلاوه، هنگام نوشیدن مایعات داغ مراقب باشید زیرا بی حس کننده ها توانایی حس کردن دمای مایعاتی که می خورید را کاهش می دهد و این امر می تواند باعث سوختن دهان شما شود.

اگر پر شدگی خیلی عمیقی داشته باشید، به علت التهاب منطقه ممکن است مدتی درد داشته باشید. این باید ظرف مدت چند روز از بین برود زیرا التهاب به تدریج کاهش پیدا می کند. اگر این درد ادامه پیدا کرد، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

به خاطر داشته باشید که داشتن رژیم غذایی سالم، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، و چکاپ های منظم دندانپزشکی و پاکسازی دندان ها می تواند به کاهش خطر گسترش پوسیدگی دندان ها در آینده کمک کند.