مراقبت خوب دهان و دندان ها نه تنها شامل دو مرتبه مسواک زدن در طول روز و نخ دندان کشیدن روزانه می شود- بلکه، به معنای هر شش ماه یک مرتبه مراجعه به دندانپزشک برای پاکسازی های تخصصی دهان و دندان ها می باشد. گرچه این مراجعات اغلب بدون درد و سریع هستند، اما گاهی اوقات می تواند باعث حساسیت دندان ها شوند. البته این حس به مرور و با گذشت زمان از بین می رود و نشان دهنده هیچمشکل جدی نیست. در این مقاله قصد داریم برای شما توضیح دهیم چرا پس از پاکسازی، دندان های ما حساس می شوند و اگر این حس بیشتر از آنچه انتظار داریم طول بکشد چه باید بکنیم.

چرا دندان های ما پس از پاکسازی حساس می شوند؟

حساسیت دندان زمانی رخ می دهد که عاج، لایه زیرین مینای دندان ها، به دلیل تحلیل لثه ها بدون پوشش باقی می ماند. به خاطر داشته باشید که- ریشه های دندان های شما مینایی ندارند که از آنها محافظت کند، بنابراین هر چیزی که با آنها تماس پیدا کند، مانند ابزارهای دندانپزشکی، ممکن است موجب حساسیت آنها شود.پگرچه عوامل متعددی هستند که می توانند موجب حساسیت دندان ها شوند، اما پاکسازی های دندانی به عنوان یکی از این عوامل شناخته می شوند زیرا دندانپزشک ممکن است لثه های شما را پروب کند و از ابزارهایی استفاده کند که با مناطق حساس دندان های شما تماس پیدا می کنند.

حساسیت دندان بعد از جرمگیری

حساسیت دندان بعد از جرمگیری

پاکسازی عمقی

همه مراجعات دندانپزشکی شامل پاکسازی های عمقی نخواهند بود، اما اگر این فرایند روی دندان های شما انجام شود ممکن است دندان های شما پس از آن کمی حساس شوند. وقتی لثه های شما شروع به کنار رفتن از روی سطح دندان ها می کنند و پاکت هایی بوجود می آورند که پلاک های دندانی می توانند آنجا پنهان شوند، احتمالاً به این نوع پاکسازی های عمقی نیاز دارید. وقتی دندانپزشک شما این فرایند، که تحت عنوان جرمگیری و تسطیح سطح ریشه نیز شناخته می شود، را انجام می دهد، تارتار و باکتری هایی که داخل این پاکت ها و روی دندان های شما کلسیفیه شده اند را می زداید. بر اساس انجمن دندانپزشکان آمریکا، جرمگیری فرایندی است که در آن دندانپزشک با استفاده از ابزارهای خاصی، پلاک و تارتار را از بالا و زیر خط لثه ها می زداید. برنامه این است که دندانپزشک با صاف و صیقلی کردن سطح ریشه های دندان ها کمک کند لثه ها مجدداً به دندان ها بچسبند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب بریس های نامرئی

قبل از یک جلسه پاکسازی عمقی، لثه ها ممکن است ملتهب و متورم باشند یا پاکت های عمیق و عفونی شده با باکتری داشته باشد. هم جرمگیری و هم تسطیح سطح ریشه به درمان این مشکلات کمک می کنند، اما این درمان به دلیل ناراحتی و خونریزی عادی، پس از پاکسازی می تواند به دندان های شما آسیب وارد کند. اگر این احتمال وجود داشته باشد که پاکسازی عمقی شما موجب بروز حساسیت بیشتری شود، ممکن است دندانپزشک بی حس کننده های موضعی را توصیه کند.

پس از آن چه اتفاقی رخ می دهد؟

پس از یک پاکسازی عمقی کاملاً طبیعی است که مقداری حساسیت را تجربه کنید، که می تواند تا یک هفته طول بکشد. درد و سوزش ممکن است چند روز بیشتر طول بکشد، همانطور که ممکن است لثه های شما متورم شده باشند یا خونریزی داشته باشند. ممکن است دندانپزشک برای کنترل درد و مبارزه با هر گونه عفونت احتمالی، برای شما آنتی بیوتیک یا دهانشویه تجویز کند.

حساسیت دندان بعد از جرمگیری

حساسیت دندان بعد از جرمگیری

مراقبت از دندان هایی که تحت پاکسازی عمقی قرار گرفته اند

مراقبت خوب از دندان ها پس از درمان پاکسازی عمقی، با کاهش محرک های درد و حساسیت، به لثه های شما کمک می کند بهبود پیدا کنند. برای شروع نخ دندان کشیدن، حداقل یک روز صبر کنید، و اگر لثه های شما هنوز سوزش دارند، دندان های خود را با دقت با مسواک دارای فرچه نرم مسواک بزنید. برای کمک به درمان و پیشگیری از حساسیت دندان ها از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید، و از خوردن غذاها یا نوشیدنی هایی که موجب بروز حساسیت می شوند اجتناب نمایید. اگر سه یا چهار هفته پس از درمان دندان های شما حساس هستند یا نگرانی دیگری دارید، برای مراجعه بعدی از دندانپزشک خود وقت بگیرید تا بررسی کند که آیا لثه ها به خوبی رو به بهبود هستند یا خیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوامل ژنتیکی چگونه باعث بروز مشکلات ارتودنتیک می شوند؟

چگونه می توان از حساسیت دندان ها اجتناب کرد؟

یکی از راه های پرهیز از حساسیت دندان ها پس از پاکسازی عمقی این است که به دنبال راهی برای ارتقاء مراقبت های بهداشتی روزمره دهان و دندان های خود باشید. علاوه بر دو مرتبه مسواک زدن در روز با مسواک نرم و خمیر دندان فلورایده و نخ دندان کشیدن روزانه، از ساییدن محکم یا شدید دندان ها حین مسواک زدن اجتناب کنید. علاوه بر این، باید سعی کنید از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی اجتناب کنید، زیرا می توانند باعث از بین رفتن مینای دندان های شما شوند (با استفاده از یک نی، بعلاوه نوشیدن آب پس از نوشیدنی های اسیدی، می توانید به کاهش این خطر کمک کنید). اگر دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهید و می سایید دندانپزشک می تواند به شما محافظ دندان دهد تا از دندان های شما در برابر دندان قروچه و بروز حساسیت پس از آن محافظت کند.

گرچه احساس حساسیت در دندان ها باعث بروز ناراحتی می شود، اما مقداری حساسیت پس از پاکسازی دندان ها طبیعی است، و معمولاً موقت و گذرا است. اما اگر علائم شما بیشتر از چند هفته طول بکشند، باید در مورد نگرانی های خود را دندانپزشک گفتگو کنید.

به خاطر داشته باشید که پاکسازی دندان ها (و پاکسازی عمقی) روشی راحت و فوق العاده برای حفظ سلامت دهان و پیشگیری از پوسیدگی و حفره های دندانی است. گرچه ممکن است دندان های شما پس از پاکسازی مقداری حساس باشند، نگران نباشید. این عادی و موقتی است، و خیلی زود دوباره با دندان هایی سالم لبخند خواهید زد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با داشتن ونیر یا روکش دندان ارتودنسی ممکن است؟